1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478122 inlägg · 4078 ämnen

Sca-cupen 2018

1904139 · » Till forumet


Sv: Sca-cupen 2018
Ogie Ogilthorpe:
Aronsson har knappt lirat på två säsonger, tror han kommer komma igång om en 10-15 matcher. Backsidan kan bli riktigt fin om Berglund/Walfrid tar klivet.

Undrar om inte Wernblom blir center denna säsong.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Ogie Ogilthorpe: Det tror jag inte om det khk Aronsson du menar.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Rytter: Samtidigt har jag svårt att tro att något lag tränat PP eller boxplay i någon större utsträckning. Modo med flera nya på viktiga positioner ska rimligen kunna förbättra det rejält.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
MorganaLefaey: Är inte Aronsson en "Toby fill in". Dvs han har en plats tills Toby signar....
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Gavelo:

Första matchen hade vi ett bättre pp än vad jag räknat med så tidigt. Bägge formationerna skapade lägen och wahlgrens formation (andra pp) gjorde ett fint klapp klapp mål med avslut av björklund. Även JJ:s formation skapade lägen.

Igår hade väl JJ:s formation några bra lägen medan andra körde fast.

Finns mycket skills i laget så vi ska kunna ha ett riktigt vasst pp i år. Lär bli bättre när spelarna lär sig varandra mer och kommer in i det.

Lyssnade på hellkvist efter matchen, han är så klok och säger alltid rätt saker (men gäller att omsätta detta i praktiken också), denna typ av ledare har jag saknat i modo länge. Förra coachen jag gillade var uffe, efter det har det varir ganska grått och trist (förutom aj, men han känndes lite för instabil mentalt)
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
bisterfinnen: Nu såg jag inte första matchen men nog tyckte jag Modos PP var riktigt lättläst och fantasilöst igår, positivt att man tar skott men negativt att det var relativt oskymt och långt utifrån, där hoppas jag Tobias Enström kan bli en superkugge med sin enormt fina puckbehandling på små ytor (jag förutsätter att han blir modoit i vinter)
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Löven-fansen följer laget på text-tv den här säsongen.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Fin och balanserad analys. Toppen!

Lärdomen är. Analysera dagen efter. På efterminddagen :)
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Det jag blir irriterad på är att dom inte ser ut att vara riktigt taggade. Att passningar inte riktigt sitter eller att dom inte har tajmningen än, är förståeligt, men att man inte ger järnet och inte försöker vara först in i situationerna, det är dålig inställning. Man har hört hintar förut att en del verkar tro att dom är stjärnor och inte behöver göra jobbet. Den inställningen verkar finnas kvar hos en del. Får dom inte ordning på det så måste han börja bänka spelare och kanske sätta dom på¨hård fys tills dom fattar att det inte finns någon stjärna i Modo.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
hanzon: Jag tycker att Löven var bättre än oss. Någon överkörning var det verkligen inte, men de var lite vassare, medan vi var för omständliga och långsamma för att skapa de riktigt heta chanserna. Mot Timrå hade vi massor av riktigt hyggliga chanser, men mot Löven var det tunnsått.

Sedan fick också Löven ledningen och kunde backa hem ett snäpp till och spela på kontring. De var skickliga på det.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
MorganaLefaey:
Nu har den värsta besvikelsen lagt sig något. Jag var så kopiöst irriterad igår, vilket med all säkerhet märktes.

Det var så mycket som lovade gott i timråmatchen. Att vi för första gången på riktigt många år verkade ha ett spel som i grunden var offensivt, utan att för den delen blotta oss bakåt. (Huras är väl den enda som spelat riktigt offensivt, men där fanns inte defensiv i vokabulären). Och så igår tycker jag att Modo inte bjöd till. Man var långsamma och slarviga. Jag ville så kopiöst gärna se att vi som sämst var lika bra som mot Timrå, men gärna att vi tagit ett par kliv till. Ett jäkla antiklimax helt enkelt:(

