Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Dynastiernas dynastiförening Silly Season

« · 1828088 · » Till forumet


Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Det känns som att ni skall kunna mönstra 3 starka, sedan kan man Ohlsson/Söderlund/Wingerli som 4, de borde kunna producera mer framåt denna säs än förra. Sen är det väl en smaksak hur man formerar men i rätt omgivning så kan borde Linus L och Jesper O kunna producera. Frågan är väl hur det är med Linus jämnhet, som man så klart kan ha problem med i den åldern. Men ni har 3 riktiga kanoner i Jocke/Bud/Oscar, de kan ju driva varsin lina. Även Pär L håller riktigt hög klass, samt att både Matt A, Adam P och JO kan producera.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

där satt den! Kul! Det var precis det vi saknade ifjol, en till producerande center som kan bidra framåt och vinna tekningar. Anderson är även bra på rören med ett bra spelsinne vilket behövs om man ska lira hos oss. Han + Bud i en andrakedja + någon leftare. Kung!

Hoppas också att vi plockar in någon kraktärsforward framåt. Någon med lite tyngd som driver på kassen. Vi har just nu Hetta som är stark fysiskt, men sen är det tunt. Vi har tappat Jimmie, Judas Lundberg går till Växköp, Holmström är väl ingen som driver på mål men har är stark efter sargen. Vi skulle ha haft någon likt Martin Lundberg fast som kan åka skridskor snabbare än en snigel. Varför inte plocka in någon ung kanadick från AHL?

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Hoppas det blir klart snart med Anderson.
Tror han räcker långt. Ingen världsspelare men hellre någon som fungerar än ett Cumiskeyprojekt.

Jo jag tänkte på det du skriver vi skulle behöva en forward med tyngd.
Vad tror du om Sunken?
Jag får för mig det inte alls är omöjligt han vill tillbaka om han inte får envägs.
Borde ha utvecklats och är ju stor och tung.

Håller med om Tim Söderlund. Skulle inte förvåna om han slår igenom.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

Vill man få sig ett litet fniss är det bara att gå in på Qatars plank. Rikt liv? Hihihihi!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:

skolad i Skellefteå, det märks. "Vi unnar varandra framgång" lyder ett av budorden. ;-)

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Bellis fina gest

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

Jag tycker själv Adam är bättre på center, han och Wingerli känns som våra 3e 4e centrar i tävling med Linus Lindström. Väldigt bra speed i laget i 3e 4e. Om vi plockar in en till forward ser jag gärna någon med lite fysik som kan krascha nätet så att Hetta får lite avlastning i det fysiska spelet.

Alla 5 av Linus Lindström, Wingerli, Olsson, Berglund och Tim Söderlund kan komma att explodera nästa säsong. Finns också mycket utveckling i Jeppe Olofsson och Hetta. Tycker vi har ett riktigt spännande lag.

Av juniorerna så är det väl Danielsson och Krekula som står på tur? Har också läst om en kille som heter Hardy Häman Aktell som föreningen tror mycket på, samt en liten sniper vid namn Berggren som ska vara en stor talang.

Kommer att bli en spännande säsong!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Ja ta bara en som Zacke han gjorde visst 10+15 mål som center och jag tyckte han målade friskt.
Tror du inte man tänkt in med en till forward i 2a? Pontus ryktas ju bort.

Satt nyss och grubblade på Wingerli som jag tycker avslutade starkt och tog ett tydligt kliv förra säsongen.
Tror AIK helt riktigt har höga tankar om killen och vill prova han ett snäpp upp.
Jag tänker vore inte en 3e lina med Hetta-Wingerli-Adam P väldigt intressant och minst sagt skridskostark?

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

Hoppas! Skulle passa perfekt in hos oss då han har ett bra spelsinne, är riktigt vass på rören och bra på att teka, högerskytt dessutom. Han, Bud och så någon av Tim Söderlund eller Jeppe Olofsson skulle vara en utmärkt andrakedja.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Zappaholic:
Känns inte alls dumt med denne kille från DIF.
18 mål två säsonger i rad är väl bra.
Bra med en som testat spel i SHL.
Kanske funkar det ännu bättre i AIK.
Lite hög ålder men annars tror jag det kan bli riktigt bra.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Zappaholic:
Tidigare var det väl si och så men nog borde du märkt det är uppstramat här inne nuförtiden.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro: Det är väl för att det inte skrivs så värst mycket hockeyrelaterat om Saik härinne :-)

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Skrivs det inte lite väl mycket om Skellefteå AIK i Qatarboken? Känns inte helt friskt.

