1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581233 inlägg · 6216 ämnen

Apropå nånting...

« · 2126235 · » Till forumet


Sv: Apropå nånting...
Hakar ni på?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Löven, Karlskoga, Modo, Södertälje torde gå bort...några fler?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
tjobba: Inte en chans enligt mig att vi väljer Modo. Modo är Modo och derbyn är derbyn och allt kan hända.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Så är det ju absolut. Och på pappret ska Timrå vinna mot de tidigare nämnda lagen. Det handlar kanske snarare om min egen ångest, och att alla de lagen känns obekväma, och att jag kommer "leta fel" när väl ett lag har valts
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Kan inte välja något av dom 5 första, utan 5 -10 beroende på vilket lag som går vidare.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Känslan är ju att Timrå väljer Modo OM Modo kravlar sig till slutspel. Modo är Modo, och det innebär kortast möjliga resa. Tror nog inte ett lag som Tingsryd är aktuellt, innebär väl isåfall två resor dit ner på en vecka.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Håkkybåkky: Jo det blir knepigt att välja oavsett vilka det blir. Men antagligen kommer väl Timrå att välja något av de lägst rankade lagen. Inte väljer de väl något av de 5 första även om de har väldigt lätt mot något av de lagen? De kanske väljer Västerås som är kvällens motstånd vi får se när vi väl kommer dit. Tingsryd, Västervik och Vita Hästen är ju tre andra lågoddsare att de väljer.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Det känns både bra och dåligt att få välja motstånd. Trist om man skulle behöva välja mellan exempelvis Tingsryd, Hästen, Mora och Modo. Alla knepiga på sitt sätt.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Helt fel dock, att få välja mellan de två lägst rankade kan jag köpa, men att 5an ens ska kunna möta seriesegraren direkt blir tokigt.

Visst, seriesegraren har gjort det bäst, men kommer du 5a av 14 lag så har du också gjort det väldigt bra, att då belönas med att kunna få möta 1an blir inte rättvist nånstans. Gör om gör rätt!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Knylan: Nu kommer ju inte Timrå att möta något SHL lag i kvalet utan bara lag ifrån hockeyallsvenskan. Vinner vi serien får vi välja lag både i kvartsfinal och semifinal. Vilka väljer vi är frågan bland lag 6-10?

"Hockeyallsvenskan 2020/2021 blir den 22:e säsongen av Hockeyallsvenskan i dess nuvarande form som Sveriges näst högsta serie i ishockey. Nytt för säsongen är att slutspelet spelas som en cup. Lagen som placerar sig på plats 1–10 i seriespelet går vidare till slutspel. Lag 1–6 går direkt till kvartsfinal, medan lag 7–10 spelar åttondelsfinal där 7:an möter 10:an och 8:an möter 9:an. Åttondelsfinalerna spelas i bäst av tre matcher där högst placerade laget börjar hemma. I kvartsfinalen väljer seriesegraren motståndare bland fyra lägst rankade lagen. d.v.s. segrarna från åttondelsfinalerna och lag 5 och 6 från seriespelet. Därefter väljer serietvåan motståndare och sedan serietrean. Mötena avgörs i fem matcher där de två första matcherna spelas med hemmafördel för det högre rankade laget, de två följande matcherna spelas hos det lägre rankade laget. Om en femte avgörande match behövs spelas den hemma hos det högre rankade laget. Vinnarna går vidare till semifinal där det högst rankade laget väljer motståndare efter samma princip som inför kvartsfinalen. Semifinal och final spelas i bäst av sju matcher. Vinnaren av finalen får en plats i SHL till nästa säsong"
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Det har läckt ut material som med videogenomgång studeras hos löven. Allt för att vinna små fördelar i varje moment på isen.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Heisenberg: jag var ju tvungen att hitta nåt att klaga på 😉
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
TimraStockholm: Jag tror ärligt talat LHC ryker i år. Svagt målvaktsspel plus att det verkar vara det lag med absolut sämst moral i laget. Ta en sån som Junland som för nån förlust sen specifikt hängde ut en av sina 19 åriga spelare i eftermatchintervjun. Som lagkapten visar det dålig karaktär att hänga ut en namngiven spelare sådär. Speciellt en ung spelare, ta sedan Junland själv som är den näst mest utvisade spelaren själv totalt sett. Nu verkar Junland dessutom lämnat dagens match med eventuell skada och förvsinner han ett tag framöver så ser det hans moral till trots ännu mörkare ut att kunna klättra uppåt i tabellen. Även och trots de har 2 spelade matcher mindre än vissa andra lag före i tabellen.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
TD: Extremt få bottenstrider i SHL har nog avgjorts efter 30 spelade omgångar, men att ett av två kvalande lag kommer vara en av de etablerade klubbarna känns väldigt sannolikt. Leksand började bygga något bra redan förra året och har – till slut, efter 20 år! – lagt stålarna på rätt saker. De stärkte organisationen med rätt kompetens och har dessutom fått otrolig utväxling på deras stjärnförvärv. Mycket imponerande. De började i rätt ände den här gången och det verkar fungera.

