1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474709 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Tingsryd 25/10

1846773 · » Till forumet


Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk:
Det jag stör mig mest på med mitt kära MoDo är scoutingen av spelare. Där hoppas jag att Sundlöv blir ett lyft. Jag har tidigare skrivit om att mobilsera ideela talangscouter.

Även spelare som man har bra koll på har man haft svårt att bedömma. Tex ifjol hade man Bryggman och Heier på try-out. Man väljer fel, den ena floppar och den andra spelar sedan i SM-slutspelet. Klart det är lätt att vara efterklok, men sånt händer allför ofta.

Finns ingen anledning att förminska fjolårets SM-guld. Ett guld är ett guld oavsett omständigheterna.

När J20-laget vann var det Leman och Lindgren som var stomme i finallaget. Delvis också Stenqvist och Stål Lyrenäs. Bara en av dem är kvar. Det är väl det som har varit MoDos dilemma i lång tid. Vi utbildar spelare och när de äntligen är redo uppgiften, så lämnar de. Så har de varit sen sextio-talet. Men nu är skillnaden att spelarna drar innan de lämnat junioråldern.

Trist att höra att 02-gruppen skriver på för andra hockeygym. Är väl Niederbash och Styf som är stjärnorna. Målvakterna och Eriksen ser också stabila ut. Är dessa klara för andra klubbar alltså?

Ni som känner bröderna Sedin be dem komma hem och ge detta en chans. Ta ledig från hockeyn nästa höst. Stanna i Vancouver, sköt fysen, lek med barnen, låt kropparna få återhämta sig. Kom sedan till Ö-vik vid jul och kör järnet några månader. De kommer bli en av de största klassikerna i svensk hockeyhistoria.

MoDo borde bygga en ishall nära Fjällräven center. Typ vid Viktoriaesplanaden 2. Hockeyundret i Ö-vik hänger ju delvis ihop med MoDo-hallens bygge. Det blir ett större drag runt klubben om man har två hallar som ligger nära varandra.


Om man ser på ungdomshockeyn i Ö-vik, så är väl standarden fortfarande förvånansvärt bra. Upplever att de bästa spelarn i årskullarna är skickliga, men bredden ser sämre ut. Tex TV-pucken kommer nog gå bra i år. Jag har dålig insyn i ämnet, men jag har fått för mig att MoDo kör en mer juste stil mot barnen. Medans andra lag i distriktet kör en hårdare stil. Toppningar och gallringar i U11, U12 och U13. Det är ju förståss sorgligt, men ibland är vägen till framgång inom ungdomshockey att de sent utvecklade inte får spela. Men som sagt jag har ingen större koll.

Fler barn måste dock spela hockey i Ö-vik för att man ska hänga med. Många andra klubbar, tex i Stockholm, tränar och drillar kidsen stenhårt. I många fall tränas de också väldigt bra.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Snipan: ok, jag har kopiöst svårt för Bert själv. Varför han inte bara lade ned dispyter och lät resultaten tala för sig själv. Istället gör han sig till åtlöje som en misslyckad karaktärsskådespelare...

Men skitsamma. Modo har varit mycket sämre tränade än man är nu. Jag tror inte att det är där det knutit sig de senaste matcherna.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Frånkopplat om du har rätt eller fel i sak, men kan vi inte komma överens om att Bert Robertsson aldrig används när man argumenterar för sin sak? Oavsett om kopplingen är perifer eller ej.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: i den frågan vet jag inte om han ljuger. Där hade han troligen rätt med tanke på att Modo åren efter Anders förbättrat sig avsevärt. Förra året tog man i ett par pt på juniorsidan som jobbade specifikt med dem.

Men då jag vet attAnders ljugit i en mycket viktig fråga så har han ingen trovärdighet kvar i mina ögon(eller i Bert Robertssons heller för den delen).
Kommentera


Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Personpåhopp tillför ju mycket i debatten...

