1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474709 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Mora 170227

1805137 · » Till forumet


Sv: Modo - Mora 170227
J F K:
Iom att vi behöver spara pengar så tkr jag det blir lite overkill med 1 huvud o 2 ass plus målvaktstränare. Där går min röst på Styf. Btw så har Karlin haft Karlqvist i Västervik.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Carl Lejonkräk: skulle vilja ha Styf på backarna och ragge på forwards i sådana fall. Ragge är väl från Småland?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Sputnik: Ska Modo värva Karlin som tränare så bör de givetvis ta Ragge Karlsson också för de verkar vara ett riktigt radarpar.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Sputnik:
Tålamodet är 4-6 matcher på HS:) då tar jag nog i
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Amitiel: Jo Dahlén är en stjärna, en av seriens största.
Kommentera


Sv: Modo - Mora 170227
Sven Tuta: Karlin har om jag inte minns fel en klausul i sitt kontrakt som säger att han inte kan gå till annat lag i HA .han har visserligen 1+1 kontrakt så där vet jag heller inte vad som gäller. Det man nog skall ha i åtanke är att Karlin varit i Västervik i 5 säsonger och har varit med och byggt upp västervik över tid. Alltså är det ingen garanti för succe den första säsongen om han skulle signa för er utan ni får nog för en gång skull ha lite tålamod. ;)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Harry Luras: nu var jag in och kollade på eventkalendern för fjällräven. Ser otroligt tomt ut, typ 1 eventuellt i månaden på sin höjd om ens det. Kan lova på rak arm så ser det INTE ut i scandinavium tex, en arena ska dra in pengar hela tiden, så fort en match är spelad ska den byggas om inför nästa spektakel. Tror att här finns en stor potential, tänk tex en båtmässa med närheten till vattnet, inte ens svenska mässan skulle kunna konkurrera en sån grej. Tror man snöat in för mycket på hockeyn om man ska ta hänsyn till att få snurr o dra in pengar så man kan amortera lånen.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: Tar gärna emot Jensa W igen
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Amitiel:

Han är en stjärna på denna nivå, men han har inte kontrakt. Jag gick bara igenom spelarna som har kontrakt och varken JD eller EP har det med Timrå. Tror ingen av spelarna Timrå har på kontrakt nästa år är aktuella för SHL, var så jag menade.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Sven Tuta: Han har kontrakt nästa säsong med,har spekulerats om att han ska ha kontakt med Djurgården.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter:
Nu är han väl ingen stjärna än men Timrå lär få problem behålla Dahlen speciellt om Vancouver vill ha över han för att skola in han igenom AHL.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
modomille: Vad händer med Karlqvist? Han har väl inte kontrakt med Modo nästa säsong. Eller är han klar för något annat?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: När man jämför med dom andra lagen så ser det ju skapligt ut. Tror att man kan förlänga med Sellgren kanske Lindgren också. Drömmen hade ju varit Smotherman på ett 2 år kontrakt utan SHL klausul.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Hade tråkigt så roade mig att kolla på trupperna för att se hur lagbyggena ser ut för att se hur stommen ser ut och vad lagen har att bygga vidare på.

AIK:
-6 spelare på kontrakt
-Ingen målvakt
-Rutinerade spelare kvar Sandberg, Jakobs

Almtuna
-14 spelare på kontrakt
-Många ledande spelare kvar
-Ingen

BIK
-6 spelare på kontrakt
-Ingen målvakt
-Alla poängspelare utan kontrakt, Ejdsel, Persson

Hästen
-6 Spelare på kontrakt
-Palmberg och Samuelsson är kontrakterade
-Ingen målis bara en back

Löven
-10 på kontrakt
-Ingen målis men bra stomme med Ottosson, Hage, Farley, Murphy som exempel

Oskarshamn
-9 på kontrakt
-Bra målis i rangewall och bra forwardd i Ågren under kontrakt

Pantern
-6 spelare på kontrakt
-Tex Wilhelmsson men han lär får SHL erbjudande

Modo
-10 spelare på kontrakt
-Spelare iaf jag vill behålla, ja Hedman räknar jag dit
-Bra målis på kontrakt och 4 riktigt bra offensiva spelare (högsta HA klass)

