Södertälje SK

2611 inlägg · 374 ämnen

Forum

« · 1161693 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Tuff back klar för SSK
Nästa nyförvärv blev den rutinerade backen Fredrik Svensson som skrivit på ett 1-årskontrakt. Minns honom från hans tid i Luleå som en stabil defensiv back med en tuff, närmast elak spelstil. En sån som man uppskattar att ha i sitt eget lag och hatar när han finns i motståndarlaget.
Kommentera

Ny center klar
Ingen direkt nyhet eftersom SSK gick ut med det igår men för fullständighetens skull så ska väl ändå noteras att Jonas Almtorp är klar för Sportklubben. Han får väl räknas som ersättare för Yared Hagos som går till Skellefteå.
Kommentera

Sv: Back på G
Nu är det bekräftat att Lukas Kihlström liksom Andreas Gröndahl får ett A-lagskontrakt på 2 år.

Inget nämns dock om Daniel Despotovic, betyder detta månne att Daniel är på väg bort från klubben?
Kommentera

Back på G
Enligt SSK-bloggaren Klimpen (som brukar ha reda på sig) så är Lukas Kihlström klar för Sportklubben kommande säsong. Lukas kommer från SSK:s J20-lag och om namnet verkar bekant så kan det bero på att han är son till gamle storbacken Mats Kihlström.
Kommentera

Första nyförvärvet klart
Så presenterade SSK äntligen sitt första nyförvärv inför säsongen 09/10 och det blev den 22-årige danske landslagsforwarden Julian Jakobsen. Har ingen som helst koll på killen men det verkar vara en tekniskt skicklig spelare som utvecklats mycket de senaste åren och som nu vill ta ett steg till i en bättre liga.

Välkommen, Julle!
Kommentera

Sv: Bemis förlänger
Lelle:
Japp, såg det precis. Ännu en pusselbit på plats.
Kommentera

Sv: Bemis förlänger
Angående Bjurling alltså.
Kommentera

Sv: Bemis förlänger
Puh: Definitivt klart nu på Officiella sidan.
Kommentera

Ny målvakt klar
Enligt Hockeykanalen har Björn Bjurling skrivit på ett nytt 1-årskontrakt med SSK. Stefan Jonsson bekräftar att klubben kommer att presentera en målvakt inom kort men säger inte vem det är.

Om uppgiften från Hockeykanalen stämmer så blir det alltså samma målvaktspar som man hade större delen av förra säsongen.
Kommentera

Sv: Bemis förlänger
Lelle: Nu blev det också, inte helt överraskande, klart att Bemström d.y. också skrivit på. Jögge är klar för två år till i SSK. Han lär fortsätta inom organisationen efter spelarkarriären, jobbar ju redan på marknadssidan.
Kommentera

Sv: Bemis förlänger
Puh:

Riktigt skönt med Josefssons underskrift.
Kommentera

Bemis förlänger
Nästa back att skriva på nytt kontrakt blev veteranen Stefan Bemström. Fullföljer han det nya 2-årskontraktet blir han SSK:s näst meste back genom tiderna med 17 säsonger i klubben (Sven Thunman kom upp i 18).

Det artar sig, nu har vi två fulla backpar...
Kommentera

Josefsson förlänger
Skönt besked att Daniel valt att skriva på för två år till i SSK. Han hade en skadefylld säsong men var kanske bästa back i SSK när det som bäst behövdes i Kvalserien. Nu har vi tre backar..
Kommentera

Sv: Välkomna, Peter och Peter!
Peja:
I SSK:s slimmade organisation får nog alla dra ett tungt lass. ;)

Jag räknar med att både Gröndahl och Despotovic tar en plats i truppen.
Kommentera

Sv: Välkomna, Peter och Peter!
Puh: Ja, men att vara spelare och ledare är två olika saker. Minns t.ex hur Tomas Jonsson floppade i Brynäs. Larsson lär få dra ett tungt lass i SSK.

