1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581064 inlägg · 6216 ämnen

IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11

2226734 · » Till forumet


Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Öndulat: Jaha, då förstår jag 😆😅
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Hank: 7 är dessutom numret på Hanzls tröja under försäsongen. Nu har han nr 78, och om man tar det numret minus Ratties träningströjenummer (22) får man, om man är halvkass på matte, 54. Vilket alltså i klartext betyder att Jonte hela tiden varit tänkt som 3e-länk i den kedjan.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Sputnik: Det viktiga är siffran 7. Kan man sin Timråhistoria och läser mellan raderna finns det inget tvivel. Machulda spelade 7 sekunder innan han lämnade oss och Stures tal var 7 timmar långt. Jag tror det är klart.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Heisenberg: Ja det går ju inte att misstolka det där!!!
Sen att detta står längre ner behöver inte betyda så mycket..

"Jonathan skrev på ett envägskontrakt med San Jose över säsongen 2021-22 den 14 juni värt 6,5 miljoner kronor och planen är inte att åka tillbaka till Timrå om han inte tar en plats i Sharks i höst.

– Jag hoppas naturligtvis att jag har ett bra träningsläger och gör bra ifrån mig under träningsmatcherna, så att jag får chansen i NHL. Om inte, så är jag beredd att spela i AHL med Barracuda. Fördelen här är man kan bo kvar på ett och samma ställe, då lagen har samma träningsanläggning."
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Sputnik: Jäklar, då är det ju bekräftat. Han säger ju nästintill rakt ut att han kommer ansluta till Timrå efter sju matcher i år..
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Sputnik: Artikel om Dahlen i expressen.
Nån som läst och misstolkat "7 matcher" 😅

"Om tiden i Barracuda säger han:

– Det var härligt att få komma hit och se hur allt fungerade för två år sedan. De SJU matcherna kanske inte gav mig så mycket, men att ha varit här tidigare och lärt känna klubben och träningsanläggningen är något som jag har jag mycket nytta av nu. Jag känner mig mer bekväm med allting."
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Rip Kirby: ja :) tror det var i 2an då vi gick i lågstadiet.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Öndulat: Har han hetat ngt annat än Erixon i efternamn menar du?
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
mikenomad: Lander styr upp defensiven i den kedjan
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
kulltorp: EP, Dahlén, Pääjärvi, Lander och Boqvist är klara. Blir SHL-historiens mest offensiva 5:a 👊
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Bragd-Birger: Ja, jag tror att det hängde på att Olofssons plats...
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Sputnik: ruskigt tråkigt är det. Varit bekant med honom sen han hette söderberg. Synd han inte får avsluta karriären på sina egna villkor.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
mikenomad: 😂
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Tung läsning, hoppas Sebban får en normal vardag och hälsa igen. Synd att vi inte fick se honom i Timråtröjan igen, men först och främst hoppas man ju på att han får hälsan i behåll igen. 🙏
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Öndulat: förmodligen håller EP på att tjata hål i huvudet på Nubben om att få ta en 3e-centerroll. Nubben vill dock "köra på med befintlig trupp", men samtidigt inte stänga dörren helt om det uppstår skador.
Snart lär väl EP ge upp och skriva på nytt.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Sputnik: Är inte EP restricted free agent nu? Verkar inte riktigt komma överens om lönen.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
innekillenskomp: Hörde att Jonte kommer vänta exakt tills första mötet med Vancouver, efter det tar han med sig E.P hem och bärgar Timrås första SM guld i SHL!
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
roger_sundsvall: Jag sitter bara och väntar på att han ska presenteras. Men det är ju jag det.:-)
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
innekillenskomp: Låter mycket rimligare. Är väl standard det?
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
nectis: Så dumt att det inte ens är värt att kommentera
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
innekillenskomp: Flyger hem innan tredje börjat?
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
nectis: Jag hörde rykte om 6 matcher en period och 12 minuter.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Sputnik: Han kommer att få rejält med chanser. Man skickar inte ned en spelare med envägskontrakt i första laget. Jag har svårt att se honom ge upp just för förstahandskontraktet.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
roger_sundsvall: Konstigaste ryktet jag hört. Som att det skulle vara förbestämt att han lämnar efter 7 matcher. Sen då? Behöver dom han inte? Vet dom redan nu att han inte kommer vara tillräckligt bra efter 7 matcher? Jättekonstigt haha.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Synct: Sorry my bad. 8 miljoner kronor är rätt givetvis. 👍
Men lär nog vara svårt för Timrå att matcha dom pengarna ändå..
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Sputnik: 8 miljoner kronor ca, inte dollar.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
roger_sundsvall: Varför just 7 matcher? Njae tror det är ett rykte av den allra otroligaste sorten. Men nog tror jag ändå det kommer svidas i Timråhjärtat en del extra om det går tungt i SHL och han "tvingas" spela AHL ännu en gång parallellt. Då är nog frågan om han inte jobbar för en utlåning ändå.

