Per HApps: Det kan jag faktiskt hålla med om även om jag brukar försvara Backe härinne. Jag är inte så säker på vilka alternativ det finns som är bättre på marknaden men jag skulle tro att vi blir varse till nästa säsong, tror vi har en annan 1:a målis då.
Annars är det väl så att man hellre ser en som gör som Kapanen, är överjävlig i typ 7 matcher bara för att sen rasa ihop i den 8:e och släppa en massa kassar men sen spika igen ytterligare 7 matcher....typ.
Per HApps: Det var grejen med Kapanen, han kunde bara stänga igen vissa matcher. Sedan hade han den fula ovanan att släppa enkla mål vilket var grymt irriterande men generellt sett var han suverän. Även Åkerlund tycker jag har en hög högstanivå.
mikenomad: Med våran ekonomi är det bara att sajna Åkerlund, det jag sett av honom är att han rör sig mycket bättre i sidled än Backe, smidigare och snabbare i förflyttningarna.
Hur mycket sympati man än känner för denne vår "Backe" är det inte utan att man håller föregående skribenter. Jag kan fan inte påminna mig särskilt många matcher som han har lyckats vinna åt oss. Vår senaste matchvinnare i kassen stavas Kimmo Kapanen och efter hans uttåg har man inte kunnat lita på "snubben" längst bak. Håller även med de som anser att vi borde ha fixat en ny och stabil back innan transferfönstret stänger. I övrigt ser det trots allt ganska hyfsat ut och ett slutspel känns inte allt för avlägset. Bara att hoppas att vi slipper mardrömsmotståndaren FBK i en eventuell kvartsfinal. Skönt förresten att Sonnenberg börjar plocka poäng nu också!
Det må vara sant, men jag skulle helst vilja se fler bevis på att han är vår nye matchvinnare i kassen innan jag skriver under på det. Att han är TIK:s förstekeeper under en hel säsong och visar varför. 2009/2010 möjligen...?
DJ Hemp: vänta nu. Åkerlunds statistik talar väl för sig själv? Han är hetast och han kommer förmodligen att jobba sig till en förstaspade. Som många redan sagt, backe är för ojämn och saknar glöden. För att se nyktert på det hela (trots att jag är tämligen berusad):
Backe har en förstaspade i ett elitserielag kring sträcken (och hans arbete är långt ifrån stabilt). Han vet att han aldrig kommer att stå i en högre serie än Elitserien.
Åkerlund är hungrig, statistiken talar för honom och han jagar förstaspaden och ger 100% i alla matcher han stått i hitills. Utan hans skador hade backe suttit på bänken i större delen av resterande säsong, det är jag säker på. Dom där omöjliga räddningarna ser man inte hos backe längre. Han står inte längre på huvudet och ingen kan påstå att han någonsin kommer att vara top-3 igen.
Det är nya tider nu. In med en målvakt som har ambitioner och hunger att bli bäst!
Olle: Du uttrycker som att det vore så att Backlund är en medioker målvakt utan någon potential alls att nå NHL t.ex. Där anser jag att du har fel. Backe har inte haft en jättebra säsong men nog fan har han potential att nå NHL även om jag tror att han är för gammal nu (inte att han är last gammal men det finns yngre målisar att välja mellan).
dr-nix: Varför är han ute och cyklar? Backlund duger men fan inte mer än det, hur många gånger har inte Backe släppt in mål första minuten av matchen bara de visar ju hur tänd han är......... Backlund blev aldrig den vi hoppats på han hade ett år - början på något stort, Men det var för två säsonger sedan!
Åkerlund, Där finns det en vinnar skalle! Han kommer bli mer än Ok Målvakt, Något år i tik, sen kanske någon NHL klubb skriver med honom.
Olle: Ja som jag ser det kan man inte gämföra Åkerlund och backe på gämnhet,,Hur gämn är åkerlund efter tio raka matcher?. Det är j-ligt lätt att gå in och och vara skärpt och gämn så länge man spelar för något och motståndarna inte läst hur man spelar och inte hittat alla svagheter,
Vem har sett Backe ogämn i tre kronor? eller ett slutspel? då det gäller tyder på att han har ett psyke att vinna, och vinna matcher..
dr-nix: backe i NHL ? ja du . de kommer aldrig att hända .. fast backe har varit riktigt bra under en period i serien .. några matcher lysande ..han är däremot för ojämn och har ingen koll på var han skickar returerna . och dom är för många ofta ..
dr-nix: Här tycker jag att DU är ute och cyklar. Backe ÄR en medioker målvakt och backe har INTE någon som helst chans att nå NHL. Är det någonting det finns gott om i NHL så är det duktiga målvakter. Tellqvist har inte en suck på förstaspaden i phoenix, Nittymaki som gjorde ett grymt OS slåss med Biron, Nabokov som står i SJ som toppar ligan har en målvakt som Boucher bakom sig. Det finns, seriöst, inte en suck att backe kan stå i ett nhl-lag. Aldrig.
