1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474545 inlägg · 4078 ämnen

Timrå - Modo 2019-12-20

2016433 · » Till forumet


Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Heyerdal: hittade är Linus Skager, har ju ryktats att han skulle lämna
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Bad_Brett: nån som vet vilken modojunior som lämnar för Växjö? Länk på dagenshockey men låst
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Rytter: Som jag skrev tidigare så är jag lite orolig över att det är speluppfattningen som är problemet och det är också det svåraste att träna upp. Det är lite typiskt att han var en gigant på försäsongen och en av de som imponerade mest i början av säsongen innan motståndarlagen spelat ihop sig, för att nu försvinna helt i matcherna.

Bredvid Olofsson vill jag se en spelare som antingen är duktig utan puck och kan skapa ytor eller en spelare med bra speluppfattning så att hela kedjan kan få igång ett bra spel. From känns inte som att han kan axla någon av de rollerna i dagsläget.

From var en av mina favoriter i början av säsongen, så jag hoppas verkligen att jag har fel.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Rytter: Go Jul och gott nytt till alla Modo fans
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
modomille:

From kan bli riktigt bra, han kommer från en tung säsong senast och tycker han än så länge varit en tillgång och höjt sitt offensiva spel. Men finns mer att hämta därifrån, kan han bara jobba med puckkontroll och lära sig hantera den tillsammans med hans fart kommer han bli en riktigt bra spelare. Han har ju farten och skottet, men verkar ha lite tungt med att ta sig ur svackor, måste jobba med det mentala också känns det som.

En spelare jag gärna ser i en HA trupp nästa år.

Hoppas verkligen att man försöker skriva kontrakt med spelare som Olofsson, From mfl tidigt, alla kan vara spets i HA men även spelare i 3-4 kedjor i SHL.

Dessutom får vi bättre ersättning om dessa är under kontrakt och ett SHL lag vill ta över dem, svårigheten är väl att övertyga spelarna om att skriva ett extra år. Men det är väl här fonden kommer in, vi måste kunna ge dessa bättre lön än vad de skulle få i en tredje/fjärde kedja i SHL, då kan de tänkas stanna.

Karla sa ju i en intervju att han haft och nobbat bud från SHL i princip varje gång kontraktet gått ut då det varit för dåliga rent ekonomiskt, alltså stannade han pga att vi kunde erbjuda en högre lön. Så de extra tillskottet från fonden gör nog verkligen skillnad, vi kan behålla spetsen ett år extra istället för att de tar en lägre lön och lirar i 3-4 kedjan i SHL.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
locken: Precis det From behöver jobba på är jämnheten. From är ju dock en sån spelare som kan bryta mönster och även fast han har en sämre match så kan han göra mål. From är troligtvis den forward med störst uppsida i truppen men han tar för många dumma beslut.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Tarasov: Han har ju väldigt bra uppsidor om han bara blir jämnare. Riktigt bra avslut vid frilägen
Grym skridsko åkning. Kan ju även göra sin gubbe
Men känns som flera andra i Modo. Varit ner i en svacka...
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Bad_Brett:
Känslan är att From inte är där han så småningom kommer att vara. Ibland tycker jag han är riktigt bra, tar tillbaka puckar, skapar luft för det andra med sin fart. Men känns ojämn. Vi får ändå bra valuta för gans speltid framåt. Går vi inte upp ser jag gärna att han stannar i ytterligare 2 år.

Björklund blir fö nästan bättre utan en playmaker, särskilt nu han blivit snabbare, ser man honom som en 3-4 linaspelare så är han betalar han av bra med sitt målskytte. Om vi spelare i allsvenskan nästa år ser jag gärna en förlängning dock bara 1 år i taget.