Så du påstår att han ljuger om skillnaden på träning mellan Modo och Skellefteå?
Eller vill du bara allmänt passa på att misskreditera honom. Det passar i sådana fall bättre på Flashback.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Från Hörnefors: Anders Forsberg är en mytoman. Han höll på att förstöra väldigt mycket för Modo. Tyvärr kan jag inte berätta på vilket sätt...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Jag ber om ursäkt, jag är dyslektiker. Jag trodde först att du höll med J F K och att Olofsson, Grundström, Djuse, Stenqvist också hade sagt att han var mytoman . Men nu när jag läste ditt inlägg igen förstår jag att det var tvärtom.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Det kanske han var.Jag har inte hört vad dom har sagt om honom. Men vad var det han ljög om förutom att han försökte värva med sig spelare från SAIK.
Att han hade en spel ide?
Att spelarna var för dåligt tränade för att spela efter hans spel ide?
Att han körde fast och inte fick värva in, eller tid att träna upp spelarna för att dom skulle klara hans spel ide?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: vann ikväll mot Skellefteå , 3 p upp till 3e plats, 4 till 2a o med 2 matcher mindre spelade så kan säkert nå top10
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Costanza:
Det är en självklarhet att man skall vara ”fit” när man får betalt för att spela hockey, rimligen skall det finnas krav på vilken vikt/fettprocent man får ha. Att man inte springer runt på stan och tar en fylla på krogen är lika självklart, kan acceptera att det händer någon gång offseason. Samt att man är noga med sin kost under säsong.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Tarasov: Hade föreningen MoDo haft nån ryggrad så hade man stämt Ritola för kontraktsbrott. Näslund arbetade hårt för att lösa slashasen från Tampa och han landar här med 300+ sköna tusen i månaden i Övik. Karln borde fan skämmas! Blir ändå naiva MoDo som får skylla sig själva. Man har slarvat iväg 25 miljoner på slöa idioter med fina namn. Har vi ett nytt gäng nu som vill "varva ner" lite i fina Höga Kusten?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: "Anders Forsberg är en mytoman, tyvärr. Han säger vad som helst för att rädda sitt skinn." Så Olofsson, Grundström, Djuse, Stenqvist med flera som vittnar om samma sak är också mytomaner?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Om dom spelar för mycke matcher får man inte tillräckligt med vila för att bygga muskler, men det var väl under slutspelet dom spelade fyra matcher på tre dar.
Det som är viktigt i den där åldern är, äta träna vila.
Som jag hörde en tränare sa. Jag blir förbannad när jag ser på facebook att dom har varit och knallat omkring på stan mellan träningarna, när dom ska vila.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gavelo: Sen är träningsupplägget annorlunda mellan klubbarna också. Många klubbar ligger på högre träningsbelastning på sina A-juniorer än på sitt seniorlag och räknar helt enkelt med att spelarna är nedtränade under större delen av säsongen, även under slutspel. Man försöker inte toppa formen på samma sätt som representationslagen gör inför sina slutspel utan fortsätter träna med hård belastning.

Sen måste man ju titta på trenden också, inte bara ett enskilt år, efter att ha varit i semifinal varje år från 2011-2014 så åkte man ut i kvartsfinal 14-15 och i Åttondelsfinal 15-16.

Just nu ligger man på åttonde plats i Superelit Norra och kommer att få det svårt att hamna topp fem och därmed få spela Superelit top10 efter jul.

Men återigen så kan vi göra bokslut lite längre fram så får vi se vem som ligger närmast sanningen.

Några här tycker att det mesta är bra, att juniorerna klarar steget från junior till seniorhockey bra och att om seniorspelarna bara får prata med psykolog så löser det sig. Jag säger att föreningen är inne på fel väg och att det kommer att bli värre innan det blir bättre om man fortsätter i samma spår.

I Januari-Februari brukar de första rapporterna om HG intaget slippra ut, då får vi en första indikation, lite senare får vi se om juniorerna dansade en natt eller om dom kan upprepa eller i varje fall komma nära förra årets bedrift. Om A-laget kravlar sig upp från ingenmansland eller fortsätter sin ökenvandring...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Costanza:
OT men ändå skoj att träningsnarkomanerna Axelsson/Bremberg kommenterar!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Forsberg är en väldigt bra tränare och har varit med och ändrat Svensk hockey positivt. Men han är ingen matchcoach. I SAIK hade han Bert som fick ut taktiken och peppandet till laget.
I SAIK hade dom hårda fysträningspereioder flera ggr/ säsong. Dom kör med högre tempo på träningar än i match ,och den som inte kör järnet på varje övning får böta. Är det någon som inte orkar eller kommer dit för otränad så blir man bänkad och får köra fys tills dom orkar hänga med. Som t.e.x när Pesonen kom dit som en stjärnvärvning från KHL fick köra fys i två veckor innan han fick speltid.

Att Modo inte har hängt med i utvecklingen när det gäller fysträning har man länge misstänkt. Man måste börja med hård fysträning redan när ungdomarna 14-15 år. Men den måste anpassas till varje individ utifrån fysisk utveckling.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gavelo: Som jag sagt tidigare. Klubben vill inte på riktigt gå till botten och utreda varför det ser ut som det gör år efter år i A-laget. En riktig utredning! Inget jävla pepp och ryggdunkande framför NHL-tavlan! Förbannat slapp och kravlös förening...
Gör ett studiebesök till Karlstad....
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Nä dom är och var nog hyggligt tränade, men det är fullt möjligt att man följer normen (eller mallen om man så vill) gällande fys och träning men att man hade laget med bäst talang över 22/23 spelare och vann jsm, men som jag skrev så är det skillnad på juniorhockey och seniorhockey, otrolig skillnad faktiskt så det är fullt möjligt att i juniorleden har Modo väl fungerande upplägg men i seniorhockeyn ligger man under andra klubbars upplägg.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gavelo: Berglund, walfridsson, Wernblom med flera spelade fyra matcher på tre dagar. Nej, man vinner inte j20 utan att vara hyggligt tränande.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Tror det är enorm skillnad på träningsupplägg och hur man tränar när man är junior och senior. Som junior kommer man otroligt långt på ren talang, men i seniorhockeyn krävs otroligt mycket mer än bara talangen så jo jag tror inte fysträningen inte alls är lika viktig i j18/20 som i A-laget/seniorhockeyn och därför kan tex Modo ha sämre tränade juniorer men ändå vinna jsm.

