1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580162 inlägg · 6216 ämnen

IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23

1998008 · » Till forumet


Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Sputnik: När vi ändå verkar ha ett samarbete med Frölunda så kanske Nubben skulle fixa hit Raymond som siste lånespelare? Han får värdefull istid i en utvecklande miljö och vi får en spelare som skulle kunna lyfta vår offensiv i en andrakedja tex.

En tanke till som slog mig. Skulle inte Lööke passa bra som center? Spelsmart och ansvarstagande?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Heisenberg: Han är förmodligen på väg mot toppform herr Guter
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Rytter: Måste säga att det tog också ganska lång tid för Kapten Enström att komma i form efter en lat-sommar med träbänkssittande och tonvis med bärs på fiskafänget i Norrfälls. Men är man kapten så tar man ansvaret att jobba ikapp....
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Clay.2: Du har såklart rätt. Ska du eller jag berätta det för Charlotte Kalla så hon slipper trava fram och tillbaka på blötmyrar hela sommaren lång...
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Hassan: Toppform är bara ett ord för det är för mycket som skall spela in för att nå detta .
Toppform kan aldrig mätas i något .
Toppform finns när solen ler mot en och allt är great .
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Heisenberg: Ta hit honom... nu!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Clay.2: Toppform hur menar du? Syreupptagningsförmåga? Styrkemässigt? Jag kan hålla med om att det i viss mån kan vara en känsla men en känsla är ett väldigt trubbigt mätredskap.

Det är ju därför man gör en del tester under försäsong t.ex. för att se att träningen ger önskat resultat. Med tester menar jag olika typer av vo2max, styrka, snabbhet osv.

Om toppform varit en känsla hade det ju räckt att fråga.

Jag tror vi missförstår varandra. Med tung träning menar jag mycket skridskoåkning, uthållighet, mycket explosivitet på isen, kanske också i gymmet. Jag pratar alltså inte om spelförståelse, teknik, skott. Det är det jag kallar ”skills” lite slarvigt uttryckt kanske. Det jag menar är att t.ex. en spelare som Dahlén ligger väldigt bra till när det kommer till ”skills” i förhållande till sin maxnivå. Kanske är det därför PP funkar så bra, då är spelet oftast mer statiskt och närkamperna sker ofta i ett lägre tempo. Däremot kanske han inte är fysiskt formtoppad, alltså, han skulle inte slå pers på ett löptest, snabbhetstest eller styrketest.

Alla dessa kan såklart utvecklas och blir bättre hos alla spelare. Men av det jag läst och hört, senaste podden, ST, hockeypuls osv. Så verkar det som om Timrå kör ganska hårda fysiska träningar, alltså jobbiga träningar. Det borde betyda att man inte är fysiskt formtoppad just nu. En fysisk formtopp kan inte hålla i sig under en hel hockeysäsong har man tur kan man få den i 3 veckor kanske. Så det är en avvägning hur man ska träna för att vara tillräckligt bra fysiskt under säsongen men sedan kunna ha en ”överväxel” när det verkligen gäller.

Det finns ett annat begrepp som heter ”Flow”, det handlar mer om känsla, kanske är det en sån ”formtopp” du menar?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Förövrigt är det smått sanslöst att Mattias Guter står på NOLL mål och endast en assist efter 12 matcher i djurgården där han spelat mycket i förstakedjan och i powerplay. Jävla sopa!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Clay.2: Fråga Småland... han är alltid i toppform.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Hassan: Har du varit i toppform och hur var då känslan ?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
timråhockey: Är J.Johnsson given i HV? Just nu sitter han ombytt som extraspelare och därmed inte ens med på fyra kedjor ikväll.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Rytter: Inte nu igen, men snälle "rättrådige"
lille man, var mycket rädd om ditt (R)hyttande, värkböjda pekfinger.
Du kan ju drabbas av den "kroniska reumatismen" eller vad det nu heter uppe i metropolen Bjästa..
Trolltider, för övrigt, är det fortfarande din Faviss-julkalender?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Clay.2: Jag till exempel; jag kommer aldrig att komma i toppform. True story.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Clay.2: Jag förstår inte hur du menar.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Hassan: En del kommer aldrig i toppform för det kan bero på många fysiska orsaker .
Sedan toppform är en känsla man får när man är i fullform .
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Clay.2: Oj vad många frågor! Jag är inte fysioterapeut så jag kan knappt svara på några av dem. Jag har inte någon aning om Nässéns skada heller, hade jag fått ett latinskt namn hade det inte sagt mig något heller då jag inte är läkare.

