Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Dynastiernas dynastiförening Silly Season

« · 1832716 · » Till forumet


Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
M.Lemiux:
Kanske blir felöversatt också.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov: Mja, har ingen speciell sajt jag läser på..snappar bara mest upp artiklar från div. tidningar. Har kört några sånna halvdana google translate på ryska artiklar som man får läsa om mer än en gång :-D

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Återigen ett smart kontrakt av deras GM, iofs så har han bara en riktigt bra säsong bakom sig men tror att det kommer anses vara ett bra affär. Har han dessutom en växel till vilket jag tror han har så kommer det nog anses vara ett av de bättre i NHL.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

Vet inte om jag skulle kalla Bäckström och Z för helt okända? ;-)

Men det kan inte ha undgått NHL-bossarna att ifall man hämtar in grabbar från dynastiernas dynastiförening så blire att tampas om guldet.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Nog för man är partisk men Arvidsson måste vara en av de mest spännande svenska forwardsnamnen i NHL.
Tänker inte bara poängmässigt utan hans närvaro energi och spelstil verkar ha gjort honom enormt populär i Nashville.
Tror det spiller över på AIK som får bra reklam och vi står starkare än någonsin.

Gävle och Sundsvall är tydligen helt okända i norr.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:

Viktor hackspetten från Kusmark Arvidsson skriver ett nytt kontrakt med Nashville. Värt 250 miljoner kronor! Grattis Viktor, mäktigt!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:
Kan jag bidragit till att jinxa NHL proffsen till OS.... stort

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Anders Forsberg talade lite om Rundbland i NHL-timmen(podden med Bodin/Hugosson) , där sa han att det hände inte så mkt i Rundblads utveckling mellan 20-24. Inte så konstigt när man kollar hur mkt han fick spela de viktiga åren mellan 21-25 upp o ner, läktarn undanskymd roll osv. Han hade nästan mått bättre av hela säsonger i AHL likt den Tim Heed fått.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:

Borde egentligen inte uttala mig som någon expert få jag varken följer NHL eller AHL noga, men intrycket man får är att Tim Erixon stagnerat i utvecklingen. Ingen ungdomsspelare längre, och bofast i AHL. Får han inte lira med de stora grabbarna i årets sässe gör han bäst i att söka nya utmaningar i en ny liga.

Samma sak när jag såg Rundblad i Tre Kronor. Vad har hänt där? Såg fyrkantig ut och strålade inte direkt av självförtroende, Rundblad var dubbelt så bra som 20-åring.

Sanningen är att de andra backarna som stannade har utvecklats betydligt bättre hos oss. Nisse Burström är idag en betydligt bättre back än Tim och David. Sen kolla på en back som Anton Lindholm som fick spela 30 matcher i NHL ifjol. Ett bevis på att man inte ska dra över för tidigt och fastna i något fack. Visserligen lyckades Adam Larsson komma in i ligan efter en trög start, men den mannen har en talangnivå utöver det vanliga.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:
Kanske ett OS kan vara lockande för Tim, iaf borde Europa vara aktuellt.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
M.Lemiux:
Vart kollar du KHL? Hade varit kul att uppdatera sig inför OS som tråkigt nog verkar spelas utan NHL lirare

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov: Vet faktiskt inte hur det räknas...men vet att Spartak satt in en yngre förmåga istället för "Sållet" Svensson som förstaval...inte direkt imponerande med 89,8% räddningar...Ryssen var bra mkt bättre, så ja...de var nog imponerade hur duktig han var att öppna båsdörren X-D

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
M.Lemiux:
Följer inte KHL så noga, men inte registreras man för matcher man varit andremålis? Spartak verka iaf varit nöjda med jobbet på läktarn.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov: Å vakta båsdörr, ja :)
Inte 41 matcher han vart förstaval på isen...imponerande 89,8% på de matcher han verkligen fick vara på isen X-D

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
M.Lemiux:
41 matcher från start får anses vara rätt ok.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro: Och hur tycker du att det gått för SKAIKs målvakter internationellt X-D ??? "Sållet" Svensson var en höjdare på vakta båsdörr varvat med sin plats på läktaren i KHL...