Det som talar emot en utlåning till Timrå är ju kontraktet som endast är på 1 år. Vad får SJ ut av att låna ut Jonte liksom?

Att Jonte skulle riva ett 1vägskontrakt i NHL värt 8 miljoner Dollar känns åckså väääldigt långsökt.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Rykte
Dahlen kör 7 matcher där borta
sen är han tillbaka 👍
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
kulltorp: jag betvivlar inte att Timrå kommer att uppvisa ett betydligt bättre försvarsspel framöver. Det man presterade i lördags var ett ofärdigt, osynkat spel. Man kan fråga sig varför, men uppenbarligen har man helt enkelt inte hunnit sätta det spelsystem man eftersträvar.

Jag ser ingen anledning till panik om Timrå startar serien lite knackigt. Iaf inte så länge man ser att det blir bättre och bättre, och så länge spelarna inte börjar bli uppgivna och tappa tron på det man håller på med.
Det pratas om att felet ligger i att vi mötte Modo och Löven × 2 under försäsongen, och att vi därför inte var beredda. Jag tror inte att det hade någon som helst betydelse. Det såg lika jävligt ut mot Modo som mot IKO, skillnaden är att Modo inte kunde straffa oss på samma sätt.

Nej, det här handlar mer om Timrå än om motståndaren. Nu hoppas jag - och tror - att det kommer att se bättre ut framöver. Det är dock lite svårförståeligt hur det kan se så uselt ut på en så banal nivå. Jag menar, det är ju inte så att Timrå tagit in en helt ny tränarkonstellation med en ny, djärv idé om hur hockey ska bedrivas. Eller att man har en helt ny trupp att jobba med.

Möjligen är en del av sanningen, obehagligt nog, den att Freddanz är begränsade i förmågan att sätta - och lära ut - ett framgångsrikt spelsystem. På HA-nivå, med en #54 som obestridlig ledare och härförare, funkar det. Men när nivån höjs och spelsystemsbristerna blir avslöjade och utnyttjade, så...blir det jobbigt.

Möjligen är det så. Men jag hoppas att man lärt sig av läxan från 18/19, och kan vara betydligt mer cyniska i sin hantering. Spela enkelt, fokusera på en spelmodell som passar det trubbiga forwardsmaterialet och där man får så många kampmoment som möjligt. Gå all-in där, och sikta på att alltid, i varje byte, jobba liiite hårdare än motståndarna. Det kommer att ge en del sköna poäng i november-januari, när lagen på den övre halvan vill plocka sina poäng utan förlust av framtänder.

Och: vill se mer av cynism även i laguttagning/spelarsammansättning. Ok att Diddes skada ställer till det lite, men backformationerna tycker jag är obegripliga. LaLle och Zajje i samma backpar känns korkat. Defensivt, för deras egen offensiv - och för den offensiva kvaliteten på övriga backpar.
Svensson-Westerlund funkade ypperligt i fjol, och jag tycker att dom borde få fortsätta tillsammans även i SHL. Så tänker man ju när det gäller exempelvis Lundin-Lööke, Liljewall-Hartmann, Boyce-Madsen...osv, och frågan är snarare vad som kan krävas för att man ska tänka "nytt & fräscht" där. Skador, förmodligen.

Med allt ovan sagt - gillar ändå Freddanz såssighet, i ganska stor utsträckning. Jag tror att deras icke-cynism har fördelen att det kan få gruppen att komma ihop på ett bra sätt och känna delaktighet. Men: det myset bygger på framgångar. Tror få spelare kommer att känna samma tilltro och geist inför alla-ska-med-tänket om man sladdar 12 poäng bakom redan i oktober.

