Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Övrigt

« · 1831647 · » Till forumet


Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

ett riktigt katastrofresultat, ingen tvekan om det. Men som tur är har vi ett Joakim von Anka kassavalv med eget kapital. Vi ligger fortfarande i toppen när det gäller eget kapital, och det är det viktigaste inom ekonomin. Förlorar Bill Gates 10 miljarder är det ingen katastrof för honom.

Dynastiernas dynastiförening är ändå bäst på det mesta vi tar oss till.

Sv: Övrigt
Jävlart vilken kaeraktig ekonomisk förlust vi gjorde! 17 miljoner!

Nä men allvarligt ju mer man tänker på förra säsongen ju värre blir den.
Sportsligt var det långa stunder något sjukt, något som inte stämde. Hoppas och tror det ska fungera nästa säsong.

Ekonomin är jag inte insatt i.
Minskade biljettintäkter är väl en sak men ökade kostnader bl.a personal låter konstigt.
Det här med för stor lyxig kostym vill man inte se.

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

Börje, mannen med självinsikt, skriver:

"Och under hela tiden ser du hur din förening svärtas ned av påståenden om att laget består av galna köpespelare som bara vill hjärnskada motståndare medan de presterar historiens tråkigaste hockey påhejad av rasistiska ledare och brottslingar till supportrar?"

Jag skulle nog säga att det inte bara är påståenden. Alla inser nog att Qatar köpt in nästan alla av sina spelare under en längre tid, och laget har spelat en förbannat tråkig hockey. Det inser i princip alla neutrala hockeyintresserade.

Men om juniorerna som kommer fram inte är bra, och spelarna de köpt in inte var skickliga nog, så kan det bli så för alla lag. Såklart får var och en av landets hockeyföreningar göra det som de tror är den bästa strategin för just deras förening. Nog har det vart lite kul att retas, men Qatar har ändå lyckats undvika kval nedåt under denna period så helt misslyckat har det inte vart.

Det som däremot faktiskt vart riktigt hemskt på riktigt med Qatar, det är den här dåliga värdegrunden, osportsligheten, de här riktigt tråkiga incidenterna från spelare, fans och ledare. Svåra hjärnskador på Anderberg, Fernholm, hemmapublik som skanderar "låt han dö", svinjävla REGEL-gate, supporterledaren blir dömd för att mordhota Fahlman, Fahlman attackeras med flaskor av klacken, Wikegård och Sanny får flaskor kastade mot sig efter match, Börje håller på och mordhotas på nätet, Lasu Nilsson ska mörda domarna.

Nu var det här bara några exempel, men min känsla är att Qatar som förening inte riktigt vart i balans under en ganska lång period, det är något med ledarskapet som inte riktigt stämt. Nu har de sparkat Skuggan uppåt och så verkar Rönken, om man bortser från det hockeymässiga eller mer specifikt det underhållningsmässiga, vara en ganska sund individ faktiskt. Det är bara hoppas att föreningen lyckas städa bort de här värsta fadäserna så att man slipper skämmas å deras vägnar då fansen tyvärr inte riktigt verkar ha värdegrunden att skämmas själva, utan det hejas snarare på vilket är ganska sjukt om ni frågar mig.

Som den prisbelönte journalisten Fahlman en gång skrev som rubrik till en av sina briljanta krönikor: Idioter, stanna hemma! Hoppas Qatar lyckas städa bort den värsta idiotin i fortsättningen.

Sv: Övrigt
Yoda Marklund:
Blir mycket intressant se vilka två som ersätter Todd och Jaros.
Tänker det bara handlar om pengar som lockar men visst en stor roll ser de flesta spelare är möjlig efter en titt på rostern.
Kim Johansson och Grahn är de egna jag tvivlar får speltid i serien.
Om en bärande forward floppar eller blir skadad kanske de håller ihop grejerna men säg om Cehlin och Hishon får problem då har jag svårt se de ta poäng.
Olausson känns ju också väldigt osäker. Rent spelmässigt tvivlar jag han hänger med och ryggen har väl krånglat i många år.
Qatars framtid hänger i tre sköra trådar.

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

ja det blir nog att fylla på med nåra finska typer, för annars blire allsvenskan. Det hybridska släktet är inte så bra på hockey som alla vet. Men ingen vill dit, så alla köps in för ett överpris.

