1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478925 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Västerås 2019-11-13

2006370 · » Till forumet


Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Nieminen: Vik har vänt 0-3 till 4-3 på en period, chansen finns för Modo med
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Nieminen: Tror fortfarande på vinst!
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Nattalika: Tror du det är läge för bra betyg en kväll det suger att vara Modoröv?
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Tarasov:

Fanns ju kritiska röster när vi släppte wernblom också. Men efter 10+ matcher så kan man inte hävda nått annat än att det var rätt.

Har inte övertygat trots att han fått spela i andrakedjan och mycket pp i Västervik.

Vårt lag har blivit starkare och inte svagare efter han lämnade.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K:
När det gäller Öhman så tänker jag mer på spelet utan puck än med, Hellkvist uppfattar jag som rätt förlåtande mot misstag med puck. Öhman går i nuläget inte för någon av de 4 när det gäller i spelet med puck.

När det gäller den principiella diskussionen håller jag med, men brukar räkna på 20 spelare och där har vi hittills haft Karlström plus backarna, vilket är 20% mer än så blir svårt såvida inte Näslund/Forsberg/Sedin x 2 kommer upp samtidigt.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Tarasov: Hur fan ska Öhman kunna bli bättre defensivt än Tommy E när han aldrig någonsin får en reell chans???? Öhman är en back som alltid kommer att spela lite svårare, för om han bara spelar enkelt så är han inte alls samma tillgång (som att be Foppa att sluta dribbla och bara spela sarg ut).
Öhman har under drygt en månad inte givits förtroendet så han kan spela ut.

Ja, vi kommer möjligen att skicka Norlinder till JVM och det är kanske Öhmans räddning.

Som sagt. Om vi roterat lite (vilket knappast gjort att vi legat sjua nu) så hade steget för Öhman varit mycket kortare.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Tarasov: Nu var det en principiell diskussion, inte något specifikt fall. Fakta är att juniorverksamheten snudd på dog under Bäckman då en juniorback som slog en indianare var bänkad resten av matchen. Jag skrev verkligen inte att vi ska spela 100 juniorer per säsong, men jag tycker att vi borde kunna ha igång fler än 12 forwards och 6 backar. Skador kommer och ibland blir man ur form eller så utvecklas någon efter att ha fått förtroende.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K:
Fast med tanke på att vi har 4 spelare som är förstaårsseniorer och juniorer som är med i laget så kan man knappast hävda att vi skiter i våra juniorer.

Att göra som vi gjorde 16/17 är inget som vi direkt har haft någon nytta av, även om då spelade 8-12 juniorer varje match.

Sen blir det hur man än gör lite fel med facit i hand.

Sen får man kanske tillägga att de enda Öhman behöver visa är att han är bättre än Tommy E defensivt, vilket inte känns som att det är oöverstigligt.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Robin Ztorken L: Verkligen inte. Det vore förkastligt.
Jag tycker att verksamheten har två mål.
1, ha så bra förutsättningar som möjligt att gå upp till SHL till våren.
2, skapa förutsättningar för kommande säsonger.

Om det i vår är så att vi får skador alternativt att våra "bänknötare" utvecklats till att göra laget bättre i ett direktkval, är det då inte mer värt än någon poäng under hösten? Om vi inte får spelare till hockeygym för att vi skiter i våra juniorer, är det verkligen värt ett par poäng under vintern? Det vore som en bonde som maximerade uttaget ett år, men inte sår någonting till nästa år.

Ja, det är elitverksamhet, men det måste också bedrivas långsiktigt. Att vi spelar i allsvenskan beror till stor del på att vi inte var långsiktiga...

Dock är detta Gladers uppgift. Jag har full förståelse för att Hellkvist (och Bäckman) kortsiktigt kör bästa laget för dagen.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Tarasov: Ja det är nästan så att man kan tro att dom som får betalt för att styra ett hockeylag är ganska duktig på just det i förhållande till oss "vanliga" på forum?

