1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478925 inlägg · 4078 ämnen

Silly season - 2020

« · 2050517 · » Till forumet


Sv: Silly season - 2020
Tarasov: Hur man kan ha full tilltro till en person som hänvisar till sin magkänsla är för mig fullständigt obegripligt.

”Jag tror att det här har vänt i mitten, slutet av maj. Då kan man börja lätta på de här restriktionerna. Det är en magkänsla jag har. Jag har varit med om fem sådana här epidemier, så jag vet ungefär hur det kommer gå.”

Då kan man lika gärna sätta hoppet till att Jesus återuppstår och botar alla sjuka.

Att han sedan påstår att han varit med om fem sådana epidemier visar ju bara att han är spritt språngande. Det som ligger närmast är Spanska Sjukan, men det var 100 år sedan.

Sedan har vi Tegnell som ständigt kommer med nya gissningar - som alltid har visat sig vara fel - och sedan förklarar han det hela med att "vi vet väldigt lite om detta så det är omöjligt att förutse". Först skulle epidemin skulle aldrig nå Europa. Sedan var det inga problem med att åka på skidsemester till Alperna. Sedan så skulle vi enbart få importerade fall. Sedan så var risken för intern smittspridning mycket låg. Sedan så smittade inte barn. Senaste jag hörde var att han hittade på att 1500 dör i influensan varje år, när det faktiska genomsnittet är 207. Sedan får han blombuketter för att han gör ett "fantastiskt jobb": Svensken är verkligen stockdum.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
goleafs:
Det fanns ju faktiskt ett om där som inte är helt oviktigt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Axle San:
Ja det är lite så man får se hur det utvecklas.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Bad_Brett:
Giesicke är fel ute mao?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Bad_Brett: Fan vad skönt ändå med folk som dig som sitter på facit.
Litar oändligt mycket mer på Tegnell och Giesecke än foliehattar som hänger på hockeyforum.

Men vi får väl se helt enkelt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Gavelo: Såg nu att han förlängt med Sparta
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
hanzon: Det har ju spekulerats lite tidigare gällande Kristian Jacobsson och hand framfart i Norge!
Man kan väl ifrågasätta kvalitén på Norska ligan men hans säsong har iaf inte gått obemärkt förbi.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Axle San: nu är det ju så att Coronan inte finns i stort antal utanför Stockholm, norr om Dalälven verkar folk leva precis som vanligt, det märks ju knappt att det är en pandemi.

Jag tror det beror på 2 saker.

1.det bor mer folk i Stockholm än vad det gör i halva norra Sverige vilket gör att spridningen klingar av rejält utanför tullarna.
2. Norrlänningen har mer empati än storstadsbor, vi åker inte generellt på skidsemester eller till andra resemål om vi skulle bli förlagda med huskarantän. Stockholmaren resonerar som så att man hellre flyr till ”stugan” eller passar på att ta skidsemester så man slipper sitta hemma i en lägenhet i ett par veckor.

Jag kan ha fel men jag tror att detta kommer plana ut ganska rejält på några veckor, att media enbart går på situationen i sthlm är inget nytt, ibland börjar man fundera på om folket i huvudstaden öht vet hur landet i övrigt ser ut.
Majoriteten av alla i sthlm är eller har varit smittade så jag tror att även där kommer kurvan plana ut ganska snart och då lär det gå fort, sen som någon skrev så kommer vården av de kritiska patienterna blir avsevärt bättre när folk som inte ligger i riskzonen börjat begripa att man inte behöver ringa eller belastat vården för att man känner sig förkyld.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Bad_Brett: Nu har det spårat ut totalt, detta ska ju handla om Silly season och inte corona viruset, detta kan diskuteras under övrigt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Nucky: Det kan du ju intala dig.

- 1 600 000 är över 70 år
- 1 500 000 lider av fetma
- 800 000 lider av astma
- 500 000 lider av diabetes

Må så vara att det finns överlappningar mellan dessa grupper, men lågt räknat bör åtminstone 2-3 miljoner tillhöra riskgrupper.

Det finns en anledning till varför stormakter i världen väljer att förstöra sina ekonomier trots att alla är överens om att det kommer få katastrofala konsekvenser. Det är helt bisarrt hur Sverige och dess inkompetenta myndigheter, tror sig veta bättre än USA, Kina och resten av Europa tillsammans. Min profetia? Många otäcka berättelser under månaderna som kommer...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Fast nu tycker jag inte att vi "infekterar" forumet med snack om viruset längre. Den som lever får se hur det går.
Lets talk some hockey !
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Rytter: Hur lång tid tror du det tar tills vi nått 60% och hur många liv har då skördats?
Här är FMHs prognos med 1% smittade. peak vid midsommar, 5000 personer behöver intensivvård.
6 månader antas första vågen av viruset härja och då är vi inne i september så kanske, kanske en förkortad säsong. Nu förutsätter denna beräkning att sjukvården inte kollapsar vilket kan bli en nagelbitare redan i påsk.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Golden boy : Detta har sagts tusen gånger, men om du inte är i en riskgrupp är det ingen fara. När kurvan planar ut och man kan lägga mer tid och resurser på riskgrupperna kommer dödlighetsprocenten gå ner.
Ju fler som blir smittade, ju snabbare går det över helt enkelt.
Det får dock inte gå för fort(som i Italien) då klarar inte sjukvården av att hjälpa alla.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Axle San:

