1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479854 inlägg · 4078 ämnen

Modo vs Troja-Ljungby 17/2

1872718 · » Till forumet


Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Axle San: men har ens HA den ambitionen? Oskarshamn med flera är ju bara knähundar till SHL och lär inte bita den hand som föder dem. Tro fan att det blir svårt att ena HA när hälften av lagen inte vågar/Har råd att ställa krav.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Axle San:
Precis, ledningen i HAuppträder otroligt tamt i många sammanhang.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: På nåt sätt så ligger ju pucken hos HA när det gäller tex att begränsa lån från SHL. Kan HA enas i frågan tro? Varför inte enbart tillåta lån för en hel säsong eller för att täcka skador i begränsad form, 3 per klubb kanske?

Någonstans måste fokus tas från SHL som gör det de ska och gör det bra. Vad vill HA? Varför är det så tyst från ledningen och varför går de i stort sett helt fria från kritik?
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K:
Har för mig att alla de andra klubbarna valde att stödja det 5 inklusive Pantern och OiK. Men minnet kan svika.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Tarasov: Det var nog därför just de fem klubbarna gick med ett gemensamt brev. Varför ta med Oskarshamn som förmodligen är rätt nöjda med att slippa kostnaden med att utveckla spelare när man kan ta billiga rester från Växjö och HV?
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K:
Där hoppas jag att det allsvenska lagen sätter hårt mot hårt!
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Tarasov: Jo, men risken blir att allsvenskan förvandlas till en ren farmarliga. SHL-lagen köper in alla bra juniorer och droppar med dem till de allsvenska lagen efter behag. Idag är Oskarshamn, pantern och i realiteten rätt många lag helt beroende av de lån som SHL har möjlighet till.

Modo, AIK, Timrå, Löven och Leksand kanske tappar den juniorverksamhet man har och istället får man som typ Oskarshamn stå med mössan i hand och tigga.

Det är ett jäkla hån mot svensk hockey.
SHL = hockeymördare
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Axle San:
Blir det så att endast löner trissas upp, så ser inte att det blir någon skillnad i slagstyrka. Det som skulle kunna vara hotet är att SHL-lagen håller sig lite med bredare trupper. Å andra sidan så kommer spelare kring 20-23 alltid var intresserade av speltid.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Axle San: tror mest på högre löner. De bästa får ändå mer pengar i khl och nla.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
wolper: Det kommer att bli en otroligt intresssnt silly i SHL. Hur mycket mer spets kommer in egentligen?
Kanske det mest blir att lönerna trissas upp?
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: sjuka skillnader. De kanske skulle kolla åt fotbollen som åtmintone tar lite ansvar och fördelar bättre. Klart den bästa ligan ska ha mest men typ 45 milj mot 2,3 är ju bara barnsligt. Ett sätt att stänga ligan. Och cmore gör ju inte det bättre. De vill bara mjölka ha och stärka shl. Och samtidigt producera en så billig produkt som möjligt. Bästa möjliga skulle ju vara om alla ha supportrar sa ifrån men svårt och få ihop det. Är ju verkligen en bragd som man skall vara stolt över om man går upp.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K:
Menade att allsvenskan får det att låta som 2.3 utan att det (troligen) är 2,3 eftersom man uppskattar ett värde.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Tarasov: ja, då blir det en knappt märkbar skillnad mot SHLs 43 miljoner. Förlåt mig.

