1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474617 inlägg · 4078 ämnen

Silly season - 2019

« · 1982267 · » Till forumet


Sv: Silly season - 2019
Rytter: Med tanke på att J20 tappat så många backar så är det nog bra att vi slipper plocka upp dem till representationslaget i vinter. Om Wallinder och Styf är de som är närmast känns det faktiskt bra att de inte tvingas spela väldigt mycket i vinter. Däremot får det väldigt gärna vara med på träningar för att nästa år på allvar kunna kliva in.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Oj det närmar sig.

Man blir ganska upphetsad av att tänka på en backuppsättning med Tobbe, Viklund, Norlinder, Öhman, Hedberg, Berglund.

Hyfsad topp-6, sedan har vi Hedman och Tommy Enström utöver detta. Svårt att se några juniorer komma upp i år annat än ifall vi får skador.

Det är en sjuk uppställning på denna nivå.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gusse:
De spekulationerna kommer nog inte minska iom att han kommer vara med på dagens träning.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Går rykte att Wiklunds fru/ flickvän börjat jobba på sjukhuset. Vet nån om det stämmer. Issåfall lär det öka våra chanser att få en påskrift från Tobias.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Om inte Tobias Viklund ansluter kanske Johan Alm vore bra att ha?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hanzon: Nu låter jag lite bitter kanske men det är inte så att dessa siffror står bara kvar och om pengarna ändå är använd , bara en tanke som slog mig nyss.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Smurfen: Vi har fortfarande pengar på kontot, 2 163 795 SEK, inget är förbrukat.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Smurfen: Just att han väljer division ett tyder på att han fick bra kompensation för att lämna. Några pengar över tror jag inte det blir.

Vi har nog en slant kvar för ett sent förvärv eller två.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
wolper: Nu när Eriksson verka vara klar för Vallentuna så borde vi kanske spara in lite pengar på han eller ??

Funderar fortfarande vart fond pengarna gått till , för så dyra nyförvärv kan vi väl ändå inte ha värvat 🤔🤔
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
wolper:

Ja, känns lite lurigt när han går till hockeyettan, även om det är hans moderklubb kan det väl inte ha varit det
bästa erbjudande han hade att välja på rent ekonomiskt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K: undra om modo fortfarande fick ersätta ericsson? Vad för avtal de gjorde?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Det r medvetet en grov överdrift, men jag tycker att det känns som om han spelat där för evigt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
KRM: Det är respekt, oavsett klubbtillhörighet.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
KRM: 17 säsonger i AIK, enl Expressen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hanzon: fånade mig bara pga JFK:s felskrivning. 15 säsonger (i A-laget) är det väl?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
KRM: Nu skrev du väl lite fel, 314 säsonger kan det aldrig vara, däremot totalt har det blivit 17 säsonger
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K: 314 säsonger. Sannerligen makalöst!!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Silly: Jösses. Christian Sandberg lämnar AIK efter makalösa 314 säsonger i klubben. Det försvagar AIK rejält . Givetvis är det en bra spelare,.men han var verkligen Mr AIK och jag tror att han varit väldigt viktig för dem.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nä .. att Viklund får mer tid på sig att fundera utan att det påverka truppen/träningarna
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:
Även Lovric ansluter
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Harry Luras:
Bra spaning. Tror det rör sig om spelare som är reggade och som vi kan använda vid behov. Gissar att vi talar om den rörligaste och passningsskickligaste backen i Övik-hky
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Harry Luras: Utlåningen gäller fram till månadsskiftet aug/sept
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Harry Luras: De kanske bara prövar lite spelare även från Ösk såhär på försäsongen?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nicklas Nordenberg till Modo? Inlagd på rostern på stats.swehockey.se.

