Södertälje SK

2611 inlägg · 374 ämnen

TIK-SSK 080128

975765 · » Till forumet


Sv: TIK-SSK 080128
Metal Guru:

Jag har nog inte bara en poäng, utan samtliga ;-)

För övrigt firar ju internationella ishockeyförbundet sitt 100-årsjubileum i år. De ursprungliga länderna som träffades 1908 och stiftade förbundet var Frankrike, Böhmen, Schweiz och...Belgien.

Belgien är också med när det allra första EM:et avgörs i Les Avants, Schweiz, 1910. Två senare, 1912, avverkas det första belgiska mästerskapet något man sedan fortsatt med även fram till våra dagar.

1913 vinner sedan Belgien EM i München och kan titulera sig europamästare. Belgien deltar även vid EM 1914, men sedan kommer ett världskrig och sätter stopp för kontiniuteten.

När sedan den europeiska och även globala landslagshockeyn får en ordentlig nystart 1920, så sker även detta i Belgien. Vi hoppar sedan 19 år fram i handlingarna och det är januari 1939. I Antwerpen tar stadens stolthet, Brabo, emot de blivande värlsmästarna Kanada (Trail Smoke Eaters) i inomhushallen, Sportpalais Merksem, inför 21 000 åskådare. Ett publikrekord för inomhushockey i Europa som står sig än idag.

Det här är mycket kultur. Ja, så mycket kultur att det är tveksamt om det finns något kvar till oss här uppe i kalla Norden. Speciellt med tanke på att det var just i Belgien och Antwerpen som Sverige tog rygg på övriga hockeyeuropa 1920. Då skall man också ha klart för sig att både Schweiz som Tjeckien (Böhmen) har äldre kulturer än Belgien.

Fast jag vet inte, tycker nog att det är lite si och så med dagens hockeykultur i Belgien. Hur som helst, en jävligt lång tradition har de i alla fall.

För 10 år sedan, 1998, spelade skåningen, Jonas Bergqvist sin sista landskamp i Tre Kronor. 272 st. blev det och iom det så passerade han smålänningen, Thomas Rundqvist som meste spelare i Tre Kronor genom tiderna. Förra säsongen kom det en annan skåning, Jörgen Jönsson, och passerde skåningen Bergqvist som meste spelare i Tre Kronor genom tiderna.

Detta känns lite konstigt. För har man tagit del av den allmänna opinionen här inne på HS genom åren, så känns det ganska vedertaget att just Skåne skulle sakna hockeykultur. Fast med tanke på herrar Bergqvist och Jönsson, så kan man istället fråga sig, vari helvete finns det då hockeykultur övht i detta avlånga land?

Kanske vi skulle bli lite mer klarsynta om vi fördjupade oss i begreppet kultur och framförallt lät bli att blanda ihop det med tradition?
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Du har en poäng, Et tu Brute:
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Puh:
Tyvärr sitter jag i ett hotellrum i Örebro av alla hockeymetropoler, och kommer nog inte ifrån ikväll. Annars dyker det säkerligen upp en och annan från Hockeysnack Fame i Axa.
Förvänta er inga mängder dock.
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Metal Guru:

Ibland tycker jag att ordet kultur misstolkas och sammanväxlas med tradition.

Jag tycker nämligen att både SSK, MIK och SAIK har just hockeykultur. Traditionen har däremot varierande ålder hos de tre lagen, som har en stark kvalseriekultur under det senaste decenniet.
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Metal Guru: Får vi se några moringar i Templet?

Fortfarande orolig för det där eländiga hemma-spöket...

F.ö. är alla lag klassiska utom Malmö/Mif/Redhawks/whatever och Cluben... :)))
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
ajon:
Apropå Hockeykultur - när började SAIK's bana i hockeyvärlden? När spelade SAIK sin första säsong i landets högsta serie? Vilket år spelade ni er första SM-final?

Du behöver inte svara, jag kan göra det åt dig:
Formatet blir SSK - Mora IK - SAIK:

Hockeyfödelse: 1925 - 1935 - 1943
Högsta Serien: 1925 - 45/46 - 55/56
SM-final: 1925 - 1950 - 1978

Eller betyder kultur något annat för dig..?
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
SIVASN: vi har då mer hockeykultur än er iallafall.
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Lelle: Vi hjälps åt å spela ner dom gulsvarta istället dom har ju ingen hockeykultur !! :)
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Lelle: skicka ner Mora till kvalserien imrron.
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Puh: Hehe ja. Kul att se att Hancock gör skäl för sig, man var ju ytterst tveksam i början, men skador är skador och tar tid att läka och rehab och form tar ju tid.

Mora nästa... släpp pucken för helvete! ;)
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Lelle: Mina föraningar har för längesedan avslöjats som rent önsketänkande så jag tror inte ett dugg på dem.

Quinn fortsätter att producera, patenterat virknåls-pass till Klasen. :)
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Metal Guru: Tack - och lycka till mot Skelet! På torsdag hoppas jag dock att det går lite lagom bra för er. ;)
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Puh: Jag hade en sån där konstig vinnarkänsla idag igen innan Timråmatchen... så det blev en tjuga på 0-2 och 1-3...
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Puh:
Man måste säga ett stort grattis till segern.
Kommentera

Sv: TIK-SSK 080128
Jisses, inför de här två bortamatcherna mot Frölunda och Timrå så kändes 3 poäng som en from förhoppning. Nu blev det 5! Kan vi bara jaga bort hemma-spöket i sex-poängaren mot Mora så kan man kanske börja andas lite lättare. Fast sedan är det ju två raka bortamatcher mot Färjestad...

Vad rökte seriemakarna när totade ihop det här?
Kommentera

TIK-SSK 080128
Förutom Jörgen Bemström och Per Hallin får vi också klara oss utan Kristian Kudroc ikväll. Lyckligtvis verkar det bara handla om en stukning på The Rock så alla tre spelarna kan nog vara tillbaka efter uppehållet. Richter har visat gryende form så förhoppningsvis ska vi inte lida alltför mycket av att ”chefen” är borta.
Kommentera

975765 · »