Fast detta är ju precis vad man vill, en spridning som gör att man hinner med de akuta fallen som behöver vård, av de tusentals som smittas varje dag med milda symptom ser man ju snarare positivt eftersom detta snabbare leder till flockimmunitet och inte belastar sjukvården.

Man vill ju inte ha 0 smittade, man vill ha smittspridning (kontrollerad) så att man når flockimmunitet så snabbt som möjligt för då kommer viruset dö ut av sig själv och spridningen avta. Man räknar väl på 60% immuna för att detta ska fungera.

Personligen tycker jag statistiken de senaste dagarna känns betydligt mer positiv än för en vecka sedan. Vi ligger på samma nivåer som då, en kris det hade varit ifall det fortsatt växt exponentiellt och vi hade nått en dubbling, tredubbling osv.

Är inte så rädd för själva viruset, är mer rädd för de ekonomiska konsekvenserna av denna lockdown. Där kan vi prata om något som kan leda till försämrad folkhälsa och dödsfall i mängder på sikt.
Låst ämne


Sv: Silly season - 2020
Rytter: Det är ju väldigt långt från att kurvan planas ut till att den dalat så mycket så att det är ok med stora sammankomster igen. Glöm inte att hela Italien suttit i karantän i tre veckor och fem veckor i de värsta områdena. Allt är stängt utom mataffärer och apotek, till och med industrier, folk får bara få ut för att handla.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Tarasov:
Sen kan man såklart aldrig veta vilken riktigt saker tar, men själv tror jag Sverige valt rätt väg. Någon för hård pga opinionen kanske men låt gå.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
goleafs:
Det har jag inte hört eller sett att han trodde, har du någon källa på det?

Tycker snarare det varit rätt tydligt att man velat begränsa smittspridningen, så man skall kunna förbereda sig på att ta hand om alla.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Tarasov: Tegnell trodde att Sverige hade peakat vid 60 fall. Om det är något vi vet säkert kring coronaviruset är att ingen egentligen vet någonting om vad som kommer ske.

Personligen förbereder jag mig mentalt på det värsta, och hoppas givetvis på det bästa.

Överbefolkningen/befolkningstätheten i världen kommer bli extremt skadligt i framtiden. Detta vi nu ser ett resultat av, samt att kineser verkar käka ödlor och fladdermöss som frukostflingor.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Axle San:

Du menar alltså att detta kommer plana i Sverige ifall det går åt italienhållet?

Kolla statistiken, dom har lyckats att plana ut kurvan och har inte längre exponentiell tillväxt på nya fall eller dödsfall så där ser det faktiskt ut att plana och att karantänen har hjälpt och gett effekt .

Kollar du statistiken eller går du bara på medias "just nu 700 döda i italien"?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Axle San: Jag tycker som flera andra att mycket tyder på att kurvan planat ut ifrån att ha växt exponentiellt. Viruset trivs dessutom sämre i värme och luftfuktighet, precis som vanlig influensa som inte alls är lika vanligt på sommaren.

Risken är dock att det kommer en andra sväng framåt hösten, men med lite tur har vi mer motståndskraft då och är bättre rustade.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Nucky: Kurvan kommer att plana ut men det innebär ju inte att viruset är borta. Folk kommer att fortsatt bli sjuka, stora folksamlingar kommer knappast vara att rekommendera. Märkligt att kalla en pandemi för hysteri, detta virus är det värsta som drabbats oss i modern tid.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Nucky: Jag hoppas innerligen du har rätt men jag är rädd att detta kommer att gå mot italienhållet.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Axle San: Har jävulskt svårt att se denna hysteri fortgå längre än till sommaren.
När väl kurvan planat ut kommer man hinna med de sjuka bättre, och då finns det inte längre någon anledning till karantän osv
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Axle San:
Nu är det svårt att veta vad som händer framöver, men väljer man att lyssna på Giesicke så toppar vi maj. Men förhoppningsvis skall vi inte behöva stänga ner hela samhället för det.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Monno: Osannolikt att det skulle bli en säsong måste jag säga, det finns ju inget som helst som pekar på att coronaspridningen skulle minska, det blir ju bara värre och värre och ett vaccin lär ligga åratal bort (om det ens kommer något).
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Sportchef: Ask not what the team can do for you. Ask what you can do for the team!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
J F K: Ok John F Kennedy
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Tarasov: Det är ju omöjligt att veta hur spelarmarknaden ser ut i höst.
Det är ju nog svårt att veta om det ens blir någon säsong.

