1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577865 inlägg · 6216 ämnen

Hockeyallsvenskan 2017/2018

1834281 · » Till forumet


Sv: Hockeyallsvenskan 2017/2018
LIF
AIK
*************
Modo
BIK
Panter
TIK
Oskar
Löv
**************
TAIF
Västervik
Sportklubben
AIS
**************
Trojansk
Göbbhäst
Kommentera

Sv: Hockeyallsvenskan 2017/2018
1. Timrå IK - Det räcker.
2. MoDo - En annan klassiker.
------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Pantern - Alltid på språng.
4. Björklöven - Ännu en klassiker.
5. Karlskoga. Näst bäst i Värmland.
6. Tingsryd - Smålands glada gossar 1.
7. Troja/Ljungby - Smålands glada gossar 2.
8. Västervik - Smålands glada gossar 3.
------------------------------------------------------------------------------------------------
9- Oskarshamn - Smålands glada gossar 4.
10. Vita Hästen - Hästtendens.
11. Leksand - Knäckebröd.
12. Almtuna - I skuggan av Sirius.
------------------------------------------------------------------------------------------------
13. AIK - I skuggan av fotbollslaget.
14. Södertälje - I skuggan av allting.
Kommentera

Sv: Hockeyallsvenskan 2017/2018
Leksand ser starka ut och har erfarenhet av det här läget. Bakom det är förhandstipset att det är jämt mellan ett antal lag. Mitten/botten tror jag utgörs av Björklöven, Troja, Södertälje, Almtuna och Vita Hästen som jag tror blir sist. Är egentligen inte riktigt insatt, men är kommer tipset:

1. Leksand: Starkast trupp.
2. AIK: Alltid vassa.
----------------------------------------------
3. Timrå: Tappat spets, men jobbar rätt och systematiskt med ett fartfyllt spel.
4. Karlskoga: Tappat spets, inspirerats av fjolåret och jobbar skickligt med sin verksamhet.
5. Modo: Starkt lag, skicklig tränare. Tror dock att acklimatiserings- och nystartsprocessen inte är förbi ännu.
6. Tingsryd: Bra målvakt. Ser ut att fortsatt arbeta bra och vara framgångsrika på isen.
7. Västervik: År två, något sämre.
8. Pantern: Ser ut att fortsatt arbeta bra och vara framgångsrika på isen.
----------------------------------------------
9. Oskarshamn: Ser helt ok ut. Bra sportchef och tränare.
10. Björklöven: Driven tränare, men satsningen ser ut att ha tappat kraft. Värvat någon äldre och flyttat upp från sitt tveksamma J20-lag.
11. Troja: Välfungerande och vägvinnande lag. Starke förstamålvakten långtidsskadad, stort minus.
12. Södertälje: Har värvat etablerat, men tveksamt hur tränare Kim Jung-un påverkar gruppen.
----------------------------------------------
13. Almtuna: Verkar ha svårt att ta ett steg framåt, kan slå tillbaka i frustration.
14. Vita Hästen: Svag ekonomi, svagare satsning.
Kommentera

Sv: Hockeyallsvenskan 2017/2018
Puckat:

Modo
IKP
*************
LIF
BIK
TIK
AIK
IFB
AIS
**************
TAIF
VIK
IKO
Häst
**************
SSK
Troja
Kommentera

Sv: Hockeyallsvenskan 2017/2018
1. LIF
2. AIK
--------------------
3. TAIF
4. Modo
5. BIK
6. IKP
7. TIK
8. VIK
--------------------
9. IFB
10. IKO
11. AIS
12. SSK
-------------------
13. Troja
14. Hästen
Kommentera

Sv: Hockeyallsvenskan 2017/2018
El Maco: Känns tryggt och bra att vi slår ur underläge. Tittar man till expertisen så spås vi få svårt att nå slutspel. Då är det som det ska vara. Jag säger topp 5. Det har jag gjort sen truppen spikades, oavsett motståndarna.

Laget känns välbalanserad och brett. Två keeprar som kommer att kriga om förstaspaden på ett annat sätt än vad vi är vana vid. Rejält djup på backsidan, och en forwardsuppsättning där potential finns för tre producerande linor. Lägg till att vi har en handfull rightare vilken ger möjlighet till bra balans i formationerna och ett varierat päpä.

Serien i sig lär bli oerhört jämn. Det finns egentligen bara två lag som sticker ut och det är Leksand i toppen och Häst i botten. Sen känns såklart AIK och Pantern som två starka utmanare medans Västervik och Almuna blir svagare. Mådå grejar slutspel i år, men kommer löven få ordning på grejerna? Som brukligt lär nåt lag överraska rejält och ett annat braka ihop fullständigt. Tälje i topp och Bofors i avgrunden?

Så här blir mitt tips:

LIF
AIK
SSK
Tiken
IKP
Mådå
TAIF
Löven
VIK
IKO
AIS
Troja
BIK
Häst
Kommentera

Sv: Hockeyallsvenskan 2017/2018
El Maco:
Tingsryd tror jag kan komma rätt högt.
Kommentera

Hockeyallsvenskan 2017/2018
Det är väl dags att tippa serien va? Två frågor - är konkurrensen generellt bättre eller svagare? Är Timrå bättre eller sämre?

Leksand är väl grymmast på papper. Svårt att inte tippa högst. SSK verkar har följt upp det svaga fjolåret med att försvaga truppen. Svårt att inte ha långt ner i tipset.

Jag tror att Karlskoga, Västervik och AIK blir sämre. Jag tror att Modo blir bättre. Årets överraskning blir... Löven? Borde vara bottenlag men det är ju alltid något av de lagen som skräller.

Timrå blir trea eller fyra. Förra säsongen ledde vi ju serien ett tag men rasade på klassiskt manér. Nu har vi större bredd och kommer sannolikt inte känna av JVM på samma sätt. Bygger som vanligt hemmablindtipset på att vi får utveckling av de yngre och stabilitet från våra unga veteraner. Med tanke på våra fem tapp till SHL och NHL kommer vi att öppna svagare men komma mot slutet av serien.
Kommentera

1834281 · »