Dock så är det A-laget vi diskuterade och där tror jag absolut det kan ligga något bakom uttalanden från flera källor att Modo har sämre och lättare träningsupplägg än andra klubbar.

Och ser man till hur laget presterat och hur Modo tenderat i många år att ofta falla ihop och bli sönderkörda kan man lätt misstänka att man saknar kapaciteten att stå upp bättre, men detta är ju bara en teori!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Gavelo: Modo hade inte vunnit jsm med bägge lagen om man tränat så dåligt som Sawchuk hävdar. Visst hade hv spelare borta, Men timrå hade bästa laget och Frölunda saknade en (förvisso sjukt bra) spelare.

Testvärden är ett riktmärke. Inte facit.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Anders Forsberg är en mytoman, tyvärr. Han säger vad som helst för att rädda sitt skinn.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Ja Modo har ju testat precis allt mellan himmel och jord utom att byta fystränare så nog kan det ligga ett problem i upplägget gällande träningen
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
gogge: Om du läser igen så förstår du kanske att det här handlar inte om vart Modo har varit utan vart dom är på väg.

Många spelare och tränare vittnar om den mjukare träningskulturen i Modo.
______________________
www.allehanda.se/ishockey/hockeyallsvenskan/victor-olofsson-om-skillnaderna-mellan-modo-och-frolunda-mycket-hardare
_______________________
\"Anders Forsberg erkänner nu för Sporten att han blev förvånad över skillnaden i hur bra och mycket lagen tränade.

– Det var nästan två steg ner i jämförelse med Skellefteå. Vi gjorde ett försök att börja träna mycket hårdare, inte som Skellefteå, men hårdare än tidigare, men de flesta spelarna blev bara trötta av det. Det är svårt att jaga ikapp något och just att träna hårt gör man för att få utdelning i framtiden. Det vi försökte göra var en investering på lång sikt och det är något man måste förstå att folk kommer vara trötta i början och vi kommer kanske inte göra resultat direkt, men vi kommer få resultat om ett eller två år. Det är en process som tar tid.

Om ni fortsatt med den tuffa träningen en längre period hade det burit frukt i framtiden?
– Ja. Det är min övertygelse. Men det var ovanan att träna så hårt under säsongen. I Modo tränar man bra över sommaren, men då är många spelare på andra orter. En halv trupp kommer sedan in som inte alls är lika bra tränade. Sedan är det så att Modo inte tränar lika hårt, på eller utanför isen, under säsongen som till exempel Skellefteå. Det klarade vi inte av.\"
____________________________________
”I BÖRJAN VAR DET EN CHOCK…”
Att gå från att vara rookie i Hockeyallsvenskan till att träna sommarfys med en av Sveriges största klubbar visade sig vara en omställning som hette duga. Jakob Stenqvist fick veta att han levde när han skulle försöka hänga med i tempo och träningsmängd.
– Det var så jobbigt som man hade hört, plus lite till. I början var det en chock, väldigt slitsamt, men sedan kom man in i det och jag tycker att det har gett mig väldigt mycket. Jag känner mig bättre tränad än någonsin.

Vad är det som står ut med träningen i Frölunda?
– Man kör många pass i veckan och kör riktigt hårt, men det som sticker ut mest är att alla verkligen kör stenhårt och tävlar. Man dras med och det är ingen där som ligger och myser. Det är inte bara Joel Lundqvist, utan allihop. Det är därför det blir så bra kvalité.\"
________________________________
Det är heltidsproffs det handlar om, ok att dom kanske inte är världens bästa hockeyspelare men har man det som heltidsjobb kan man kräva mer av både spelare och tränare.

Citat "Ser du Wingerli eller Söderlund gå in och knuffa undan spelare i sarghörn?"

Vad har det med saken att göra? Jag ser Wingerli och Söderlund med bravur klara av att spela i SHL trots att dom är lika små som Wernblom.

Angående Wernblom så påstod du att han var för liten, jag bara påvisade att så är inte fallet, det är andra saker som är problemet.