Intressant input i ämnet: vikfancentral.se/tidiga-analyser-fran-insidan-om-hur-corona-kommer-paverka-hockeyvarlden-koparens-marknad-lag-i-echl-lar-fa-lagga-ner-och-liga-i-europa-forsvinner/
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
KB65:
Glader kändes iaf rätt så trygg i fredags.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
J F K: Hela hockeyvärlden står ganska stilla just nu. Tror de flesta har fullt upp med att få deras verksamhet att gå ihop i dessa tider.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
J F K: Speciellt om det är sportchefen som undrar ;)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Sportchef: Jag har svårt att tro att någon som hört ett rykte och inte skrivit in det här, plötsligt känner sig manad för att du frågar:)

Men, nej. Jag har inte hört någonting, utan det verkar som om det mesta ligger nere för närvarande.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Tarasov: Någon som har hört något rykte gällande Modo?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
J F K:
Nej det är rätt tydligt, styrka gillar han men man måste kunna spela också.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
jonsson: Jag tror inte Björn vill ha någon Bibic eller Hellström på backen. Hela vårt spel bygger på att backarna kan spela pucken, så ska det vara en tuff back måste det vara någon som Belov som också kan starta ett snabbt uppspel.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Confusius:

Att värvningsstoppet bara är en rekommendation har jag missat.
Läs till 09:00
Låst ämne


Sv: Silly season - 2020
Costanza: Även SDFF och Junsele fick en halv mille. Givaren bor i Sundsvall. Fanns artikel i ST i veckan.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Jan Erik: Det är tur att vi har stabila sponsorer, även om de nu troligen har rejäla problem själva. Gissar att det var Sedinarna, Erken eller V.Hedman som gav flickorna en halv miljon. Sedinarna borde gå på is nu och varva upp, tycker jag. Som sagt, tror att MoDo kommer att ha ett riktigt bra LAG kommande säsong. Målvaktsposten blir då nyckeln till framgång, Wesslau, Anton Forsberg eller Lord Barto...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Smurfen: Ang. snacket om att ev ta steget upp nästa säsong om det inte gick i år byggde ju på att årets lag skulle spelat en hel del kvalmatcher och via dem dragit in ca 2 miljoner per utsåld kvalmatch (enligt VD). Dessa matcher skulle ha dragit in minst 6 miljoner, troligen mer, att lägga på nyförvärv och få spelare att stanna om vi inte gick upp. Då hade vi kunnat ge Karlkvist och några andra konkurrenskraftiga löner så att de spelat med Modo. Det bästa vi kan hoppas på nu är att Norlander går direkt till NHL (och lånas ut till ett SHL lag) så att vi får hela ersättningen. Där har vi finansieringen som kan få vår tjeckiske vän att stanna i målet.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Rytter: Helt rätt 30/4, det visste jag ju egentligen.
Norlinder hade nog meddelas klar för Frölunda om det var klart med dom. Men jag tror att han väntar in vad Montreal kan erbjuda.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Rytter: bra jobbat, finns säkert många som är klara i lagen, skrivs oftast ettårskontrakt i allsvenskan, Modo tillhör den klubb som vågat på längre kontrakt
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Sputnik: 😆
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Rytter: Tack! Nu känns det inte lika jävligt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Nucky: Toker, Glader och Butter? 🤓
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Tarasov: Det känns knappt som att vi har fått nyttja hans resurser tillräckligt för att man ska vara hyfsat tillfreds med att han lämnar då denna säsong (som skulle bli hans första fulla seniorsäsong) blev extremt ryckig.

Dels för hans sena intåg ifjol och dels för att han drog iväg på JVM och sedan hjärnskakningen i slutet på denna säsong.

Där kan man snacka om att bli snuvad på konfekten.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
KB65: Den heliga treenigheten.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Rytter: Tack för en bra sammanställning👍
Som du säger ser det inte helt tokigt ut för oss.
SSK känns som de som ligger i täten just nu.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2020
Tarasov:

Kollade lite på de andra trupperna just nu och tycker ändå att vi har en fin grund att bygga vidare på till nästa säsong. Alla trupper har stora hål och kollar man på våra konkurrenter så tycker jag vi ligger helt ok till. Det är spetsförvärven som kommer bli avgörande t.ex lyckas Timrå behålla Lökke, Dahlen, Ohlsson, Lundin och Hartman. Samma för löven osv.