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Ett par namn som dyker upp i huvet är Tim Erixon och Rasmus Edström.
Återvändare är väl inte helt enkelt men om någon av dessa två vore hungrig och sugen på en nystart tror jag det skulle bli riktigt bra.
Tycker läget är perfekt nu när Aho lämnar sent.
Har ju ingen koll eller insyn, kanske dessa två är helt ur form och på väg bort från elitsammanhang. Tror det handlar om inställning både för Rasmus och Tim ,kapacitet finns.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov: Jag tror Aho kommer få jobba sig in i laget via spel i AHL. Lite uppförsbacke i jämförelse med tidiga draftval.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Jag tror att Islanders är ett ganska bra lag och gå till som offensiv back, endast Leddy i dagens trupp är gjorde uppåt 40p. Kan han ta en PP plats så väntar PP med Tavares/Eberle, då lär det kunna trilla in lite poäng. Så om hans starka sidor fortfarande kan göra ett avtryck på NHL-nivå så borde chanserna till en fast NHL-plats vara goda. Hade varit kämpigare om exv Calgary el Nashville tagit honom. Eftersom han har farten och skallen så borde han kunna lösa defensiven. Tyvärr har jag sett lite för lite NHL matcher för att vara säker på min sak.

Sen är det bra för spelarena att hamna i en så utmanande miljö som möjligt. Jag tror exv ibland att det kan vara mer utvecklande med 15-17 min där man testas jämf med 22-23 min där man är överlägsen. Nu såg jag bara Saik en 5-6 matcher men fick intrycket av Aho var på en nivå över de flesta i SHL, i sekvenser kändes det som att det gick lite för lätt. Men känner att jag sett lite för lite matcher med Saik för vara helt säker. Han är även i en ålder där man kan ta rejäla kliv mellan säsongerna.

Han var även rätt nära VM-truppen, vilket även det är en indikation på att man håller hög internationell klass.

Tror han kommer ta en plats, och göra 0,3p per match:)

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:

Har funderat och pratat litegrann om Aho med mina hockeyintresserade bröder, och vi tycker alla samma sak.

Aho hade gjort bäst att stanna ett till år och stabilisera defensiven och buffa upp lite. Men det kan vara så att Islanders absolut ville ha över honom direkt för att vänja honom vid liten rink. Tar ofta längre för backar att vänja sig.

Utvecklar han defensiven och fysiken kan det gå väldigt bra för honom. Har en spelstil som passar in då han är grym på små ytor, kvick som en iller, sätter varenda pass på bladet och kommer ofta ut ur trånga situationer med pucken under kontroll. Framför allt har Aho ett otroligt högt tempo i kropp och knopp, det i kombination med hans otroliga spelsinne kan göra honom till en stjärna over there. Men mycket hänger på hur defensiven utvecklas, för han står nu för många enkla misstag som han behöver städa bort ur sitt spel. Förlorar även för många man-man kamper, och det är en dödssynd i NHL.

Vad tror du Ivan, hur tror du det går för honom?

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov: och Yoda.
Ja det svider först men rätt och roligt en så stor talang får testa.
Grattis Aho och som sagts enligt värdegrunden unnar vi varandra framgång.
Jag tror AIK har högre status än någonsin efter Arvidssons enorma säsong och på sikt mår bra det skapas luckor enligt framgångskonceptet.

Låter som Lindgren kan ha något på gång.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Kul för Aho, man kan inte annat än älska småspelare med skicklighet. Däremot tråkigt att SHL mister en artist hade hoppats på en säsong till innan logiken haft sin gång.

Hans chanser till en plats i NYI borde vara hyfsade, det är inte Nashvilles backsida vi talar om.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Aho klar för NHL. Synd för oss, men vår värdegrund är ju: vi unnar varandra framgång. Grattis Aho!

Ingen katastrof för oss då vi har ett överskott av spelskickliga knattar: Katic, Pudas, Öhman.

Talangfabriken fortsätter leverera och mata it NHL-spelare på löpande band. NHL klubbarna har fått upp ögonen att plockar man in nån av våra blire guld

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

Läsvärt, tänkvärt, klokt skulle jag sammanfatta dina poster med.

jag tror det är bättre att tränarn förespråkar att "stoppa pucken" istället för "akta dig för pucken" de verkar köra med uppe i Qatar. Speciellt i de viktiga matcherna verkar de akta sig för pucken. Inget jag tror på.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Pappan tydligen bodensare i grunden, något positivt. Anders Nilsson -gröningen.

Läste en amerikansk artikel där han tydligen förbättrat sig sakteligen och därför får han kontrakt.