Sen orkade jag inte läsa resten av inlägget så ingående, kändes mest som en massa krumelurer.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Ja, det kanske stämmer men det har väl inget att göra med vart talangerna kommer ifrån ändå? Modo, Ösk, Järved osv. Vi ligger år efter år i toppen av både J20 och J18. Så klart som fan vi har talanger men vi kanske inte lyckas utveckla dem fullt ut. Sedan har väl modo spelat ca 10 juniorer i HA iår medans Timrå är på 3. Så vi ger ialalfall dem chansen att utvecklas. Här tycker jag kanske att vi spelare lite för många då steget ändå är rätt stort mellan HA och J20 även om dem gör det bra i Timrå. Den matchen hade dock lika väl kunnat slutat med Modo seger då Timrå hade lite flyt med alla domslut och stutsar vilket gjorde att dem fick spela kontringshockey. Säg att Modo istället fått med sig utvisning då timrå var 8man på isen och gjort 2-1 så hade matchen sett helt annorlunda ut. Istället fick Timrå en hårt dömt 6man då Modo killen står vi båset och gör 2-1.

Om du sedan är så fokuserad på moderklubb så har vi vissa år haft 0 spelare med modo i tvpucken, senast vi vann var det inte speciellt många. Visst det kanske var annorlunda för, men nu förtiden är det snarare utan tag än regel med färre än 3-4 spelare med modo som moderklubb. Och det handlar enbart om vart man är född och uppvuxen i kommunen.

Det med pappa tränare var ju precis vad jag menade, alla lag i kommunen har väl pappor som tränare tills man kör statslaget i Modo vid 12-13 års ålder? Att man då vissa år får 4-5 bra spelare och andra 1-2 är mer normalfördelning. För det finns väl ingen förening som har råd att börja anställa ungdomstränare redan vid 6-7års ålder? och Varför skulle då en pappa från ÖSK vara så mycket sämre än en pappa i Modo eller KB65?

Ser du Wingerli eller Söderlund gå in och knuffa undan spelare i sarghörn? Dem hade visserligen hyffsad fart redan när dem kom upp, men mer än fart har dem väl aldrig haft? Det handlar väl mer om vilka spelar typer dem är än hur bra tränad eller vilken fysik dem haft. Det var väl ingen av spelarna du tog upp heller som slagit igenom direkt förutom kanske Zuccarello, övriga har fått kämpa rätt hårt och ta steg efter steg, år efter år.

Ja, dem har haft något extra pass med Hasse J ibland men det är väl inte speciellt många ? Vad jag förstått så tar han inte Hasse J fram något underlag alls för hur spelarna skall träna, utan Hedman får väl sitt eget schema från tampa och där har dem varit med och kört lite.

Sedan kallar jag dem inte lyckade exempel, utan jag säger att dem låg i top i Modo likadant som dem ligger i top i Mora och Frölunda. Vilket borde säga att Modo inte gör så mycket fel då dem hade Jocke B som tränare under hela tiden fram tills att dem bytt klubb? Skulle övriga med topvärden då vara helt värdelös på hockey bara för att dem haft Jocke som tränare ?

Hockey handlar väl inte bara om vem som är starkast eller springer snabbast.

Som jag sa innan tyvärr kan man inte mäta inställning. Det handlar mycket om hur och vad man vill som individ också. Modo kanske kan sätta bättre ramar vad man vill ha av en spelare.
Men när en Modo spelare på elitnivå inte kan slå en kort enkel passning på bladet när dem är utan press så funderar även jag om man verkligen har rätt tempo på träningar... Men här tror jag att det handlar mycket om pressen dem upplever mer än att man är dålig, då man i början av säsongen ändå lyckades spela rätt ok.

Man kan samtidigt säkert bli bättre tränade och försöka få in fler influenser. men allt är väl en penga fråga vad man har råd med också. Jag tror knappast vi har sämre träningsupplägg än övriga hockeysverige. Då borde väl Sundlöv ha bra koll på som även varit i Brynäs och HKH. Brynäs brukar väl även dem spruta fram talanger?

Däremot har vi nog haft ett gäng tränare som förstört mycket emellan där vi är idag och innan. Med dålig fart på isträningar och övrigt konstiga spelidéer som vi idag lider lite av.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
gogge: Nu har du fel igen, det finns spelare som slår igenom senare utan att ha spelat TV-pucken men dom är inte många. Av ca 400 SHL spelare just nu är det ca 70st som inte spelat TV-pucken, mindre än 20st har inte spelat superelit. Detta visar att TV-pucken faktiskt är rejält utslagsgivande, ännu värre om man ej spelat superelit (gått ett NIU gymnasium) då man i princip är körd. Historiskt är siffrorna ännu tydligare.

Om du kollar igenom Modos ungdomslag så är pappatränare mer regel än undantag. Jag tror till och med att det är pappatränare i U16.