Ja, det är bra att ett par smulor faller från deras väldukade bord.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K:
Tolkar allsvenskans vd som att det allsvenska klubbarna inte får 2.3 m, utan det får kostnader täckta + en del pengar till ett värde av 2.3 m. Vilket på dess nivåer är lite skillnad.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Axle San: ok. Jo då är det ett litet lyft. Problemet är att sponsorer och publik inser att chansen att gå upp är mikroskopisk, vilket gör att skillnaden mellan serierna blir galet stor.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: Nä jag ställer det i relation till denna säsong bara.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Axle San: och så ställer du det i relation till SHL tänkte jag. De får inte 0.5 mille mer direkt.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: Fel av dig, HA klubbarna får (efter snabb googling) 0,5 miljoner mer nästa säsong. Det blir 2,3 miljoner.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Signature:
Om det skall in en ny tränare så skulle jag nog tycka att Anders Eriksen på förbundet vore ett intressant namn. Över 10 år på förbundet med olika U-landslag, kan säkerligen svenskan spelare födda 90 och framåt rätt bra. Om det nu måste vara nån med anknytning till Övik. Ser heller inget problem m att Särki fortsätter. Collinton hade mora i 4 år, kring 7-8 plats innan allt föll plats.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Axle San: nope. Mellan två och tre miljoner. Shl cirka 43 mille per lag.
Har du helt missat debatten hela hösten?
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Signature: Fast HA kommer väl få mer TV-pengar de med?
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Tarasov: Jag vill eg inte tro det heller men tror mig se ett mönster att SHL lagen som är i fara i framtiden får större möjligheter att ”förstöra” framgångsrika allsvenska lag innan den 15 feb. Man tar hem utlånade spelare fast man inte behöver det (ex vis Haga från AIK till MIK), tar kontakt med nyckelspelare i potentiella allsvenska laget om kontrakt för kommande år. Här är det 14 lag som kan förstöra (ex vis DIF om Lang, Alsing etc i LIF). Dessutom inbillar jag mig att kvalitetsskillnaden blir för stor som utgångsläge. Ska bli spännande att se hur stor skillnaden är mellan TIK och SHL laget är i år om TIK går till direktkvalet. Har svårt att se att något allsvenskt lag i framtiden kan vara bättre rustade än TIK med de resurser som kommer att vara tillgängliga. Hoppas dock att jag har fel eller att det blir en omstrukturering av seriesystemet för hockeyns bästa.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: Håller med dig ang ledarskap är dock inte säker på att sporten går åt motsatt håll för den som gör det tappar mot andra som inte gör det. Finns ingen människa i framtiden som vill bli styrd men att många är otränad på att ta ansvar är en annan sak.

Colliton gav spelarna frihet under ansvar. Man fick ex vis sköta sommarträningen själv för att kunna vara hemma med familj etc och ladda batterierna. Har man inte skött sig så är det mätbart och enkelt beslut. Exempelvis stängde han av Aleardi under säsongen för att han var för otränad. Fick en fråga från en journalist hur länge han skulle vara borta? Svaret var att det är upp till Aleardi (han visste vilket kravet var). Efter tre veckor var han tillbaka i laget och gjorde tyvärr en lysande avslutning på säsongen. Tänk vilket signalvärde det är på ett sådant ledarskap.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Signature:
Svårt ang Karlin/Säcken. Till att börja med tror jag det viktigaste arbetet görs nu oavsett om Karlin el säcken tränar laget. Dvs truppbygget.

Nejdå tror inte på sotdöden, det kommer fortfarande ske omkastningar mellan serierna. Men jag ger ju aldrig upp hoppet så ta inte mig som nåt riktmärke😀
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Tarasov: Helt klart ett bakslag för Hermodsson men även i näringslivet görs det ofantligt med fel ;) trots professionalismen som han hänvisar till. Karlin betraktar jag också som ett oprövat kort. Tror ni på Karlin före Säcken och är det dags för byte i Modo?

Oavsett tränare i Modo så tror jag allsvenska lagen, som blir kvar i allsvenskan, efter denna säsongen har sotdöden att se fram emot. Tyvärr blir det nog inget skifte i år och plastlaget KHK får betraktas som ett SHL lag för all framtid, hualigen. Blir tvungen att skriva det för att börja anpassa mitt huvudet efter ”worst case scenario”.
Kommentera


Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K:
Ibland kan jag känna att framgång/motgång överanalyseras lite åt endera hållet.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Signature: egentligen tycker jag lite tvärtom gällande ledarskap. Utanför rinken tycker jag ledare som lämnar frihet under ansvar och inte följer upp minutiöst är framtiden.