Skrivs det något om Luleå HF i boken deras? Man tycker killar som Rydahl Emil Larsson Kim Johansson m.fl borde väcka känslor och skapa hysteriskt intresse...

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Här har vi en liten melodi som jag skulle vilja bjuda Qatars stackars supportrar på. En text helt i deras smak verkar det som! :-)


Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Peja:
Fast Robin J:s tackling får nog ändå betraktas som en av de fulare tacklingarna, vad man kan utläsa så fick han tydligen ingen hjärnskakning av den men klubben valde att följa hjärntrappan pga tacklingen som sådan, han mindes hela händelsen bla och var klar efter tacklingen.

Diskussionen gällde väl om han en idealisk "hemvändare" sett till kvalitén/risken och det får jag nog säga att han vore. Om han sedan kommer till Saik, är en annan fråga han kan tydligen tänka sig Leksand med:)

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Charles:

näe, Joakim Lindström är inte som Möller. Jocke är från Skellefteå och har elitklubben Skellefteå AIK som moderklubb där han fostrades. När Jocke var 16 år ansågs han som en av svensk hockeys absolut största talanger, men han lämnade Skellefteå AIK som då låg i allsvenskan för SHL laget MoDo som då hade den bästa juniorverksamheten i landet. Han hade då spelat i Skellefteå sedan björnligan, alltså 10 år! Vidare var Jockes pappa lagledare när Skellefteå AIK vann SM-guld 1976 som första klubb från övre norrland. Starka bank till klubben skulle jag säga, inte samma sak som att spela en säsong i junirolaget.

Grattis HV 71 till SM-guldet!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov: Jag har sett Bellemare få två hjärnskakningar mot Brynäs, som ju inte tillhör ett av de fulaste lagen rent statistiskt, så jag antog att han har åkt på många hjärnskakningar. Men det kanske är ett felaktigt antagande. Och varför skulle han välja Skellefteå när han återvänder till Europa?

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund: okej då är alltså Joakim Lindström som Möller ungefär?

Sen behöver ni inte sjunka till personliga påhopp.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:

visst är det så. Vi har ett riktigt bra lag redan nu, bättre än ifjol. Det som saknas är 1-2 forwards för tredjekedjan samt en andracenter (räknar sista backen som klar). Vi hade såklart hoppats att Martin Lundberg skulle återvända och blir den där tredjekedjeforwarden. Inte för att han är väldigt bra, utan för att det är en kämpe som haft stort klubbhjärta. En kille som skulle kunna bli lagkapten pga lojliteten han visat tidigare. Men så går han till Växköp av alla lag. Hade han tagit ett högt betalt kontrakt utomlands hade ingen sagt någonting men nu går han till en rival. Väldigt tråkigt och hade högre tankar om Lundberg, men snart är han bortglömd.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Visst är det surt att missa en spelare från de egna leden, men tycker är laget ser bra ut. Snabbskrinnarna i 4 är ett år äldre, ni får behålla de offensiva producenterna, Pär Lindholm verkar stanna, Linus L kan nog ta ett kliv till. Backsidan ser hyfsad ut. Ni har grovjobbare i laget, en bra mix sen hur långt det räcker vet man aldrig men nog skall ni kunna komma topp-4, sen får man ta det därifrån.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Peja:
Rent kvalitetsmässigt finns inget att invända mot Bellis iaf, full säsong i NHL, medlem i det World Cup lag som tog sig till final, inga "brögäng" i den turneringen. Men som du skriver kontrakt i ett år till, inte följt honom så noga i NHL men där verkar han inte haft så många hjärnskakningar. Har han haft fler än den Robin J gav honom?

