1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478702 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Vita hästen 2020-10-03

2085112 · » Till forumet


Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Rytter: Fast efter denna matchen kanske det är bra med tid för kontemplation och träning. Men (med full respekt för de som lägger spelschema denna konstiga säsong) . Blir väldigt haltande tabell i början. Kristianstad har spelat 0 matcher, andra lag 2 redan.....
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
hanzon: Jo, den var så solklar. Den tar i huvudet och man ser på Wiklunds och alla andra spelares reaktion att de tror att domarna precis ska blåsa. Borde varit en solklar femma tycker jag, men domarna var verkligen inte bra den här matchen. Att de missar en hel del och tar för en hel del annat kan jag köpa när det gäller slashingar, tripping osv, men just sena tacklingar mot huvudet måste man kunna ta på fyra domare.

Det var bara ren tur att Wiklund inte fick en hjärnskakning.
Kommentera


Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
hanzon:

Vart såg du det? Även om den inte tog mot huvudet ska det väl vara late hit enligt nya direktiven. Han har ju precis spelat bort pucken och har ingen chans att skydda sig mot tacklingen. Skulle man inte ta hårdare mot dessa situationer?
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Domarna ansåg dom gjorde fel i tacklingen mot Viklund
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Rytter: Ja han kommer från en säsong som kan ge honom ett kontrakt som gör honom ekonomiskt oberoende i princip.
Han är en modoit i hjärtat. Men skulle han åka på en rejäl knäskada eller dylikt kan han vifta hejdå till ett längre kontrakt i dagsläget.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
KB65:

"så han kan inte skriva på för någon annan heller. (Som jag förstått det)"

Nej inte i NHL, men inget hindrar ju honom att dra till Sverige och ta kontrakt där, dom äger ju bara hans rättigheter i NHL.

Jag tror det handlar främst om ekonomisk trygghet och situationen som kan uppstå om du förstör karriären och att man har en försäkring som då tryggar framtiden.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
jonsson: Han måste ju tillhöra någon organisation för att kunna bli utlånad till oss. Sen äger väl Buffalo rättigheterna till honom även utan kontrakt för stunden, så han kan inte skriva på för någon annan heller. (Som jag förstått det)
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
jonsson:

Tror det har med ekonomisk säkerhet och trygghet att göra.

Utan kontrakt har han ju ingen garanterad inkomst att försäkra, vad händer om ett goon som Rahimi eller Hellström knätacklar honom så karriären är över? Då står han där med en förstörd karriär och ingen kompensation. Hans marknadsvärde sätts ju av lönesumman i kontraktet. Sedan är han säkert försäkrad och har skydd från NHL:s spelarfack ifall han har kontrakt, är han utan har han knappast något sådant.

Sedan har det säkert med förhandlingsläget att göra, nu när han är frisk så har han ett värde, drar han på sig en skada (speciellt en långtidsskada) så hamnar han i sämre förhandlingsläge då klubben inte vet hur han kommer lyckas att ta sig tillbaka.

Så jag skulle säga att det finns inget juridiskt hinder, utan snarare en fråga om ekonomisk säkerhet och trygghet.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
J F K:

Varför måste Viktor O skriva kontrakt innan han ev lånas ut till Modo, han nämnde det själv att han ville skriva innan, varför?
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
J F K:

Trots att denna match var en besvikelse så gör jag en jämförelse med förra säsongen. Detta var ändå inte i närheten av de sämsta matcherna förra året, tänker på Almtuna borta och VH borta för dessa är något av de sämsta jag sett. Trots det blev ju säsongen rolig.

Vi ska inte dra för stora växlar på premiären, men vi kan börja sätta lite frågetecken iaf på vissa delar.

Får se hur det ser ut efter 10-15 spelade matcher, ingen förbättring och vi kan bli oroliga på riktigt.

Stör mig lite på spelschemat, 1v kvar till vår nästa match, Mora och Västervik har redan spelat två. Men det kanske vi får räkna med när spelschemat gjordes om. MEn ändå märkligt att vi vilar 1v efter den första matchen, borde ju gått att klämma in en match på onsdag tycker man.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Nucky: Det är större chans att behålla de här än andra lån, men visst finns det ännu bättre spelare att hitta. Victor Olofsson är svårare då han inte har ett kontrakt.

