1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478920 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Troja 7/10

1840675 · » Till forumet


Sv: Modo - Troja 7/10
F.d Modo-målvakten Anton "Sockan" Forsberg blev matchad mot W.Nylanders Leafs och gjorde 39 räddningar. Antons Blackhawks fick ändå ge sig i sudden.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K: Tur är väl något man förtjänar, men absolut att Modo måste studsa tillbaka spelmässigt och föra matcher som ett topplag igen, det är så många bra lag uppe i toppen att man förmodligen inte kommer att ha råd att förlora ”lättare” matcher om man ska hänga kvar i toppen
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Tarasov: Nåja. Vi var verkligen inte bra mot Troja och hade en hel del flyt där.

Nu är det SSK på onsdag och då kan vi inte göra en tredje svagare match på raken. Nu skulle jag vilja att vi tar tag i taktpinnen på en gång och dessutom kan komma tillbaka till ett försvarsspel där motståndarna inte kontinuerligt ges fria ytor framför vårt mål!
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo:
Tkr oxå det är lite svårt att hålla reda på alla vinstmatcher ;)
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Monno: Tack. ;)
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Sputnik: Ja ni är så himlarns duktiga!
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K: Nu vet jag inte riktigt hur läget var i eran trupp när ni mötte Oskarshamn men vi hade i princip 3 kedjor att tillgå idag. Kan inte påstå att jag förväntat mig att vi skulle ha orken att föra denna match.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: Timrå bjöd inte på något skönspel direkt men då ska man ju också komma ihåg att vi åker till match med 10 forwards och i princip de mest tongivande spelarna borta och med andrakeepern i målet. Med detta i åtanke så kan man, som timråit, inte klaga på så mycket. Brattström spelade riktigt bra i målet och det vet ju också ni modoiter att med en bra målvakt så tar man en hel del poäng som man inte hade gjort med en medelmåttig keeper i kassen. Sen tror jag många timråiter är betydligt mer nöjd med årets lag än det vi hade ifjol med JP och Dahlén. Hellre skitpuckar och tre pinnar än skönspel och torsk.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: Behöver du ens fråga det?
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: Fy fan
Sorry det är precis som du säger, det är jag som blandar ihop detta...
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo:

Du blandar inte ihop detta med BIK matchen? Där tycker jag det stämmer i det du säger när vi vann med 0-4 (mot IKO blev det 0-3). I BIK matchen växte vi in i det och tog 2 av 3 perioder och vann välförtjänt.

Tycker att Timrås match mot IKO och vår är rätt lika, IKO har mycket puck och avslut och kan inte sätta chanserna och motståndarna har en målis som spelar bra och försvaret fungerar, samtidigt som motståndarna nyttjar lägena framåt som ges.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K:

Och vi hade hela 3 i sista perioden mot IKO. Vi var verkligen mycket mer spelförande än Timrå.

Vi sköt 18 och Timrå 16, tycker du verkligen att vi var så mycket bättre än Timrå?
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: Modo var bättre än i 2 av 3 perioder och målchansmässigt är det jämt skägg, dock var Modo klart farligare i sina anfall än vad Oskarshamn var och vinsten 0-4 är kanske lite i överkant men klart rättvis.
I dagens match så tycker jag Oskarshamn är det något bättre laget i period 1 och 2 sen tar man över helt i 3:e, Timrå räddas ofta av en bra målvakt och sen är man effektiva i sina avslut, Oskarshamn skapade inte så många farligheter men nog borde man kunnat göra 3 mål till om man haft lite skärpa.
Tycker att Timrå kröp ihop i försvar och slog hårt när Oskarshamn tappade fokus, i mötet mot Modo var det anfall åt båda håll, men Modo var bättre i sina avslut, därför såg jag inga större likheter mellan matcherna förutom att bortalagen vann.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: men, vi var inte så defensivt som Timrå och hade inte så mycket flyt.
Mot Troja var det tur, men inte Oskarshamn på samma sätt.
Timrå hade riktigt ordentligt med flyt ikväll på ett sätt vi inte behövde. Timrå hade makalösa två skott i sista perioden och det speglar spelet riktigt bra...
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo:

Visst är det likheter. Ett IKO med mycket puck och avslut, en motståndarmålvakt som spelar riktigt bra och motståndarlag som prioriterar defensiven.

Nog tycker jag matchbilden är väldigt lik, IKO trycker på men får inte in puckarna och Timrå (samt vi) utnyttjade misstagen och lägena som gavs.