Sen som ztorken säger, det är elitidrott, inte välgörenhet.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Robin Ztorken L:
Man tar en plats istället för att få en!
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Tarasov: Det är väl självklart att de som är bäst ska spela och dom ska spela mycket!
Sen om dom är juniorer, eller seniorer är av underordnad betydelse.
Vi sysslar med elitidrott idag och då är ambitionen att vinna varje match, till varje pris.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Heyerdal:
Jag tror att en klubb på sikt kan försämras om de för dagen bästa spelarena inte skall spela. Jag vågar nästan lova att det finns en plan för Linus och hans utveckling,
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Monno:
Det kan ju vara så att man gjorde en felaktig bedömning av Hedberg härinne. Även Harald L verkar hålla Tom H högt. Sen var väl en och annan rätt tveksam till behandlingen av Tim W förra säsongen men han har inte rosat marknaden iår heller.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Monno: jag var själv sjukt skeptisk till hans spel nog för att han ger bort lite med onödiga "vägar" fortfarande men han kompenserar upp det rejält nu. Tycker hedberg blivit en riktig backklippa. Läser vissa situationer sjukt bra. För mig tex att han stoppa ett friläge senaste matchen med en perfekt timead brytning. Han har vuxit för mig😀
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Heyerdal: Mja, vi var ju rätt många här inne som dömde ut Hedbergs spel i början och tyckte han skulle spela betydligt mindre.
Så det kanske är bra om Hellkvist inte läser allt för mycket här inne. ;)
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Trilske: vi får hoppas Hellkvist är inne här o läser, tror,Hägglund , ÖA, gör det, tycker mig se en del i hans artiklar som kommer härifrån -;)
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Heyerdal: Ja, utvecklingen för Öhman går inte direkt åt rätt håll, känns som det blir fler och fler matcher när han sitter bänkad hela matcher. Men det är väl marginell skillnad om en sån spelare får 0 eller 5 minuter. Svårt att vara konstruktiv. Om man jämför med Hedberg, som natt och dag mellan deras självförtroenden.

2-0-målet mot löven låg han faktiskt bakom, hans pinch möjliggjorde det målet.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K: Jag gick igenom istiden i matcherna och både Linus och Lukas påstådda istid var en sanning med modifikation. De kan få 6-7 minuter i sista perioden i matcher som är mer eller mindre avgjorda, men sällan mer än något enstaka byte i början av matcherna. Så det här med att Björn påstod att Lukas snittade 14 minuter per match var lite falskt kan jag tycka.

Linus får sällan chansen i tajta matcher. När det gäller Öhman ser jag gärna att han får nöta extremt mycker powerplay.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Heyerdal: Jag tror att vi är helt överens. Det räcker inte med att ge en spelare istid en match om man sedan sätter tillbaka denne på bänken relativt omgående. Man måste få chansen att under fler än två matcher få hyggligt med istid för att komma in i det och våga spela ut.
Som Öhman behandlas kommer han inte vara till någon som helst nytta i vinter. Han kommer alltid in i ett läge där han har all press på sig att prestera och aldrig känner förtroendet att spela sitt spel.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Rytter: problemet är, tycker jag, att Hellkvist inte ens låter alla i matchtruppen få istid, Öhman t.ex tappar allt sitt självförtroende, får hoppa in några minuter, vill vi ha en bred trupp, vilket kommer behövas, så måste fler få istid , tror inte Modo försämras med lite rotation då det är match varannan dag, vissa mår bra av att vila alt spela mindre och t.o.m blir bättre då de kommer tillbaka, det ska inte vara ett straff att bli bänkad utan där ska Hellkvist m.fl. bygga vidare på gruppdynamiken och att alla är lika viktiga för gruppen, detta sagt utan att ha insyn i hur det verkligen är
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Rytter: Om Linus inte får spela i de tuffa matcherna. Hur ska han då utvecklas mot att klara dessa?
Jag tycker att han får alldeles för fragmenterad istid, så han får aldrig chansen att känna trygghet.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K: håller helt med om detta !
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Monno:

LP är en sådan spelare som passar mot vissa lag och i vissa typer av matcher, där det blir mindre kamp och mycket spel fram och tillbaka passar han eftersom han är så kreativ och kan göra det oväntade. I matcher där det blir tight och mer fysiskt spel så kommer han bort lite.

