Regelboken

167 inlägg · 19 ämnen

Forum

« · 941354 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Avstängningar
Salle: Helt rätt med 4 matcher för det. Men den andra snubben borde få 3 för armbågen 2 sekunder tidigare.
Kommentera

Avstängningar

4 st matcher för denna slashing av [url=

www.youtube.com/watch?v=xa3jGBUIwBs]Mattias Öhlund[/url]. Nog känns väl den rätt tuff även om Miko Koivu fick en fraktur på benet.

Kostar tydligen Öhlund lite dollars också då han ej får nån lön under avstängningen.

Kommentera

Sv: Målvakter?!?
gud: Hmm... Kan det vara ett sätt att göra smygreklam för en ny karriär som högavlönad målvakt i NHL tro?
Kommentera

Sv: Målvakter?!?
piff: Frågan är vad som är dyrast, en snper av rang eller en målvakt som äter för ett halvt lag... ;)
Kommentera

Sv: Målvakter?!?
GävleLasse:
Man får väl göda upp tre st målvakter och så får de slåss om vem som får sitta i mål ^.^ Efter två matcher är man kanske mör men då tar nästa över och sen nästa och när det är den förstes tur igen har hans blåmärken försvunnit :)
Kommentera

Sv: Målvakter?!?
Klinth: nåja, upprepade slagskott på den stackars målvakten skulle i alla fall göra honom rejält mör. frågan är om han håller en hel säsong.. ;)
Kommentera

Sv: Målvakter?!?
Klinth:

Tror lite mer på att just du skulle klara av det bättre..

Du är tjockare och kortare än vad jag är..Lite mer så där
ladugårdsdörrsiktig och kompaktare än vad jag är..

Annars kan nog drulen Danne L vara något..Men det kanske tar en halvtimme innan han kommer ner på isen??

Kommentera

Sv: Målvakter?!?
MoDoFille: Jo,jo... Men ändå...
Kommentera

Sv: Målvakter?!?
Klinth: I plastbandyn måste det definitivt funka. Där sitter väl målvakterna redan nu.
Kommentera

Sv: Målvakter?!?
Klinth: Men gud vad rolig hockeyn skulle bli då...
Kommentera

Sv: Målvakter?!?
Klinth: Jag hade exakt samma tankegångar för en 25 år sen. Kommer inte riktigt ihåg vad jag kom fram till.
Kommentera

Målvakter?!?
Konsten att hålla nollan i varje hockeymatch
Om man håller nollan i varje match kan man, hur uselt man än spelar framåt, aldrig förlora en hockeymatch. Många lag satsar därför mycket tid och pengar på att ha ett bra försvarspel och en skicklig målvakt.

Men varför inte då istället se till att det blir i princip helt omöjligt för motståndarna att göra mål, och sedan satsa allt på ett anfallsspel av sällan skådat slag?
Det borde kunna gå utan att lägga ner hutlösa summor på inköp av skickliga backar och massa specialinriktad försvarsträning.

Ju större målvakt man har, desto mindre och färre luckor finns det för motståndarna att sikta på för att göra mål. Det bästa vore väl då att ha en målvakt som faktiskt täcker precis hela målet, utan tillstymmelse till luckor någonstans. Man skulle kunna sätta denna målis på isen och sedan kan motståndarna försöka göra mål bäst de vill, helt förgäves. Snacka om att denna målis skulle få seriens bästa räddningsprocent och flest antal nollor i rad.

Vad jag läst mig till finns det faktiskt ingen begränsning för hur stor en målvakt får vara. Reglerna gäller storleken på skydden. Man skulle då kunna sätta reglementsenliga sådana på en snubbe som "gud" (den snubben är dock inte den största man kan tänka sig) för att skydda vitala delar på kroppen, sedan skulle allt kroppsfett funka som ett slags skydd, dels för honom själv och sedan då för att förhindra pucken att kunna gå in. En hockeymålis har faktiskt inget med spelet att göra som regelmässigt kräver att man måste kunna vara rörlig etc, så han kan sitta där lugnt på isen i 3x20 minuter och se sina lagkamrater satsa allt framåt och vinna varje match.
Kommentera