Mora
-9 spelare på kontrakt
-Några säkert aktuella för SHL t.ex Jacob Nilsson
-Ledande spelare Aleardi, Engvall, Brome, gagne, goumas utan kontrakt

SSK
-6 spelare på kontrakt
-Risker nog att tappa Sahlin till SHL, och då har dom ingen målis

Timrå
-5 spelare på kontrakt
-Ingen riktig stjärna som dom riskerar att tappa till SHL
-Ingen målis på kontrakt

TAIF
-9 på kontrakt
-Bra målis i Rubin

Västerås
-5 på kontrakt
-Frycklund under kontrakt

Västervik
-Igen på kontrakt nästa år
-Karlin kan plocka med sig Olle Liss och Victor Öhman till oss.



När man kollar på trupperna ser man att det är många som måste byta ut minst halva laget och mer, är väl bara Almtuna man kan säga ha en riktig stomme.

Ifall vi får behålla våra kontrakterade spelare ser det bra ut, vi är ett av lagen med flest kontrakterade spelare och vi har en riktigt bra målvakt och sedan bra forwards och några unga intressanta spelare under kontrakt. Vi har ju våra bästa spelare på kontrakt och det känns skönt.

Nya sportchefen har en bra grund att jobba med, detta kan han inte klaga på.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: Det skulle nog inte bero på Karlin i så fall
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Tarasov: Det intrycket fick jag oxå. Det här ryktet som jag läste var från släkt/ nära vänner. Ingen rök utan eld.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Robin Ztorken L:

Nja vi skulle ju kunna få kvala nedåt och åka ur, så sämre kan det bli.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: En sak är i alla fall säker, ingenting absolut ingenting kan bli sämre med Karlin.
Om det nu är så att han skulle träna Modo nästkommande säsonger.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
J F K:

Jag tänker så här, någon form av kvaliteter som tränare måste han ha med tänkte på resultaten han visat upp senaste åren.

Det viktiga är ju att vi bygger ett lag även av ledarna, det Karlin är svag på måste vi få in en andretränare som är stark på och kan komplettera. Ser gärna att vi dessutom tar in tre tränare, en huvudtränare och sedan två assisterande som kan fokusera på offensiv respektive defensiv.

Det jag vill se nu är en tränare som kan stanna länge i klubben, Karlin få gärna bli den tränaren, chansen att få ha kvar honom när han kommer från stan är ju stor. Kolla på Växjö som haft Hallam och deras GM hur länge som helst och bara växer och växer som klubb.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Sven Tuta: verkligen inte och jag är klart skeptisk, även om ingen kan ifrågasätta hans framgångar de två senaste säsongerna.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Sven Tuta:
Mitt intryck av uttalanden från Bäckman/Karlin i allehanda är att det blir Karlin, svårt att peka på vad som fick mig att dra den slutsatsen men vi säger det "sjätte sinnet";)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
J F K: Enligt ett rykte på facebook är Karlin klar till 90%????!!!
Något du hört något om?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Amitiel: Jösses. Särskriver de hemmaarena? Ja, de är usla på att skriva korrekt svenska.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Modo40: Vår intäktsbudget är nog för liten för att driva arenan.
Vi tappade runt 30 millar i och med degraderingen.
Får ta den tillbaka när vi kommer tillbaka till SHL, om det någonsin sker i framtiden.
Men om 20 år så...
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Tarasov: Det var just det jag syftade på, att man kanske kan förhandla om dem så de passar dagens ränteläge bättre, men det kanske redan är gjort. Men en arena som erbjuder ett stort utbud av olika typer av evenemang är ju ändå mycket viktigt för besöksnäringen. Hade man fått bra snurr på arenan så skulle den ju kunna dra in pengar på massor av andra olika aktiviteter förutom hockeyn, men det är väl lättare sagt än gjort.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Carl Lejonkräk: Vilken är fördelen med det ?
Har visat sig förr, att klubbar som äger sin arena har bättre ekonomi
DIF och AIK får betala väldigt dyra hyror
Eftersom hockey klubbar är ett Företag, så finns det ett värde i Företaget om dom äger arenan
Vill man då ev, låna pengar sedan går det nog lättare eftersom det då finns ett värde i Företaget...(.skall sägas att det är lättare om man spelade i SHL (
Dock är väl målet att hamna där, man måste som Jönssonligan...ha en plan...
Är som med allt annat...det finns fördelar och nackdelar
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Expressen levererar som vanligt.