Överlever Oskars 52 omgångar ovanför strecket så ska de givetvis också ha all kredd, men det brukar skita sig till slut för lag av deras typ. Några vinststreakar här och där, sen kommer det ett gäng torskar i precis fel läge i slutet av säsongen. Mora var även dom uppe över strecket (med hyfsad marginal vill jag minnas) vid den här tidpunkten säsongen 18/19, då var de inne på sin andra säsong och hade ändå förstärkt laget rejält från deras debut-år. Sen lade LHC in en växel till med tio matcher kvar, Mora föll ner under strecket och sen kom helveteskvalet där Leksand gick upp utan att egentligen ha varit speciellt bra på hela säsongen.

Lärdom: gå upp i SHL, be till gudarna att du överlever första säsongen via kval, förstärk så mycket det bara går (på i stort sett alla positioner), hoppas att du får otrolig utväxling av de förstärkningarna inför år två och – framförallt! – hoppas på att någon etablerad drake fullständigt kukar ur. Oskarshamn kommer absolut inte hålla sig kvar på egen kraft utan kommer helt och hållet vara beroende av att LHC/HV/BIF/MIF ställer till det för sig själva. Och det är fan inte omöjligt, ett år som detta. Inte på något sätt.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
TimraStockholm: Ja jag gläds åt Oskarshamns framgångar. Vem gillar inte en underdog liksom.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
TD: Jo. LHC är just nu urusla och HV slutar inte att förvåna det heller för den delen. Skulle vara spännande att se ett playout med några av de gamla "Elitseriedrakarna".
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
TimraStockholm: lutar åt det IKO kan klara sig
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Jalapeno: IKO och BIF går bra just nu. Ser ut som att HV och LHC cementeras i botten.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DalleRalle: Absolut borde Modo ha stängt men i kval är det andra regler och då känns det som skrällar är vanligare än att favoriten tar hem det.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DalleRalle: AIK dominerade IKO, IKO dominerade oss, rätt dåligt det med 😉
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Vi dominerade inte Oskarshamn på nåt sätt, snarare Oskarshamn som dominerade oss stundtals. Vi mötte dessutom finalvinnaren.

Med tanke på spelet och hur det såg ut, så ja, rätt patetiskt att Modo inte lyckades, lite skämmigt nästan. Men som AJ sa i slutet: "Man får vad man förtjänar här i livet."
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DalleRalle: lika patetiskt som att vi åkte ur mot Oskarshamn då menar du?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Jalapeno: Nästan patetiskt att Modo inte lyckas stänga butiken. Leksand åker på 3 utvisningar i 3e perioden, Modo 0. 19-4 i skott + fullsatt hemmastöd. Slutar 0-2 i mål!