Hursom: det här är jävligt spännande och intressant. Vi visste att det skulle bli ångestfyllt och snortajt redan från början, och nu har vi fått ett första kvitto. Kan laget hantera den här serien och hitta sätt att tävla ordentligt med betydligt namnkunnigare, dyrare lag? Kan spelarna som m å s t e ta för sig och utvecklas (Lööke, Lundin, Lodin, Svensson, Carlsson, JJ osv) hitta styrkan att också göra det? Även om det går trögt och motståndarna straffar varje misstag skoningslöst?

Intressant, som sagt. Kommande omgångar (i detta redan haltande schema) kommer ge fingervisningar om varthän det barkar. Vore ju förjävla mysigt om Timrå reste sig och började chocka skiten ur SHL med rejäl, dieseldoftande kämpahockey. Låt oss hoppas.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Synct: Nej kom förbi med smuggel spriten din billigt och bra bruka det vara 180 nu också för 24 Carlsberg ?
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Modano: Inte hunnit iväg på bolaget än?
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Icingpucken: Klart han går före fröken Olofsson Bojan få se hur proffsig Timrå är som klubb nu om man lagt ner sitt jävla kompis dadda. Annars så behövs nytt blod tränare som sportchef
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Hade också gärna sett Oliver i laget, men med tanke på att vi står här med 15 seniorforwards så kan jag ändå förstå om man i säsongsinledningen låter de 15 spela bort sig själva från ett par platser för att på så vis kunna bryta/låna ut med någon/några. Samtidigt som man matar Oliver, som man måste komma ihåg är väldigt färsk och knappt spelat J20-hockey ens, med istid i just J20. Tre matcher på tre dagar med mycket istid (vilket jag förutsätter att han hade) tror jag ger honom mer i det långa loppet än vad åtta minuter mot IKO gjort, även om det är det tråkigare alternativet.

Senast vi tog upp en från J20 som inledde med kalas var ju Nielsen, och utan jämförelser i övrigt, så ser vi ju hur det gått för honom. Han färgade inte i HA i något av lagen och var ändå rutinerad på juniornivå med två säsonger som ordinarie i J20.

Skynda långsamt är oerhört tråkigt för oss på sidan, men i det här fallet tror jag ändå att lite is i magen är bra. Oliver kommer få sina chanser i SHL.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Olle: Väl talat! Vi har pissat bort försäsongen men nu lägger vi den till handlingarna och ber till gudarna att vi inte pissar bort SHL platsen också. Vi kanske inte ens behåller den om vi spelar upp till vår nivå men vi som nykomling har fan inte råd att underprestera. Som nykomling måste man jobba hårdare och vara smartare. "Vara smartare" är kanske lättare sagt än gjort men nog faan tror jag detta lag kan jobba ner motståndet i bra många matcher... OM de vill.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
JanneH: Jag hoppas att vi tagit lärdom av förra matchen. Jag tror mig veta att Antes kapacitet att bygga bra försvar ska lösa detta. Och vem vet, Timrå IK har överraskat oss förr, kanske blir vi nykomlingen som växte likt en ful ankunge...
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Hassan: ”rejäla pass på bladet” är en klyscha som gubbar som mig drar upp när man är sur på prestationen på isen men jag tycker det är en produkt av att man inte är redo. Man är inte van tempot i SHL, man kan inte justera sin egen kapacitet till motståndarens prestation osv. Det är supporterns motsvarighet till tränarens ”vi måste vara snabbare i tanken”-förklaringen. Det kanske är dags att förpassa försäsongen till historieböckerna men jag tycker det var bedrövligt hur man kunde följa andra lags försäsong och se vilka kliv dom tog medan vi stod helt stilla och när det blev på riktigt hade vi fortfarande inte förbättrat mycket i spelet. Jag tror det kan bli dyrt.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
sargad: Alla ska med.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Olle: Runnit lite vatten sen du svarade, Sorry. Jag menar inte att det inte finns de som inte kan förklara vad grundspelet är, jag menar dock att många inte kan det.

”Rejäla pass på bladet” tror jag t.ex. ingår i de flesta lags tankar kring vad man vill få till men det är väl knappast någon som i så fall inte försöker med detta? En sådan sak kan man ju tycka att spelare på SHL-nivå ska behärska, det är ju t.ex. inte en tränarfråga.