Innebär detta att Viklund är avskriven?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tyler Durden:
Tror jag läst samma intervju, han vill dessutom casha in.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
#13: Läste någon intervju med honom. Han lät inte särskilt sugen och åka buss i allsvenskan. Blir nog spel utomlands för han. Men helt klart en intressant spelare!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Jag vet att vi har 14 forwards men där killen bröt precis sitt kontrakt. Han skulle kunna vara den perfekta spetskillen som säkerligen skulle kunna följa med upp vid ett avancemang.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Har svårt att se att Hedman och hägga får förlängt. Och Sylwander ligger nog inte heller så bra till.
Men vem vet. Man kanske ska ge spelarna några matcher innan man snackar kontrakt. :)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson: Känns jävligt bra att vara MoDoit. Man kunde ju ha hamnat nere på Timrånivå.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
modomille: kontrakt i HA är ju ändå ganska mäh.
Stoppar ju bara mot andra HA lag. Får ju bryta för alla möjliga orsaker.
Men troddepersonligen kontrakten bröts vid byte av liga.
Var väl så nedåt i alla fall?
Svårt att se att man ska behöva sätta in kontraktade HA spelare.
Men skulle vi gå upp får han ju ligga i ändå.
Ja kanske ännu mer. :)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
jonsson:

Såg väl nästan lika illa ut inför denna säsong och vi fick väl ihop det bra ändå på förhand måste jag säga.

Vi får nog leva med detta så länge vi är i ha, dessutom kan ju shl plocka spelare med kontrakt.

Vissa kontrakt är ju bra att de går ut, Hedman och hägga vill nog visa att dom ska ha förlängt. Sedan kan vi rensa bland dyra spelare om dessa inte levererar i år, som t.ex karla, björka, jj, sylwander, hagelin mfl.

De enda kontrakt jag tycker är jobbiga att de går ut är de för unga spelare, kostar att förlänga och risken att dom drar är stor ifall de utvecklas.

Men som sagt vi får leva med detta i ha, spelare vill inte skriva så långa kontrakt i denna serie.

Det enda kontrakt jag aldrig vill se löpa ut är kung björns.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
MorganaLefaey:

Satan, är det så illa?
Dags att lösa sportchefsbiten.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
MorganaLefaey: Det är nästan bara bra i vårat läge, då vi siktar på att spela i SHL nästa säsong. När man tar klivet upp så vill man inte ha massa kontrakt med spelare som inte var tänkt för SHL spel.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Kunglouie: snurrade runt lite på EP och såg att 6 av 7 backar har utgående kontrakt och 11 av 14 forwards.
Blir mycket att stå i för nya sportchefen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Silly: Artikeln med honom i dagens allehanda ger ett mycket gott intryck. Väldigt seriös, positiv och målmedveten. Goda lovord från Chicago B och haft pt som tränat honom i sommar. Säger att han har mkt offensiv i sig som han ej fick ut förra året pga def roll i AIK. Verkar revansch sugen och vill verkligen visa att han är en offensiv spelare oxå. Det lovar gott.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Jag börjar få en bra magkänsla på att Olofsson och From blir en succe i vinter! Hoppas bara att Kim också kan bli det!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Vem kan tänkas bli sportchef?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hanzon:

Tror att han fortfarande funderar över framtiden.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nu har det gått två månader sedan Tobias Viklund ryktades till Modo enligt EP, så nu borde det väl vara dags att presentera honom för fansen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
snubbelfot: Ungefär som jag resonerat. Jag vet att Fagervall som du skriver försökte få ihop ett spelsystem under försäsongen och när det inte riktigt fungerade så blev det varken hackat eller malet... (Vi hade för övrigt ett par usla perioder där man själv började fundera om Björn verkligen hade koll, men jag är glad att Modo fortsatte med samma spelsystem).

Hur som helst. Vad händer om Fagervall återigen misslyckas med det mer offensiva spelsystemet. Hur lång tid kommer Löven ha tålamod? Fagge kommer helt klart få väldigt många ögon på sig och det vill nog verkligen till att han får alla spelare och resultat med sig. (Alternativt att Kentää helt enkelt ger honom den tryggheten, ungefär som när Pelle Bäckman första säsongen i Modo gick ruskigt tungt fram till jul men backades av Hedin).
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Visst är det så. Jag är en av de som nog ville ha en annan tränare än Fagge denna säsong. Särskilt efter att han kritiserat fansen för att ha för höga krav förra året. Däremot så är ju Kenttä och Fagervall vänner. Får se hur det är efter denna säsong.