Sv: Övrigt
Har kollat runt lite på de andra lagen och tycker många ser jämnstarka ut.
Som vanligt handlar väldigt mycket om vem som får de yngre att blomma ut, importer att funka trivas, undvika skador och bra stämning i gruppen.
Tror vissa lag får lite väl mycket gratis.
Ex Växjö och Frölundas backlinjer tycker jag inte skrämmer.

Lite extra om Qatar då.
Osten har försvunnit så den stridsyxan är nergrävd,bra så.
Sedan har de ju fått välförtjänt kritik för så få är från Luleå eller Norrbotten.
Nu under sillyn har de dock gått ut ganska hårt med att de ska bli ändring och jag har varit försiktigt positiv men vill se var det landar.
Forwards är spikat och backsidan har de skrutit med ska vara en kursändring.
Jag är skeptisk.
Skuggan säger vi kommer inte ersätta Jaros förrän vi är säker på han lämnar och på nått sätt gett sken av någon egen ung ska få chansen.
Jag är nästan helt hundra på Jaros inte vill tillbaka,det blir hellre AHL.
En ersättare förr Todd dessutom som ska vara på gång.
Då ser jag ingen större förändring!

Mikkelson - Sondell
nyTodd - nyJaros
Janne S - Engsund
7e Själin
Nässen/Johansson/Grahn är bara på papperet tror jag.

Nackdelen är att de inte blir så svaga som det sett ut men någon större satsning på egna tror jag inte vi får se.
Bra de har stor omsättning, kan slå väldigt fel.
Bra de har många med skadehistorik, kan slå väldigt fel.
Fansen tror de har superbillig trupp men jag tror de är tvungna betala överpriser.
Alltså jag tror Skellefteå AIK och Qatar har ungefär samma spelarbudget men om man kollar trupperna är möjligtvis Petter Emanuelsson den jag skulle välkomna.

Sv: Övrigt
Ja det blev visst guld för Axel Holmström i Calder Cup.

I Stanley Cup knep Skellefteåprodukten Oskar Sunken Sundqvist guld.

I hockey-VM knep Ogge Lindberg och John Klingberg guld, och så är ju Bäckströms farfar från Skellefteå.

Årets guldskörd blev således 4.25 guld. Klart godkänt om ni frågar mig. Lägg dessa 4.25 guld på guldhögen vår, påminner en hel del om Joakim von Ankas valv.

Sv: Övrigt
... och nu blir det del två. Jan Sandström vs Henrik Hetta.

Sv: Övrigt
Ja då var det dags för bild nummer två avdelningen "ne bild säger mer än tusen ord". Taliban-Janne vs Henrik Hetta.

Sv: Övrigt
Ja idag får jag lägga upp en liten bild på Juha-Skuggan bredvid guld-Jimmie. Man brukar ju säga: ibland säger en bild mer än tusen ord.

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

Ja vi ställer ju upp med fler än 4 st ordinarie från den egna kommunen!

Wilhelmson underdriver ganska kraftigt. Det är tråkigt att se Qatar. Njasi, det är tortyr, roligare att se målarfärg torka som en vis Tommy Åström sa.

Sv: Övrigt
Mera vettigt om Luleå HF från Wilhelmsson.

"Sorry men det blir inget slutspel med detta lag och bokslutet kommer återigen att visa minus, folk vill se stjärnor och ett lag som visar känslor och vinner matcher, Luleå har inga stjärnor i laget, avsaknaden av känslor och vinster gör att publiken lyser med sin frånvaro,det är helt enkelt inte roligt att se Luleå spela hockey."

Sv: Övrigt
Yoda Marklund:
Ja dubbelräkna känns lågt.
Vad är vitsen med födelseort? Har de två BB i hela Norrbotten?
Inget i ex. Kiruna numer och därmed har de slutat producera talanger?

Nä mitt tips är att läsa vad några enstaka vettiga Luläsupportrar anser. De är inte många men en som L-G NIemi vet vi ju är vettig.
Detta inte sagt av honom dock utan han vi känner som "Wilhelmsson"

"Luleå måste hitta sin själ igen, för det är fan inte roligt att se ett håglöst lag spela en tråkig hockey där ingenting fungerar och lagkaptenen står i cmore sändningen och bara gapar som en fågelholk och det knappt kommer ett ljud ur hans mun, Harju blev inte ens förbannad ..bara helt likgiltig med tom och glansig blick."