Jag tror att samtliga Timråspelare som fick en hel sommarträning utan skade/sjukdomsavbrott är fulltränade. Alltså tror jag exempelvis inte att Hardegård är fulltränad. Sedan har jag inte superkoll på hur övriga spelare sjukdomsbild sett ut under sommaren så det har jag inget svar på.

Jag tror, och nu gissar jag friskt, att ingen eller väldigt få är i toppform, alltså formtoppade. Det jag sett och hört är att man fortfarande kör rätt tung träning mellan matcherna. När man toppar formen så släpper man upp träningen (alltså tränar mindre/lättare) efter en längre period av tyngre träning.

Förhoppningsvis är de formtoppade i mars, och förhoppningsvis behövs detta då vi har viktiga matcher att spela då.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Hassan: När tror du att Nässen blir fulltränad ?
Vad är skillnaden på fullt tränad eller toppform ?
Hur många månader har man på sig utan snuva eller dyligt om man är hockeyspelare attt bli toppform ?

Hur många Timrå spelare är fulltränad och i toppform tror du ?
Jag tror att alla som tränat med Timrå sedan deras träning började är fulltränade annars är det något fel !
Toppform får man när man är fulltränad .
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Rytter: Det är skillnad på att vara fullt tränad och att vara i toppform också. Titta på valfri längdskidåkare, friidrottare, boxare eller brottare och hur deras träningsupplägg ser ut så förstår du nog. Det funkar inte att köra en månad och sen är toppformen där. Det tar ju väldigt lång tid. En tvåveckors förkylning för en längdåkare i november och sen är ju den säsongen mer eller mindre förstörd.

Givetvis inte samma inom lagsport där man i viss mån kan klara sig en bit på skills. Däremot inte helt och hållet. Du kan ju tänka tillbaka på han med ”Dadbod” från er som var med i mästarnas mästare för några år sedan. Han kom en bit på sina skills trots nageltrång eller vad det nu var med foten.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
JanneH: Detta lånande och sedan tar dom hem killen igen när som helst ..
va kul .
Och då står vi Utan super killen !
Värva en spelare i stället !
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Rytter: Han pratar om det i Hockeypuls pod, lyssna om du är intresserad.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
RasmusVS:

Nu var det mer formuleringen fulltränad som jag kommenterade. Det är viss skillnad på att vara fulltränad och inte vara helt mentalt inne i det.

Finner det märkligt att 2 månader in på säsong och totalt 3 med träning skulle leda till att man inte är fulltränad trots en tuff säsong, hjärnskakning och sommar öl.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
RasmusVS: (orimligt) höga krav på sig själv?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Rytter: Pissig säsong i Nordamerika, ej önskvärd sommarträning och åkte på en ganska kraftig hjärnskakning i slutet av förra säsongen.

Han är i form, men inte i 100%-ig form enligt honom själv.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Clay.2:

Vad har Dahlén gjort som behöver en halv säsong på sig att komma i form? Pojken är ju ung och ska ju vara igång efter 10-15 matcher och 2 månader av träning.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Heisenberg: dom släpper aldrig han är ju given i laget just nu
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
JanneH: Hv71, Johan johnsson?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
hockeyärnice: MrMadhawk reder ut detta med lån i Expressen idag, han skriver:

"Utgångspunkten är att tre utespelare kan lånas in till en allsvensk klubb. Och en målvakt.
Målvakten kan gå fritt.
Det kan även två utespelare göra.
Den tredje spelaren får lov att starta starta en låneperiod, sedan gå till SHL igen, för att sedan avsluta i HA-klubben."

Vi borde alltså ha möjlighet att plocka in ett SHL lån till (även om nu Nässén ska räknas). Jag tror alla här inne vill se en center och då undrar man ju vilket SHL lag som kan tänkas vilja låna ut en sån till oss?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
kulltorp: Håller med om spelarna du nämner.
Skulle nog vilja fortsätta som man avslutade gårdagens match. Upp med Hartmann och få tyngd i 1:a kedjan och ner med Lööke till 2:a kedjan och få en bra lekkamrat till Ohlsson.