Angående Wernblom så är han större än Tim Söderlund och Wingerli i Skellefteå, han är lika lång men några kilo lättare än Viktor Arvidsson i Nashville. Han är mycket längre och ungefär lika tung som Zuccarello och Ryan Lash, listan kan göras lång.

Wernblom är inte för liten, han är feltränad och har inte farten och rörligheten som en spelare i hans storlek behöver.

I varje fall två av spelarna du räknar upp som lyckade exempel har haft personliga tränare vid sidan om Modos träning.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Tv-pucken är dock lite för hajpad. Finns för många bra spelare som slår igenom senare för att dem inte är fysiskt mogen. Sedan om man har Ösk, Modo, järved, KB65, Husum som moderklubb spelar ingen roll. När dem väl lirar tvpucken så har dem flesta redan hamnat i Modo och fått en tränare som inte är pappa till någon i laget.
Men visst vi har haft lite problem att få fram riktigt dominanta juniorspelare på senior nivå.
Men har man ingen seniorspelare som drar det tunga lasset varje dag blir det svårt att hålla en jämn nivå över en hel säsong. Modo har väl ändå matchat 2 junior femmor dem senaste säsonger och det kanske är lite för många för att kunna utmana i det fysiska spelet...

Även om Wernblom försöker så är han lite för lite för att kunna knuffa bort en motståndare i en närkamp. Men visst sätta in en tackling gör han bra.

Där har Hållander och Olofsson en fördel med att vara mer fysik mogen än flera andra i sin åldersgrupp. Men dem andra kommer komma ikapp...

Sedan har jag ingen koll på vart TV-puckarna hamnar i år men Modo har väl varit med och erbjudit pengar till talanger och det kan man förmodligen inte göra på samma sätt nu. Sedan kanske dem tvekar på välja Modo i och med att dem inte spelar i SHL.

Sedan kan man tyvärr aldrig mäta "hjärta". Vissa har inställning med andra inte har det!

Slutligen om du tittar på dem som legat i top i modo i testvärden som lämnat KJ, Olofsson mfl. så är det ju inte så att dem ligger sist när Mora och Frölunda mäter sina världen, snarare tvärtom...

Men det kanske dem byggde upp under en sommar i Göteborg eller Mora :)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Ja men gör du något åt det då? Du verkar ju ha mer kunskap och kontaker än de flesta andra här. Så då bör ju du vara en av dom som kanske kan påverka?

Jag är vanlig supporter med relativt sett tvivelaktigt hockeykunnande på sin höjd. För en annan känns det jättejobbigt att se klubben misslyckas kapital gång på gång och man har ingen aning vad man som medelsupporter kan göra åt det annat än att hoppas att dom som sköter klubben kan fixa det.
Du som kanske kan, gör du något för att hjälpa Modo?

Klart jag personligen kan gå på möten och förslå saker, rösta på saker etc. men då jag i princip har 0 erfarenhet av hockeyvärlden annat än som supporter så vet jag inte riktit vad jag ska förslå som bidrar till en positiv förändring. Så man inte förslår eller röstar på något som bara gör saken sämre...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
gogge: Visst handlar det om vart man är uppvuxen men trots detta började fler ungdomar att spela hockey med Modo som Moderförening än alla de andra klubbarna.

Att bara två av 35-40 stycken i varje kull når TV-pucken är ett totalt misslyckande. Sollefteå lyckas få med fem av femton stycken i 02 kullen som började spela hockey i Sollefteå (33%). KB 7 av 20 (35%) Modo 2 av 40 (5%).

Du kommer att få se och höra då årets intag blir klart, minst 3-4 av Ångermanlands TV-puckare (toppspelare) är redan klara för andra hockeygymnasier.

"Jag kan garantera att vi inte är mycket sämre tränade än många andra lag, "

Ok, hur kan du garantera det, testresultat, har grannen sagt det, är det bara din egen teori? Personligen tycker jag ditt argument faller platt då du lägger in de här orden "vi inte är mycket sämre tränade". Du förstår, även lite sämre tränade är en katastrof.

Jag har sett Olofsson och Hållander totalt dominera matcher i Allsvenskan, senast mot Björklöven då de såg ut som dom stal smågodis från barn. Samtidigt är våra 00or långt ifrån att hålla Allsvensk kvalitet. Dom klarar inte ens att hålla huvudet över vattenytan där och då var flera av dessa killar rankade högst i Sverige bara för två år sedan. Dahle`n behöver man inte ens nämna.

Uppenbart så får vi inte talangerna att bibehålla sina utvecklingskurvor utan dom stannar av någonstans i gränslandet mellan Junior och Seniorspelare.

Återigen handlar detta inte om att klaga utan att se pragmatiskt på problemen som uppenbarligen finns. Vi är för andra året i rad inblandade i Allsvenskans bottenstrid.