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

Ja nu börjar Börje med Mollgan, dubbelräkna Torbjörn och ljuga och ha sig. Sanningen är att Qatar ställde upp med 4 st från den egna kommunen när de köpte sig sitt guld i svensk hockeys mörkaste epok. För dem är det ju klubbrekord, men för oss i dynastiernas dynastiförening är det inte så imponerande.

Sv: Övrigt
Yoda Marklund:
Såg Börje lagt in ett klipp från deras premiärsäsong -84.
Luleå HF är verkligen färska i eliten.
Tänka att -84 hade Skellefteå AIK redan 7 SM-medaljer.
1 guld, 3 silver och 3 brons varav första medaljen togs nästan 30 år före Qatar gjorde premiär.
Tänk att Janne Sandström ser det ut som var med i klippet.
Säger en hel del hur kort historia de har eller kanske mer hur gammal Janne Sandström är.

Sv: Övrigt
Tänkte bjuda på en liten bild som på ett bra sätt illustrerar vad som händer när man muckar med Skellefteå!

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

ja C-more betalar ju ut 300 miljoner till SHL-lagen. Jag känner lite att man borde göra om systemet och ge storlagen såsom oss lite mer deg, och lite mindre till småfjösarna. Sen så borde de mer underhållande lagen få lite mer pengar, och mindre till sargutdunkarna. För man gerillakrig mot publiken och gång på gång bryter mot de hockeymänskliga publikrättigheterna så borde man straffas. Kontentan skulle såklart bli att Qatar blev utan TV-pengar. Men allvarligt, finns det någon som betalar för att se Qatar på TVn? Näe just det!

Sv: Övrigt
Händer inte så mycket förutom enormt spännande final med Viktor Arvidsson.

En dag till har gått och datumet 15 juni hatar jag.
Vore ju surt om Pär Lindholm eller Aho lämnar nu men det har hänt förr. Jocke L lämnade väl typ 14 juni 2011 har jag för mig.

Hittade en stämningshöjare i NSD av redaktör? Pelle Johansson. Håll till godo.

KRÖNIKA I lördags kom beskedet som alla väntat sig. Luleå Hockey går back – rejält. Sportsligt är jag inte akut oroad för föreningens framtid. Ekonomiskt går det inte att vara något annat.
I fjol gick Luleå Hockey back nästan tre miljoner. I år blev det nästan fem. Tycker ni att det låter mycket? Då har ni inte hela bilden klar för er – för det är betydligt värre än så. Året innan sålde nämligen föreningen av flera lägenheter och klarade sig precis till positiva ekonomiska siffror. Utan de försäljningarna hade minussiffrorna varit betydligt, många miljoner, värre.

Lägg därtill att klubben under de här tre åren, som en skänk från ovan, fått ta del av Jakob Porsers stora supporterhjärta och de tillhörande Minecraftpengarna. De dök upp på kontot helt utan förvarning, helt utan arbetsinsats från föreningen.

Fundera ett tag på vars klubben befunnit sig utan de miljonerna.

Det är lätt att bli orolig.

Låt oss backa bandet till 2008. Luleå Hockey är i ekonomisk, sportslig och förtroendemässig kris. Laget spelar en av sina viktigaste matcher någonsin, för att undvika kval neråt. Fansen har krävt möten med tränarna för att få förklaring till lagets usla spel. Bredvid isen står de två nytillträdda klubbdirektörerna Peter Jidström och Thor Stöckel, de följer händelseförloppet med ganska svettiga pannor. Tack vare vinsten mot Timrå och Linköpings suddenseger mot Mora klarar sig Luleå kvar utan kval – och klubbens resa uppåt kan börja. Klubben går från en omsättning på 72 miljoner till 140 miljoner och det egna kapitalet växer från nära noll till 20 miljoner.

Nu? Sedan Stefan Enbom tog över har det egna kapitalet minskat stadigt och är nu nere i 7,8 miljoner. Under samma period har omsättningen, med en liten topp i fjol, i stort sett stått och stampat på samma siffror.