Men en stort jävla hav med applåder åt Leksand, helt galet att man lyckades med detta.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Jalapeno: MoDo spöade skiten ur Leksand, spelmässigt. Det får man vara ärlig å säga, men Leksand var noga med att pucken skulle in i målet också, den lilla detaljen missade MoDo ;)

Måste varit en jävla känsla att få sänka stöddiga Modo, i deras egna fullsatta hemmaborg, på detta sjuka sätt! Magi!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
DalleRalle: Kanske är lite partiskt men den matchen måste vara den sjukaste i svensk hockeyhistoria. Kanske hela den serien. Er 3-1 vändning mot Karlskrona är också sjuk men enligt mig kan inte jämföras med att ligga sist i allsvenskan efter typ 25 omgångar och sen vända och slå ut ett Modo som varit i SHL sedan urminnes tider.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Apropå det kvalet, speciellt den matchen. Modo behövde 16 chanser för att göra mål, Leksand behövde nästan 5 chanser, inte ens det. Snacka om kontraster.

KING HAUKE!!!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Intressant hur fort det kan gå, i ishockey, i livet överlag!

Här har Modo en 3-1 ledning + 5mot3-läge i 3e perioden - om en shl-plats! Idag (5 år senare) ligger man oerhört pyrt till, snart kval mot Ettan-lagen...
youtu.be/VZVio1A98_Y?t=7322
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Finns sparkapital i hela truppen. Tycker att det blev tydligt efter att man spöade Löven att luften gick ur en smula. Ifjol jagade vi bakom ett grymt bra Löven, och ett ständigt (i tabellen) gäckande Modo. Truppen var i princip helt ny, och man jobbade stenhårt varje dag på att bli bättre och bibehålla kontakten med topplagen.

I år slog vi rekord i antal segrar i rad redan vid jul. Konkurrensen är halvklen. Modo sladdar i botten, Löven har efter en kanonstart första 10 omgångarna rasat ihop fullständigt. Timrå är i det närmaste ohotade i tabelltoppen. BIK har gått bra på slutet, men har ett rejält avstånd upp trots 5 matcher fler spelade. Och: dom känns inte läskiga på allvar.

Timrå lär inte komma tebaks och prestera som man gjorde i november-december. Och, det behöver man inte heller. Det handlar om att träna/matcha bra, och utvecklas inför slutspelet. Gissningsvis fortsätter man att plocka poäng i bra takt, förhoppningsvis tar man alla matcher på tillräckligt stort allvar. Men som sagt, 110% urkrämning lär vi inte få se. Det dröjer nog tills vi börjar närma oss slutspel.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Verkligen :)
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Heisenberg: Det skönaste av allt är att vi har Jonte som visat innan att han höjer sig när det vankas slutspelshockey. Han leder poängligan, ändå känns det som han går på 80 procent just nu. Sjukt egentligen men sparkapital finns där framöver. 💪
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Ja såklart, men 15 matcher ger en större bild än 4. Om vi presterat som Björklöven om 15 matcher så vore jag betydligt mer orolig än vad jag är efter dessa senaste 4 mycket tveksamma matcherna från vår sida.

Vi har förhoppningsvis en tillfällig dipp, det har inte Björklöven..
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Heisenberg: ja men gör en tabell med de 4 senaste omgångarna så är jag inte så impad av vår egen form heller. Visst den är inte löven-usel men den är långt ifrån höst-TIK-bra. Kommande 2 veckorna blir mkt intressanta för vår del.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Det är väldigt fascinerande att ett lag med Björklövens "kaliber" presterat så otroligt uselt senaste tiden. Det är absolut ingen tillfällig dipp utan så här ser tabellen ut senaste 15(!) matcherna:
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Otippat att det är Wernblom som åker runt och letar ben att knäcka!
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
rabon: Sänk han ba
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Liv o död... Liv o död... kom igen när det gäller annat. As simple as that...
Ett hjärta är alltid ❤
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Jalapeno: större lättnad iaf
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: ja jag skulle kunna argumentera för att vinna kval ifrån allsvenskan är viktigare/roligare än sm-guld
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Lite poäng av Dahlen imorrn efter poängsvackan mot modo , vad sägs om det ? 1+2 och 4-2 seger för Timrå
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Jalapeno: jämför då det med ert ”omöjliga” avancemang mot Modo eller vårt mot Karlskrona där vi vänder 3-1 i matcher. Kan tycka att supportrar till Frölunda, Brynäs eller Färjestad borde vara avundsjuk på sånt. Kan inte tänka mig att slutspelet i SHL är i närheten av lika spännande för dom.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Jag håller på Arsenal i fotboll och kan säga att allt utom 1a är ett misslyckande och är du under topp 4 så är säsongen en katastrof. Så du kan ju tänka dig hur kul det är. Medans bara att Leksand ligger på 6e plats efter 30 matcher ger mig en otrolig lycka.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Jalapeno: Absolut! Skulle inte vilja byta plats med frölundasupportrar tex. trots alla deras sportsliga framgångar måste det vara ett oerhört fattigt supporterliv. Misären och motgångarna är en del av livet.