Sv: Omröstningen
Maggan: Ja..som du skrev, smaken är som baken...
Kommentera

Sv: Omröstningen
MoDoFille: Ja du ser ju, smaken är som baken.
Ang Reiber så tycker jag att han var den ende som faktiskt lät det spelas hockey innanför sargen.
Det fick smällas på i sargerna, det fick vara kamp om pucken osv. Däremot alla fula tilltag tag han direkt.
Sen missade han (precis som alla andra) några incidenter men överlag var han klockren.
Kommentera

Sv: Omröstningen
Maggan: Ett sådant alternativ tycker jag personligen inte behövs.
Jag tycker att det finns ett par väldigt bra domare i ES, tex Thomas Andersson och Rönnmark.
Även Vinnerborg kan vara bra, iaf hälften av matcherna han dömmer..
Antalet proffsdomare borde utökas till 3-4st.

Angående Brent Reiber så tycker jag han tillhörde en av dom lite "sämre" domarna i år..
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Poffa: Jaså, det var mer än vad jag visste. En puck i huvudet är underskattat. Bättre livekänsla än så får man inte som publik.. ;)
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Med ett tillägg, tror jag. Om pucken stannar i båset så är det inte utvisning, går den dock över plexit bakom spelarbåset så är det ändå utvisning.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
87bth01: ja fast det gäller endast när pucken går över sargen vid spelarbåsen där det, av naturliga skäl, saknas plexiglas.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Hur blir det nu, kommer Puck-över-sarg-regeln att avskaffas?
Kommentera

Omröstningen
Saknar ett alternativ i omröstningen om Elitseriens bästa domare, nämligen: "Ingen är tillräckligt bra"

Den bästa domare som var i Sverige denna säsong var den Schweiziske domaren, Brent Reiber!
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Låt oss ta bort tripping och hakning också, isf. Är ju ingen större risk för skada i de lägena, så bort bort.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Poffa: Det blir längre spelavbrott när domaren skall avisera en utvisning, spelaren i fråga skall ta sig ut till utvisningsbåset osv.

Nej, in med en ny puck å kör vidare...
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: På vilket sätt blir det inte spelavbrott om man tar bort regeln om puck-out?

Och när jag skrev om lika storlek på sargen, så menade jag inkl plexit.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Poffa: Sargen i sig håöer nog samma mått överallt. Det är främst plexiglasen som håller olika höjd.

Jag är i grunden mot regler som medför onödiga spelavbrott. Jag vill ha tillbaka touchicing till ES.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Är det då inte bättre att man ser till så att sargen följer samma mått över allt, istället för att använda det som en dålig ursäkt för att få bort en regel som är helt okej?
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Om alla lag hade den ny sarg som sitter i bland annat Eon och floppahallen så vore det lika och enkelt.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
MorganaLefaey: Så du tycker att det är OK om ett lag som vet med sig att de är sämre än de flesta skaffar sig så höga plexiglas som möjligt för att kunna slå ifrån sig. Främjar det bra ishockey?
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Ingenting. Jag sa bara vad jag tyckte. Angående plexiglashöjden så tycker jag att det vore helt ok om nåt lag vill återinföra hönsnät.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Bäckis_19: Tycker personligen att regeln är perfekt. Kan de inte hålla pucken under plexits höjd med den tid de tränar och spelar så är det något fel. Att sedan det är olika höjd på olika rinkar spelar inte så stor roll. Jag menar.. det är ju lika för båda lagen. Det förhindrar sådana situationer som när en back kommer med full fart in i sin zon och har en anfallare i ryggen och backen gör en bandysving för att få iväg pucken mm. Hoppas innerligt på att man kör med regeln om inget byte för det lag som gjorde icing nästa säsong. Mer för att anfallande lag skall kunna få press och att det skall bli mer konstruktivt spel istället för att svinga eller slå icing när man är pressad.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: ja eller hur då det är olika i olika arenor det är ju inte bra eller för att då är spelarna van vid en viss höjd och sen så skjuter dom sargen och så blir det puckout

=[ och därmed en dålog match
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Frisco: men vad har isytan med puck out att göra? Det jag inte gillar är att man har olika höjd på plexiglasen på olika arenor.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Jag tycker att klubbarna själva ska få välj storlek på isytan. Naturligtvis inom vissa ramar.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
NuMo: Jag tror du förväxlar regeln, att DU har samma storlek på alla rinkar.