Kort sagt: Luleå Hockey utvecklas måttligt och föreningen lever över sina tillgångar.

Hittills har det funkat – tack vare sparade pengar, sålda lägenheter och dataspelsmanna från himlen. Det är en oerhört farlig väg att gå. Sparkontot är snart slut, lägenheterna också och även om Porsers klubbhjärta består är det inte enskilda supportrars uppgift att trygga föreningens ekonomiska framtid.

Är ni oroliga än?

Låt mig fortsätta. Den här ekonomiska härdsmältan har skett nästan helt och hållet utan sportsliga framgångar. Klubben har värvat stjärna efter stjärna och sett många av dem förvandlas till medelmåttor i stort sett så fort de för första gången beträtt rinken. Visst, en CHL-titel, en SM-semifinal, men det är två ganska slitna pumlor att hänga i julgranen. Luleå Hockey har i grund och botten har offrat en god ekonomi till hockeygudarna – och nästan bara fått grodor, gräshoppor och varbölder tillbaka.

Sprider sig en lite sur känsla i magen nu då?

Klubben säger att den stora anledningen till årets ekonomiska fiasko är bristande publikunderlag, närmare bestämt 458 åskådare färre per match än budgeterat. Om så är fallet – Luleå Hockey backar 12 miljoner på just de publikrelaterade intäkterna, en del av det underskottet tas igen av annat – räknar alltså klubben med att varje person, varje match, spenderar i runda slängar en tusenlapp på biljett och annat.

Det låter helt absurt.

Men vi struntar i huruvida siffrorna stämmer. Följande faktum kvarstår ändå: Färre personer än beräknat vill se Luleå Hockey. Orsakerna till det kan vi debattera i timmar men min grundinställning är alltid att segrar skapar störst intresse.

Luleå Hockey har varit ganska dåligt på att leverera just den varan.

Kommande säsong startar klubben om en smula, man ska satsa ungt, hemvävt och svenskt – men kommer det att ge ett bättre lag? Jag tror inte att folk kommer att strömma till ishallen för att se ett Luleå förlora bara för att det står Lundeström och Emanuelsson på tröjorna istället för Kennedy och Mouillerat. Sanningen är att Luleå Hockey värvat chansartat och de egna talangerna faktiskt – med bästa möjliga laget på isen – åkte ut ganska raskt i J20-slutspelet mot Frölunda i våras. Isac Lundeström är en begåvad pojk, inte tal om det, men det är ju inte som att han åkte omkring och lekte med sina jämnåriga på J18-VM. Han var en i mängden, han lär vara det även i SHL, det är inget misslyckande utan i stort sett det bästa man kan kräva av en talang.

Den som sätter större press än så på sina unga spelare skapar bekymmer för framtiden. Med det här lagbygget är det exakt vad Luleå Hockey gör. För vad händer om de inte levererar? Just det. Förluster, kräftgång i tabellen, förtroendekris för nysatsningen, ännu förre rumpor på stolarna i hallen och ännu mindre pengar i kassan.

Nu kan ni börja oroa er.

Vem ska lösa problemet och få pengarna att rulla in? Verkställande direktören, ekonomen Enbom? Han säger själv att läget faktiskt är gynnsamt, men hittills har han inte levererat några glädjesiffror. Styrelseordföranden Anders Olofsson, en så anonym man att jag bara precis lyckas frammana hans namn ur minnet? Jag hoppas att Luleå Hockey planerar att förstärka föreningen på området, men fram tills det skett finns det bara en räddningsplanka.

Thomas ”Bulan” Berglund är den enda av värvningarna som det till hundra procent går att ställa sig bakom. Han har visat vad han går för, han är en lokal hjälte, hans karriärskurva pekar uppåt. Berglund är en tränare som borgar för rejält spel, detaljfokus och en fackmannamässig lägstanivå. Han kommer inte att ta det här laget till guld, men han kommer åtminstone inte att skicka det till kvalserien. Sportsligt är jag trots allt inte akut bekymrad för Luleå Hockeys framtid.

Ekonomiskt ser jag inte hur det går att vara något annat.