Modo kan förlora sin hemma arena.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Harry Luras: Det måste vara en enorm fördel att bli av med den.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Alltså ursäkta en sjukt dåligt insatt, men vad är det för extrem förlust för Modo att man tappar arenan? Trots konserter m.m. så verkar det ju dra iväg med kostnaderna så in i helskotta
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Mydar:
Det beror på om man bundit lånen eller ej, visst räntan är lägre, men risken att låna ut till Modo är högre iom att man åkte ur. Grundregeln är dessutom att du aldrig går ut från ett bankkontor som en vinnare:) i ännu högre grad gäller den regeln om du har ekonomiska problem.

Det är väl denna säs man satsat lite extra på konserter, hoppas det gett något.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Amitiel: Nu är ju inte jag någon ekonom men finns ingen möjlighet att förhandla om lånen, det är ju extremt gynnsamt ränteläge idag. Sen kanske den inte nyttjas till fulllo, den kanske borde kunna dra in betydligt mer pengar på andra aktiviteter än enbart ishockey. Vet att det brukar vara en del konserter etc men det kanske något man måste markandsföra sig hårdare på?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Carl Lejonkräk:

Menar att den nya vet tillräckligt mycket om vilka sorters spelare som han vill ha att han kan göra en lista med lite namn som Modo kan kontakta och visa intresse för även om han själv inte tagit över än.

Sen nog tror jag Modo vet bra mycket mer än oss i arena frågan, tillräckligt mycket för att börja kunna arbeta på budget.

Ett exempel.

Utredning föreslår att kommunen köper Fjällräven Center
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Mydar:
Det har snackats om Sundlöv, Hägglund på Allehanda har låtit säker. Men nämnde inget om det i sin senaste krönika.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Tarasov: Och denna säsongs bokslut blir ju spännande också...
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Carl Lejonkräk: Vänta här nu, har jag missat något, vem ska bli ny sportchef?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Carl Lejonkräk:
Tkr man borde kunna jobba med en nedre budget iaf, driver man inte arenan är det något man rimligtvis borde tjäna på. Om jag får gissa så kommer man få driva arenan ett år till, kvalar man inte upp då så tar kommunen över.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Amitiel: Så du menar att Sportchefen redan jobbar för Modo men att det är hemligt?

Arenafrågan är ju vital när det gäller vilken budget Modo kan lägga och hur mycket som skall gå till spelartruppen.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Tarasov: nja. Djuse saknade ödmjukheten och var nonchalant. Tycker att Lindgren har problem främst med fysiken, vilket inte djuse hade.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Monno:
Tkr Lindgren är bra, misstänker av att lider extra av det röriga försvarsspelet. Lite som Djuse
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Carl Lejonkräk:
Fast nu har vi en sportchef, och även om inte Modo gått ut med det så vet agenter om vem det kommer bli.

Arena frågan vet jag inte varför du tar upp för om Modo äger arenan eller kommunen spelar nog inte in ett skit när spelare väljer om dom vill spela för Modo eller inte.

Modo var det lag där flest juniorer fick prova på att spela, så nog tror jag Modo fortfarande kommer vara ett attraktivt val bland unga spelare.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Monno: Undrar vad Bäckman sagt eller inte sagt i båset och omklädningsrummet. Det känns som om AJ aldrig fått laget att mobilisera sig som man gjorde igår. Det går inte att komma ifrån att vi vann oförtjänt, men det är verkligen inte många matcher vi orkat vända från underläge och ingen var väl svårare än igår mot ett bra Mora.
Jag tror att Bäckman har en annan typ av pondus och ledarskap än AJ helt enkelt. Perfekt för en korttidslösning, men nu letar vi något nytt till nästa säsong:)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Tarasov: Ja man kan tycka Lindgren varit lite upp och ner. Men han är ju faktiskt 6a både i interna och i backarna poängliga. Det är ändå rätt bra gjort.

En annan "rolig" statistik är väl att boxar-Janne trotts sina bara 16 matcher spelade har mest utvisningsminuter i laget... (5a totalt!)

