1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478925 inlägg · 4078 ämnen

RE-building the future 2012/2013

1551221 · » Till forumet


Sv: RE-building the future 2012/2013
Possler lånas ut. Hannula, Bartecko eller Svatos in nu då? ;-) Vi måste värva lite, det är ju så kul....
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Nine: Du tyckte att jag skulle kolla närmare hem. Är det här nära nog? =)

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=204

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Berka: Nej, varken Byström eller Nyström var tillräckligt bra. De kan spela hockey dom också, men uppenbarligen inte på den nivån som krävs.
"Aldrig får en ärlig chans", inte? Modo har haft Nyström sedan J18. Ifjol fick han spela ett helt gäng matcher i ES och juniorlandslag. Nu provar han Allsvenskan.
Ni litar alltså inte på att Näslund, Uffe, Gradin, Svartvadet klarar av att bedöma om spelaren inte räcker till?
Aldrig får en ärlig chans, bullshit bigtime.
Dessa Molinder och Zajkowski fall är något som Modo supportrar måste inse hämmar utvecklingen av spelare.

Både Ludde och Janos bad om att bli utlånade. Luddes utlåning försvagar egentligen bredden på matchtruppen men han själv ser här till sitt eget bästa och nyttjar löftet från Näslund, det om utlåning vid missnöje med egen istid.
Janos utlåning är väl inte så mycket att mimla om egentligen. När det drar ihop sig till slutspel är han chanslös för plats i de producerande linorna och flugvikten förpassar honom på läktaren/J20 igen. Janos utlåning ser jag enbart som positiv.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
McFire: du väljer att se det ur endast en synvinkel. Nyström var bra när han fick chansen men blev ändå ställd utanför truppen tillslut, likaså Byström. Jag säger inte att dom blivit något, men som Nyström som varit så uppskriven av ledare i landslagsamanhang och sen aldrig får en ärlig chans. Nu har vi bystmtröms bror som kommer in i A-truppen och spelar bort sthelik direkt, killen visar även att han stundtals är bättre än lehtuvori tros att han knappt har fått hår på genitalierna, ändå blir han utlånad. Sockan är utlånad och Hari som dominerar J20 är utlånad och hade inte OA varit en sådan besvikelse så hade ullmark oxå varit utlånad. Man skulle ju faktiskt kunna tro att Modo har en jävla stjärntrupp?!?!

Jag tycker det är bra med spelare som blir utlånad till allsvenskan för att utvecklas, men det förutsätter ju att man plockar hem dom oxå!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Berka: Det är pinsamt hur dessa pojkar övervärderas av Modo supportrar om och om igen, är det inte helt jävla uppenbart att dom är för dåliga?

John Westin? Platsade inte i ES Modo, inte heller i Asplöven i AS och är alltså nu utlånad till Östersunds IK i div 1.
Erik Nyström? Pojken 10 000 Modo supportrar blev förälskade i, för att han kunde åka skridskor ganska fort. Räckte inte alls till i ES när han fick chansen ifjol. Utlånad till BIK i allsvenskan i år där han, platsar?
Anton Byström? Denna ständigt återkommande Byström, för dålig för ES i Modo som lånade ut honom till Sundsvall, det sämsta laget i Allsvenskan (åkte ur). Där blev han inte given i matchtruppen. Numera producerar han en poäng per match i  i Nyköping i division 1. 
Jag har en kompis som gjorde det förra säsongen, samtidigt som han jobbade heltid och hade alkoholvanor som uppenbarade sig rejält ungefär en gång i veckan.


Vad ska Modo med någon av dessa till?
Alla ska aldrig dras över samma kam, men de är uppenbarligen för DÅLIGA.

 

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
J F K:Det undrar jag också förstår inte hur en spelare som var så bra innan han åkte över kan vara så dålig nu.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Modoante: Problemet för Timrå är då inte arbetsmoralen. Hallin och Söderström sliter som galärslavar.
Vem är den där Sebastian Erixon och var är den oerhört duktiga Sebaetian Erixon som åkte till andra sidan pölen för ett par år sedan???
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
J F K:Jag gillar Per Hallin ungeför lika mycket som jag gillar krig och svält men jäklar vad han jobbar och sliter i denna match.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Nine: Juniorer har en tendens att överskattas till viss del, ja. Inte deras nuvarande kvalitet kanske, men väl deras utvecklingspotential.