Tack Pelle.
Håller med om det mesta men själv har jag alltid tänkt ekonomin lär de kunna rädda upp pga Hamstern.
Det är den sportsliga biten jag hoppas mest på. Bulan kanske är bra men jag tror han kan bli hemsk ha att göra med i motgång. Någon frälsare tror jag inte han är.
Lulä har väldigt många bärande spelare med skadehistorik. Vill det sig väl kan de ha väldigt svaga line-up i vinter.
För tidigt ropa hej men det ser lovande ut.
Man blir glad.

Sv: Övrigt
Tarasov: Haha nja! Har varken vänsterjabben, rondören eller några andra meriter som skulle kvalificera mig att anspela på The Champ :)
Planteringsbas, förman.

Sv: Övrigt
Jaca:

Hockeysverige fortsätter att leverera. Dynastiernas dynastiförening är överlägset bäst på att fostra spelare hur man än vrider och vänder på det.

Eller så kanske Hockeysverige och Expressen är alt fakta? Det är jaca och den inte helt friske hatskribenten Börje som sitter inne med sanningen? Hihihi!

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:
Inte lönt med invändningar på dina fantasier, jag läser, skrattar och beundrar er fantastiska produktion av alternativa fakta, som jag gissar de flesta som går in på "er" bok gör... ;D

Sv: Övrigt
Nyström på Expressen får gärna ha rätt. se länk

Ja BSTL är inte bara pinsamt men även taktiskt fel.

OstenMoranis är han portad och helt raderad ur klubben?
Vi har nog missbedömt opinionsläget och Ostens popularitet när man bara läst hyllningar här på HS.

Ja tänk vilken härlig vinter det kan bli om Qatar sladdar redan tidigt på säsongen.
Modo upp och Qatar ner och bort då är allt som det ska i norr med de anrika klassiska klubbarna på rätt nivå.

Sv: Övrigt
Ja tydligen ska Jocke Lindström och Timme Söderlund vara köpespelare... när de har Skellefteå AIK som moderklubb? hihihihi! Även Pudas var ju kapten i vårt J-20.

15 av 25 ur egna led. 60%, en majoritet. Vi uppfyller inte bara vår fina målsättning och värdegrund att majoriteten ska komma ur egna led, nej nej, vi är t om bäst i hela SHL-klassen!

Men nu till någon helt annat. Rick Moranis ska göra comeback! Han är ju en rolig filur med lite udda utseende.

Sv: Övrigt
foreman74:
Anspelar ditt nick på att George Foreman?

Sv: Övrigt
Farbror Barbro: Nej de är bra så länge de inte ska förstå sig på hockey, BSTL är i mitt tycke det roligaste som någonsin uppfunnits, speciellt då det Bästa som hänt är Silver Till Luleå...brukar få påminna sämrehälften av släkten detta obestridiga faktum vid sammankomster när de spinner iväg. Det brukar bli en stunds sordin på festligheterna men det löser sig om jag nämner att Luleå brukar vinna solligan. Då är det klackarna i taken igen :)

Sv: Övrigt
Yoda Marklund:
Ja det låter illavarslande.
Jag har ingen ekonomutbildning så nu spekulerar jag bara.
Som du ser i länken sålde de lägenheter för ett par år sedan.
Hamstern trycker ju också in sina miljoner.
Ändå går det inte ihop,märkligt.
För en utomstående outbildad ser det ju ut som de har -vad säger man strukturproblem för stor kostym helt enkelt.
Kan det vara damlaget deras som är sanslöst dyrt? bara utgifter och nästan ingen publik.
Damlag säger jag inget om men måste man köpa in landslagskvinnor från andra länder?
Vår satsning med dramerna känns klockren att bygga från grunden och det får ta den tid som behövs.

Läste en artikel om Timrå när det gick utför och internt diskuterades om de skulle gasa eller bromsa. Minns inte riktigt hur de gjorde men det blev då fel till slut.

Om man tar Qatar så verkar de ju bromsa spara på truppen och även om en back+forward ska in ser det skralt ut på papperet. Jag menar logiskt borde det bli svårt sportsligt och publiken svika än mer.
Men som sagt för tidigt ropa hej än för jag tror läget passar Bulan.

