1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479651 inlägg · 4078 ämnen

Silly season

« · 1832136 · » Till forumet


Sv: Silly season
Tarasov: Synd att dom inte hittat någon Center än.Nu har resten av laget gått på semester hade varit bra för gruppen om den sista pusselbiten hade fått lärt känna dom andra med tanke på att han ska vara bärande center.Vi har tappat 3 centrar Byron,Edblom,Rundkvist men bara värvat 1,Häggström och ska tydligen bara in med 1.Borde värva 2 centrar.Återstår att se vad det blir och om det blir klar innan dom går på is.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors:
Förklarar kanske varför Goumas inte fått kontrakt än.
Kommentera

Sv: Silly season
Gavelo: En centers uppgift är absolut spelfördelande. Slår man bra pass så får man mycket passnings poäng. Och som topp center spelar man ca 20min per match och pp, då ska man kunna sätta några baljor också. Den enda centern som är arg, ful, käftig, bökig, obekväm som är ledig är Jimmie Ericsson och han slutar nog. Och vi måste försöka hålla oss på banan och inte i utvisningsbåset vi har förlorat för många matcher av dumma utvisningar. I Ha räcker det att det ser ut som man gör något fult så åker man ut.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors: Man ska definitivt inte stirra sig blind på produktionen även om den såklart är en faktor om man ska lira 1:a center, MEN jag ser inte centrar som dom som ska producera utan dom ska leverera ett tryggt spel såväl offensivt som defensivt och göra sina yttrar till livsfarliga hot framåt.
En Niklas Sundström typ, arg, ful, käftig, bökig, obekväm, ingen stjärna på rören eller ens ett bra skott men med en spelförmåga utan dess like och satte upp spelet för sina yttrar att bli toppskyttar i ligan, visst susse stod för en hel del poäng såklart men han var inte den naturliga producerande spelaren utan ägde spelet över stora delar av banan och skapade ytor för sina 4 andra utespelare.
Kommentera

Sv: Silly season
Gavelo: Ja det hade varit drömmen men vi har ingen Modo produkt med topp center kvalitèer(50+poäng i Ha) på marknaden. Wernblom kan nog bli en sådan om kanske 2 år, men då måste vi nog upp till SHL om vi ska få behålla honom tills dess.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Det hade ju varit helt fantastiskt om man kunde ha en "egen produkt" eller iaf en lojal spelare med stort klubbhjärta som första center, en första center är så mycket mer än en första center, han är en ledare och vägvisare, någon som på ett sätt blir signifikativt med Modo hockey, jag tror att för ansiktet utåt att det är bra med egna spelare som i stort är ledande spelare i de 2 första formationerna.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:
Om man inte hittar mister förstecenter skulle det vara intressant och Emil Molin i den positionen, nu har jag inte suttit och specialstuderat Emil varje match men tycker han varit rätt bra på att ta puck från def zon till off zon, han har spelförståelsen osv. Så kan man försöke gå efter en ytter ist och då finns det troligen fler alternativ.
Kommentera

Sv: Silly season
RagnarLodbrok:
Kollade Allehanda liverapportering under årsmötet. Sundlöv nämnde där att det kan ta tid, så vi skall nog inte räkna med nåt innan matcherna börjar tänker jag. Men det är ju inte så tokigt med tanke på att övriga truppen år på plats.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Okej! ja det är inte direkt en realistisk värvning.Men vi behöver en toppcenter men återstår att se vad det blir.Är ju tyst som i graven med rykten.
Kommentera

Sv: Silly season
RagnarLodbrok: Jag har hört lite tveksamma saker, men oavsett lär det vara omöjligt att få hit honom. Med tanke på vad han presterade i KHL är det en ickefråga liksom.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors: Precis! har hört samma sak.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Jag har inte hört att Kyle Wilson har varit en dålig lagspelare. Vad jag har läst så när Byron kom tillbaka från skada så var han för dyr för att vara tredjecenter. Och eftersom alla toppbetalda spelare underpresterade så var AJ tvungen att göra något.
Den som jag har hört inte var en lag spelare va Maxim Laiperre.
Kommentera

Sv: Silly season
hanzon: Jag såg att det ryktades att han skulle därifrån.
Kommentera

Sv: Silly season
RagnarLodbrok: Har oerhört svårt att förstå hur man kan vilja ha hit honom igen. Min gissning är att det handlar om en väldigt "dålig" lagspelare. Varför man då vill ha hit någon som skapar missämja begriper jag inte. För mig är det MINST lika viktigt att man passar in i gruppen och har rätt inställning, än att man kan prestera på isen.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors: Vore grymt men knappast troligt.Förstår inte varför han ens fick sparken senast.Tydligen så var AJ inblandad i det.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors: Ser att han ska spela för Eisbären Berlin
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Han skulle nog kunna vara en topp center i Ha. Han skulle va en intressant värvning.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors:
Eller denna unga man
Kommentera