Om nu inte Nicolai Meyer kommer in med Rosdahl/Olofsson ser jag gärna någon av Fromelito/LP där.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Rytter: Skulle kunna tänka mig J-Fopp tillsammans med Olofsson och Rosdahl. Tror kedjan skulle bli jobbigare att möta då. Gillar Froms fart men hans pucktransporter, som ofta misslyckas, drar ner kedjan i övrigt. Ser hellre än tyngre pjäs där som är bättre i spelet utan puck.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
hockey_21:

Är väl rätt att sätta in honom där. Även fast det är en rejäl försvagning så har han ju producerat på den positionen förra säsongen, så det får väl hålla för två matcher.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
wolper: Hagelin om han blir frisk enligt Hellkvist
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Nucky: vem ska ta tambelinis plats nästkommande två då?
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
KB65: Tycker Björklund passar perfekt i 300-kedjan. Vet inte säkert, men känns som kedjan producerar mer med honom där.

Tycker han strör för mycket puckar kring sig för att vara i en mer spelande kedja. På så vis passar han perfekt i 300 som bara dumpar och kör
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Gavelo: Ja, kvaliteter har han, men det är som Madsen var. Alltid bra i en energikedja, men tappar för mycket puck i en spelförande kedja. Han har gjort sina mål trots att han spelat i den där kedjan.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
J F K: Han spelade väl med Molin mot våren om jag inte minns fel, men hela den säsongen var ju väldigt blaha så kommer inte ihåg så mycket där. Under Hellkvists regi så har det väl i princip alltid varit i fjärde förutom något enstaka fall?

Björklund, Sylwander, Häggström och Forsberg är absolut kanon i fjärde och rollerna som krävs där, men nån av dem måste ju ut i en annan kedja och jag tycker inte Sylwander har varit rätt val där...
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
J F K: Samtidigt så gör ju gubbfan en jäkla massa mål säsong efter säsong. Björka är inte den snabbaste men han är duktig på att läsa av spelet och hittar ofta rätt i situationerna och positionerar sig väl i motståndarnas zon och har ett bra skott.

Björka kanske kan vara stand in några matcher på Froms plats för just nu är den kedjan rätt sval
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
KB65: Har vi inte många år provat Björklund i en sådan kedja, utan att det någonsin fallit väl ut? Jag vet inte riktigt varför, men han har aldrig passat i den typen av kedja.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Robin Ztorken L: Håller med, de har gjort det riktigt bra! Helst vill man ju se båda spela. Man blir som glad av att se tvillingar på isen...
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
KB65: Bra formationer men ser hellre en Wahlgren här istället för Hagelin.
Tycker dom gjort det väldigt bra, så här långt
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Nucky: Det bästa skulle ju vara om både Rosdahl och From hittar tillbaka till formen från tidigare i höst men annars så tror jag också att From skulle kunna funka i tredje
De provade ju även att sätta in Björklund i andra kedjan under segersviten någon match när Rosdahl blev skadad, och jag skulle gärna vilja se att de provar det igen. Tycker man kan få bättre utdelning av honom i någon annan kedja jämfört med Sylwander, medans de båda sköter ungefär samma jobb i fjärde.

Karlkvist - Johnson - Tambellini
Björklund - Olofsson - Rosdahl
From - Jellvert - Hagelin (alternativt någon av Wahlgrens här)
Sylwander - Häggström - Forsberg
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
hockey_21: Yes jag vet men Oskarshamn hade en mer defensiv orienterad coach i Åhlund.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
modomille: Om du kollar Oskarshamns backsida ifjol så tycker jag den liknar vår ganska mycket.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Nucky: Jag håller med om att vi stundtals spelar ett riktigt/bra försvarsspel. Nu mot Timrå, dom två senaste löven matcherna mm. Men jag är inte helt övertygad. Även om vi får igång Öhman så är han en offensiv back och ingen back som osar stabilitet. Enda backen som jag tycker dominerar i försvaret är Toby.

Offense wins games, defense wins championchips.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
modomille: Har vi verkligen det? Tycker man tagit sig samman de senaste matcherna och spelat ett riktigt bra försvar, varav senast mot Timrå var bästa på länge.
När vi nu fått igång Öhman också är jag tveksam till en ny back.