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

aj aj aj. Först fem millar back trots att man sålde restaurangen, och sen det här på det. De har det tungt.

Sv: Övrigt
Zappaholic:
Egentligen ett tråkigt ämne men anledningen jag fastnat beror på Sven sitter och hittar på felaktigheter.
Det som finns att utgå från.
Skellefteå AIK
Vision:
"MInst hälften av spelarna i vårt representationslag ska komma från egna led."

Alltså inget om "rena" produkter. "Egna" som Sven förvränger till enbart/rena produkter.
Inget om att år stryks om man blir utlånad eller flyttar och återkommer.
Tror inte klubben tänkt specificera in i minsta detalj vad som är rätt eller fel.
Det är en vision som man strävar mot.
Lite exempel. Om man spelat i klubben sedan barnsben eller pojklag men som Jocke L går hockeygym i Modo och återkommer är jag helt säker man inte säger:
-Nej Jocke du räknas inte längre från våra egna led när du nu gått hockeygym i Övik.
Vi har raderat din historia. Vi har inget minne av att du spelat för oss.

Helt rätt om Modo också skulle kalla Jocke L "från egna led" för så gör ju även AIK.
Man kan alltså ha bakgrund i mer än en klubb -är jag hundra på.

En som Pudas med åk 1 hockeygym i Kiruna och bara två juniorår i AIK kan ju tyckas magert.
Fredrik Lindgren tror jag bara har sista junioråret hos oss.
Är inte helt säker men nog tror jag AIK räknar de från egna led vilket jag tycker är rätt.
Visst kan man ha åsikt om det men skillnaden är ju tydlig jämfört med en senior som värvas med lön och allt.
Ortio,Katic,Möller,Ellis,Matt Anderson,Bud,Hetta,Djuse,Pontus P och Jesper O ( 10 st) är tydligt inköpta.

Allt är egentligen glasklart men är man som troll besatt av att förvränga,smutskasta och ljuga går det naturligtvis fantisera och dikta ihop det mesta.

Sv: Övrigt
Zappaholic:

om jag ska vara en smula seriös,, så har såklart Lycksele stor del i Wingerlis utbildning och kunnande inom hockeyn. Där har vi mer vart och förädlat.

Sv: Övrigt
Yoda Marklund: Fast ibland är det lite svajigt hur ni räknar in era egna produkter. Ska till exempel Wingerli räknas in som en egen produkt då ni fostrat honom sen 16-årsåldern? Är det tidigt nog för att han ska räknas som en SAIK-spelare?

Sv: Övrigt
Ramos drabbas av ett litet sprattelanfall innan de vinner, det känner man ju igen.

Sv: Övrigt
foreman74:

det är svårt att vara ödmjuk när man är så jäääävuslkt bra som vi är , och förstår att det här med hockey kan bli lite av ett känsligt område att prata om på släktträffarna.

:-)

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

ja fem millar back är ju inte så illa pinkat! hihihihi! Undrar hur många miljarder hamstern behöver pumpa in i det läckande piratskeppet innan de kan mäta sig med oss? Enligt mina beräkningar, någonstans mellan 10 och15 miljarder per säsong.

Börje han sitter där och frustar och hatar och är så arg mest hela tiden. Tydligen ska våra grabbar med Skellefteå AIK som moderklubb inte räknas som egna produkter.

Annat är det med sprattelgubben Fabricius. Han är ju från Boden, men i Boden hävdar de att han är en Qatarprodukt. Samma sak i Frölunda, nej nej nej vi köpte honom från Qatar. Samma sak i Lev Poprad där han dammade in ett mål på 48 matcher, jag tror någon sköt honom på benskyddet så den studsade in. Ingen vill veta av honom, näe han är Qatar. Ganska exakt motsatsen till de som lirat och lirat med oss.

Sv: Övrigt
Luleå gick med förlust 4.9 miljoner,bra.
Jag är försiktigt positiv kring luleås problem men än är inget vunnet.
Vi gör visst också förlust men har det bättre förspänt.
Båda lagen sparar på trupperna men jag tycker vi fått mycket för pengarna jämfört med luleå.
Farhågan kring lulä är att en billigare trupp med mindre stjärnor går ihop och överpresterar.
Bulans styrka är nog också att ta hand om svagare trupper och svetsa de samman.