Sv: Silly season
hanzon:Till baka till center spekulationer. Skulle Kyle Wilson kunna var centern som för oss till backa till SHL. Han trivdes i Modo och Ö-vik, och han tyckte att det hade varit en bra stad för familjen,och för dottern att växa upp i. Han är säkert dyr, men kanske skulle kunna tänka sig en lägre lön om familjen trivs.
Kommentera

Sv: Silly season
MorganaLefaey:
Fransmannen tänkte jag mest skall bredda kring plats 8-12, samt om det faller väl ut kan det bli riktigt bra, killen gick ändå kring 40 - 50 i draften. Faller det väl ut så kan det vara en center som gör nytta i två år till en relativt billig peng, plus att det är skönt att ha den där 5 centern i truppen, för skador blir det alltid.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Helt klart. Är inte lätt att från att vara en nobody helt plötsligt vara den som skall hålla laget flytande. Som jag sagt förut så ser jag hellre en spelare som spelat i AS och som varit produktiv där än en som inte är van att göra poäng och kommer från SHL.
Sen är det iofs lite skillnad på om det rör sig om en 18-20åring eller en som är äldre.
Kommentera

Sv: Silly season
MorganaLefaey:
Det är egentligen rätt logiskt, får man begränsad speltid i SHL hur skall man kunna veta vilken nivå spelaren egentligen håller. I Almtunas fall kan det också ha berott på att man helt plötsligt hade förväntningar på sig, man känner att man hade ett bra lag hockeyn är på G, förväntningar från sponsorer man hamnade delvis i en sits man inte var van vid.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Jo det vore en intressant spelare att få in. Men i så fall så skall det vara utanför den center som vi är på jakt efter tycker jag. Men det är nog en spelare som skulle kunna utvecklas o bli ett riktigt utropstecken.

Såg denna artikel: www.allehanda.se/ishockey/hockeyallsvenskan/19-spelare-har-lamnat-ragnarsson-om-almtunas-langsiktiga-lagbygge-det-sket-sig

Där Ragnarsson klagade på de som kom från SHL ner till AS. Dvs att han inte tyckte Oskarsson var någon hit. Får hoppas han tar sig i kragen nu då under sin 2a säsong.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:
Center och talang, skulle vara rätt spännande att få in honom i organisationen.
Kommentera


Sv: Silly season
hanzon:
Intervju idag i allehanda med Sundlöv fick intrycket av att det kan ta ett tag. Kanske kan det vara lite spelare som väntar på besked från SHL/Finland innan de bestämmer sig.
Kommentera

Sv: Silly season
När dyker han upp vår tilltänkta Center?
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Flanagan har kontrakt med Belleville Senators i AHL.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Bara att gruvan-boys börjar skyffla.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Om vi inte får in en toppcenter så tycker jag att Fredrik Johansson (vik västerås) är en riktigt bra HA center som verkar var underskattad.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Bra, så det var 21 miljoner vi tog in på SAIK denna säsong. Börjar likna nåt....VooDoo Economics ;-)
Kommentera

Sv: Silly season
Griffin:
Aha där ser man, hade jag ingen koll på.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: aik var också värre än örebro på 13 miljoner
Kommentera

Sv: Silly season
På tal om ekonomi:

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/JaQO7/skelleftea-aik-backar-17-miljoner-kronor

Detta var tufft, hur kan man backa 17-miljoner? Knappast så att man tänkt att dra in detta på att gå långt i ett slutspel. Trodde Örebro skulle vara värst med -12 miljoner, men detta slog SAIK med råge.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Deshamps har väl mest spela ytter i Allsvenskan hos Oskarshamn.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter:
Tkr prio borde vara att ha honom som back, han och Sellgren kan styra varsitt backpar, borde kunna borga för stabilitet iaf 45 av de 60:)
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:

Ja det kan vara en lösning, men är intresserad av att se vad Tobias E kan göra som back. Jag tror han kommer vara väldigt nyttig när han får bygga upp spelet bakifrån. Tycker han har bra rörelse och spelar smart och hittar fina lösningar. Behöver en back som vårdar pucken och styr bakifrån, så vill gärna se hur han klarar det innan man lyfter upp honom som center.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter:
Flanagan tyckte jag var bra till han åkte på sin hjärnskakning hos oss.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter:
Mustonen är uppställd som ytter även han när jag kolla Örebro på swestat. Ett alternativ är att plocka in en back o låta Tobias E gå som center, har hade trots allt 0,5p per match, som en del av er andra varit inne på så har vi redan eldkraft på uttrarna.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter:
Har för mig att Mikael J är ytter, tror dessutom träningsfliten är lite sisådär enligt det jag hört från LIF håll.

Vi har väl Castonguay/Deshamps/Goumas en bubblare är kanske Zach Phlipps från Tingsryd. Det även finnas någon potentiell i Norge/Danmark//na men det är mer el mindre omöjligt o tippa om då jag inte kan nåt om spelarna där.
Kommentera

Sv: Silly season
Kollade lite på EP vad som finns i centerväg från SHL/HA.