Tror att med rätt matchning och coachning kommer han även klara av dessa matcher, han är fortfarande lite valpig trots att han förbättrat sig enormt jämfört med förra året. Min förhoppning är att han kommer komma starkt efter jul och vara en riktig joker för oss.

Viktigt att vi utvecklar LP och ser till att han vill stanna, det som är mest troligt är ju att vi lirar i HA även nästa år så då behöver vi TÅ och LP i truppen för att inte behöva värva ihop ett helt nytt lag. För missar vi är det nog bara att säga hejdå till Karla, JJ, Tambellini, Hagelin, Sylwander, Häggström, Forsberg, From, Norlinder, Berglund, Hedberg. Vissa lämnar för högre ligor, och vissa kommer inte få förlängt.


Lite kluven till lånet av Albin E, visst det är många matcher denna månad, men hade nog hellre sett att man använde sig mer av Karlström, LP och började matcha in andra juniorer som tvillingarna Wahlgren och finns kanske andra i J-laget som skulle kunna prova på spel i A-laget under denna period.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Nucky: Tycker LP hade det lite tyngre mot Västerås också. När det stämmer för honom blir det magi med kvällar där det inte riktigt klaffar blir det tyvärr en hel del puck tapp.
Men, han fortsätter att utmana och göra sin grej. Och att han får fortsätta med det kväll efter kväll tyder ändå att Björn uppmuntrar honom. Lite likt att Hedberg fick göra sin grej trotts "pöbelns" kritik.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Ogie Ogilthorpe: Dock bara i år vi inte lyft upp många juniorer i A-laget. Tycker Björn verkar ha ett gott öga till LP, talar alltid väldigt väl om honom och berömmer både hans talang och ambitioner. Tror han har en plan för honom, matcha in honom i lugn och ro samtidigt som han får köra hårdare i gymmet för att bygga på sig.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K: Kan vi inte få Öhman om ni ändå inte behöver han. 😊
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Ogie Ogilthorpe: Vill vi gå upp i shl kan vi ändå inte spela med en massa juniorer bara för att utveckla dem, tycker det är perfekt att Åhström hamnade i Almtuna där han kan få den roll han behöver för sitt spel.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K: Jag har sagt det förr. Björn ger mig Per Bäckman-vibbar. Extremt tydlig i sin spelide, dogmatisk och utvecklar spelarna i toppkedjorna men tyvärr inte juniorerna som inte är supertalanger.

Bäckman åren var ju bra, men där försvann också den återväxt av unga spelare som borde varit kärnan i laget 2004-2016. Det är bara att kostatera att vi behöver att spelare som Karlström utveckals och blir etablerade grovjobbare hos oss till och från i ett decenium. Utan det ingen kärna.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K:

Kan hålla med lite, men svårt att klaga på en coach som lett laget till 11 raka. Kanske hade dom spelarna varit etablerade och kanske hade vi varit 7:a med en annan coach.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Nucky: Ja, skaplig, men han är skakig. Jag kan tycka att Hellkvist är väldigt stereotyp i sitt coachande. Hamnar man i frysboxen så får man verkligen inte många chanser att ta sig därifrån och han har väldigt dåligt tålamod med de han inte tycker håller måttet riktigt.
Jag gissar att Linus och Öhman är de som får begränsad, om någon, speltid på fredag. Inte så att man efter elva raka matcher direkt roterar lite i truppen...