Det var ju inte så att vi åkte ner till Oskarshamn och ägde spelet.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
jå1: Jaså, ja själv ser jag inte en enda likhet
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K: det fanns en tid då jag hellre såg en rolig match som blev förlust än en tråkig match/spelidé som gav vinst.
Men det var när vi gick till final 3ggr på fyra år (eller hur det nu var).
Den tiden är förbi. Vi spelar i HA! Enda som räknas är 3p. :)
Kommentera


Sv: Modo - Troja 7/10
J F K:

Tror alla spelare och tränare tycker det roligaste som finns är att vinna och det tycker vi fans också.

Tycker absolut inte att Timrå spelar tråkig hockey, dom ställer om fort och rakt och det är kul att se på tycker jag iaf. Det är inte så att dom alla ställer sig i slottet och står och spelar sarg ut och väntar på att få ett PP att utnyttja.

Personligen har jag aldrig tyckt att massivt puckinnehav och snurra i hörnen är speciellt roligt att se på, och vill t.ex bara spy när jag ser t.ex Spanien eller Barca spela fotboll. Då uppskattar jag hellre ett lag som behärskar defensiven och sedan ställer om blixtsnabbt och rakt, som t.ex vi under Bäckman.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K: Tycker våran match påminner en del om eran mot Oskarshamn borta.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Woody: aha, Örnsköldsvik kommun.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K: Har jag inte sagt heller. Menar bara att den uppenbarligen är rätt effektiv..
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: Bäckman predikade djävligt defensiv och på sätt och vis tråkig hockey. Vi gjorde flest mål framåt och släppte in minst. Vi var nog hyggligt kul att se ändå för vi hade så jäkla bra spelare, men det var verkligen riskminimering under Bäckman.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Eller: KB65...
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Otto1: det sade Lasse falk med sitt 1-3-1 i Djurgården också. Det betydde inte att de spelade den roligaste hockey direkt.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
modomille: Aha, du tänkte på Pantern, AIK och Oskarshamn borta? :-)
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Otto1: var kommer tränaren ifrån? ;)
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Otto1: Ja ni har ju en mer match spelad än oss oxå ;) Sedan har ni haft lättare spelschema ;)
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K: Den tråkiga hockeyn har gjort mest mål i hela Allsvenskan och släppt in minst, inte så mkt att klaga på där skulle jag säga.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K:

Roligt och roligt. Är ju kul att vinna matcher, skit samma hur det ser ut, man får inga extrapoäng för att man spelar en rolig hockey.

Personligen tycker jag det är kul att se tät defensiv och snabba kontringar. Vad jag vet var det inte många modoiter som klagade på vårt spel under Bäckmans glansdagar, utan man var istället imponerad över hur täta vi var och hur snabbt vi vände spelet, men någon gladhockey var det inte.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
MorganaLefaey: men det är ingen rolig hockey de spelar. Riskminimering...
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo: ja jag håller med. Imponeras av att de är så högt uppe o håller uppe spelet så pass bra de gör.
Timrå är ungefär lika profilstarkt som en genomskinlig manet. Men likväl så spöar de lag efter lag.
Småkul ändå. Tittar man spelare mot spelare i depth chart, i hur många av valen skulle man valt en spelare från dem?
Jag är i riktigt imponerad
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo:

Jo jag är också imponerad av Timrå, främst omställningsspelet där det går snabbt och är rakt. Dock är spelet i egenzon någon som måste förbättras för det håller inte över en hel säsong att bjuda på så mycket.

Dom har egentligen bjudit IKO på tillräckligt lägen för att dom skulle ha kunnat göra 2-3 mål, men en riktigt bra målis ger dom chansen.

Får Timrå bara ordning på det sista i defensiven så är dom definitivt i toppen för att stanna.

En rolig match att se på.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: Jag imponeras lite av Timrås framfart, inget wow lag eller knappt ens några wow spelare men man jobbar som ett lag och spelar tight och är snabba i omställningarna.
Det jag skulle kunna oroas över om jag var Timråit är att det är mer en regel än undantag att juniorer börjar säsongen starkt för att sedermera slokna under säsongen, vi har sett detta fenomen i Modo bland annat många många gånger, men man vet ju aldrig och just nu är dom starka och Timrå vinner matcher.

Hästen har hittat något på annars så försvarsstarka löven, 3-0 är inte illa efter 1 period.

Modo möter Ssk på onsdag, ja det borde ju vara en klar seger men vem vågar ta ut något i förskott, inte jag iaf
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: hade suttit fint med mer än en kamera där måste jag säga.
Men känns som Freddan har lite
fingerspitzengefühl Med målvaktsvalet.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
MorganaLefaey:

Nej men har man en bra målis och snabba omställningar ger man sig chansen att vinna. Visst att IKO har haft mer puck långa anfall och att Timrå dräller med pucken i egen zon och bjuder på lägen. Men Brattström är en vägg och ger sitt lag chansen. Får dom bara ordning på spelet i egenzon så har dom en bra chans.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gamle Skövdespelaren Palmberg har gjort ett mål och två assist för Vita Hästen redan i denna match. Sjukt att det kan skilja så mycket mellan hemma och bortaplan.