Jag varnade första gången innan vi åkte ned ur SHL och folk sa samma då " stötta föreningen, tänk positivt" och det funkade ju jättebra. I princip alla worst case scenarion har inträffat sedan den ödesdigra kvällen. Pengarna sinar, publiken sinar, spelarmaterialet sinar.

Det finns två vägar att gå, endera köra huvudet i sanden och fortsätta att passivt se på då föreningen går sönder eller slå näven i bordet och göra nåt åt det.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Otto1:
Så typiskt att folk ska fastna för onödiga detaljer ;)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Robin Ztorken L: Låter ju som en bra och väl investerad värvning.

"Mikael Johansson, blev dessvärre skadad under slutet av matchen igår mot Färjestad. Det innebär en längre tids frånvaro från spel och att kontraktet med Brynäs IF nu inte förlängs."
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
atomragnar: Men nu kan vi värva Mikael Johansson, som inte fick förlängt med BIF.
Upp med plånkan nu Sundlöv :-)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
gogge: Du har rätt i mycket. Men måste bara kommentera.. folk går på hockeyn år efter år efter år.. alla får nog tillslut oavsett - vi bara trampar vatten eller inte ens det vi konstant sjunker då är det jobbigt att motivera att offra sitt egna för att gå till matcherna. Folk har barn, jobb och inte minst fru att där hemma med som kräver(positivt) sin uppmärksamhet med och någonstans där landar väl att man tillslut inte kan värdera en föreningen som bara pissar (något hårt hittade inget bättre uttryck) på en högre än familj och dylikt.. Publiksiffrorna kommer att dala och inte olustigt eller ologiskt alls och det handlar i mycket mer än bara ett bristande modohjärta i mitt tycke.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Du har rätt många bra påståenden. Men, för det första: Att ha Modo som moderförening handlar idag enbart vart man är uppvuxen. Järved spelar i järved, Svedjeholmen i svedje osv. säga att då enbart 2 spelar har modo som moderförening är väl ett ganska dumt argument? Va räknar du Sedinarna, Hasse J, Näslund, Wernblom, Svartvadet, Timander osv. som Modospelare ?

Så länge Modo inte är i SHL kommer deras hockeygymnasium garanterat inte vara lite självklart val som innan. Men har vi verkligen tappat något talang Modo verkligen velat ha på slutet? Kan inte minnas någon som är uppväxt i Ö-viks trakten som inte valt Modo eller som Modo inte tackat nej till.

När vi möte Timrå ifjol i J20 slutspelet såg du inte Dahlen, Pettersson osv i deras lag? Det där känns rätt banalt att påstå att vi skiter hur det går för a-laget och satsar på juniorerna. Alla lag spelar väl sin spelare där man tror att dem kan hjälpa förening på bästa sätt, så även Modo.

Jag kan garantera att vi inte är mycket sämre tränade än många andra lag, men spela i Modo innebär inte bara frid och fröjd. Hela staden sätter enorm press på att det skall gå bra. Jag tror mera på att vi skulle behöva ett komplement t.ex. en idrottspsykolog som kan hjälpa till med det mentala.

Sedan kan jag hålla med lite om inställningen hos vissa individer, men det handlar mest om våra så kallade "stjärnor". Jag kan inte förstå hur man t.ex. skrev 3års kontrakt med en spelare som Björklund som saknar balans och inte kan passa pucken. Visst han har ett bra skott men räcker det i dagens snabba hockey? T. Ericsson hänger uppenbarlig inte med, men han får spela hur mycket som helst och ställer gå på gång till det med att han är så långsam i tanke och handling.

Sedan måste man börja ställa krav på andra t.ex. karlqvist, han är ingen bländande skridskoåkare men när han har chansen att ligga nära eller ta avslut så måste även han gå i brässen. Det funkar inte att hålla på klacka puckar göra syrgasdragningar varje gång man får pucken. Det handlar även om att kunna jobba hårt över hela planen.

Jag tror på verkligen på Sundlövsvärvningar dem verkar rätt vettiga, men innan han har rensat ut truppen och fått bygga sitt egna lag där alla klarar av att spela modernhockey kommer tyvärr förmodligen ta något år.

Sedan tror jag det skulle vara bra om vi fick in en coach som kan coacha laget. Ska vi verkligen spela T.Ericsson på blålinjen när vi jagar kvittering så han kan tappa ut pucken varje gång? Ska vi verkligen spela PP där vi ska passa i pucken i mål. Funkar det verkligen i dagens hockey att ha 4st snidare i PP där bara en verkar vilja skjuta?
Vore det inte bättre att spela paraply med en back på Point och J.Eriksson. Molin på var sin kant. Där dem 2 övrigar har mer rörlig position med en alltid framför mål och en som avlastar ibland och istället för att söka pass pass pass pass pass öppet mål, måste vi har 3 personer som vågar skjuta när läget ges! Jag har svårt att se ett bra PP någonstans i någon annan liga som försöker passa in pucken så mycket i mål utan att skjuta än Modos... Visst vi har gjort lite mål i PP men hur många mål har vi gjort när vi ställt upp ?