Jag gillar verkligen Hellkvist, men just den detaljen tycker jag att han är väldigt begränsande för många spelare. Kanske hade Linus och Öhman varit etablerade idag om man haft en annan coach...
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Nucky: verkar som han börjar hitta rätt...👍👍
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
MrLöven: Tycker förresten Öhman varit rätt skaplig på sistone, skulle nog kunna se honom få mer speltid på Tommy Enströms bekostnad(trots hans slägga mot Löven)
Säger en del om bredden f.ö
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
hockey_21: nä han blir nog inte kvar nästa säsong...😉😉
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
hockey_21: Lite som jag hoppas med, därav att jag undrade vad Sandvikaren egentligen menade. Han hoppades att Albin ville göra nån/några hockeyallsvenska säsonger, men då är ju MoDo uteslutet. Vi menar samma sak, haha.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
puffe: Tror Albin kommer göra det riktigt bra stor och stark med bra skridskoåkning och skott har aldrig varit en dålig kombo. Hoppas Skellefteå kan vara lika snäll mot oss som vi var med Almtuna och Västervik :D
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
hockey_21: Självfallet, mitt inlägg rörde Sandvikaren som skrev om nye Albin, ett äldre inlägg. Weigl är nog förödande för ett lags moral, haha
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
puffe: Weigel är inte tillräckligt bra för shl ;)
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K: Hans mamma har nog sagt att han alltid ska tala sanning, vilket är förödande om man vill göra karriär, oavsett yrke. Enda undantaget är väl Forrest Gump, om han nu finns/fanns.

Dessutom är han en liten kopia av Jämtin, så in med Brashear i nästa Löven-möte
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
S-vikaren: Du vill inte se honom i MoDo nästa säsong alltså?
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
S-vikaren: Fast det har varit en hel del snack just om honom och hans twitter tecknar en person med starka åsikter som han ventilerar. Det brukar låta "ingen rök utan eld".
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K: Jag tror det var som det stod i artikeln. Han fastnade i en roll och ett lag han ogillade. Han pratade med ledningen om att lämna. Det var okej. Han drog. Inga hard feelings.
Eftersom det inte var någon grej så kunde han tala öppet om det med medierna. Ingen kunde bli upprörd.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Donald: visst kan man tycka att vi borde haft 1000 till på matchen igår men den kom tätt efter lövenmatchen dit många lagt pengarna, sen hade vi faktiskt flest åskådare av alla lag i allsvenskan igår, visserligen inte många publikmatcher men iaf
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Rytter: Lövenfansen: ”spelar ingen roll vad bensinen kostar, tankar ändå alltid för en hundring”
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Lakrits: Gillar att boxas på fyllan på krogen.

Bollnäs stolthet med krut i vänsternäven!

Blir väl han som får ta hand om timråiten som gick 🍌🍌 på twitter kan jag tro 😂💪🏼
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
S-vikaren: Självklart kan man kommunicera med tränaren vart man vill spela, men att göra utspel på sociala media eller i tidningen är en helt annan sak. Weigel riskerar vara en energitjuv och jag tror att det var därför han producerade dåligt och att finnarna ville bli av med honom.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Heyerdal: Det var tandskyddet
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
J F K: Forsbergs målgest, var det att han viftade med tandskyddet ellervar det nåt annat han höll upp, nån som la märke till det?
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Monno: Inte kan jag tolka det att han kräver centerpositionen. Han spelar där coachen vill, men hoppas på favoritpositionen. Det är tydligt att han är besviken, men han spelar där han får.
Det blir alltid lättare med personer som är tydliga med vad dom vill. När en rutinerad och talangfull Weigel tar plats, då är det inte mer än rätt.
Kommentera

Sv: Modo - Västerås 2019-11-13
Axle San:

Om du har följt diskussionen och argumenteringen från Lövenfansen här så förstår du kanske kommentaren och ironin i detta.
Kommentera

2006370 · »