Att däremot Timrås trea var så högt att oskars kunde vända spel mot endast två backar, ja, det är väl mer av ett problem i så fall.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Olle: Sen har väl Zajkowski ett och annat säga till om också, tänker jag. Annars… ja, planen just nu lär (och bör – m å s t e) vara att kalibrera detta till att fungera på SHL-nivå. De två första perioderna i lördags var en orgie i barnsjukdomar och rakt av en skymf mot den defensiv vi mönstrat på senare år. Det finns väldigt mycket att skruva på, och det är väl här hela poängen med vårt lagbygge någonstans ska börja synas.

Flertalet av våra nyförvärv har tidigare befunnit sig i klubbar som högpresterat på den här nivån, det gäller ’bara’ att få det att kugga i den här mixen. På HA-nivå har en av våra främsta styrkor varit att snabbt hitta och åtgärda brister från en match till en annan. Nu är det i en annan kontext och mot betydligt bättre motstånd, men nog fan vågar jag hoppas på att vi uppträder på ett annat sätt på torsdag.

Det kan bli med Rajan i kassen, men jag kan tänka mig att man landar i att låta JJ ta de här matcherna i början fram tills det att man sett att vi börjat hitta nivån. Det skulle kännas mest fair mot Rajaniemi också, på något sätt.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Olle: Ja vi får se. Men även där var väl orden att det är 50/50 och att vi i år inte har någon uttalad förstamålvakt. Men håller med om att huvudsaken är att Freddan visar på utveckling även han och inte upprepar samma misstag som senast vi var i SHL. Hade dock önskat att han visade lite mer fingertoppskänsla ibland och vara lite mer obekväm i sina val. Jag tror också att vi hade förlorat i premiären oavsett vem som stod, men jag tycker ändå Rajan hade förtjänat startplatsen om man ska hänvisa till att de själva uttalat att de bästa ska spela, då han var bättre än Johansson på försäsongen.

Haha, är delad i den skaran om försäsongsprestationer. Kan tycka det tyder på dålig inställning och arbetsmoral att glida genom försäsongen bara för att man är en tilltänkt spelare i toppkedjorna, som exempel. Tycker det sänder signaler att man inte är beredd att göra jobbet om det inte är tillräckligt motiverande. Därför kommer jag vara väldigt nyfiken på hur en spelare som exempelvis Rattie kommer prestera när/om det går tungt under säsongen för laget.

Så ja, försäsongen kan absolut vara fog för oro då jag tycker att det kan sända signaler om oroväckande tendenser. Det beror även på vilken spelare det handlar om, exempelvis Lundins arbetskapacitet vet man kommer finnas där även om det såg lojt ut under försäsongen. Där är jag mer orolig för de tilltänkta toppspelarna, då jag gärna hade sett ett hårdare jobb från dem redan på försäsongen för att känna mig helt trygg. Nu vet man inte riktigt vart man har dem, och oron kan mycket väl grunda sig i det med.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Heisenberg: Samtidigt är det väl inte konstigt om man spelar JJ om Freddan håller honom som förstavalet? Det enda jag bryr mig om är att rajan får chansen att visa att han är bättre när tillfälle ges. Chansen att byta målvakt utan stammande bortförklaringar kommer säkerligen snabbare än vi önskar. Huvudsaken är att vi inte landar i ett Svedberg-Brattström-gate igen där man spelade en schweizerost med den goda vetskapen om att han var just en schweizerost.

Helt ärligt tror jag vi hade torskat med rajan i målet mot Oskarshamn också, det var inte målvakten som var problemet, det var ett försvar som inte kom till jobbet helt enkelt.