Jämför backe med Markström eller Jonas Gustavsson, som är på väg uppåt i sina karriärer och kom sedan och säg att backe kan ta en plats i ett nhl-lag. För mig är det skrattretande, no offence.
För helvete grabbar! Det räcker inte att ha ett bra snitt över 5 matcher i svenska Elitserien. Du måste vara 19 år gammal och ha samma snitt i 20 matcher för att någon scout ens ska få upp ögonen för dig.
Backe är slut som artist. Han platsar i TIK men kommer inte att ta laget till några höjder.
Åkerlund har fortfarande en karriär att tänka på, det har inte backe. Ge honom förtroende och speltid och även han kommer att peaka.
Jag håller med dig vad gäller de matcher jag har sett Åkerlund spela, men dessa är inte allt för många så jag menar alltså att jag vill se fler bevis på att han är den förstemålis och matchvinnare som vi förtjänar att ha. Därmed är jag lite inne på Harryhaffas tankar, det vill säga att det tar sin tid innan man kan avgöra huruvida en målvakt har en hög högstanivå/innehar en önskvärd jämnhet eller inte. Eller vad säger du?
"Den 44:e omgångens spelare var onekligen amerikanen John Pohl, dumpad av schweiziska Lugano, men matchvinnare, två mål, när Frölunda däckade HV 71. 5-4.
I Lugano rankades John Pohl som fjärde utländske spelare i truppen, efter tre mål på 22 matcher. Vad som inte duger i Schweiz, får snabbt hjältestatus i Elitserien.
Den bistra sanningen är nog att svensk seriehockey har hamnat i bakvatten"
DJ Hemp: En rak jämförelse (utan specifik statistik) säger mig följande:
Faktum 1: Åkerlund har spelat strålande, nästan samtliga av dom matcher han faktiskt stått. (bortsett från en tabbe mot fbk sist?)
Faktum 2: Åkerlund är backup och yngre. Åkerlund är hungrig och har hitills ett bra facit.
Faktum 3: backe är (minst sagt) beprövad och skiner upp och gör 1-2 bra matcher i följd. Samtidigt så släpper han en del enkla puckar (4-0 idag, 0-1 mot ssk, det är nästan en tavla per match.) och har ingen strålande statistik direkt.
Allt jag säger är att satsa hellre på en hungrig målvakt som har något att spela för istället för en som gladeligen lär skriva på förnyat kontrakt utan meföljande förhandlingar...
Jag har aldrig sagt emot dig vad gäller Backlund vs Åkerlund. Precis som många andra här är jag ganska less på "Backes" tavlor som stundtals tycks ske i parti och minut. Han blev aldrig den matchvinnande förstekeeper man hade hoppats på, så mycket är väl säkert. Det jag har försökt säga i natt är dock att man gärna vill se lite mer av Åkerlund innan man kan förhöja honom till en slags Kapanen-status, det vill säga till någon slags Timrå-ikon ā la "Pekka". Nu tycks ju "Åke" vara fit for fight igen, så in med snubben mellan stolparna så fort som möjligt då! Rögle hemma på tisdag är ju värsta jävla ödesmatchen, liksom flera andra...
DJ Hemp: I min mening så har vi en värdig ersättare till backes långa och trofasta tjänst. Låt oss använda honom som just detta och inte förnedra honom med enstaka inhopp som om han vore en nödlösning. Backe är lösningen på kort sikt, Åkerlund kan mycket väl bli en långsiktig lösning.
nectis: Var ute och cykla lite där med Svenska komentatorer, är engelska idag men matchen imorgon (söndag natt) kommer Niklas Holmgren och Calle Johansson Komentera :)
F.Ö går det repris av Skills Competition kl 12:50 imorgon :)
Natten till söndag såg jag Chara slå världsrekord då han sköt pucken i 169,6 km/h!! Nu undrar jag hur hårt skjuter Lehtonen, för han är väl en av dom som skjuter hårdast i Elitserien, skulle vara kul att veta. Inte för att jag tror han kan slå Chara men endå :) Någon som vet om han kört något test?
Annars är det väl så att man hellre ser en som gör som Kapanen, är överjävlig i typ 7 matcher bara för att sen rasa ihop i den 8:e och släppa en massa kassar men sen spika igen ytterligare 7 matcher....typ.