Förresten kommer Gröndahl att få en plats i A-lagstruppen nästa säs?
Kommentera

Sv: Välkomna, Peter och Peter!
Peja:
Visst är det en chansning sett till tränarparets erfarenhet (eller brist på dito) men jag tror att det mer handlar om personlighet än spelarmeriter. Poppe är en mycket uppskattad och respekterad person sedan åren i SSK, en riktig ledartyp och pådrivare. Jag såg honom i VIK:s bås när de mötte SSK och Poppe var definitivt den mer aktive av tränarna även om Lars Ivarsson officiellt var huvudtränare.

Peter Larsson är en helt annan typ av person, mer lågmäld och eftertänksam. En strateg som lyckades ta ett nederlagstippat J 20-lag till Top 8. Jag tror de kan komplettera varandra på ett bra sätt, däremot tror jag inte de kan trolla - SSK måste naturligtvis få ihop en ES-mässig trupp för att detta ska funka. Talet om "budgetsatsning" gör mig lite orolig.
Kommentera

Sv: Välkomna, Peter och Peter!
Puh: Konstigt tränarval. Känns som att SSK bara går på spelarmeriter?
Kommentera

Sv: Välkomna, Peter och Peter!
Puh:
Det skall bli intressant och se vad dom levererar för spelidé. Med en spelarbudget som skall bantas ner med 20 %.

Nåja, vi får väl se vad som trilllar in i spelarväg.
Kommentera

Välkomna, Peter och Peter!
Så blev det äntligen klart med ny tränarduo och som det ryktats ett tag så blir det Peter x 2 som tar över, Popovic som huvudtränare och Larsson som assisterande. Två ganska oprövade kort, alltså men en rätt spännande konstellation. Hoppas detta nu innebär att det kan börja hända lite saker på spelarförvärvsfronten också, det har ju varit rätt magert hittills.
Kommentera

Sv: Tack för allt, Nyman!
Lelle:
Tja, vem vet? Även utan musslan Nyman vid rodret är det ju "locket på" som gäller. Det ryktas att det ska komma ett besked i tränarfrågan under onsdagen, men det ryktas ju allt möjligt just nu.
Kommentera

Sv: Tack för allt, Nyman!
Puh: Det verkar som att även Heed lämnat.

Sjögren?
Kommentera

Tack för allt, Nyman!
Även Stefan Nyman lämnar SSK. Det verkar vara en ordentlig storstädning på gång. Vet knappt om man ska vara orolig eller förhoppningsfull. Ett nytt namn måste dock fram snabbt.
Kommentera

Sv: Tack för allt, Strumpan!
distanserad:
Onekligen, han har definitivt ett bättre KS-facit än vad någon Leksands-tränare haft på länge.
Kommentera

Sv: Tack för allt, Strumpan!
Puh: han ska tydligen till leksand... de kan behöva honom
Kommentera

Tack för allt, Strumpan!
Nu är det helt klart att Leif Strömberg lämnar SSK (för den här gången, kanske man ska tillägga). Om han inte redan hade kapat åt sig en alldeles egen del av SSK:arnas hjärtan så gjorde han det definitivt när han under denna turbulenta säsong kom tillbaka till klubben som gett honom sparken och, utan att visa någon bitterhet, lotsade laget igenom Kvalserien och räddade nytt ES-kontrakt till SSK.

Lycka till var du än hamnar, Leffe!

Vem som efterträder Strumpan är än så länge höljt i dunkel men lär avslöjas inom kort.
Kommentera

Kors i taket!
Glömde ju att uppmärksamma att Mats Wennerholm faktiskt fick rätt i sitt tips att SSK skulle vinna KS. Hatten av!

Låt det dock inte bli någon vana. Jag vill inte se några optimistiska tips inför nästa säsong, man vet ju hur ofta blixten slår ned på samma ställe...
Kommentera

SSK-Leksand 090409
Tack för den här säsongen, SSK!

Som väntat blev det lite pajas mot Leksand. Det är svårt att hålla uppe energin när det inte gäller något. Man kan intala sig själv att man spelar för sin heder, man vill avsluta snyggt, man vill vinna Kvalserien osv, osv - när det kommer till kritan fattas det ändå något.