Förresten, har du inte hört? Statistik från försäsongen är helt värdelös och spelar ingen roll för 70% av hockeysnack så vad rajan eller Lundin eller Hanzl gjorde på försäsongen har ingenting att göra med förutsättningarna för grundserien. Säger du något annat blir du hånad av någon som kräver minst 25 omgångar av grundserien innan någon som helst slutsats kan dras.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
kulltorp: sååå, på torsdag kommer redan nästa bottenmöte, återigen på bortaplan. Tankar?
Kommer Goalofsson göra ett Gordie Howe hattrick å Rajan hålla nollan eller måste Småland skölja ner ännu en match med "torsk-dricka"?
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
NDR: Absolut, detta är min personliga åsikt om uttagningarna och man får inte alltid som man vill. Men jag baserar delvis denna åsikt på att dom själva sagt att de bästa ska spela, oavsett namn på tröjan osv, att det finns en konkurrenssituation. Det ifrågasätter jag om det verkligen stämmer. Jag kan i ärlighetens namn inte förstå varför Rajan inte fick starta senast, om man ska gå efter vad man själva uttalat om konkurrenssituationen där de bästa ska spela. Rajan var bättre på försäsongen, då borde han utifrån detta även fått förtroendet i premiären. Men jag antar att Freddan ofta väljer det han känner sig bekvämast med, vilket jag ifrågasätter starkt om det är så men det är ett intryck jag fått genom alla år med honom. Bland annat i exemplen jag nämnde i förra inlägget.

Och om kriteriet är att prestera tillräckligt bra för att inte kunna plockas bort - så fattar jag ännu mindre vad exempelvis Olofsson gör på isen.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Heisenberg: Förstår hur du tänker vad gäller Olofsson/Johansson, men hade OJ varit så pass bra under försäsongen att det varit svårt att plocka bort honom så hade han självklart spelat. Och då inte bara just att han skulle spela istället för just 38, är man tillräckligt bra så spelar man.

Tror jag förstår hur man tänker, är saker och ting inte solklara så är det nog bra att ge mer "etablerade" spelare chansen först, kan bli rätt rörigt i truppen annars.

Man kan ha åsikter om laguttagningar hit och dit, tror att just dom bitarna är lite mera komplexa än man kanske förstår alla gånger.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Heisenberg: Håller med! Och det är en enigma att Olofsson får spela.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
snushane: Äh.. så låga kommentarer kan vi avstå från tycker jag.
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
1. In med Rajanniemi
2. Spela kanadensarna med varsin defensiv back
3. Hoppas på att Didrik snart är tillbaka
4. Skifta in Walli och testa Oliver Johansson
5. Testa Hartman i linen med Hanzl och Rattie
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Heisenberg: pappa betalar
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Tycker det var lite trist att Freddan inte ställde finnen i mål i premiären, utan valde det som antagligen var mest osexigt på förhand helt enkelt. Det spelade egentligen inte mig någon roll vem som stod men valet av Johansson kändes så typiskt Freddan på något vis, så jag blev inte ett dugg förvånad. Det jag däremot ogillade är att tendenserna att det är så förutsägbart. Det spelade liksom ingen roll hur finnen har presterat på försäsongen, Freddan hade antagligen bestämt redan innan försäsongen att Johansson skulle stå i premiären. Det är känslan jag får i alla fall.

Man måste våga för att vinna - det jag undrar är om Freddan någonsin vågar? Många val känns extremt förutsägbara, som att det inte existerar någon fingertoppskänsla överhuvudtaget.

Självklart finns det för och nackdelar med detta, men jag börjar tvivla på att de som presterat bäst också får den istid de förtjänar. Detta blev vårt fall senaste sejouren, med det tydligaste exemplet på den envisa tilltron på Svedberg som uppvisades då. Där och då kändes det som att ALLA kunde se att Brattström hade bättre prestationer än Svedberg utom Freddan själv, om man ska se till laguttagningarna.

Nu lär förmodligen finnen få chansen nästa match i mål ändå, men det baserar jag på Freddans förutsägbarhet snarare än tron på att motivationen skulle vara att finnen har presterat bättre.

Ett annat exempel i mitt tycke är angående att Johansson hamnar utanför laget, men Olofsson får istid? Tycker på riktigt någon här inne att Olofsson har presterat bättre än Johansson på isen under försäsongen? Motivation slår klass, och där tycker jag på riktigt Johansson uppvisar både mer motivation och mer klass än Olofsson, men likväl vågar Freddan inte göra valet att bänka Olofsson till förmån för Johansson.

Varför?
Låst ämne

Sv: IK Oskarshamn - Timrå IK 2021-09-11
Bragd-Birger: Mitt lag finnen i mål 1 a sajje o lalle hanzl,rattie,lodin 2a svensson,westerlund lööke ,lundin,johansson 3e erixon , caisson (strömberg) hartman,liljevall walli 4 e bohm andersson,madsen,boyce
Låst ämne

2226734 · »