Vill ha igång andrakedjan mer, för som 1:a producerar just nu blir närmast omöjligt att bibehålla över tid.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Nucky: Om vi ska plocka in någon utöver en målvakt så vill jag se en back. Jag tycker att det är ganska tydligt vart vi har problem, och det är inte i offensiven. En klassback som prioriterar det defensiva hade suttit fint.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Bad_Brett: Gällande From är det lätt att glömma att han faktiskt bara är 22 år, och har höjt sitt poängsnitt från ifjol 0,36 till årets 0,52, vilket skulle ge honom 27 poäng över 52 matcher.

Dock skulle jag inte ha något emot att plocka in en spetsvärvning i Februari, och kanske låta From kampera ihop med Jellvert och Hagelin. Skulle bli bra tempo i den kedjan!
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Costanza: Han har lite alibi efter skadan, men känslan är att Olofsson skulle behöva en riktigt vass målskytt vid sin sida för att verkligen komma till sin rätt. Så Byfuglien, ny målvakt och ny målskytt.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Rosdahl: ”Jag var fan sämst idag” Laget: ”Du hade en bra backcheck i alla fall!” 😂
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Rytter: verkar grinigt hos många lag så här före jul, många utvisningar senaste veckan, ikväll slogs Wernblom, matchstraff för båda o ytterligare matchstraff, Lukas kanske hade tågtid att passa...-;)
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Bad_Brett:

Fast det har ju gått i vågor. I början var Hedberg den som slarvade och Norlinder var stabil. Nu i slutet har det varit tvärtom. Så förstår kritiken mot bägge.

Berglund tycker jag tappat lite också, i början var han ju väldigt säker bakåt och tog ansvar offensivt. Tycker han börjat förlora mer närkamper och är inte först till puck som han var i inledningen.

Hoppas att alla kan toppa formen till våren, då har vi en grym uppsättning backar.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Nucky: Absolut. Menar bara att folk tenderar att hylla Norlinder i allt han gör, medan Hedberg alltid anses vara den som slarvar, vilket är lite orättvist mot Hedberg.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Bad_Brett: Mot slutet slarvade han en del, men sett till ålder tycker jag ändå han är förvånade konsekvent i sitt spel.
Vi kan nog utgå från att Hedberg-Berglund och Enström-Norlinder ej kommer röras(med all rätt) så ifall Öhman ska in i på 6 backar står det mellan Tommy E och Hedman
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Bad_Brett: Ja, det är nästan så att Öhman var en uppgradering mot den Norlinder vi skickade iväg.

Det som stört mig på Hedberg är alla gånger han blivit överspelad i anfallszonen och glider hem.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
J F K: Jag tycker att Norlinder är den slarvar överlägset mest av våra unga backar för tillfället. Alldeles för många gånger han letar passningar med blicken och glömmer ta med sig pucken.

Hedberg krånglar fortfarande till saker å ting, men det är en enorm skillnad mot de första 5-10 matcherna på säsongen.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Nucky: Jag tycker att Hedberg blir väldigt mycket bättre när matcherna betyder mer. Annars letar han väldigt mycket poäng, jobbar hem uselt, missar markeringar och spelar allmänt slarvigt. Att han inte bänkades mot Västervik är en gåta.
Berglund får väldigt ofta städa efter Hedberg och skulle nog få mycket mer beröm om han fick chansen bredvid Enström.

Men, när det gäller så är Hedberg en helt annan spelare. Då kan han vara vår bäste back.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Nucky: Hedman var ruggigt stabil igår, tror dock laget utsåg Tommy till nån form av matchens lirare (kanske för att han brottade ner Dalle?) ;-)
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
wolper: Rolig match igår! Tror inte jag sett nån match tidigare i år med så mycket kamp, intensitet och faktiskt tacklingar(som man så sällan får se numer)
I 5 mot 5 hade full kontroll mest hela matchen, märktes framför allt i tredje perioden där man förväntade sig en anstormning från Timrå, men blev istället Modo som pressade hårt för ett 4:e mål.
Sedan bjuder vi in dom med ett gäng utvisningar i slutet, vilket känns ruggigt onödigt.