SSK lekte hem den 1:a perioden i ren glädje över att kunna spela utan kniven på strupen men sedan tog soppan slut. Bjurling bjöd in Leksand med ett par tveksamma ingripanden (varav det ena var en riktig Rembrant) och vips så var det match. SSK skärpte åtminstone till sig så pass att man kvitterade både till 4-4 och 5-5 innan man som goda värdar lät Karlberg avgöra straffläggningen i sin sista match.

I sista perioden bytte SSK faktiskt ut Bjurling mot 16-årige Johan Mattsson som normalt spelar i J18-laget (!) Han fick en inte helt lyckad start med mål i baken vid första ingripandet men han spelade upp sig och gjorde en helt OK insats. Även 18-årige forwarden Andreas Gröndahl fick en del istid och såg riktig pigg ut.

På tal om målvakter så lär SSK behöva hitta en ny, eftersom både Henke och Bjurling ser ut att lämna klubben. Det kan bli en tuff Silly Season för gamla Sport.
Kommentera

Niklas Grossman till VM
Har helt lyckats missa att BÅG tagit ut Grossman till VM-truppen. Riktigt kul, man är ju inte bortskämd med SSK:are i de sammanhangen. VM-turneringen blev genast lite mer intressant. ;)
Kommentera

Sv: AIK-SSK 090406
distanserad:
Tackar!

Det sitter i ryggmärgen att man ska plågas in i det sista, jag känner mig nästan bestulen på den vanliga ångesten i sista omgången. ;)
Kommentera

Sv: AIK-SSK 090406
Puh: Grattis! (Ja sa ju att det var klart... ;) )
Kommentera

Sv: AIK-SSK 090406
Man får tacka för gratulationerna. Hoppas SSK kan hitta en ny nivå i sitt spel och ta sig ur både tråkhockey-fällan och det eviga lindansandet i tabellens botten.

Nyman (eller om det blir Heed) får ett tufft jobb att få ihop ett slagkraftigt lag, det är många kontrakt som går ut och det blåser snåla vindar när det gäller både sponsor- och publikpengar.
Kommentera

Sv: AIK-SSK 090406
Grattis till fortsatt elitseriespel.
Kommentera

Sv: AIK-SSK 090406
Puh:

grattis då, och framförallt ett stort tack för att ni spelade kvar lek-sand i allsvenskan.
Kommentera

Sv: AIK-SSK 090406
Puh:Grattis till att ni behöll ESplatsen .
Kommentera

Sv: AIK-SSK 090406
Metal Guru:
Omtumlande och märkligt. Jag ska gå i de glest befolkade gångarna, stå i någon närmast obefintlig korvkö, flina åt Leksands-målen som droppar in och bara njuta.
Kommentera

Sv: AIK-SSK 090406
Puh:
Det känns lite crazy, väl?

Det var länge sedan två ES-lag så här effektivt sågade bort resten.
Kommentera

AIK-SSK 090406
Tack, SSK! Kvalserien är död och det är så underbart. På torsdag ska jag åka till Templet och bese en KS-match utan hjärtat i halsgropen - ett helt nytt koncept.
Kommentera

Sv: SSK-Växjö 090402
Metal Guru:

SSK gör vad de gjort större delen av Kvalserien: vad de behöver - och sedan inte så mycket mer. Första perioden var bland det tamaste jag sett denna säsong och då har jag en del tama perioder att jämföra med. De enda som gjorde en riktigt helgjuten match var Dragan (som vanligt dominant), Videll och faktiskt Robban som kvicknat till. Klasen som varit i kylskåpet på sistone fick mer speltid och tog chansen, det lovar gott. Henke bra i målet men kanske lite passiv på studspucken som slank in.