Inom sporten verkar det gå åt motsatt håll.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Signature:
Lite kul då Mora Vd hävdade att han varit noggrann, likt man är i näringslivet. Tack för info iaf, Karlin ser jag ändå så ett lite oprövat kort änsålänge.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Tarasov: Som jag förstår det så är det som i artikeln. Det har funnits ett missnöje med bristande engagemang, feedback, tid i arenan, oförmåga att kommunicera på engelska kanske också på svenska!. Resultatet har inte gått att klaga på och det kanske är en anledning att det inte gått att sparka dom tidigare (min reflektion) samtidigt som jag förmodar att Hermodsson haft samtal med dom fortlöpande. Tror också att man sparkade dom för att få skälig tid att förbereda laget för ett ev negativt kval.

Troligtvis var gapet alldeles för stort mellan Collitons ”moderna” ledarskap och Karlins dito. Vill inte klanka ner på Karlin men ”timingen” var nog inte korrekt och det är inte Karlins fel utan
Mora som rekryterade Karlin. Så kan det bli ibland att man misslyckas med rekryteringar :)
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Nucky: väl rutet! Och jag ber verkligen om ursäkt för att jag besvarar inlägg riktade till mig.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Otto1: precis som för Melin kanske. Jag tror att det är mycket lättare för Karlin och Melin att komma in i lag som inte haft en oerhört noggrann tränare. Den lite slappare attityden efter en tränare som varit väldigt driven och ställt stora krav, kan göra att många slappnar av - kanske för mycket.

Frihet under ansvar är svårt för en del. Speciellt om man vant sig av med att ställa kraven själv.

När sedan inte resultaten kommer övertygas man självklart om att det var bättre förr.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Bragd-Birger: Jag har aldrig skrivit att Timrå inte har en trupp för att ligga i topp. Jag har skrivit massor av inlägg som syftar till att man på papperet inte hade en trupp som skulle rankats som topp tre. Jag har gång på gång försökt förklara det för dig, men det går inte gått in.

Jag lämnar ämnet då det känns mer som att du är som i monty python sketchen "I would like to have an argument", än att faktiskt läsa vad jag skriver.

Det värsta är att du verkar tycka precis likadant som mig, men någon mental blockering gör att du inte kan inse det.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Bragd-Birger: Men släpp det för H-vete!!
Alternativt skicka PM eller skriv i Timråboken, men INTE här.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Rytter: om du ägnar mindre tid åt att visualisera mig snorgråtandes framför datorn och mer tid åt eftertanke kommer du snart inse att du envisas med att prata päron med en äppelodlare.

Du visar ju tydligt hur offside du är. När du ska bemöta mina tankegångar om hur svårt det är att uttala sig om gruppers styrka på pappret gör du det genom att raljerande undra om jag tippat Timrå som etta innan säsongsstart... Got me there, Sherlock.

Som sagt. Frågan var 'har Timrå en trupp för toppen'? Ja, svarar jag. Sittandes med facit i hand. Nej, svarar ni med samma facit. Inte om man räknar bort spelarutväxling, spelsystem osv och bara tittar på individuell skicklighet. Bedömd av experter och fastfrusen i tid precis innan säsongstart.

Jag kan nöja mig så. Jag lovar att gråta massa och känna mig underlägsen, stay cool!
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Bragd-Birger:

Nu förstår jag, du blir lite ledsen i ögat för du tror att många här avfärdar det som tur. Typiskt lillebror att vara lättstött.

Är väl ingen som sagt att ni inte förtjänar att ligga i topp sett till hur säsongen har utvecklat sig, det enda jag har sagt är att Timrå inför säsong inte såg ut att ha ett lag för att leda serien och gå så bra sett till spelartrupperna lag för lag..

Du blir så förblindad i din lättstötthet att du inte ser att det faktiskt är ett beröm till samtliga i Timrås organisation från spelare, till ledare till sportchef. Det är väl det bästa beviset att man gör något riktigt när man klarar av att utveckla spelarna och spelet under säsong och bevisa att man är bättre än vad alla trodde.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Rytter: Apropå läsförståelse?
Är det samma sak att a) tippa inför säsong, och att b) påstå att ett lag som legat i topp hela säsongen 'inte har truppen för det'?