En annan tanke, nu är det ju bra för hockeyn och Löven klarar sig kvar (och vårt publiksnitt) men en fördel om dom åkte ur vore ju att vi inte behöver konkurera med dom längre om t.ex. Lindgren och OSL.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: Hoppas också Hedman kan rycka upp sig men är väl tyvärr tveksam till det...
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: Hur blir det med Edblom nästa säsong - har han lagt av? Och Peter Öberg med antar jag..
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter:
Lindgren är den som ger bäst flyt på point i pp, sällan mottangande spelare behöver lägga pucken "tillrätta".
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Var väldigt kritisk till Lindgren i början av säsongen när han inte motsvarade förväntningarna och såg gärna att man släppte honom.

Men så fel jag har haft, han har tagit steg på steg och producerat offensivt. Skulle vi få ha kvar honom en säsong till hade det varit jackpott och jag tror han skulle må bra av en till i HA innan han provar SHL/AHL.

Drömmen vore att snabbt säkra en stomme av

Hedman - Ja jag tror ha får ett lyft nästa år med en tränare som kan ta fram det bästa ur honom, han har kapacitet att vara en general på denna nivå

Sellgren - Har kontrakt, men ryktas till SHL hoppas han har vett att stanna ett år till i HA

Ericsson - Vill jag gärna se på backen istället för center, tror han med sin smarthet kommer bidra till snabba omställningar och offensiv från sin backposition

Leman - Mycket utveckling kvar i honom, skulle kunna vara en av seriens bästa tvåvägsbackar nästa år innan han går vidare mot SHL

Lindgren - Vår offensiva back, mer rutin och träning på spelet från blålinjen skulle kunna göra honom till en poängliga och skytteliga vinnare bland backarna

Bort med:

Brejcak - Troligen för dyr
Stenqvist - Inte utvecklats mycket, för slarvig, vi har "egna" juniorer som är bättre, lycka till i frölunda
Eidstedt - Håller inte och är troligen för dyr, satsa på en ny defensiv back.

Med ovanstående så skulle vi klara oss med att köpa in en riktigt bra offensiv back och en riktigt bra defensiv back om vi får behålla de jag nämnde, sedan har vi juniorer som Aronsson, Berglund mfl som kan gå in vid skador eller få prova på.

Så skulle jag vilja se vår backsida byggas. Tappar vi Lindgren, Leman och Sellgren så ser det lite mer jobbigt ut och mycket som måste ersättas. Vi måste sluta byta ut 80% av laget varje år.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter:
När det gäller sponsorer så borde väl Höglandssågen/Lättelement ligga kvar :) Byberg-Nordin de med om inte annat av skuldkänslor.

De som skrivit nya kontrakt kring Jul och framåt stannar nog, tänker då på Hanses/Ericsson mfl. Risken är väl överhängande att vi tappar Karlqvist, vilket jag tycker är tråkigt då det varit ett sant nöje att titta på honom. Fördelen med Ericsson är att han ger oss lite flexibilitet hittar vi inte mer än 2 centrar kan han köra som center. Undrar om inte Emil Molin skulle passa som center. Oscar Ö. kanske kan få förlängt såg inte matchen igår men tycker han spelat bättre på sistone, borde klara en roll som 4:e

När det gäller backarna så beror det lite på hur spelarna tänker, vi får helt enkelt vänta och se. Men ddt finns ändå spelare bakom i "pipen" exv Aronsson/Deutsch som nog skulle kunna vara 6-7 back nästa säs.

Alldeles oavsett så hoppas jag verkligen att den mya sportchefen har bra koll på div 1/allsv mm så vi kan hitta några "fynd". Nä nu skall jag gå loss på lite fikabröd:)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Assar_L:

Fan vad du var positiv när vi precis har undvikit kval nedåt ;-)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Carl Lejonkräk: Höll på att lägga till "ingen publik" men det har vi ju haft ivarjefall. Ja nu gäller det styra skutan rätt. Men jag tror ändå att varumärket Modo är såpass inarbetat att de flesta i sverige känner till laget, faran tror jag är att de yngre årskullarna lockas till storklubbar som Frölunda, Malmö och Skellefteå. Då får vi problem att rekrytera ur egna led.
Kommentera

1805137 · »