Öhman var stabil och toksatsade inte framåt som han gjort tidigare. Bättre avvägningar.
Tycker han förtjänar en plats i ordinarie backuppställning, frågan är mer vem av Hedman och Tommy E som borde få flytta på sig efter JVM.
Hade själv flyttat på Tommy, men det är inte självklart på något vis. Hedman har sett seg ut, dock skulle ett backpar med Öhman/ Tommy E bli alltför vekt i mina ögon.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Lolol: Tror att mycket handlar om att hålla fokus och koncentrationen uppe för honom. Ser ut som blundar ibland.

Spengler Cup är en Kalle Anka Cup!
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Gavelo: Det låter i så fall ganska sjukt. Modo var alltså tvingad att göra mål två gånger för att göra et mål.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
J F K: Åker på lädret och drar en icing, haha!
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Costanza: Lite som Krister Forsberg (fotbollsspelaren) som satt längst ut på bänken i en match med Husum Hockey. När det blev straff så ropade tränaren på honom, så han hoppade ut på isen. När han började åka insåg han att han glömt knyta skridskorna... Så föreställer jag mig Icing-ove...
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
7r1l5k3: Icing-Ove på ett endagskontrakt hade satt den i klykan. Smackabooom!
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Rytter: Absolut, hade tänkt nämna den psykologiska delen, men samtidigt tycker man att våra snipers borde ha tillräckligt med erfarenhet på denna nivå för att palla trycket. Hade gärna sett Björka som satte sin mot löven. Men hade kanske inte bytt honom mot Karla för den sakens skull.

Inte omöjligt att J-Fopp var den första att anmäla intresse, och det gillar man nog som tränare, men känns på nåt sätt som ett typiskt Björn-val att slänga in J-Fopp där.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
wolper: Tror det är 3 bussar fyllda. Så äntligen får ni uppleva lite läktarkultur i Fjollröven. 😎
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
J F K: Är väl mest goleafs som tycker Tambellini är långsam.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
7r1l5k3:

Antar att valet av jfopp var lite psykologi också. Han är den mest rutinerade forwarden så mindre risk att han viker sig av trycket av en fullsatt arena på bortaplan. Han har dessutom bra skott, så jag förstår ändå valet.

Angående Tambellini så är det den bästa forwarden i ha. Fins andra med mer spets i en katwgori men han är komplett i alla delar och blir därför bästa forward. Han har grymt skott, kan fördela puckar, bra spelsinne, stark i kroppen och med pucken, jobbar bra i defensiven och utan puck. Kolla bara målet han gjorde i öppen kasse tidigare, han läste det spelet tidigt och bröt enkelt passet.

Han är bättre än t.ex Dahlén, det behöver man inte ens diskutera. Skulle aldrig byta Dahlén mot någon i vår förstakedja.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
hk: spännande att se hur vi tar hemmamatchen mot timrå nu utan tambelini och match borta mot västerås två dagar innan. Blir tufft. Men skall bli så jäkla nice med hemmamatch och hoppas det blir ett jäkla tryck och får gärna komma en massa timråiter på bortastå så de kan få uppleva förlust i våran arena med😉

På tal på annat. Så tycker jag att inför matchen klippen på cmore har varit ganska tråkiga men senaste två med sylwander var så jäkla roliga. Keep on goin syllet!!😀
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
7r1l5k3: Läste att det avslutade träningen med straffar, antar att han satt en då.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
Kul att se Lundin i målet igår, de han släppte in var inte så mycket att göra åt.
Hoppas han får stå nu hela tiden..
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 2019-12-20
J F K: Tycker som sagt att han borde ha det som behövs! lite trög i klubbföringen jämfört med Schremp dock. Han hanterade ju pucken briljant när han fick vara ostörd som vid straffar!
Kommentera

2016433 · »