Timrå har haft en grym utväxling på spelare och fått till ett fungerande spelsystem, yes. Därmed förfogar man över en trupp som är väl värda att ligga i toppen. Trodde jag det? Nä. Hoppades jag, vis av erfarenhet av att kvalitet på papper och is är två helt skilda saker? Ja.

Men visst. Vi kan ju bestämma att det är ett lags värvningsbudget och förväntningar från experter i augusti som avgör om en trupp är bra eller inte. Tränare, spelsystem, rollfördelning och utväxling - ointressanta faktorer som kan föras in på 'flax-kontot'.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Bragd-Birger:

Lätt att sitta med facit i hand och skriva om bredd och skridskoskicklighet osv.

Hoppas verkligen att du hade Timrå som 1:a i dina tips och satt en rejäl slant på det innan säsong, då har du fått fina pengar eftersom du innan säsong har sett något som andra inte såg komma.

Klart att Timrå har gjort en grym säsong och fått en utväxling på spelare och spelsystem som ingen riktigt vågade tro på innan säsong.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: Du skrev att Timrå inte hade en trupp för toppen, vilket jag ifrågasatte. Men jag lovar att släppa det nu (efter att jag fått gråta ut ordentligt över att du är så dum mot Timrå).

Angående Leksands chanser, så...fan vet. Det känns som att det sällan eller aldrig är motståndet som avgör hur det går för dom i avgörande matcher. Ett mysterium och unikum som förening.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: Är väll lite samma problem som Brynäs hade när dom tappade Bulan och ersatte honom med Melin.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K:
Hitta denna, Moras poängskörd har iaf inte ökat efter Karlins uttåg.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Nucky: min gissning utan att ha fakta är att kontrasten mot colliton blev för stor. En ledare med individuella samtal, tydliga mål för varje spelare, väldig noggrannhet i varje detalj, till en mer bohemisk ledare som jag tror karlin är. När då resultaten går emot ett tag är det lätt att peka finger och peka på de tydliga skillnaderna.

Det kan inte ha varit lätt att ta över efter colliton.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: Lite märkligt att han fick lämna Mora dock, pratas om spelaruppror.
Jävligt märkligt eftersom man så långt gjort det bra.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Nucky: karlin är grymt svårplacerad. Ska jag vara ärlig har jag haft väldigt svårt att förstå hur han kunnat lyckas så bra som han gjort. För mig känns det lite som Roger Melin, som har en framtoning jag inte associerar med en framgångsrik tränare.

Jag är väl inte sämre än att jag får erkänna att jag haft fel. Karlins resultat talar för sig själv. Han verkar vara the real deal.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Tarasov: svårt att se att han ska ge upp, men kanske
du har rätt.
Vad tycker vi om Karlin då? :)
Tycker han är svårplacerad även fast han gjort det rätt bra.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Nucky:
Är inte så säker på att Särki stannar han verkar riktigt less på spelet. Karlin lurar i vassen....
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
För egen del är jag överraskad över domarna. Deras individuella kvalitet var på papperet lägre än elitseriens. Men i matcherna där Modo spelat har de överpresterat.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Tarasov: Nästa år vill jag se spelare med snabbare fötter på vissa positioner.
Dagens hockey funkar inte att ”Ericsson-glida”, behövs både snabbare fötter och hjärnor.
Hoppas verkligen man löser honom från hans kontrakt, för även som center tycker jag han är en nödlösning.

Tror tyvärr vi kommer tappa Molin, Karlkvist, Hanses och Sellgren så Sundlöv har att göra.
Ska bli intressant att se vad han får ihop.
Tror dock Säcken blir kvar, de båda verkar rätt tajta och jag tror inte vi sett det bästa från honom. Känns som materialet inte alls synkar med hans filosofi.
Han kanske inte förespråkar den mest moderna hockeyn, men den innebär iaf jävligt hårt arbete med tokstark defensiv. Det brukar räcka långt, framför allt mot lag som på papperet är bättre.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
J F K: Det här med förhandstips och experter är ju också som det är. Många av dom verkar enbart kolla hur hög spelarbudget och ranka utöver det.
Kommentera

Sv: Modo vs Troja-Ljungby 17/2
Otto1: tack. Jag är full av beundran över er säsong såhär långt.
Kommentera

1872718 · »