När en junior går in Elitserien och gör det såpass bra som Byström trots allt gjorde den där våren, så är det lätt hänt att ens förväntningar på spelaren svävar i väg.

Byström hade speeden och arbetskapaciteten för att kunna fylla en roll som energispelare, men det betyder inte automatiskt att han redan nu, eller inom den allra närmsta tiden, besitter de egenskaper som krävs för att producera på Elitserienivå.

Överlag är det ju extremt få spelare som är kapabla att ta en ordinarie plats i ES redan som junior. Jag tror att man skulle kunna vinna mycket på att ha ett system där man knyter upp t.ex. de tre mest lovande spelarna ur varje kull på billiga och relativt långa kontrakt för att sedan låna ut dem till HA/bättre div.1-serie.

Om detta sedan är genomförbart i praktiken utan att belasta ekonomin allt för mycket, det är en annan fråga.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Berka: Jag håller inte med. Karlin saknade framförlalt två viktiga saker. Spelsinne och träningsflit. Jag såg honom som pojklagsspelare och tippade att han aldrig ens skulle bli en etablerad elitseriespelare. Mycket av hans "storhet" vad att han var långt tidigare utvecklad fysiskt än alla andra, men de kom ikapp...
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

J F K: Jag spelade en del hockey med och mot mattias karlin och han var verkligen dominant redan då, men hans knä strulade och tyvärr så fick han aldrig chansen. dock är jag övertygad om att hade han fått vara hel och frisk så hade han varit en superstar i NHL.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Nine: Jag ser din poäng, men jag tycker du är väl hård. Nyström var otroligt vass när han fick spela, westin spelade ungefär som att han var hur rutinerad som helst, byström var oxå bra! Någonstan känns det som att modo försummar vissa spelare. Att westin inte fick vara kvar i asplöven drar jag inga växlar av, maken till fantasilöst lag.

Sen som jag skrev så måste juniorerna få chansen att prestera i rätt omgivning, nyström,westin,byström.. fick ju spela med en kfop och en madsen som hade kuksäsonger båda två.

Jag skulle önska att man kunde använda sig mer av samarbetet Modo-löven, att kunna ha spelare som spelar matcher med löven och modo i rent utvecklingsyfte.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Bad_Brett: Vi har scouter i NHL som är oerhört nogranna, även dyker det upp en Daigle här och en Patrick Stefan där.

Under "guldåren" i Modo kom Mattias Karlin som en blivande superstjärna efter att ha fått pris som sveriges bäste forward i sin årskull, långt före Niklas Nordgren i rankingen.

Det kommer skador emellan eller som någon konstaterade så fortsätter spelaren inte utvecklas.

Kort sagt så är det helt enkelt inte så lätt att förutsäga vilka som kommer att bli bra.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Bad_Brett:

Modo har väl alltid en förhoppning om att alla deras spelare ska bli bra. Annars är det rätt onödigt att betala spelarna.

Mattsson, Oldén, Trettenes, Weber m.fl kom upp under en period där Modos juniorverksamhet var värdelös men ingen har väl gjort något vettigt efter Modo heller. Förstörde Modo deras karriärer eller är spelarna inte tillräckligt talangfulla/bra?

Anton väntade hela sommaren och fick nöja sig med ett kontrakt i division ett. Det säger väl det mesta om honom och hans kvalitéer.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Nine:

Är knappast bara supportrarna som överskattar juniorerna i sådana fall. Nu hade Westin otur med sin skada, men nog fan var förväntningarna högra även från MoDo-håll?

Samma sak med Mattsson, Oldén, Trettenes, Weber med flera.