Det är väl klart att Löven får spela tråkigare hockey än oss och egentligen borde inte jag vara sur för att de spelar efter resurserna och den hockey Fagerwall behärskar... Jag hade förmodligen varit jätteglad om Säckens hockey hade fungerat ifjol och vi gnetat oss till en massa poäng... (Även om jag är förbaskat mycket nöjdare om vi dessutom kan spela en publikfriande och mer utvecklande hockey).
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Gavelo: Nu ska man inte vara den som verkar surast och bara spyr galla.
Men när man sett de två första matcherna så känns det nästan som att jag ser "The making of" den inte allt för fina benämningen hackkyckling.
Aronsson har inte imponerat. Men får väl lite på att det blir något av killen då
vår sportchef verkar digga han rejält.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
mikenomad:
Varför raljera?
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
hanzon: Dem som såg matchen vet att det är bullshit, matchen var jämn, Modo förde spelet men saknade skärpa i sina avslut, dessutom blevblaget spretigt och fokuset hamnade tyvärr på domarna när man borde forcerat för en reducering och kvittering.
Löven spelade som JFK säger otroligt tråkigt och har lite flyt på sina 2 första mål, men man spelar smart efter sina förutsättningar och fick matchen lite dit man ville, man täpper till och kontrade på Modo som hade en del problem i defensiven.

Dagens största plus går till werna och några av dom ungtuppar som fick speltid, man visar inställningen som saknades hos en del andra.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Så här skriver VK "Björklöven kör över Modo. Inte så att de spelade ut hemmalaget utan mer som en ångvält plattar ut asfalten. Modo-spelarna blev mosade i ordets rätta bemärkelse."
Känns som förnedring.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
– Jag står fast vid den analysen. Vi har för många spelare som inte tycker att de behöver ta i för att de tycker att de är för bra, säger han och fortsätter:

Björn Hellkvist hade individuella samtal med spelare direkt efter matchen och berättar att det blir flera sådana den närmaste tiden.

Äntligen en tränare som slår näven i bordet. Och redan nu gör det ännu bättre. Han kan bli en mardröm för dom som bara tänkte glida runt och få ut lite lön. Han pekar på Modos problem dom senaste åren. Spelare som inte tar i- Hoppas hoppas vi får ändring på det nu.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Jaja, vi stannar så. Nåt skedande kan du glömma 😁

Jag tror Modo har tagit de där första, små stegen åt rätt håll. Struntat i stressen och byggt klokt men inte supersexigt. Största stjärnan (hittills) återfinns i tränarstaben.
Jag minns mina tankar om Timrå för ett par, tre år sen. "Yes, vi lever! Varje steg åt rätt håll ska firas, jag har inga högre krav än att föreningen tar små, små steg åt rätt håll för varje säsong."
Sen togs elefantkliv men det är en annan historia.

Jag är övertygad om att Modo blir topp 5 i år. Vad som helst mellan 1 och 5 är möjligt. Räcker det till SHL? Tja....om jag säger som så, jag tycker på förhand inte att skillnaden mellan (den förväntade) botten av SHL och (den förväntade) toppen av HA skiljer sig mer i år jmft med förra säsongen.....
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
mikenomad: Jösses. hur kunde det bli så???

min argumentation bygger på en förhoppning att vi kan spela ett spel som vi såg embryo till mot Timrå. kanske är vi inte bättre än ifjol, kanske har Hellkvist en nyckel till ett spel som i vår gör oss till en kandidat att i alla fall spela för shl.

Löven vann rättvist ikväll.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: jag tror att båda lagen kommer hamna topp 5 faktiskt. Det man ska tänka på är att björklöven endast har fokuserat på försvarsspel och forecheck än och inte hur man ska spela i anfallszon.. som jag förstår det där Modo är med , man har fokuserat på att sätta försvars- och press-spelet först innan man börjar med anfallsspel.. därför ser nog matchen ut som den gör med:)
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Tarasov: Försäsong är försäsong. Jag tycker, seriöst, att J F K har många poänger ikväll. Men han är tacksam att raljera över 😁
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Försäsong är försäsong. Jag tycker faktiskt, seriöst, att J F K har många poänger ikväll. Men han är tacksam att raljera över 😁
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K:
Tycker man gör en helt ok match, udden framåt saknas i denna match. Men man lyckas få till farligheter ändå, men det får även motståndarna och deras sitter. En Hellkvist saknades arbetsmoral i per 1,2. Någon som har kolla på vilka som fick mindre istid i 3:e?