Tydligen utbildar de om honom för han var felutbildad i Luleå HF.
Ungefär -glöm allt du lärt dig i Luleå HF för alla spelare har genomskådat det och lurar dig på läktarn med en extra passning i sidled.

I Luleå HF fick han lära sig den genomskådade gamla plankstilen "spånskivan" kanske man kan kalla det.
Den föråldrade tekniken som endast hade ett krav du skulle vara lång och bred. Handlade inte om att ta pucken utan pucken ska ta dig.
Sätt dig på knä med armarna orörliga neråt längs sidan och rör dig inte utan skapa en mänsklig spånskiva i rätt vinkel mot skytten.

Nu försöker de utbilda Nilsson i den moderna skolan Skellefteå var tidiga med att målvakten ska agera och reagera och inte bara vara en död punkt.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Den skotträdde jättebäbisen Anders "Sållet" Nilsson har gjort något magnifikt. Han har inte bara lyckats lura till sig ett NHL-kontrakt en gång, utan, två, och tre gånger! Nu i Vancouver.

Jag förra året hade han näst sämst räddningsprocent i hela ligan. I år hade han tredje minst antal vinster. Näst sämst, tredje sämst. Ska trenden fortsätta, så han blir fjärde sämst nästa år? Eller ska han knipa det rättmätiga sämstaplatsen? Ska bli spännande att följa! Jag tror han blir sämst, garanterat en bottenstrid.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

Rönken fick välja vilken roll han ville ha i föreningen. Kunde ha blitt tränare, sportchef, vad han ville. Den roll han valde var "ansvarig för spelarutveckling för juniorer" eller dylikt. Hans eget val. Tror han styr en del bakom kulisserna.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Rönken? Har jag inte läst nåt om eller menar du Bulan?

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

kloka ord som vanligt.

Det är ett vågat drag av Qatar att försöka göra något genuint och satsa på några egna ungdomar. Men botten i SHL har aldrig vart svagare. Karlskrona, Mora, Örebro, ingen av dem är bra. Rögle och Djurgården inte heller starka. Med Qatar är det 6 st dåliga lag på papperet, i vanliga fall är det vär en 1-2 lag som inte är bra.

Det som gnager litegrann hos mig är att Rönken är i föreningen igen. Han känns väldigt kompetent, kunnig och analytisk. Det är lite oroande ifall de kan få till det, och sen växa från det. Men det är också en risk. En risk att åka ur. Åker man ur nu, och sen går det nya TV-avtalet igenom, då är det god natt. Ifall jag vore en allsvensk förening skulle jag gå all in nu de närmsta två åren. Sen är det kört. Samma sak, om jag vore Qatar skulle jag köpa och ha mig som vanligt tills TV-avtalet går igenom, och sen göra det de gör nu. Det är riskabelt.

Det man hoppas på såklart, det är ett till SM-guld, och vi har faktiskt chansen känns det som. Men nog hoppas man djupt på att Qatar och ett av bottenlagen åker ur, och sen att MoDo och Timrå går upp. Skulle var kul med två stycken riktiga genuina norrlandslag till. Oj en sak till, hoppas att löven åker ur allsvenskan också. Om allt detta händer, då bli det fest.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Kanske blir det den perfekta säsongen i år Qatar slagpåse och förnedrade av inte bara oss, 7 månader ren njutning vem vet.
Fattas bara lulä blir den "stora positiva överraskningen" och Bulan får ihop medelmåttorna -ja fyfan va orättvis världen kan vara ibland.

Det mesta är tämligen klart tror jag.
Jaros lönepost ska de handla för,tvivlar det räcker långt. Ersättaren kommer nog sep-okt.
Lulä har många frågetecken.
Sondell hur bra är han?
Johnston ryggopererad hösten -15 och är han på SHL-nivå ens?
Janne S orkar han? håller han?
Olausson kapten, håller han och om så duger han?
Hishon samma visa, håller och duger han?
Lassinantti håller han ihop?

Janne S,Johnston,Hishon och Olausson. Ingen vet någonting, alla gissar.

Skellefteå AIK då.
Jag blir mer och mer förtjust i truppen.
Bra stämning i truppen signaleras.
Ellis enda backen som är oviss men jämfört med Johnston klasskillnad tror jag, enligt EP visserligen.