Hardegård får det svårt att ta plats om han fortsätter som igår. Otroligt långsam i tanke och handling i egen zon vilket gör att han ställer till för både sig själv och lagkamrater och vi blir fastbitna i egen zon.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Kerstin_k: Dahlen säger att han blir kanske / troligen fulltränad effter jul.
När blir då Nässen det ?
Sedan skall Timrå leta efter nya spelare ? för vad är ambitionen denna säsong. ...realistiskt sett .
Ja ..vid större skador än ett skotten i foten som Hasse Alfredsson sa
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
tjobba: Efter att ha sovit på saken så känner jag mig väldigt nöjd med gårdagens match. Jag fick se vad jag förväntat mig innan.

Vi står upp bra på bortaplan mot ett mkt bra Löven, ett allsvenskt topplag. Löven har, som ngn sagt innan, ett bra grundspel och spelidé som man numera kör konsekvent genom matchen, i 60 min. Det gör dem oerhört svårslagna på denna nivån.

Dahlén-linan har fortsatt lite jobbigt i 5 mot 5 spelet, vilket jag tycker mig se beror på att det går lite för sakta, och spelet i egen zon passar dem inte alls.
Man är dock sylvassa i offensiv zon och PP spelet är fortsatt bra även om man inte fick sätta ngn igår.

Sebbes femma är den som lyfte enormt igår. Sebbe har verkligen tagit ett kliv till i år och är oerhört drivande både framåt och bakåt.

Övriga femmor jobbar hårt och det är imponerande hur mycket man ligger i skottlinjen och täcker skott.

På backsidan är vi bra generellt, även om vi kastar bort en hel del uppspel på dåliga pass. Kul att se vad lugna vi är med pucken i egen zon.

Är dock orolig för Hardegård. Ser inget positivt där just nu. Felpassningar, dåliga flipp-passningar och det går allmänt långsamt.
Hoppas jag har fel.

Lerebäck!! WOW!!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
mattias - 74: Pessimist, optimist, realist, det finns i alla , men när skall man ta fram det rätta ?
Det är jäkligt svårt när man håller på våra lag som aldrig .....?
Levererar 1000%
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Töm och GLÖM POJKUSLINGAR!!!
Lövens tyngd i anfallszon och snabba uppspel mosade oss igår!!
Och målet vi blev av med...
På de direktiven vi fick på årets domarutbildning så ska det tyvärr vara bortdömt!
Bittert...men sanningen!
Nu ladd vi tusen till imorgon kväll...
Vi är Timrå IK och vi ger aldrig ALDRIG upp!!!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
tjobba:


Så fort vi förlorar en match går sågen varm här inne ”

Har du läst Brynäs gästbok? 😂😂👍🏻
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Så fort vi förlorar en match går sågen varm här inne. Jag är inte alls bitter. Tycker vi gör en riktigt bra match och bjuder upp till kamp, en värdig (tidig) seriefinal.
Vi har ett bortdömt mål och två ramträffar. Vi kunde lika gärna ha vunnit med 4-2.
Det kommer dröja innan vi får ut max, det har laget varit tydliga med. Jag tror vi kommer spela vår bästa hockey efter jul. Och i dag var det mycket som kunde ha varit bättre i vårt spel såklart, men för att vara tidigt på säsongen står vi upp mycket bra och kunde lika gärna ha vunnit. Känslan är densamma som när vi gick upp senast, vi höjer oss mot de bästa lagen.
I dag var inte ens 54-33-81-kedjan bäst. Det var Ohlssons lina däremot, och vi var nära att vinna trots att förstalinan bara var godkända.
Jag tror vi kommer hänga kvar i toppen, men vilket lag av Löven, Timrå och Modo som kommer missa allsvenska finalen vete fan. Jag både hoppas och tror att vi tar en av platserna. Jag tänker inte vika från känslan jag haft hela tiden, att vi vinner serien innan det är färdigt.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Tack för god match! Två bra lag som möttes, och jag tycker inte det hade varit orättvist om ni gått vinnande ur matchen. Nästan helt jämn match enligt mig, kanske liten fördel oss.

Lyckas ni bredda er produktion så fler spelare än superkedjan bidrar offensivt så kommer ni bli riktigt obehagliga.

Ni som dök upp på bortastå tycker jag bjöd upp till bra stämning också. Lycka till framöver!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
JonteD: Apollo?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
timra_060: den situationen lär vi inte se igen...

Men det var lite 50/50

Albin är där och han stör Canadas arbete vid målsituationen...

Sedan är Albins chanser att ta sig ur situationen obefintlig iom att löven backen trycker honom mot målet...