Men Särkijärvis spelide tycker jag ändå såg lovande ut först 6-8 matcherna, även om vi inte vann så spelade vi inte många peridoer som var dåliga. Dock så verkar vi sista matcherna blivit lite rädd och missar enklar passningar, vågar inte ta emot ett pass. Man sätter sig i situationer där man måste jaga och känslan är mer att man är rädd att förlora och göra misstag än att våga spela hockey.

Men gnäll på forum hjälper inte så mycket, gå på hockey och försök istället och stötta föreningen så gott det går. Alla har vi åsikter men vi kan inte hålla på sparka tränare/ledare varje säsong och tro att vi blir bättre...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
hanzon:
Man kan iaf nominera Kindberg till styrelsen, borde kunna bli en injektion.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Modo får göra som ÖFK. Det kan få laget upp i topp igen.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
kulltorp: Haller med, sen borde det vara obligatoriskt att se filmen 300 för att få inspiration o j-vlar anamma före match
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Heyerdal: Kikade statistiken, man verkar ju ha stor del av J20 i J18. Topplinan när man vann TV pucken verkar ju spelat tillsammans. (Pettersson-Werner-Gradon) Inte konstigt man gör en del mål då...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Ngt av det klokaste och mest genomtänkta som skrivits i detta forum. Hoppas nån som kan påverka läser detta, för Modos skull.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Nucky: Såklart det är svårt men det är föreningens ansvar att ha dugligt folk till det också men såklart om man förlitar sig på Swehockeys statistik och TV-pucken är det ju nästan omöjligt att göra en bedömning av några parametrar överhuvudtaget.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: går bra för vårat j18 iaf, sämre start än a-laget, 0-1 efter 15 sek...sen 5 snabba på drygt 6 min, 5-1 mot löven efter första !
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Förstår vad du menar, men måste väl ändå vara jävligt svårt att avgöra om en spelare kommer få pannben eller inte?
Finns många som tar gigantiska kliv sedan de mognat mentalt och förstår vad som krävs(oavsett karriärval)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Märkligt att ni behöll Styf när A:J fick gå är som att Gert Fylking sköter backarna den nivån på karln är det i båset
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
2300 personer på matchen, dom förtjänar inget mer heller. Vem fan vill betala för att se matcher där man förlorar på ett hemskt dåligt sätt och på det bli förbannad.

Uppryckning Modo eller konkursen kommer före Div 1 p.g.a publikbrist.

Nu är man less och intresset har börjat svalnat tyvärr.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Men jag har inte sett dem, men det låter lite som Mattias Karlin på sin tid tyvärr.
I den sits vi är i kan jag tänka mig att de är de vi kan ha nytta av. Ta in spelare som Lindgren, Stenqvist, Grundström, Nylander osv så ändå lämnar för tidigt vet jag inte om det egentligen tillför någonting (möjligen bara ett byte av pengar).

Men, det måste börja med att vi lyfter den egna verksamheten. Jag har sett tecken på att det börjar bli lite bättre på pojksidan, men inte alls i den utsträckning man kan önska. Det är ju katastrof att modo inte ens kan ta fram flest lokala talanger, utan lag som Svedjeholmen och KB är mycket bättre. Det beror nästan alltid på vilket lag som har de bästa ledarna. Har du en bra tränare så får du fram bra spelare. Hur bra är givetvis upp till spelarnas talang, träningsvillighet osv, men med en bra tränare i ung ålder så får man fram en hel del bra spelare.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
J F K: Jag vet inte hur mycket du har sett bröderna men dom följer samma mall som tidigare, tidigt utvecklade, tidiga i U landslag, individuellt skickliga och snygga på isen men utan större speluppfattning och en tendens att vika ned sig när det inte går lika lätt som man vill. Det kan också ha varit sista kullen där Modo lyckas behålla de största talangerna, Till nästa års intag är redan de bästa i länet klara för andra hockeygymnasier.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk: Bröderna Wahlgren är alltså inte några större talanger, utan det finns mycket bättre talanger i Ångermanland?