Corrado, Wiklund och Wallinder godkända.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Nucky:
Ja Viklund var riktigt bra.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
J F K: Risken med dessa lån är att dom har full fokus på campen och AHL/NHL och ser spelet i HA som en form av träningsläger.
När det är spelare av Sörensen/Grundström-kaliber räcker det att gå på 98%, men inte för Lindgren/Heppo.
Glader skulle kanske inväntat Jesper Olofsson och Timashov istället som garanterat gett mer bang for the buck
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
hk: matchen mot Skellefteå på modochannel. Typ drygt 49:20. Ganska drygt svar ändå av honom
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Fortsätter på den inslagna vägen. Tycker vi började bra i träningsmatcherna sedan har det gått spikrakt nedåt. Vi har ett helt nytt lag absolut och det kommer ta tid att få ihop allt. Men så som det ser ut just nu är rent ut sagt uselt. Finns ingen inställning alls. Det positiva är att det kan ej bli så mycket sämre i alla fall utan enbart bättre 👍.

Och sist fortsätter med att tjata om vilka det är som ska leverera målen ja Sveningsson nätade idag men kan fortfarande ej se vilka som ska ersätta målskyttarna vi tappade.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
wolper: haha var hittar jag den intervjun?
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
KB65:

Öhman tycker jag fått sina chanser och där har jag gett upp hoppet. Ska vi bryta med Lindgren ska det så klart in en ny back av hög klass, att ersätta med Styf eller Öhman gör oss rejält svagare.

Men ger honom några matcher till, han har talang för att dominera på denna nivå, gäller att få ut det bara.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
KB65: ja skeppa lindgren! Vad är det för jävla kommentar i träningsmatchen om att supportrarna druckit för mycket öl... verka totalt opepp
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
wolper: Har fått den känslan sen början också. Inte imponerat nåt märkvärt på isen heller, så skulle inte ha något emot att bryta det kontraktet om jag ska vara helt ärlig. Bättre att ge Öhman och Styf speltid istället.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
wolper: Hans kroppsspråk ser inte bra ut. Jan6hsr skills helt klart, men ingen pondus och noll närkampsspel. Han är en rejäl besvikelse.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Rytter: lindgren känns inte riktigt nöjd över att va i modo vad man sett i intervjuerna
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
J F K: bara att jag tycker att jag sett ett antal farliga pucktapp av honom i flera matcher men men jag kanske missar det bra han gjort
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Nucky: Wiklund gjorde lite för mycket misstag, men djävlar vilken skridskoåkare han är. Han saknar Corados pondus.

Dessutom hade vi sjukt tur att han inte fick en hjärnskakning. Det var en solklar femma domarna missade och det blir nog avstängning på den.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Rytter: Tycker nog Viklund var bäste back. Riktigt rappa ben, och snabba hårda förstapass. Rejäl i närkamper också.
Corrado känns inte som en PP-back f.ö
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Rytter: Lindgren, Dahlrot och Mikkelson var inte så bra som man hoppats. Enström riktigt bedrövlig.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
J F K:

Ja Corrado var det inget fel på idag, men visst förväntar man sig ännu mer av honom.

En som jag tycker är en besvikelse så här långt är Lindgren, förvänar mig mycket mer av honom.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
wolper: Han var särklassigt bästa back idag.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
wolper: tror corrado floppar jag. Vad är det för förväntningar på honom egentligen. Kännet inte att han presterat något men fatta att det skall vara ganska höga förväntningar på honom. Men hoppas det är ett annat lag längre fram i säsongen spelmässigt
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Rytter: Det jag menade är att bara för att man har en poängmässigt stark säsong på seniornivå så betyder det inte att man kommer dominera och vara tungan på vågen i en helt annan liga.