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Jaca: Bellemare är 32 år, ordinarie och kontrakterad i Philadelphia och har haft x antal hjärnskakningar i sin karriär. Inte direkt en idealisk hemvändare, om man nu kan kalla honom för det.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Du ser inte den röda tråden Yoda?
De yngre spelarna som tex Runblad, Lundberg m.fl.. väljer att pröva andra städer...
Sen att om en "old gun" återvänder så finns det risk att dom tar deras plats i laget, visst att en spelare som tex Bellemare skulle göra nytta i laget men hur är det på sikt??
Hur många år har han kvar på topp??
Det är liksom mer attraktivt för en ung kille att bo i södra delen av landet tyvärr, detta är ett problem för oss här uppe i norr så Du behöver inte gå i taket för att jag skriver detta ;)

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
KulaShaker:

näe. Tror nog vi erbjöd Lundberg en rimlig lön sett efter hans färdigheter, men Växköp bjöd högre. Vad fan ska Växköp göra? Spela med egna spelare eller?

Vi ska in med en forward, en center och en back. Backen ska visst vara klar. Ellis som lirar slutspel i AHL. Ser gärna att vi behåller Petterström som forward, tycker han är nyttig som defensiv forward och BP spelare, borde inte vara så dyr heller. Där vi behöver lägga lite krut är på centern, där bör vi pytsa in. Vi har redan många riktigt vassa ytterforwards.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund: Era pengar hade tatt slut... eller hur?!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Charles:

Alltså Martin Lundberg har spelat 637 matcher med oss i tävlingssammanhang, Möller har alltså lirat 33 för Djurgårdens juniorlag under EN säsong varav 25 för J-20.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Charles:

osäker på vad du menar? Möller är fostrad i Spånga som spelar i division 1 eller 2? Tror inte han är redo att varva ner ännu. Han har spelat en säsong i Djurgårdens juniorlag, 33 matcher totalt. Resten i nordamerika, innan han kom till oss.

Martin Lundberg är en egen produkt som är 27 år. Han har spelat samtliga säsonger utom en i moderföreningen.

Men det tycker du är samma sak? Det verkar inte som du stod inte främst i kön när vår herre delade ut begåvning om man säger så...

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund: Nu är väl Möller precis som Lundberg, en spelare som valde en fet sedelbunt istället för "hemma" klubben

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
DansbandsWolf:

det är precis som jag skriver. Lundberg är en iskrigare, en tuffing, som hade fått gnugga sarg i tredjekedjan tillsammans med Hetta. Exakt som jag skriver. In kommer då Växköp med en fet sedelbunt, här ta den här för vi har inga egna spelare men vi har mycket pengar och vi lider av köpmani.

Lundberg är inte en bättre spelare än killar som Hetta, Petterström, som spelar för en mycket lägre lön än vad Lundberg får i Växköp. Det är inte Jocke Lindström, Möller, Holloway klass på Lundberg direkt, utan det är en begränsad hockeyspelare som är som bäst när det blir stök och bök in vid sargen. Sargutspelare har jag aldrig skrivit, utan sarggnuggare. Så är det faktiskt. En sarggnuggare.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund: Så här skrev du för bara något dygn sedan:

"Läser att dynastiernas dynastiförening för diskussioner med Martin Lundberg. Mannen, myten, legenden, som är som huggen ur sten. En jävligt hård stensort dessutom. Nu är jag ingen geolog, men någon slags härdad granit är det nog. Den mytomspunne iskrigaren som har sin egen standard i folkmun kallad för Martin Lundberg standard. En spelare som skulle kunna stirra ner Clint Eastwood och få Steve McQueen att byta kallingar.

Mamma mia! Hetta, Lundberg som yttrar i en kedja som jagar livet bland de panikslagna backarna i SHL. Inger mer fruktan än Djingis Khans och Attillas horder tillsammans tror jag?

Det luktar guld! Det kan jag säga redan nu."