Så här ser trupperna ut kring de lag som vissa här redan bestämt kommer vara mer slagkraftiga än oss nästa år.

Jag gillar ändå vårt utgångsläge för att bygga ett lag för toppen i HA.

Timrå (5 på kontrakt):
Försvararna under kontrakt är inte deras bästa direkt. Här måste dom in med riktig spets. Forwards är väl ungefär en fjärdekedja på kontrakt. Här blir det intressant hur många dom får behålla till nästa år.

Jonathan Carlsson (D)
Jakob Ragnarsson (D)

Emil Berglund (C)
Jeremy Boyce (C/LW)
Morten Madsen (C/LW)

Mora (7 på kontrakt)
Backsidan är nästan klar, inte många öppna platser där. Forwardssidan går ju inte att säga nått om då dom endast har en spelare på kontrakt.

Viktor Amnér (D)
Kristoffer Gunnarsson (D)
Adam Masuhr (D)
Mattias Nørstebø (D)
Isak Pantzare (D)
Kalle Valtola (D)

Wilson Johansson (RW)

Löven (11 på kontrakt)
Cooper ryktas till SHL. Lämnar han så har dom en hel del jobb framför sig. Hellström var stundtals bänkad och Popovic har väl inte fått en match. Forwardssidan ser ut att ha en bra grund, men måste förlänga eller hitta ny spets om Liss, Weigel, Crandall, Vessel, Hutch lämnar. Söder var ibland utanför laget

Brian Cooper (D)
Alexander Hellström (D)
Oliver Joakim Larsen (D)
Alexander Popovic (D)

Fredric Andersson (C)
Pontus Andreasson (C/W)
William Eriksson (C/W)
Axel Ottosson (C/LW)
Sebastian Selin (RW)
Kristoffer Söder (C)
Alexander Viklund (LW/RW)

BIK (11 på kontrakt)
Ser intressant ut speciellt eftersom dom fick behålla Linus Karlsson som jag gärna hade sett i Modo, har en bra grund att bygga på, men mycket spets som Forsberg mfl kommer nog bli svåra att behålla.

Jesper Alasaari (D)
Arvid Aronsson (D)
Victor Berglind (D)
Alexander Leandersson (D)
Filip Roos (D)


Carl Berglund (LW)
Oliver Eklind (C/LW)
Mikael Eriksson (C/W)
Sebastian Fakt (C/W)
August Gunnarsson (RW/LW)
Linus Karlsson (C/RW)

Västerås (8 på kontrakt)

Målvaktssidan klar, behöver spets både på backsidan och fw sidan

Emil Kruse (G)
Jesper Myrenberg (G)

August Nilsson (D)
Simon Åkerström (D)

Viktor Hertzberg (LW/RW)
Isac Skedung (C)
William Wikman (LW/RW)
Daniel Öhrn (C/LW)

SSK (16 på kontrakt)
Ser ut att ligga långt fram med många spelare klara både bland försvarare och forwards. Får dom behålla Blomstrand så ser deras forwardssida riktigt intressant ut.

Alexander Sahlin (G)

Marcus Fagerudd (D)
Alexander Falk (D)
Andreas Hjelm (D)
Bobbo Petersson (D)
Sebastian Walfridsson (D)
Carl Wäng (D)


Emil Alba (C/W)
Emil Aronsson (C/LW)
Carl Becker (C/LW)
Christopher Bengtsson (C/LW)
Lucas Carlsson (C/RW)
Jacob Dahlström (RW/LW)
Anton Heikkinen (LW/RW)
Måns Lindbäck (RW/LW)
Nick Olesen (W/C)

Modo (13 på kontrakt)

Får vi behålla de på kontrakt så tycker jag vi har en bra grund att bygga på. Målvaktssidan är väl alla överens att en måste bort och en in (Bartosak eller en annan klass målvakt). Bland försvarare så hoppas jag vi kan förlänga med några där kontrakten gått ut t.ex Nässen och Belov. Lite tveksam ifall man ska försöka behålla Enströmx2, lite beror på vad som händer med Hedman. På forwards sidan har vi just nu en bra mix och framförallt 3 centrar på kontrakt. Det är främst spetsen som kommer avgöra hur slagkraftigt detta blir. Bra mix i ålder på spelarna.

Oliver Dackell (G)
Linus Lundin (G)

Oscar Hedman (D)
Mattias Norlinder (D)
Anton Öhman (D)

Magnus Häggström (RW/C)
Kalle Jellvert (C)
Gustav Olhaver (C/LW)
Fredrik Olofsson (C/LW)
Linus Pettersson (RW/LW)
Kim Rosdahl (RW/LW)
Daniel Sylwander (C/LW)
Tobias Åhström (LW/RW)
Låst ämne

« · 2050517 · »