I och med att AIK vann så förlängs plågan åtminstone tills på måndag. En pinne där och vi är klara - fast det vore väl inte likt SSK att ge oss en lugn avslutning på serien?
Kommentera

SSK-Växjö 090402
Nu börjar det se bra ut, åtminstone tabellmässigt.
Men nervig nästa-match, kan man gissa.
Kommentera

Sv: Västerås-SSK 090330
Stigsson:
Johan Thalberg strulade till det två gånger om och bjöd SSK på två mål, vilket blev avgörande för matchen. Det var först en misslyckad rensning bakom eget mål som hamnade mitt i gapet på Robban Carlsson vilket gav SSK viktiga 1-2, sedan tappade han balansen vid en utrusning när Daniel Josefsson kom fri och kunde göra avgörande 1-3.
Kommentera

Sv: Västerås-SSK 090330
Puh: Vad har hänt?
Kommentera

Sv: Västerås-SSK 090330
mattias - 74:

Eller hur Sanna Kallur kände det när hon snubblat på första häcken i Peking och gråtande skulle svara på Peter Jonssons snillrika fråga: "Hur känns det?" Ja, gissa...

Ibland tycker jag att det journalistiska "allmänintresset" borde kunna stå tillbaka för vanlig mänsklig hänsyn.
Kommentera

Sv: Västerås-SSK 090330
Puh:

Ja det är bara och fråga Salo vad han har fått stått ut med efter matchen mot Vitryssland!
Kommentera

Sv: Västerås-SSK 090330
distanserad:
Tack!

Var inne på Radiosportens hemsida och blev illa berörd. Varför i hela friden måste Tennisberg trycka upp en intervjumikrofon i nyllet på en helt förtvivlad Thalberg och tvinga honom att med gråten i halsen redogöra för sina tabbar? Sportens värld kan vara grym men det här kändes onödigt. Hoppas verkligen att killen kan skaka av sig detta, det är en duktig målvakt.
Kommentera

Sv: Västerås-SSK 090330
Puh: Gratulerar.
Kommentera

Västerås-SSK 090330
Pust.

1-4 ser ju ut som en stabil bortaseger men så var det förstås inte - det var ju SSK som var bortalaget och de ska naturligtvis pina oss stackars supportrar in i det sista. Fram till att Josefsson gör 1-3 i box play med två och en halv minut kvar är det en öppen historia. Det var målvakterna som var skillnaden ikväll, Henke stabil som vanligt medan Thalberg bjöd på ett par hjärnsläpp.

Nu kan väl VIK och Växjö i praktiken räknas bort, medan AIK och Leksand fortfarande är med i racet. Måtte nu SSK inte gå på någon underskattnings-mina mot Växjö på torsdag. Tre pinnar där och det ser riktigt bra ut.
Kommentera

SSK-Rögle 090324
Torsk mot Rögle och det känns som ett rån - SSK var bättre men en fummelminut i sista förstörde allt. Man får tacka Leksand för insatsen mot VIK, hoppas AIK studsar tillbaka hemma mot Växjö. Tror att detta var matchen SSK kunde ha tagit mot Rögle, det lär inte bli några poäng i Ä-holm. KS är lika läskigt som vanligt.
Kommentera

Sv: SSK-Västerås 090322
Martin Cibak verkar tyvärr ha spelat färdigt för säsongen - bruten tumme. Hagos ska dock vara spelklar mot Rögle. Oklart med Stefan Pettersson.
Kommentera

Sv: SSK-Västerås 090322
Alisandali:
Så "råttet är mågat", med andra ord?

Märkligt med Jere. Killen får nya, schyssta gig fast han i princip misslyckats var han än spelat. Är målvaktsbristen så skriande? Att vi lyckades sno åt oss Henke kan visa sig bli vår räddning (fast man då snarast var besviken att man inte satsade på en back i stället, dum som man var).
Kommentera

Sv: SSK-Västerås 090322

Puh:
Jag vet vad du menade , och jag försköte bara skoja lite mitt upp i vårat elände .

Nej , kommer inte att se en match till så länge Jere Myllyniemi har en plats i laget , det sa jag samma dag så dom värvade honom .
Och jag har enbart sett dom lite via TV dom senaste månaderna .

Kommentera

« · 1161693 · »