Sen dominera vet jag inte, har aldrig sett honom i Finland men ta JJ som vann poängligan i Modo men var långt ifrån bäst i laget eller dominerade i serien.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
hanzon:

Fast det var inte så han sa, det är upp till oss spelare att lösa situationerna, så så han. Stor skillnad mot att "ta egna initiativ".

Såklart finns det ett system och idé som alla ska följa, sedan är han inte inne och petar i detaljer lika mycket som björn.

Linus sa även att det fanns både fördelar och nackdelar samt att man utvecklas mer som spelare om man får ta ansvar att lösa situationerna själva, och att han själv gillar detta.

Det är ju inte så att ville bara tar ut laget och sedan säger, ut och kör och gör som ni vill.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Rytter: Både Weigel och Liss fick gå från finska ligan för de tillförde inte tillräckligt mycket Den är absolut bättre än Allsvenskan, men det är ett lite annat spel

Favoriterna FBK sist med två poäng på fem matcher...
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Monno:
Det är rätt viktigt för att Aagaard slår väl ut på sikt. Gagnon är jag inte så orolig för.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
En hel vecka till nästa match, uhh
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
hanzon: Han fick sparken mycket pga politik. Var en skön ägarkonstellation. Sedan hade laget tappats på spelare så man på papperet var svagare.

Men, det beror på hur han låter spelare ta initiativ. Har du ett tydligt system som du vet vad som förväntas av dig så köper jag rakt av att spelarna har frihet under ansvar. Det får såklart inte vara frivilligt med hemjobb, markering osv.

Ikväll saknades fart och framförallt djävlar samma. Vi vann väl inte en närkamp på 50 minuter? Djävla mellanmjölk...
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Gavelo:

Han dominerade och öste in poäng i finska ligan, men det kanske också är lägre nivå än allsvenskan?
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Dagis: Some Linus Petterson sa i går, "han överlåter på oss spelare att ta egna initiativ"?! så coachar man väl inget lag, han måste peka med hela handen hur spelet ska vara. Varför fick Nieminen sparken från Pelicans?
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
wolper: Vi gratulerar Vita Hästen till en välförtjänt seger, Modo är en bra bit efter och får vara nöjda med resultatet trots allt.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
wolper: ne bara hoppas giffarna kan steppa upp ikväll och rädda min kväll😀
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
hanzon: ja det hörde jag också och fick en klump i magen. Om ingen har klara direktiv vet ju den ene inte vad den andra tänker göra.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
KB65: och med legoknekten svikaran hellqvist släppte vi alltid in ett mål direkt när vi tog ut målvakt. Vi såg ändå hyfsat stabil utan målvakt nu. Vi växte tom. Som att de började spela igen. Måste dock vara effektivare i målskyttet
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
KB65: Men han låter spelarna ta ansvar istället för klara direktiv från Nieminmen, det hörde man igår ifrån FC, nej klarare direktiv annars kan han hälsa hem.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
KB65: Riktigt bra jobb av LP framför mål innan målet.
Svenningsson har ju ändå dom där händerna vi behöver. Men han kanske behöver blåsa upp sitt självförtroende lite så han utmanar mer.

Heppo och Gagnon behöver ha några växlar till i sig för att detta ska gå.
Ja Aagard också.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
KB65: Den stora frågan nu är ju varför Öhman och Hedberg inte spelade?
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
hanzon: Björn gjorde så förra året också, när vi låg under med liknande siffror mot Mora och Västervik. Nån gång måste laget vakna.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
JoseGonzales: Tror tyvärr att jag är för svag för att få det att funka på senior nivå
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
wolper: Ja, man kunde se ett uns av vilja och desperation då åtminstone. Positivt att Svenningson och LP fick näta.

Jaja. Vi förlorade mot Västervik i premiären förra året och gick 2-7 i matcher tills trenden vände.
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Tror att Ville Nieminen sitter ganska löst om han coachar laget så i fortsättningen
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Kenttäcam: Spara veckopengen ist
Kommentera

Sv: Modo - Vita hästen 2020-10-03
Tarasov: Känns som han är aggressiv med coachning och det är nog bra för MODO
Kommentera

2085112 · »