Hamstern lär nog också rycka in om det börjar krisa ordentligt. Där vill jag säga både han och luleå tror jag gjort ett stort misstag när han fått kokettera och sola sig i glansen som pengahjälte.
Undra om inte hans vilja att synas gjort väldigt många privatpersoner och sponsorer mindre givmilda. Spekulerar bara.

Hishon och en back ska väl in och då har de många med skadehistorik och vilken kvalite backen har återstår se.

Jag tycker det finns många väldigt mörka moln över Porsön men jag tänker inte ropa hej än.

Sv: Övrigt
Tarasov:
Om man lyssnar på de i norr borde han som blev intervjuad dementerat isf för att håna och hata alla andra klubbar och hävda Skellefteå AIK är bästigast...

Jag tror många klubbar har väldigt bra verksamhet som exempelvis Modo.
Där AIK lyckats relativt bra får jag för mig är steget från junior till a-lag. Är det inte där allt avgörs?
Det får inte bli för få,hur roligt är det för de yngre? Inte heller för många med för stort ansvar.
Rätt spelare måste få chansen och de måste tas om hand rätt i a-laget.


Sv: Övrigt
foreman74:
Ta avstånd från släkten:)

Sv: Övrigt
Sofos: Riktigt intressant läsning. Men glöm att detta kommer att bita på dom där i norr, har halva släkten i just Luleå och de har lite svårt med att övriga Sverige faktiskt kan producera något som är bra, till och med bättre, än vad som kommer från Luläää :)

Sv: Övrigt
Sofos:
Bra kommentar inne i luleåboken.

Önsketänker gör man väl alltid men jag får för mig stämningen i AIK är mycket bra och all mättnad är borta tror jag.
Hunger revansch och harmoni.

Än så länge är jag inte imponerad av de andras roster heller.
Luleå t.ex får jag för mig har stora problem.


Sv: Övrigt
Yoda Marklund:
Du har rätt. På sistone har jag börjat släppa Börje och gänget för det känns som de ligger ner.
Qatar är dock kvar i SHL så rent hockeymässigt finns all anledning belysa vad som händer.

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

Låt han hålla på. Lite skumt bara när Qatar är det största köpelaget tillsammans med Växköp, skillnaden är dock att Växköp är bra på att spela hockey. Anor har då ingen av dem.

Klart man blir stolt över vår talangverksamhet och förmåga att utveckla unga hockeyspelare. Det ligger vi i den absoluta toppen och har gjort så under en längre tid, om inte allra överst? Det tycker nog de flesta kunniga och intresserade. Läs artikeln t ex, finns även en uppföljning då de besöker hockeyns Mecka och frågar hur vi kan vara så vassa.

Men Qatar vill säkert vara bra på det här också. Linus Osmart ville spela VM-slutspel. Lassinantinen ville rädda pucken i play-in. Inget fel på viljandet, men tyvärr stora problem i kunnandet å fåandet. :-)

Sv: Övrigt
Börje har det inte lätt.
Han förstår inte att åren innan junioråldern är självklara sedan glömmer han bort spelare medvetet? verkar så.
Anton Danielsson
Simon Krekula
Summa 15 från egna led och 10 utifrån varav 3 som har Skellefteå AIK som närmaste SHL-klubb.
Tycker faktiskt det är tragiskt läsa det som pågår inne i luleåboken.

Sv: Övrigt
Gudars skymning vilken pajas Börje i Luleåboken är. Går inte ta honom på allvar.
Skulle vara intressant få veta om Pudas verkligen känner han blev "lurad" hit som junior men ändå väljer att återvända.
De andra juniorerna har tydligen "stulits".
Fjantar sig med siffror när han ska räkna upp våra spelare utifrån gör han också.
10st försöker han få till 13 genom att hoppa över nummer. Ska det vara humor?
Tror många lulefans tycker det är pinsamt töntigt och blir generade när de läser Börjes lögner.
Nu hittar han på det tydligen är "rena" produkter som räknas. Finns inget skrivet om att det handlar om "rena" produkter i AIKs vision och värdegrund.
Känns det troligt AIK skulle ha som mål att minst 5 av 10 spelare i a-laget ska vara "rena" produkter från egna led. Dvs alla som spelat för en annan klubb får meriterna från AIK raderade.
Börje med sitt egna regelverk blir galen för att Skellefteå AIK inte förhåller sig till hans fantasivärld.