Anton Byström spelade riktigt stabilt när han kom upp i laget (lite som Gunnarsson gör i år), men frågan är varför de inte fortsätter utvecklas. Jag köper inte snacket om att "juniorer alltid utmärker sig i lag i motgång eftersom de kan spela utan press" etc., även om det såklart stämmer i vissa fall.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Nine: Såhär i efterhand skulle vi ju kört på Starkbaum och Sockan. ;-)
Tror dock ingen gått in i en säsong med det paret, men ändå :-P
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Berka:

Vi supportrar har en tendens att överskatta juniorer. Anton Byström, någon? John Westin skrev idag på för Östersund i division ett. Platsade alltså inte i ett bottenlag i allsvenskan.

Den enda spelaren Modo har "tappat" är Henrik Samuelsson. Sockan, Nyström, Byström och Hari är utlånade, och kan någon verkligen klaga på det?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Nine: jo klart vi har duktiga juniorer, men inga sånna supertalanger, dessutom är Gunnarsson, Hedberg och tex Bengtsson rätt lika spelare, defensivt duktiga, det är väl igentligen bara janos och possler som är offensiva och possler måste utöka en hel jättemassa om han ska ha en chans i elitserien. All i"m saying is, det vore synd om bi tappade janos då jag tycker han har en fin potential.

Modo har ju faktiskt tappat en del spelare som faktiskt kunnat bli något, Henrik Samuelsson, sockan (kanske) John westin, Nyström , alla har provat på es spel och ingen har gjort bort sig, vad gäller Henrik så skyller jag på Ulfs coachning, Henrik spelade så bra som man kan förvänta sig av en sån kille men han fick på tok för mycket speltid i PP och box där han hade en bit kvar. Jag menar att Modo måste försöka sluta värva så mycket och faktiskt ge några chansen och även ge dom chansen att misslyckas!
Janos har fått chansen, men de flesta håller nog med om att om janos ska få en ärlig chans så ska han inte spela i en 4:e kedja.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Berka:

Gustav Possler, Edwin Hedberg och David Gunnarsson lär väl ligga bra till om vi vill fylla på forwardssidan underifrån.

Jag tror att hela den här attityd-frågan som kommer upp bland juniorer är ganska överhypad och den automatiska ursäkten när en junior inte tar plats, men i Janos fall tror jag tyvärr det stämmer. Ska dock sägas att jag inte har någon som helst aning utöver det man läser på Twitter och det man hör från folk.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Nine: Det är ju trist då han har skills och frågan är ju vem fan som ska ta plats från j18/j20 nästa säsong då för janos dominerar ju J20?

Men jag kan köpa att det är svårt för han att ta en plats i årets trupp, men jag skulle bli missnöjd om man inte vågade satsa på han nästa säsong.

 
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Janos till Djurgården resten av säsongen.

Frågan är om vi inte sett det sista av Janos i Modo. Är medveten om att han har kontrakt över nästa år men det går alltid att lösa om parterna vill.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
yngwie: Skriver de flesta inlägg med iPhone/iPad. Stavningskontrollen är inte direkt lysande, varken från den typer av enheter eller från mig;)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Nine: Jag tittar inte så mkt nånstans jag inte. Bara något en på jobbet påstod, kul å dela med sig än om det är det är föga troligt :-)
Du som verkar ha något rykte kan ju gärna dela med dig ;-)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

J F K:

Gerberg? Den var ny! ;)

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Icing-Ove:

:)

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Nine: Det är kul med nya spelare, bara det inte är Fredrik Warg, hahaha!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Monno: Björn Svensson är nog nyckeln här, blir han kvar fram till slutspel? Han sänder inte ut bra vibbar, vilket man dock kan förstå...
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Monno:

Jag tror att du ska titta närmare hem.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Icing-Ove: Tolkar det där som art Näslund är sugen på art värva mer. En kollega delad med sig om ryktet att denna forward ska vara på g: www.eliteprospects.com/player.php?player=22577

Milan Gulas.