Pressen utan puck ser ut att kunna bli bra, känns inte så vilsekomna som för två år sen. Defensiven i egen zon känns också helt ok.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: men om jag ska vara kritisk. vi såg ingenting av ser frejdiga och flödande anfallsspelet vi såg mot Timrå. egentligen var det en riktig skitmatch där vi tog flera steg bakåt.

positivt var att vi ändå höll matchen jämn till slutet trots en bedrövlig insats. positivt var också att vi hela tiden försökte spela en offensivt hockey.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Från Hörnefors: Ikväll var vi sämre. däremot tycker jag att ett par av de åtta matcherna framförallt avgjorts med tveksamma domslut. ikväll skulle Hellström haft en femma för den fula bentacklingen, men ikväll var också en match där vi aldrig var riktigt där.

dock kan man snacka hur mycket man vill om att matchen betyder något. spelarna lurar man inte så lätt. matchen betyder inte mer än vilken försäsongsmatch som helst.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
gizzo: Jag bryr mig om hur vi spelar. vi har många riktigt bra juniorer och ett år till med cynisk säckenhockey hade kunnat försämra möjligheterna att locka till oss spelare eller behålla dem.

Det är rätt tydligt att Wernblom junior stannade därför att vi värvat en annan tränare med ett annat spelsystem.

Lycka till Löven. kanske får det åt helsicke för oss när vi spelar ett så öppet och defensivt besvärligt system, men för min del kan jag ta det.

Sedan saknades farten idag för att utmana på riktigt.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: ja och det gör det ju ännu värre hur du sitter och gnäller på en försäsongsmatch , löven och Fagervall kommer spela en cynisk hockey och att den är kanske tråkigare än hellkvists filosofi , men vem bryr sig om man vinner matcherna.. att man spelar snyggt ger inte några poäng, det är målen kära vän...
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Vi måste ju erkänna att Modo var sämre ikväll, precis som vi har varit varenda match mot löven dom senaste två åren. och att många av spelarna såg lika oinspirerande ut som ifjol. Att man inte kan tända till mer i spelet i en tävlingsmatch är skamligt. Det här var inte bra.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
gizzo: Fast till och med du måste väl förstå skillnaden med att spela försäsong med en vm-final?

om vi kommer att lyckas med oskarshamnshockey återstår att se, men nog fan är det roligare att se än den hockey säcken ville ha ifjol där vi backade hem och kontrade. Jag vill gärna tro att vi ska lyckas, även om vi just den här kvällen inte förtjänade att vinna.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Bra att du är positiv😊 tungt för stunden. Men jag tror på hellqvist om han får chansen och spelarna tror på honom även om det tar något år. Hoppas bara inte hellqvist smittad av pressen. Även om det tar något år. Modo behöver slappna av och ha lite medgångar😊 njuta av nuet även om det är svårt
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
wolper: blir bara så less på JFK dåliga bortförklaringar , det är en jämn match men att man skyller på att andra laget spelar tråkigt när man förlorar låter ungefär som när Kanadas supportrar tyckte det var fegt av Sverige att skjuta slagskott på straff
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K:

Förlorar gärna allt på försäsongen ifall laget kan utvecklas under året och nå liknande höjder som 06/07.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: nu såg jag inte er match men kom igen! No offence men du har lite ”Bagdad Bob”-vibbar över dig :)

1, domaren är kass. Alltid kass, kanske rent av kriminell som inte låter Modo spela hockey.
2, motståndaren vinner men är kass. Man ska helst tycka synd om dom eftersom dom spelar destruktiv hockey och det är gräsligt att dom inte låter Modo spela hockey.

Nya tag nästa match! Bättre lag än Modo har förlorat mot sämre köttmurar och inte målat fan på väggen. Tycker fortfarande att ni kan glädja er åt att se bättre ut mot Timrå i en försäsongsmatch än vad ni gjorde på hela förra säsongen, oavsett om man bedömer Timrås insats som bra eller dålig.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
gizzo: tycker tom modo hade lama målchanser idag. Kändes inte riktigt påslagna
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Hellkvists ärlighet hoppas jag alla får höra i omklädningsrummet. Säger allting rätt, hoppas det visar sig längre fram.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
wolper: Jo, kanske hade man kört för hårt så skallen inte var med. kanske har man inte tränat nog på att möta lag som inte vill spela ett eget anfallsspel.