Castonguay - För mig är det förstavalet
Goumas - En bra lösning
Schremp - Helst inte
Zach Hamill - Ledig från löven, sett för lite av honom
Rundqvist - Är inte aktuell då han inte fick förlängt, men denna trupp skulle vi kunna ha nytta av honom, har potentialen på HA nivå men inte fått ut det
M Johansson - Går nog till SHL
Zack Phillips - Sett för lite av honom, men kan ligan och gjorde en ok första säsong
Joel Mustonen - Siktar nog mot SHL eller Liiga, men vore en bra center på HA nivå
Felix Schutz - Går nog tillbaka till DEL, annars skulle han ha rätt profil

Annars kan vi försöka få tillbaka en spelare som varit här, tycker vi haft nordamrikaner med potential som inte fått ut det ritkigt t.ex

Kyle Flanagan - För liten för NHL och gjort det bra i AHL efter sin hjärnskakning. Skulle nog vara riktigt bra värvning för HA.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors:

Schremp är bra offensivt, inget snack om saken. Dock tycker jag han inte håller lika bra som center, jobbar för dåligt och för dålig i det defensiva och tvåvägsspelet. Tror han skulle fungera bättre som ytter. Ska vi låta säcken implementera sitt spel tror jag inte Schremp är rätt, vi ska ha spelare som passar in i spelsystemet och laget inte individualister.

Sedan är det oroväckande att det är en spelare som bara stannar en säsong i varje klubb och byter under säsong. Är han en energitjuv som främst spelar för sig själv och inte för laget? Jag tycker inte vi ska chansa när vi faktiskt ser ut att bygga ett lag i år med spelare som jobbar hårt och spelar för varandra, därför tror jag Castonguay gör vårt LAG bättre än Schremp.

Och när det kommer till poäng, Schremp gjorde 20p i ett topplag i SHL och Castonguay gjorde 22p i ett bottenlag i SHL så jag tror nog att Castoguay klarar offensiven, detta tillsammans med våra kreativa yttrar tror jag räcker för att ha en riktigt bra offensiv i HA.

Kan man inte landa Schremp eller Castonguay så vill jag att man går mot säkra kort som t.ex Goumas eller varför inte Mikael Johansson,dock är väl detta en utopi då han håller för SHL och FBK ligger väl nära till hands, lite intressant att vi då har en trupp helt utan importer.

Vilka fler lediga centrar finns det som skulle kunna kliva in och är realistiska?
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors:
Goumas vore bra. Spontant känns det som om Castonguay kan få ett SHL kontrakt som 2-3 center, 22p i ett bottenlag är inte fy skam. Känns också som att vi har nåt att sälja in till en potentiell förstecenter, du får spela mellan Björklund/Molin eller vad man nu har tänkt sig.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors: Schremp är en diva, vill hellre har Castonguay.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Varför jag skulle vilja ha Schremp, är för att jag tror att vi behöver en spelare som kan hålla i pucken, lägga bra passningar och utmana motståndarnas backar i spelet i anfallszon och powerplay. En spelare Bäckström light. Vårat pp har ju inte varit på toppnivå direkt. Ritchie var en sådan spelare men han kom inte riktigt upp i nivå ifjol men det beror nog på hjärnskakningarna och ålder. Jag tror att om vi ska upp till Shl så måste vi ha bra pp och bp. Av Castonguay och Goumas så tror jag mer på Goumas. Men det är nog för jag bara har sett Castonguay i kvalet, då var Goumas bättre.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:

Castonguay är perfekt, en spelare som jag tror Säcken skulle gilla, en hårt jobbande center med ledaregenskaper. Tror han passar bättre in i vårt spel än en Deschamps. Får vi inte Castonguay så vill jag ha Goumas.

Tror inte vi behöver en superoffensiv center, utan ser gärna en tvåvägs som gör att våra kreativa yttrar (Molin, Karlqvist, Eriksson) kan utnyttja sina styrkor framåt. Castonguay ska kunna producera mer än tillräckligt framåt på HA nivå. Tar faktiskt hellre honom än Schremp, trots att Schremp är en artist som är rolig att se på, men tror laget blir bättre med Castonguay.
Kommentera

Sv: Silly season
Från Hörnefors:
Tänker att Schremp är typen av spelare som tagit oss hit, dvs spelare som går till sämre och sämre liga, kostar ganska mkt, över 30. Hade han varit 25-26 spelat i danmark/norge/allsvenskan hade det varit en annan grej.
Kommentera

Sv: Silly season
Tyler Durden: Hoppas på det!
Kommentera

Sv: Silly season
Tyler Durden: Jag hoppas fortfarande på Rob Schremp, jag tror att han skulle vara perfekt. Jag vet att chansen är liten men den finns. (Varje gång jag köper en trisslott hoppas jag ju på att skrapa fram tre klövrar)..
Kommentera

Sv: Silly season
hanzon: Sätter mina pengar på att det blir Castonguay.
Kommentera

« · 1832136 · »