Det kunde lika gärna dömts till fördel Timrå.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Finns det nåt klipp med sekvensen vid det bortdömda målet nånstans?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Kerstin_k: Har inte mycket till val faktiskt, är bara 12 forwards i dagsläget, räknar med att Fjellström blir borta ett par månader och Nässen likaså, sedan kommer sjukdommar osv så han måste nog ge sig ut och leta, visst kan vi lyfta juniorer också men tror vi behöver få in en ganska snart.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
söder över: Skulle tro att marknaden är ganska tunn vad gäller offensivt skickliga centrar som har ett spel värdigt topplag i AS. Och skulle det finnas nån kostar dom säkert mycket mer nu än i somras alternativt innan fönstret stänger i vår och lag i Europa lönedumpar transatlanter... Vi ligger i topp fortfarande, Nässén är på ingång - skulle bli mäkta förvånad om Nubben gör nått nu och riskerar ekonomin.

Men även jag skulle vilja byta ut Wahlgren, precis som ni. Drömmen vore ju EK19. Men jag tror helt enkelt inte att det kommer att hända nått innan årsskiftet.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Ikväll är vi ödmjuka. Grattis Löven.
Eran fart och tyngd och kompakta spel malde sönder oss ikväll.
Ett billigt första mål likt det Brattström släppte in senast mot Mora...
Ett dragskott ifrån sarghörnet.
Förövrigt spelade han bra.
Men....resten....samma spel mot Kristianstad på freda och Gonatt....
Nä..vi jobbar vidare...
Utan mål 5-5...då VINN man inte några matcher tyvärr!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
En ny center måste in! Nässén måste komma in men hans status är osäker. Värva en center... Wahlgren på nån kant kanske eller öppna båsdörren. Då kan år 2020 bli väldigt tung o intressant. Agera Nubben!!1!1
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Sputnik: vilken åkning var det?

Sebbe O ja! Men annars vettefan hur mycket grillor vi åkte...

Det var någon i varje kedja kanske men va har det för betydelse?

Jag tycker också att det iom idag finns ett signal värde i att besluta sig för att skaffa en till center som kan ta rollen för ett topplag!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
5-5 nivån måste upp
wahlgren bye bye..
måste ha minst 2 femmor som funkar
....
små marginaler ändå
stolpe in..el mål på lundins in knuff*
o löven fått jaga
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Sputnik: verkar ju inte bli något nyförvärv som jag tolkar det, nubben sa i pausen att det kanske finns ”en slant” men han är nöjd med truppen och väntar på nässén.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Woody: ja vi torskar duellerna vare sej de handlar om rörelse med puck eller utan puck.

Vi passar på hälar och knäskålar osv...

Och vi försöker dra ner tempot när löven tok checkar...

Haha det är ju smart! Kan ju lika gärna ge pucken till dom där gröna uniformerna...

Men ja tempot är uselt!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Woody: Håller inte riktigt med. Grabbarna i Timrå åker skridskor. Bara det att Löven har en spelide som alla anammat och man vet vad man skall göra hela tiden, det är synkat i spelvändningar och presspel på ett helt annat sätt än i Timrå.

Ursäkta tjatet men än en gång så trampar Wahlgren bara vatten och det måste ske ändring snarast så 1:a kedjan kan få avlastning.
Där är skillnaden idag tycker jag att Björklöven har i allafall 2 toppkedjor som kuggar. Idag är Ohlsson väldigt ensam men han har ett sånt skönt driv nu som vi bara måste uttnyttja med en spelskickligare center än Wahlgren.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
Timråbo1: Japp, ser redan fram emot att ta emot Löven i NHK. Men det blir svårt att vinna matcher när inte PP funkar som det gjort, 5-5-mål känns lika sällsynt som BP mål.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
kulltorp: Imponerande match av Löven. Timrå behöver studera den här matchen för att lära sig checking och utspel ur press. Där är Löven hästlängder bättre i dagsläget.

Och då ska gudarna veta att Timrå gjorde en riktigt bra bortamatch. Ända tills det blev lite tidsnöd och stressat i jakten på kvittering. Då blev det mest bara pannkaka av allt.

Lite tragikomiskt ändå; minns bakåt ett par säsonger, då var det PP vi gnällde på här inne - konstant. Nu är det omvänt. Sämst i fem mot fem.

Återigen; rolig match. Kändes lite slutspelsaktig.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
roger_sundsvall: vi har en match mindre spelad så nu krossar vi Kristianstad på fredag så hänger vi på i toppen. ALLA TILL NHK
Låst ämne

1998008 · »