Forwards känns 3 linor klockrena.
Endast Matt A är ny men samtidigt beprövad i SHL.
Vad det handlar om är vilka steg några yngre kan ta.
Linus L, Tim S,Sebbe O,Wingerli,Krekula men även Jesper O tror jag har utveckling i sig.
Blommar 2-3 st av dessa ut och resten tar normala steg kan det bli snuskigt bra.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

egentligen är det ju larvigt att jämföra Qatar med dynastiernas dynastiförening när det gäller i princip alla hockeyvariabler man bryr sig om; det sportsliga, talangverksamhet, lokal förankring, underhållningsvärde, anor etc. Det vet alla om, och vi som förening måste ju sikta högre än att vara bättre än bottenkrypen.

Det är inte seriöst, men ganska roligt med tanke på Qatars och i synnerhet Börje Gnestadius totala brist på både självdistans och självinsikt. Kul att andra lags fans hät på börjat få upp ögonen för sakernas tillstånd.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
I den här medryckande låten är Farbror Barbro med på isen.
Vilket tryck!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Skellefteå AIK bygdens lag från grunden. Damer som herrar.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:
Tindra Holm.
Ser vi har 13-14 stycken tjejer från kommunen i laget och Qatar endast 2.
Har vi sett det förut? -JA! vi har sett det förut.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:
Visst hade ni nån målvaktstalang på damsidan? rätt stort sådan om jag inte minns fel?

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

jag känner mig inte så engagerad i damhockeyn. Det viktiga tycker jag är att vi tar den långa vägen, gör det genuint och satsar på bydgens spelare. Det här med att köpa ett lag från grunden och sen köpa in alla spelare, det är inte vår melodi riktigt.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:

när jag läste rubriken trodde jag att det var Kööp Arena som bytt namn till Gneta Arena, men jag hade fel.
Uppladdat:

450x300-capturepng.pngcapturepng.png


Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro: Ha ha ha...varsågod, 3 leftovers som säkert kommer göra nytta bland Clemensnäs alla 12 åringar.
Ni insåg till sist att näää det går inte få ihop ett lag som kommer slå Björklöven så vi måste börja värva hårt, skit i löftet om endast brudar från Schtaaan för annars kommer lövens damer dra ner brallorna på oss.

Nå, vad köpte ni från Luleås upphittarlåda? Jo en back med -85 i +/- under sina år i högsta damserien och som inte spelat på ett år samt två vingar från 3e/4e kedjan som skulle lägga av men som inte kunde motstå Peas "komsi komsi här skall ni få högsta lönen i damhockeysverige".

För övrigt värt att notera att ingenting finns betr damhockeyn på Skellefteå AIKs hemsida endast nu igår en artikel om de nu 3 köpta damerna. Skäms ni över damsatsningen eller?

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Ja Börje har väl fått allt serverat hela livet så han känner sig fiiinare och viktigare än vanligt folk.

Jo trevligt Luleådamerna väljer Skellefteå AIK. länk
Ja alltså en från Norge och två från Överkalix.
Knappast för pengarna utan jag tror helt ärligt de kommer känna en helt annan lycka få åka ut på isen i en klassisk tröja och representera senaste årens giganter inom svensk hockey.
Inte ens lulefansen vet ju hur deras tröja ser ut och ingen normal protesterar mot beskrivningen att AIKs och luläs meriter skiljer som natt och dag.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Farbror Barbro:
De relativt få ggr jag sett Saik så lägger man alltid märke till Aho, bra förmåga att skapa saker med puck. Det gillar vi!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Angående draften tror jag Aho kan få en kick.
Fått för mig hans humör dämpats en smula när det gått i stå några år men nu ser han nog en öppning uppåt.
Roligt för Tim också.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:

Helst ser jag 4 st förstafemmor! Men med begränsade resurser blir det svårt. Undantaget var väl när vi vann guld senast, då hade vi Arvidsson, Bellemarklund och Holloway som tredjekedja.