Har aldrig förstått dom som tex. hejar på Barcelona eller Real Madrid. Måste var som att typ heja på...Apple eller Facebook?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle: Håller med. Sen kan jag tycka att alla supportrar för "topplag" ska få känna hur det är i allsvenskan. Mycket roligare att fira framgångar när man tidigare upplevt motgångar.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Känner samma. Nån från J20 måste väl kunna komma in och fylla upp vid enstaka skada tex?
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: breddforward tycker jag vi kan skippa och satsa på 2 backar istället
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
sargad: ju längre klubbar som leksand och Oskarshamn klarar sig kvar och ju tidigare klubbar som HV71 åker ur och förlorar en hel massa pengar, desto bättre i min mening. Vi kommer aldrig någonsin komma ikapp ekonomiskt om det är samma fattiga klubbar som byter plats med varandra i SHL. Ekonomiskt kanske vi aldrig kommer ikapp ändå men vi kanske kan jämna ut maktförhållandena lite.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Charliejfz: HV har ju en längre hockeyhistorik som tog fart under 70-talet när Timrålegenden Bo Bulla Berggren gjorde några år där. De skulle vara kännbart för dom att åka ut med de skulle med största sannorlighet kämpa sig tillbaka just med tanke på historiken. Med Klöbben skulle det kunna gå sämre på sikt. Klöbben börjar förvisso också samla på sig några år som etablerat lag och de har väl redan kämpat i viss motvind några år. Lajkers, som är det lag jag gärna ser åka ut, har ju inte åkt på någon riktig snyting sedan dom köpte in sig i hockeyeliten. Frågan är hur de skulle klara sig om de hamnade nere i "skiten"?
Oskarshamn räknar jag med att de åker ur inom en 1-3 årsperiod p g a att de, som jag antar, bör ha mycket mindre ekonomiska muskler än övriga. Tycker dock att dom ska en liten eloge för att de fått ut max av relativt knappa resurser.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
KniveN: Känns inte riktigt lika allvarlig. Hardegård åkte ju dock för charging i liknande hastighet, så det borde vara två minuter för det också.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Spock: nja alltså, jag trodde det var den sena tacklingen i slottet som diskuterades. Vad jag kan se så har den inte anmälts. Däremot armbågstacklingen nere i Moras zon har anmälts.
Kommentera

Sv: Apropå nånting...
Olle:

Det är alltså jag som tittar på fel ställe.

Antog att anmälningar låg under www.hockeyallsvenskan.se/disciplinarenden
Vilket de borde göra...

Där står det just nu:

PÅGÅENDE ÄRENDEN
Inga pågående ärenden.

Därav min reaktion. Bra att det är anmält, är min nya reaktion.

_______________________________________________
Fattar fortfarande inte hur den som sköter jumbotronen kan vara så småaktig att den medvetet undanhåller information.

Att bjorkloven hade starka kopplingar till DDR var ju ett skämt, men nu börjar man ju undra. ;-) /s
Kommentera

« · 2126235 · »