Sv: Övrigt
Angående Jocke L tycker jag det är helt ok om Modo också skulle kalla honom "från egna led".
Ponera Jocke L på ålderns höst gick till Modo.
Börje: Joakim Lindström har aldrig tillhört Modos ungdomsled.

Sv: Övrigt
Börje kan inte läsa.
Börje ljuger.
Han har alltså drömt att om en spelare är född i stan spelat i Skellefteå AIK sedan barnsben men skulle göra en ettårig sejour som senior och återvända då inte får räknas från egna led...suck.
Dels är det inte Svea Rikes lag vi pratar om.
Sedan är det en vision man har och köps alla egna upp ett år tror jag nog man tummar på 50% regeln.
Jag hittar då inget om att spelares bakgrund i Skellefteå AIK raderas om man gör en utflykt och återvänder.
Stackarn får väl sitta och räkna bort Jocke Lindström så mycket han vill men AIK och vi som betyder något gör det inte och det är det enda som räknas.

Sv: Övrigt
Yoda Marklund:
Förstår inte vitsen. Varför sitter han och räknar på sitt eget vis?
Gjorde en snabbräkning och kom fram till typ 15 egna och 10 utifrån.
Av dessa 10 är såna som Jesper O,Hetta,Djuse geografiskt logiska när vi nu är deras närmaste SHL-klubb.
För mig räcker det och så länge man ser AIK håller kompassriktning är det bra.

Sv: Övrigt
Farbror Barbro:

Börje får ett skov. Tydligen har vi köpt Jocke Lindström och Gurra Lindvall som båda har Skellefteå AIK som moderklubb. Vidare är Axel Holmström i AHL och kommer att stanna i Nordamerika. Pudas, vår gamla lagkapten i J20. Sen lär även Krekula Jr få chansen i år, moderklubb Lejonström. Som vanligt stapplas felen på varandra.

Skönt att vi även nästa år uppfyller målsättningen med en majoritet ur egna led. En gyllene talangverksamhet.

Kikar man däremot på Qatar... Hihihi... ja där var det inte så många it egna led. Två stycken från Qatar kommun. Landets sämsta slutspelsmålis samt någon reserv på backen.

Man kan ju i detta läge tycka att det är lite underligt att angripa klubben som fostrat flest egna duktiga spelare det senaste årtiondet? Men logik, tänka och räkna innan man spyr galla, det är inte Börjes starka sidor. Hans starka sidor är ju ordbajseri kombinerat med lova följt av att bryta löftena, samt logiska kullerbyttor som motsäger tidigare inlägg. Sen där där totala bristen på självdistans gör honom till en riktigt rolig filur.

Sv: Övrigt
Yoda Marklund:
Sitter de bara och fantiserar eller?
Invånarantal och minskningar är inte deras starka sida. Sundsvall,Härnösand och Örnsköldsvik är då tre bra exempel på faktafel.
Öht prata om befolkning när det gäller kommuner med area en bit från kusten i Norrland är lätt deprimerande.
Jord och skogsbruk kommer aldrig sysselsätta som förr.
Nä hade inte Luleå haft staten under armarna hade det inte liknat mycket.

Sv: Övrigt
Dansbandshjon briljerar med sina kunskaper, batterifabriken ska minsann hamna i Qatar.

Det som talar för oss är att det enligt forskningsrapporten jag läste så finns det bara 2 st smältverk i Sverige som kan hantera processerna. Det ena var i Småland (Nässjö) och det andra är Rönnskärsverken i Skellefteå.

Grundaren är ju från Växköp, så skulle nog säga att deras omnejd är favoriter (då han även är en uttalad lokalpatriot). Det som däremot talar för oss förutom ett av 2 st smältverk som håller måttet är Sveriges överlägset billigaste el som kommunen dessutom äger, traditioner inom tung industri, infrastruktur med tåg och hamn. Ska bli spännande detta, tror inte fabriken hamnar i ingenmansland eller Gävle, utan i Växköp eller Skellefteå.

« · 1831647 · »