På försäsongen 18/19 försökte Fagervall spela in ett nytt system med konstruktivt backspel, pass in till centern i mitten av egen zon och sen anfalla med fart. Funkade bra på försäsong, men när väl serien började så gick det inget vidare och det blev någon slags halvmesyr. Det finns mer spelande backar i laget i år, däremot är väl centersidan lite väl svag för att det ska räcka till absoluta toppen.

Det har värvats en ny andretränare, Kimby, som kommer att ta hand om forwards under match. Finns folk som viskar om att det är en "grooming" för huvudtränare så småningom.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Axle San:

Grovt ja, och det är därför att dom måste vara noga när dom rekryterar tränare.

Svarade mer på påståendet att kenttä skulle göra Fagervall till en bättre tränare. Det är ju trots allt Fagervall som ska implementera ett spelsystem som matchar hockeyn och tanken klubben har. Kenttä kommet knappast vara nere på träningarna och matcherna och jobba aktivt med spelare och taktiken.

Sedan bör tränare vara med och välja spelare till klubben, är det så att sportchefen köper in spelare som tränaren inte tycker passar eller vill ha blir det lätt friktion.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Det är väl snarare standard numera att det är klubben (den sportsliga organisationen) som bestämmer grovt vilken typ av hockey som skall spelas i föreningen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
modomille: Jag tror att Fagervall ville spela en offensivare och frejdigare hockey ifjol, men han hade inte riktigt kompetensen (eller spelarmaterialet) att genomföra det. Därför blev det något mellanting som inte fungerar. Jag tror också att det finns en stor risk att Fagervall är fel person där.

Dock tycker jag att det är helt rätt tänkt att ha en långsiktig sportchef som bestämmer i stora drag hur man vill spela, men att man sedan hittar rätt tränare för att spela så. Annars är risken att tränaren inte kör med långsiktighet (exempelvis matchar inte in juniorer) då denne mäts på sportslig framgång kortsiktigt. Då är det viktigt att ha en sportchef som kan styra över långsiktighet i föreningen. Både talangutveckling och värvningar, samt generell utveckling.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
MrLöven: Gäller att det är tydligt mellan Fagervall och Kenttä vem det är som bestämmer, om det ska funka. Fagervall ska ha erbjudit sig att hoppa av som tränare i våras, men Kenttä ville ha honom kvar. Så det känns som att Fagervall försöker se till klubbens bästa. Med det sagt så kommer dom säkert komma överens.

Hade varit roligt med en säsong där norrlandslagen ligger i topp.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
MrLöven:

Låter märkligt att det är sportchefen som styr hur man ska spela.

I normala klubbar har ju tränaren ansvaret för spelsystem och hur laget formeras, därför är det viktigt för sportchefen att rekrytera rätt tränare. Är sportchefen inte nöjd med hur laget spelar och tränarens spelsystem så får han kicka honom.

Låter inte som ett framgångsrecept att sportchefen bestämmer spelsystem och väljer spelare och sedan säger till tränaren "Här exekvera nu".

Har kenttä inte en tränare som klarar av att implementera spelet som han vill se får han jobbigt. Här tror jag att Fagervall är fel tränare han spelar inte en modern hockey som iko och under förra säsongen hade han svårt att vända den negativa trenden. Lite upp till bevis för honom annars blir han nog utbytt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: utan att kommentera dina jämförelser så tror jag inte Fagervall är allena rådande över vilken hockey som ska spelas! Kenttä kommer att ha en hel del att säga till om...han bygger ju laget utifrån hur han vill att de ska spela! Känns dock som både MoDo och Timrå är snäppet vassare....men det är ju bara första säsongen med Kenttä's trestegsraket så vi ser framtiden an med tillförsikt 💚💛...och som sagt, det ska spelas om det!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Mycket bra summering, men det dröjer länge tills vi får facit. Man har fått riktigt ordentlig abstinens nu.
Värva en nordamerikansk målvakt som aldrig spelat på den här sidan pölen är minst sagt en chansning. Det skjuts mindre i europeisk hockey i allmänhet och kanske i synnerhet i Sverige. Målvakter kan få det jobbigt med omställningen att puckhållaren mycket oftare väntar med skottet eller passar, så det blir en viss inskolningsperiod. För en 29-åring _kan_ det vara besvärligt (eller givetvis gå hur bra som helst).
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:

Svårt att mäta styrka på pappret, men ger mig på ett försök att jämföra trupperna som jag ser dem just nu.