slitsamma. Timrå vann inte allt ifjol heller, men likt Modo försökte man spela ett eget spel och inte bara backa hem sant kontra.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: bäst på allt, sämst på att göra mål
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Björn hellqvist är ärlig! Känns bra. Hoppas han får ordning på spelarna och han får köra sitt race. Håller med om att de inte kändes lika på idag. Mycket är inställning.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Gavelo: Nu är det försäsong. man ska utveckla och utbilda. att spela sarg ut och och defensivt ger väldigt lite som försäsong betraktat.

ifjol spelade Modo som löven. Jag skämdes och tyckte att det var jävligt trist.

Jag älskar att vi för första gången på många år vill spela, vill utveckla och vill vara i förarsätet.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Jag skulle säga att Löven visar sina juniorer hur seniorhockey måste spelas ibland, modos juniorer har ju tidigare år varit värdelöst utbildade i seniorhockey.
Löven uppträder riktigt bra, man saknar sin kanske bästa spelare framåt och väljer att spela moget och tight, Modo faller i fällan gång på gång och löven straffar Modo vid några tillfällen.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Rytter: Jag håller med. Man vill spela hockey. Man vill sätta ett spel som innebär att man tar tag i matcherna.
Löven en stor besvikelse. visst var man klockrena defensivt, men de har inte ens ett eget spel. De vill knappt slå tre passningar på raken. Jag tror att de får ser jobbigt i serien. framförallt om de ska vara spelförande i vissa matcher.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: vill tro på dig och hoppas spelarna gör det med
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K:

Sämre genomförd match än senast.

Det som är bra är att vi försöker spela ett konstruktivt och snabbt spel, men syns också tydligt att spelarna inte lärt sig att göra rätt avvägningar i situationerna. Många konstiga pucktapp i egen zon när man försöker spela kort och sticka in den på spelare med fart.

Skapar en del lägen framåt men avsluten var under all kritik.

Bara tränare vidare, långt kvar till serien börjar.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Gavelo: Ja, hade matchen gällt någonting så hade jag givit dig rätt. Nu skickar vi en signal till våra juniorer att vi vill utveckla spelare. vi vill inte bara spela tråkhockey och hoppas på kontringar.

Som sagt. Jag tror att i förlängningen och när det är serie, så gynnas vi av att försöka. Jag vill gärna tro att Oskarshamn var bättre än Löven ifjol...
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Och där tappade man 50% av det intresse man byggt upp under sommaren!
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Löven spelar som vi gjorde ifjol. alla spelare hem. skickar från pucken och hoppas på utdelning.

vi vill verkligen spela hockey. vi försöker spela på egna meriter. sedan får vi se om vi får ihop det, men jag älskar intentionen att vi utbildar våra spelare och att vi försöker bli bättre.

Löven har verkligen inte haft mycket till spel öht. man backar hem och kontrar. man har inte ens ett eget spel, utan spelar bara på våra misstag.

i längden tror jag på Hellkvist och att göra våra spelare bättre.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Helt allvarligt, så vinner man 8 raka möten så har man gjort det på värdelöst spel? Löven har en röd tråd i sin gameplan med men som många av oss supportrar tycker är otroligt tråkig hockey men hellre tråkhockey och 3 poäng än massa mål och noll poäng
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Kul att se att modospelarna reagera åtminstone på den solklart fula tacklingen. Å det i en träningsmatch. Förra året reagera de knappt. Saknas det extra idag dock. Riktig träningsmatch... hade varit kul å se något lovande dock
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: Man spelar match för match helt individuellt efter förutsättningarna och idag spelar man moget och ja väldigt tråkigt MEN man vinner matcher vilket Modo inte gör trots spelövertag osv.

Sen när det hettar till så kan inte Modospelarna hålla sig kyliga utan tappar matchen helt, löven är även där mognare och smartare.

Löven vinner fullt rättvist och visar åter igen att man är mognare, smartare och just nu bättre än Modo!
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
Heyerdal: tack och lov verkar det ha gått bra.
Kommentera

Sv: Sca-cupen 2018
J F K: hur gick det för Berglund, skadad ?
Kommentera

1904139 · »