Skulle nog vara en grym värvning. Men ska jag vara ärlig tror jag inte på det. Han har kontrakt över nästa säsong, samt att han spelar i ett topp lag. Varför skulle dom vilja släppa han?
Men jag skulle nog inte tacka nej iaf :-)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Icing-Ove: Visst är det så. Enda rätta är att HL styrs av personer utan någon form av egen vinning och solklara regler sätts upp. Men alla har smusslat i skuggan och ser till sitt eget bästa. Känns som allt redan tagits upp. Men man skulle nog kunna skriva en bok om allt som hänt.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
MorganaLefaey: Den här länken är rolig, med tanke på lojaliteten klubbarna ska visa mot Hockeyligan...
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Icing-Ove: Trodde även den länken skulle gälla handla om en viss person i Växjö. "naslund-valde-lirare-fore-polis" saknade dock "att vara" där efter valde.

Men kanske inte ska dra igång det där igen. Tror det luftats från detta håll samt twitter så det räcker. Ja i alla fall tills han smuttar på flaskan igen.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Bad_Brett: Ja, framförallt flytta en bit ifrån farsan...

seriöst, så är han inte ens sistaårsjunior och gnäller på speltid. Han har en del att fundera på om han vill till NHL. Vad händer om han åker ned i farmarlaget, gör han då en Dick?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Icing-Ove:

Tror det kan vara positivt med ett miljöombyte för en kille som Byström.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Bad_Brett: Han kan få det tufft i AHL, Ludde...Ser att du försöker banka in lite vett i TIK-boken. Du kan vara lugn, de vill inte fatta. Verkligheten för dem blir ännu gråare då :-)

Se istället framför dig att det faktiskt är Kent "Allt är Modos fel" Nubben som skall ta hand om deras insamlade pengar/burkar här framöver...

-"Timrå har alltid varit min favoritklubb, säger Ryan Vesce"

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Bad_Brett: Bysrröm har tyvärr en farsa som är helt rabiat. Det är ett under att Ludde blev så vettig som han ändå är. Lägg därtill en agent som är portad från minst två elitserieklubbar.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

Icing-Ove:

Det finns alltså två juniorbackar i hela serien som snittar fler minuter per match än Byström och ändå klagar han?

Kommentera


Sv: RE-building the future 2012/2013

renen: Tja, kunde Krizan kollapsa efter sin monstersäsong 05/06 så är väl ingenting omöjligt egentligen. Men det är bara att vara cynisk. :)

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Monno: Ja där sa du nått. Kollapsa i ett slutspel! Skulle fan inte förvåna :)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Bad_Brett: Starkbaum är bra. Men inte så bra att han blir plockad på ett år. Fan vem vet, bäst vad det är kollapsar han i ett slutspel. Han har ju ändå mest spelat i bottenlag så.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Berka: Ett realistiskt grymt par hade ju vare Starkbaum tillsammans med Sockan. Sen lånar man ut Ullmark till typ ja, Södertälje?

Men som sagt, Sockan hörs ha vare överjävulskt bra så han är nog förlorad till staterna. Bra det ändå, så får vi lite cash :-)
Ian Clark lär ju vara hyfsat nöjd iaf. Åtminstone om Anton fortsätter på den här utvecklingskurvan.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

J F K:

Är väl dock inte omöjligt att någon NHL-klubb kniper Starkbaum också...

Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Berka: Så du menar att man ska sparka Starkbaum efter den här säsongen och satsa på unga målvakter som varit bra i allsvenskan. Tror du på det själv?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
J F K: sluta va så Jävla negativ ;-)
Han ligger nog nära Columbus, men man vet aldrig kanske vill dom ge han ett år till att utvecklas OM Modo tänker spela han i es.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
J F K: Nä sockan är förlorad, Columbus plockar han till hösten.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
Berka:Irrelevant då det inte kommer att hända.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
spud: Det vore som alldeles fantastisk tycker jag.
2 målvakter från egena led som har stor potential.
Dock är ju frågan om sockan klarar förstaspaden?, ullmark kan gärna vara backup till sockan som nu har en hel säsong i as
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013
mattias - 74: Ja ja vet men Leksand betalar nog en del av hans lön, inte hela kanske då rykterna säger att han har bra betalt.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2012/2013

renen:

eftersom Leksand skall genomgå rekonstrukton så får man vad jag vet inte värva spelare men låna och i det här fallet är det ju pengar som frigjorts som skall finansiera Alsenfelt.

Kommentera

1551221 · »