Målvakter:

Tycker modo vinner denna match, svårt att veta vart Cannata står, krävs att han verkligen presterar och blir en given förstamålvakt annars står dom där igen med två andramålisar och vi vet ju vilken otrygghet detta spred i laget förra säsongen. Rankar Hanses/Lundin som minst ett snäpp vassare.

Backar:

Här har löven två klassspelare i Deilert och Cooper, detta är väl jämförbara i styrka med våra etablerade backar i Enström och Öhman. Hellström/Lassen och Hedman/Enström tar ut varandra. När man går djupare ner så tycker jag att vi har bättre potentia och jämnhet l i backbesättningen med Hedberg, Norlinder, Berglund så vi leder knappt på poäng här. Får vi dessutom in Viklund så ser vi bättre ut på pappret.

För löven gäller det att deras juniorer samt div 1 förvärv som skolades in förra säsongen verkligen tar ett kliv, sådana som Aktell och Tornberg måste upp minst ett snäpp. Svårt att veta ifall juniorerna kommer ta en plats och vad det kan bidra med, popovic och stenvall är ju verkligen oprövade på denna nivå och över en hel säsong.

Forwards:

Crandall och Hutchins är garanti för mycket poäng, men de ska in i Fagervalls tuta och köra spelsystem också. I övrigt har det iallafall namnkunniga spelare på denna nivå i Andersson, Selin, Söder, Viklund, Lindquist, Lundberg mfl. Men det var till stor del denna skara med spelare som misslyckades ifjol så det gäller att t.ex Söder och Viklund höjer sig både ett och två steg ifall det ska bli jämnare som lag. Med Crandall och Hutchins kan de iaf ställa två offensivt farliga kedjor på isen, men resterande spelare måste bidra mer också.

Angående spelare med modobakgrund så väntar man fortfarande på OSL riktiga genombrott. William Eriksson som öste in poäng i J20 verkar ha svårt med steget till seniorhockey och imponerande inte alls på mig det jag såg förra säsongen.

Modo har behållt stora delar av truppen och vi har poänggaranti i spelare som t.ex Karlqvist, JJ, Björka. Våra frågetecken är ifall juniorerna LP, Wernblom, Karlström, Åhström har ett steg till i sig och kan bidra direkt och hela säsongen. Sedan är det avsaknad av förstacenter som skrämmer, är Olofsson den vi har sökt efter och kan han gå direkt in i HA och dominera? Våra nyförvärv är svårt att veta hur de kommer bidra, jag tycker iaf att Rosdahl och From känns spännande till vårt spelsystem och de vi värvat borde vara plus mot Öhman, Pettersson och KJ iaf. Styrkan är väl att vi har fått behålla all vi vill.

Här är det jämnt mellan lagen, kanske lite plus för Löven i och med värvningarna av Crandall och Hutchins för jag tror att deras etablerade forwards bara hade en dålig säsong förra och kommer vara starkare i år.

Tränare:

Hellkvist över Fagervall alla dagar i veckan. Ett år till med Hellkvist spelsystem i ryggen borde göra oss tryggare. Tycker inte Fagervall spelare en modernhocky och har svårt att sätta ett tryggt spelsystem trots att han varit i laget länge, spelet fladdrar för mycket och dom har ingen riktig trygghet, visade förra året att han har svårt att ändra och bryta en negativ trend.

Summering:

Modo har starkare målvakter, backar och tränare. Forwards litet plus för löven. Men totalt tycker jag vi har en bättre och starkare trupp och tror vi slutar ett par placeringar före Löven.

Men det ska ju spelas om det också.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hockey_21: Medhåll där från min sida. Det ska väl möjligtvis vara anfallssidan då kanske.
Låst ämne

« · 1982267 · »