Snacka om att utnyttja PP förresten!
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: inte direkt rättvist med timråledning, men passet till Gallo var ruskigt fin
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
MorganaLefaey:

Fattade aldrig vad som hände. Sköt han utanför eller hade Brattström den i plocken? Om den ligger i plocken och hela plocken är inne, kan man dömma mål då?

Konstig situation och fattar inte vad som hände.

Brattström har varit riktigt bra i mål, en riktig jätte.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Rytter: tycker att det var Hanses som stod på öronen och vann den matchen åt oss. Hästen verkar ha ett vasst pp, 3-0 mot löven och alla i pp.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Eller: bortdömt mål i Oskarshamn. Eller ja, den var väl aldrig inne. Missade alltså öppet mål o fastän 70% av målisen var inne i buren så tog han den. Eller ja, pucken kan mycket väl ha varit inne, men syns det inte ska det ju inte dömmas mål.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Eller:

Själv följer jag Oskarshamn mot Timrå. Tycker Oskarshamn ser riktigt bra ut, hur fan kunde vi vinna där nere, var nog tur att vi mötte dom direkt för det ser ut som ett annat lag nu jämfört med i premiären.

Timrå är snabba i omställningarna och kommer till lite halvlägen på kontringar men får inte några längre anfall, tyvärr slarvar Timrå och dom slarvar och spelar fast sig i egenzon när IKO trycker på och bjuder på mycket pucktapp som gör att IKO kan få längre anfall.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo: Hästen börjar starkt mot Löven. Det är många matcher att hålla reda på just nu i tv NHL, SHL och HA.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo: Sellgren är rolig att kolla på. I lördagens match var det en situation då han var typ jämsides med en Troja spelare vid en dump av troja. Och det såg inte ens ut som han tog i men åkte ifrån Troja spelaren totalt.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Eller: Han är ju ung och är fortfarande under utveckling i allra högsta grad, dock en mycket bra back redan så han har verkligen framtiden för sig.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo: Jag tror att Sellgren lider lite av förra säsongens jagande i sarghörnen och behöver mer tid för att anpassa sig till Särkijärvis defensiv.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K: Alla spelare har olika positioner och roller, när man frångår detta så skapar det problem, som när Sellgren lämnar sin position lämnar detta Häggström i en sits där han tvingas täcka upp för Sellgren, något han inte hinner med. Backarna skall ha varsin stolpe och forwards skall trycka ut spelarna i hörnen och tillsammans med backarna se till att man inte kan bryta in på kassen bakom förlängd, ofta brukar Cenetrn positionera sig i slottet men i detta fallet har Häggström jagat bakom kassen och blir sen helt ensam att försvara slottet eftersom båda backarna är på tok för långt upp i banan och tar inget hemjobb, närmast i hemjobbet är Karlqvist. På bilden är det sekvensen där pucken spelas in i slottet och båda backarna befinner sig i samma tekningscirkel, Karlqvist är närmast puckföraren och Häggström står vänd mot skytten
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo: håller med Gavelo, Häggström agerade alldeles för lamt, alla s.k experter i cmores sändningar pratar hela tiden om att hålla bort motståndarnas klubbor, hindra skott ändra skottvinklar mm mm , här ställer sig H bara bredvid Trojanen, hade han istället låst klubban med sin klubba hade det knappast blivit mål.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
Gavelo: Har man ändrat det där? I min värld är det centern och de två backarna som företrädelsevis ska ha markering på motståndarnas forwards. (Ja, backarna i första hand och centern mer som stöd).
Hur kan inte Häggström väntas ta markering när han är närmast killen, där får jag inte ihop det. Ja, Sellgren kanske är ute och cyklar, men finns det då inget som helst krav på att någon annan ska täcka upp?

Problemet för mig är just att Häggström inte tittar upp tidigare. Han har varit inblandad i väldigt många mål bakåt på sistone och jag tycker mig se ett mönster. Där andra forwards täcker upp om en back gör en felbedömning så gör inte ha det.
Kommentera

Sv: Modo - Troja 7/10
J F K:
Det enda jag kan tycka Häggström inte gör 100% i situationen är jobbet, han borde kunna vara snabbare upp och låsa fast målskytten bättre men jag var inte på isen så det är lätt att sitta på sidan å tycka, som sagt ändå kan jag tycka att han borde kunnat göra ett bättre jobb att ta bort målskytten
Kommentera

1840675 · »