Puckot skall vara av samma storlek...
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Skitsamma, jag tycker att regeln bara fyller sin funktion delvis... vi får se hur länge den lever kvar eller tills den ändras...
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Nä, det måste det inte. Pucken skall vara lika stor på olika rinkar.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
NuMo: Ja skall man sträva efter att det skall vara lika för alla så måste rinkarna ha samma mått överallt...
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Plexiglasets höjd, dvs., hur högt man accepterar att pucken får gå innnan den är över skall vara lika på alla arenor. Att det inte är så är naturligtvis fel.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Vi ska minska bedömningen, inte ta bort regler. Därför ska vi inte införa bedömning på något som är så enkelt att hantera som Puck Out.

Det är fel att klaga på regeln när man borde kunna kräva att elitseriespelare borde kunna hålla pucken innanför sargen. Dessutom är det stor risk att det blir mer orättvist om man ska göra det till en bedömningsregel än som det är nu. Nu finns det i mina ögon inget orättvist alls med den. Inget lag förfördelas.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Poffa: Skall vi då anpassa reglerna efter vad domarna klarar? I så fall kan vi ju riva en hel del regler. Just med tanke på domarnivån vi har i sverige.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Och det där med att göra bedömningar klarar de så bra så vi ska ge dem ännu mer att bedömma?

Spelarna får väl helt enkelt lära sig hålla pucken innanför sargen.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse:

ja de är knepigt, men en sak är säker (enligt min mening) att de måste göra något åt regeln för den är inte riktigt rättvis....
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
NuMo: Högre sager då eller?

Bara det faktum att plexiglasen inte har samma höjd överallt så känns regeln lite befängd. Det blir som att t ex en hakning är mindre hakning från en arena till en annan.

Visst kan man behålla regeln med Puck out,men då i form av ett "Judgement call" där domaren avgör om uppsåtet var att få ett spelavbrott. Detta tillämpas ju i många andra moment i spelet.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
Felet är att den slås av misstag över ... tror ni att laget behöver vila efter 10 sek i första perioden?
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
GävleLasse: Olycklfall i arbetet= för små marginaler.= gör större marginaler.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
NuMo: Problemet är ju att 9 av 10 fall så är det INTE det som är anledningen att pucken slås ut utan det beror på ett olycksafall i arbetet.

Att slå ut pucken över sargen är ju i princip samma sak som att slå till icing, Följden blir ju lik förbannat att man får en tekning nere i den zon iingen slogs från.

Alltså är Icing precis lika spelförstörande som att pucken går över sargen.

Bort med skiten.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
EfordeM: Jag gillar regeln. Det skall inte vara en genväg att försvara sig genom att skopa pucken över sargen.

I NHL har man ju gått ytterliggare en bit för att underlätta anfallsspel och försvåra försvarsspel. Icingregeln där en rensning till icing innebär att formationen som rensade inte får byta. Iofs så har man så långa reklampauser så vila får de tillräckligt. Däremot så går det att pressa en dålig formation rejält.
Kommentera

Sv: Regel: Puck över sarg
EfordeM: Borde det vara kortare straff för att avsiktligt fördröja spelet och att spela med sex man, också?
Kommentera

Regel: Puck över sarg
Jag blir så less på denna regel, jag förstår i för sig hur de menar med regeln att den ska stoppa (oftast) backar från att skjuta pucken över sargen för att få extra vila men att man får samma straff som ex Roughing, Slashing, Highsticking med flera som kan vara direkt farliga där otäcka skador kan förekomma... Det kanske låter konstigt men endera borde de vara kortare straff för P.O eller ta bort den helt!
Kommentera

Sv: Skott på mål.
El Aka Ali: Du menar att om målvakten är utanför sin målgård så räknas inte heller mål då? :)
Kommentera

Sv: Skott på mål.
HF: Är keepern utanför sin målgård så räknas inget skott som på mål. Tror att det är en av orsakerna till att det i flera matcher är så få skott på mål. Har även för mig att mål inte heller räknas dit. Trodde i min enfald att Boorken kunde den biten.
Kommentera

« · 941354 · »