Och nu är Martin en renodlad sargutspelare....där gav du surt sa räven ett ansikte och avslöjade hur dåligt du mår just nu.
Det glädjer mig :)

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

visst är det så. Hade vi betalt lika hög lön för Lundbergs som Växköp Fakers så hade de såklart stannat hos oss. Men hade vi betalt lika hög lön så hade ju pengarna tatt slut och då hade vi inte kunnat plocka in Bud Holloway, Möller, Jocke, Ortio och resten av storstjärnorna som passerat. Då skulle vi bara vara ett vanligt dödligt hockeylag och inte dynastiernas dynastiförening. Enkel logik Barbro. Bättre att slanta upp för storspelarna och skicka sarggnuggarna till köpelagen Växköp och Qatar, de behöver ju spelare för inte duger de då till att fostra några egna. Det är således ett win win win, vi får ett bättre lag, sarggnuggaren får pengar till mat och husrum till familjen, köpelaget får en spelare och slipper lira i divison ett.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Även Bellemare lär tillhöra högsta nivån.
Han kanske signalerat det bara blir två år till och då måste det finns utrymme.
Om Martin varit kvar då hade det förmodligen blivit rena upploppet om han inte fått förlängt så det var enklare avstyra i år.
Rädslan för proppar är bra och får jag gissa är det nog AIK som har varit den fyrkantiga parten i förhandlingarna med Martin.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Bra du nämner Jocke L.
Tänkte på det ser ut som AIK inte bryr sig alls om kulturbärare när exempelvis Martin, Burström och Forssell får lämna.

Tror man drar en gräns ändå vid spetsen, högsta nivån.
Spelare som Jocke,Jimmie Möller och säg vänder Oscar Lindberg, Adam Larsson Viktor Arvidsson hem får de förmodligen enormt betalt tills de lägger av.

När vi har så många bra går det inte samla på alla.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Jocke Lindström vinner både årets forward och årets spelare på SHL awards. Mäktigt!

Tyvärr var Jocke skadad i slutspelet och opererades efter. Hade han vart frisk hade vi tagit indijanerna. Hade vi haft lite mer bidrag från andra och tredjekedjan hade vi kunnat ta guldet.

Det krävs att hela laget bidrar, inte att bara en kedja bidrar. Därför är det dumdristigt att kasta iväg stora pengar på sarggnuggare som Martin Lundberg. Låt han gröta efter sargen hos Växköp så plockar vi in några mer talangfulla för samma pengar

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tycker inte AIK gjort fel OM man inte fått hjärnsläpp och varit dumsnåla.
Martin har också gjort rätt.
Det är väl Växjö som gjort fel som förmodligen överbetalat en spelare för klubbhjärtat får de ju inte.

Tänker även AIK agerar motsatt Qatar och det har alltid varit rätt väg att vandra.
Qatar samlar på Fabbe Foppa Harju och Sandström som proppar igen hela systemet men är även tecken på svaghet och desperation när få yngre finns.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Lite biverkning får vi leva med när fabriken ska värnas och ge unga chansen att AIK är hårdhänta mot äldre.
Jag köper det -hellre fabrik än överdriven nostalgi.
Sedan måste det få kosta med kulturbärare men inte så mycket som Växjö erbjöd om man får gissa.
Redan steget till AHL var nog en markering Martin tyckte lönen var låg.
Påminner om Arvid Lundbergs övergång.
Min åsikt är att båda spelarna var nyttiga men inte högsta nivån och då kan man betala lite extra för de var från stan och gjort många år men det som presteras på isen kommer först. Då kan såna som Forssell och Martin komma i kläm.
Svårt konkurrera med alla andra klubbar när de vill norpa någon och lasta in extra.
Dålig tröst kanske men nog betyder det att tillväxten är fortsatt god.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tror inte att Jan Huokkos exfru kände sig helt bekväm när Jannes videoäventyr släpptes heller...

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund: Klubbikonen Martin ger moderklubben ett fett finger när näsan hävdar klubbhjärtskoficienten att "kom inte här och begär löneanspråk utan ta vad vi erbjuder" juh.
Starkt av Martin att sätta ner foten, gillas skarpt och gjorde min dag.
Rimmar illa med hur Pea och andra i ledningen försvarat att pengar lagts på hög. Martin mfl har spelat för fickpengar innan de drog över pölen och uberkassan var tänkt att vara för att erbjuda hemvändare själig lön men det var tydligen ännu en apsanning (lögn).
Trist för de med riktigt klubbhjärta (fansen) men skyll inte på Martin utan rikta ert missnöje till personer högre upp i föreningen.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

Martin Lundberg är en tuff och defensivt skicklig spelare som man framför allt gillat för det svartgula hjärtat. Hade vart perfekt att ha som BP spelare och som kämpe, en potentiell framtida kapten. Tidigare en begränsad spelare som moderföreningen haft tålamod med och utvecklat under lång tid.