Olsson och Petterström är ultimata yttrar för fjärde. Kan flytta ner spelet i anfallszon, vindsnabba. Första är spikad med Jocke, Lindholm och Möller då de känner varandra så bra. Holloway och Andersson lirar nog i andra. I övrigt känns det ganska öppet.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Trodde du var typen som föredrog 3 vassa framåt, en tvåvägs, och ingen gnetlina;). Tar en av Linus/Wingerli ett kliv och producera 20+ poäng så kan ni få 3 såna linor.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Sen blir det en 6-7-8 st från Skellefteå i startuppställningen, samt 11-12-13 av 20 fostrade i juniorlaget. Skönt att vi uppfyller målsättningen att ha en majoritet ur egna led även i år! Viktigt!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Tarasov:

jag skulle nog köra så här:

Möller - Lindholm - Jocke Lindström

Holloway - Anderson - Pettersson

Söderlund - Wingerli - Hetta

Petterström - Linus Lindström - Olsson

13:e med speltid framåt: Olofsson

Reserv: Krekula

Två stycken riktigt vassa offensiva, en 3e som är bra åt båda håll, och sen en klassisk checking line. Olsson och petterström känns gjutna som 4eyttrar. Väldigt speediga forwards överlag. Adam Pettersson får ta en mer defensiv roll i andrakedjan, men han har även bra passningar och både Anderson och Bud har riktigt bra skott med sin högerfattning.


Aho - Alm

Katic - Ellis

Pudas - Djuse

7e från Öhman, Berglund, Danielsson, den med bäst form. Tror att Öhman kan få ett genombrott i år om han får vara hel.

Topp 6 backarna har tre stycken mycket skickliga offensiva backar som kompletteras med en mer defensivt säker partner. Backspelet var lagets akilleshäl ifjol ochbackarna ser väldigt starka ut på papperet. Kan vara den bästa backbesättningen vi någonsin haft? Det ska bli spännande att se vad Ellis kan åstadkomma, han har en hydda och är stabil defensivt, men har även kvalitéer offensivt vad jag läst.

Det känns som vi kommer att ha mycket puckinnehav med den här uppsättningen, väldigt spelskickliga backar.

Tycker vi har en mycket bra mix i laget med poängspelare, snabbskrinnare, speluppläggare och BP-kämpar. Bristen som jag ser det är att vi har ganska få forwards som trivs framför mål och nere i sarghörnet. Här blir Hetta en nyckelspelare, men även Lindholm och Petterström måste bidra i det fysiska spelet. men dynastiernas dynastiförening är som vanligt lite av ett glamourlag, ska man vinna måste man spela den bästa hockeyn och göra mål, krigar man i botten är det viktigare med ett stabilt gnetspel.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Gillar om man försöker skapa 3 jämnstarka kedjor som kan mata på och har en som kan avlasta lite. Ni har ju dessutom material för att ha 3 kedjor. Finns lite olika varianter är inte främmande för att sätta ut Adam P på kanten med Anderson/Holloway och flytta upp Linus L ett hack. Lite svårt och veta hur stort kliv de yngre tar men det ger sig.

Söderlund- Andersson-Holloway
Möller - Lindholm - Hetta
J. Olofsson - Adam P - J. Lindström
Petterström - Linus L - Wingerli/Ohlsson

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Grabbar, nu kan man ju börja laborera med kedjorna, och man kan ju konstatera: vi har ett förjäkla bra lag i år! Utan tvekan lär vi bli ett topplag, så även indijanerna från Jöttä-borrj samt Växköp Fakers. I botten tror jag det blir Qatar, Mora, Karlskrona och Örebro som får tampas i en överlevnadskamp. Rögle ser ut som ett mittenlag, riktigt bra nyförvärv.

Hur skulle Ni formera trupperna?

Börje verkar ha fått ett litet frispel med nazism hit och dit. De här norrbottningarna som de köpt av oss är visst egna produkter också. hihihihi!

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Ja nu kan man andas ut.
Vi har det bra ställt på centersidan tror jag.
Pär L och Matt A känns starkt och beprövat.
Wingerli och Linus L bland de yngre där den förstnämnde tog steg redan i slutet på förra säsongen. Jag har snöat in på att Wingerli kan bli klockers som center i 3e men kanske är fel ute.
Adam P,Hetta och Pontus kan ju också jobbet.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Yoda Marklund:
Lindholm är nog min favorit, fint rörelsemönster.

Sv: Dynastiernas dynastiförening Silly Season
Deadline har passerat i NHL och Pär Lindholm stannar! Det betyder att femman med guden Jocke Lindström, Lindholm och Möller är intakt. Mamma Mia vilken kedja!

Spelar Pär lika bra i år som ifjol har han goda möjligheter att lira OS tippar jag. En av de bästa centrarna i SHL, i den bästa kedjan, i det bästa laget, med de bästa tränarna, som är bäst på talangverksamhet och utbilda spelare. Bäst på det mesta.

Det luktar guld!

« · 1832716 · »