Men, jag håller med i en hel del. Nu överdriver du naturligtvis en del med juniorerna då J18 mötte ett Frölunda som saknade EN spelare exempelvis. Det är inte så att vi bara vann för att de andra lagen saknade alla juniorer, men givetvis hjälpte det till. (och så har det varit i alla år)

Det jag tycker mig främst se är att man saknar den hockeykompetens som tidigare fanns i föreningen. Man har försökt kopiera andra lyckade föreningar, men det blir inget bra resultat om man inte förstått varför och hur de gjort det.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Sawchuk:
Bara att säga Amen på det Du påstår, huruvida MoDos kravbild ser ut eller om de är dåligt tränade ska jag inte uttala mig om men helt klart är att nu söker sig juniorerna sig söderöver, till och med allsmäktiga SKAIK blir lidande av detta frånfälle av unga spelare.
Luleå erbjuder annat än hockeygym tex individuell och special träning på målvaktssidan bara för att ta ett exempel.
Därför hoppas jag personligen att tex MoDo och Löven kan ha ett samarbete på pojk/juniorsidan även om vi nu ligger i samma serie med A-lagen.

Lek med ett senario:
Om Luleå skulle ramla ur SHL (vilket är vissas våta dröm här inne på HS) hur länge skulle då SKAIK kunna hålla sig kvar i SHL?
Hur lätt skulle det vara för SKAIK att locka till sig unga spelare, vilket de redan nu har fått vissa problem med att göra!!

Personligen tror jag att ett "visst" samarbete skulle gynna alla parter på juniorsidan, med det är bara vad jag tror och tycker...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 25/10
Ogie Ogilthorpe: Modo som förening måste ändra inriktning totalt, mellanmjölk funkar ej.

Detta gäller från styrelse och A-lag ända ner till pojklagen. I årets TV-puckslag är det 2 SPELARE som har Modo som Moderförening, kan jämföras med 7st från KB65 och 5st från Sollefteå!

Än värre är att dom största talangerna i länet inte längre ser Modos hockeygymnasium som förstaalternativ utan söker sig till andra föreningar.

Man behöver inte vara något geni för att förstå att det är något monumentalt fel i föreningen då.

Det saknas helt enkelt en kravbild och människor utan tävlingsinstinkt och kompetens har ockuperat föreningen och spridit sig i alla led.

-Ja men vi vann ju både J18 och J20 guld försvarar man sig med.

Visst är det kul med framgångar på Juniorsidan men man måste först fråga sig vad syftet med Juniorverksamheten är.

För mig är det solklart: TA FRAM FÄRDIGA PRODUKTER/SPELARE till representationslaget.

Jag gissar att Timrå skiter fullständigt i att dom inte vinner SM-guld i J20 då dom kan skicka upp spelare som Dahle`n, Hållander och Jacob Olofsson till sitt A-lag.

Vi måste också fråga oss hur det sett ut om alla J20 lag spelat med de Juniorer dom hade uppe i sina A-lag? Anledningen att Modo fick tillgång till alla sina Juniorer berodde ju helt enkelt på att A-laget är helkassa och inte fick spela mer. Detta i sin tur regnade även ned på J18 laget som fick en starkare trupp än vanligt. Dom bästa J18 killarna i Sverige var ju faktiskt upptagna med SM-slutspel...

Vad ska man göra för att lösa detta då?

Tyvärr tror jag det är försent, rötan har spridit sig för mycket och folk kommer inte börja ge sig själva sparken. Mitt tips är att det tar minst en ledar/styrelsegeneration, 10-15 år innan man kan börja klättra uppåt igen.

Vill man nåt ska hända tidigare än så är det total uppröjning som gäller. Nya styrdokument, höjd kravbild hela vägen, bättre ledarskap, mindre vänskapskorruption, helt enkelt en proffsig organisation med uppdrag att ge bästa möjliga förutsättningar att bli hockeyspelare från dag 1.

Man måste helt enkelt bygga en grund för en förening som kan blomstra på lång sikt.

A-laget då?

Samma där, för låg kravbild. Man tränar för dåligt, man har för få elaka spelare som gör allt för att vinna och lever för hockeyn och för många som är upptagna med sina frisyrer och märkeskläder. En hög med mjukisar som är nöjda med att vara kung på stadens lokala uteställe och livrädda att förlora en tand i en närkamp.

Träningsmiljön måste vara stenhård, det är så man bygger självförtroende i ett lag, spelarna vet att då pucken släpps så är man bättre förberedda än sina motståndare.

Man måste fråga sig: är våra spelare starkare än motståndarna? Är våra spelare snabbare än motståndarna? är våra spelare skickligare än motståndarna? offrar sig våra spelare mer än motståndarna? Är våra spelare rörligare och smidigare än motståndarna? Skjuter våra spelare bättre än motståndarna? Har vi ett bättre passningsspel än motståndarna?

Om svaret är nej på alla dessa frågor så är det ju jävligt uppenbart att nåt är åt helvete fel, eller hur?

Man måste också se över sitt intag till hockeygym. Man måste börja titta på personligheter och karaktärsdrag hos spelarna, har dom "grit", vill dom bli bäst, är dom beredda att offra allt för att nå sitt mål. Just nu räcker det att man åker skridskor snyggt och kan slå schyssta flipmackor, eller möjligtvis att man är grannens pojk...
Kommentera

1846773 · »