Då går han till Växköp Fakers för några silverpengar, istället för att bli en klubblegendar??? Min känsla är att Skellefteås fans inte kommer att se med blida ögon på detta svek. Tror inte Martin är välkommen tillbaka.

Men nu får han väl leka stjärna i Växköp då istället. Ungefär som att få veta att din syster bytt karriär och blitt porrstjärna.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Huvva vilken kalldusch!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Martin Lundberg till Växköp. Han tar alltså pengarna. Usch Martin, trodde jag inte om honom!

Växköp har då en spelare från Växköp kommun i truppen men dubbelt så många från Skellefteå + Calof. Kul lag de där Växköp!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
DansbandsWolf:

du kan inte jämföra dynastiernas dynastiförening med Qatar, det inser du väl? Det är som att jämföra en Ferrari med en Skoda.

Med det sagt, så får man väl erkänna att Bulan Bob gjorde det riktigt bra med Brynäs. Nu är det nya förutsättningar. Om jag vore Bulan så skulle jag sätta andretränarn att ansvara för backarna, även om forwards inte heller är mycket att hurra för.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro: Bulan överskattade enl dig, vad säger du då om att han utsetts till säsongens coach av riktiga experter?
Det var ingen bra start på din dag:)
Kryddat på det håller din sportchef på att tysta bort Petterström likt han dribblade bort Forsell förra säsongen.
Starkt jobbat not!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
När Wikegård vrålade "gnugga gnugga gnugga gnugga" är en klassiker på många vis:)

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund: Wikegård var ju alldeles för ung för att lägga av som tränare men att han hellre jobbade som kommentator i typ tio år tyder ändå på en bekvämlighet.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

Jag gillar verkligen Wikegård som kommentator. Rättvis, har integritet, har kunnande, ganska rolig också. Som tränare för oss är jag mer tveksam. Ser honom mer som en pådrivare, en hard man, och i den rollen har vi redan manlige Bert. Utöver detta så står Wikegård för en hockey som jag inte riktigt gillar själv, primitivt kasta in den på mål och kriga in den. Jag gillar själv mer den här Sovjetiska hockeyn med klapp-klapp spel och finess. Tycker den hockeyn gör sig bättre på stor rink, även om det såklart är viktigt att ha bra spel framför kassarna och att smälla på. Men hoppas verkligen att Wikegård får ett jobb som tränare, tror han har mer att ge. Han skulle nog kunna vara en bra tränare för ett lag som Färjestad med hockeyn de spelar.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:
Blir inte alla lite spaka när de möter Ulf S ? :)
Har ingen aning hur bra han är men ibland är det nog nyttigt göra annat och reflektera. Nog tror jag han kommit på grejer han skulle gjort annorlunda.

Ingen aning egentligen men media skulle älska Bert och Wikegård och kanske AB och Expressen måste öppna lokalredaktion i Skellefteå.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:
Hitta en intervju, men inte den jag tänker på. Visst är Wiken lite gulligt nyfiken på hur Uffe tänker:)

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:
Har nåt vagt minne av att Wikegård ställde någon tränare till "svars" för dåliga resultat. Tränarn fann sig och replikerade "vad har du vunnit"....

Wikegård är rätt kul som kommentator, men tror att som tränare är han passé.

Vill även minnas att han var rätt mesig mot Ulf S. i intervju eller lite vördnadsfull, lite som att han var rädd för honom. I grunden tkr det visar att han har dålig karaktär, tuff när han känner överläge för att sedan vara en mes när han möter någon som är tuffare än honom själv. Det är att välja den lätta vägen.

Kan tyvärr inte bekräfta någon av påståenden ovan, har letat efter Ulf S intervjun men inte hittat den.

« · 1828088 · »