1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577864 inlägg · 6216 ämnen

IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14

1810201 · » Till forumet


Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
luffaren: Låt oss komma ihåg att vi släppte in fyra mål på fyra minuter i första perioden i första matchen också. Höstlöv från blå bland annat. Vi satte oss själva i ett läge där vi helt enkelt saknade alternativ när Mattsson blev skadad. Det är som att veta att man ska köra rally, men istället för att låna in en extra tävlingsbil (utifall att något händer) så tar man med sin styvmorsas inrökta Ford Fiesta -90 och hoppas på att alla ens motståndare ska köra av vägen.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Kongo: De är tränare på en högre nivå om än som assisterande men de har Timrå hjärta. Men som sagt Lasse Marklund är min favorit om man nu får önska.....och om nu RF lämnar.....
Jag är kluven vad gäller tränarfrågan och det handlar ju om ekonomi oxå....
Thelin kan väl oxå vara ett namn kanske.....
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Knylan: Och i slutspelet var det försvaret som sket sig, vi var sämst med 19 insläppta och tvåa med 18 gjorda mål
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Kongo: Sjödin was a defenseman with terrific two-way smarts. An excellent leader, he also had a big shot from the point. - See more at: www.eliteprospects.com/player.php?player=48#sthash.qgdJQSD9.dpuf

Klockare was a stable defenseman Who often stopped the puck just in time.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
luffaren: Det finns nog väldigt många bitar men en bit man bör belysa är hur man slarvat med målvaktssidan under senare år. Eller man kan snarare titta på det i efterhand och konstatera faktum, eller ett perspektiv åtminstone.

När vi åkte ur så värvades Norja och Iilahti, där finns inget att anmärka på. Iilahti gjorde det bra, slutade på 91,84 fördelat över 21 matcher. Han tog även över förstaspaden under en tid, av egen kraft. Kampen mellan de två blev sund och sporrande. Diskussionen sommaren efter var nästan vilken av de två man skulle förlänga med, min åsikt var Norja då han var ett säkrare alternativ.

Året efter, då ekonomin började skita sig riktigt ordentligt, löste man det genom att släppa Iilahti, förlänga med Norja och istället flytta upp både Ohre och Johan Lantz från J20 som alternerande reserv till Norja. Finnen stod sedan 47 matcher, mot 33 året innan. Om lösningen finns inte mycket att säga, man fick mest vara glad över att Norja blev kvar och att man åtminstone kunde mönstra två keeprar på träningarna.

Ohre har hela tiden varit ett hyfsat alternativ, med någon form av potential. Sen får man väl vara så pass krass och nämna att han bör ha köpt sig både en och annan lott i det att han ens fått spela allsvensk hockey. Hade inte förutsättningarna sett ut som de gjorde så hade vi valt ett annat alternativ och han hade fått söka sig vidare direkt efter hans första A-lagssäsong. Men nu blev det såhär, det blev billigt och han har onekligen fått sina 15 minutes. SCA-derbyn mot Bobbys, den där Ravelliräddningen mot samma rövgäng ifjol. Derbyvinster i år, han har även vunnit fler matcher. Han har gjort allt han mäktat med, stor respekt. Dessutom egen produkt.

MEN! Det stökiga tornar upp sig när man börjar reflektera kring vad det är vi mönstrat som målvaktspar egentligen, framförallt i jämförelse med hur andra toppklubbar jobbat. Vad har vi förlorat på att bara ha en målvakt som fixar nivån? Här kan jag på sin höjd komma med alternativa fakta och utgå från egen känsla. Mycket modernt och i full samklang med världsdebatten i övrigt.

De fakta som finns är Ohres räddningsstatistik, han slutade på 88,31% i årets grundserie. En räddningsprocent som placerar honom på nionde plats bland målvakter i spannet 15-25 spelade matcher. Bara Fernström i Löven var sämre. Ohre vann sex matcher, förlorade åtta (kryss inräknade).

Jag tänker att vi helt enkelt kastat dyrbara poäng i sopen bara genom att skämta bort betydelsen av att ha en andremålvakt som faktiskt fixar nivån. Ohre har vunnit poäng, men helvete vad det också runnit igenom mål man bara suttit och gapat inför. Titta på matchen ikväll, minns Pantern hemma i vintras, minns sidledsförflyttningarna i Meca-premiären mot Gnaget. Utan att minnas varje mål/match så har en stor del av hans vinstmatcher helt och hållet vunnits pga att utespelarna gjort jobbet. Det är förvisso helt i sin ordning, men i de lägen vi lidit av måltorka så har läget varit i stort sett hopplöst. Vi har garanterat hanterat målvaktssidan allt för nonchalant, tillsammans med mycket annat så klart.

Moras två målvakter, Engstrand och Mattias Pettersson stod 28 respektive 21 matcher. Pettersson, som sett till spelade matcher är 'reserv' har en vinstfördelning på 15-5, en SVS%- på 92.79. Förra året spelade han i Lindlöven. Hur hade den här säsongen sett ut om vi, i lägen där Mattsson behövt vila eller varit skadad, kunnat ställa en målvakt i kassen som på riktigt kunnat konkurrera? Det går bara att spekulera i, men det hade kunnat vara en billig lösning på något som sannolikt varit en av några riktigt tongivande orsaker till att allt sket sig.

Tid för eftertanke. Som tur är så lär vi inte sätta oss i samma sits kommande säsong igen, som sagt. Det vore om Nubben får en hjärnblödning och lyfter upp Brattis som etta och behåller Ohre som tvåa.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Bragd-Birger: Gnaget lyfte när de skeppade en oönskad ålderman till Övik. Ja, jisses.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Icetea: Vilka egenskaper har Sjödin och Klockare?
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
roger_sundsvall: Det som har kontrakt blir väl kvar sen tror jag att det hänger mycket på vem som tränar laget nästa säsong. MV sidan skulle jag gärna se Johan Holmqvist och Brattström.
Tränare tja kanske Tommy Sjödin eller Stefan Klockare men det är ju långsökt o för dyrt förmodligen. Lars Marklund ett annat alternativ som jag helst vill ha. Bra med unga spelare....
Hardegård, Själin o Jens W.
Lööke, Wedda, Westin, Johnsson, Ludde + ett antal juniorer som Hållander , Olofsson o Kalte.
Värva tillbaka Siren kanske......Sam Marklund?
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
för dålig tränare +
X antal spelare som inte håller måttet
..
fråga : vilka spelare tror ni försvinner
o vilka blir kvar???
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Om vi ytterst snabbt summerar säsongen kan man konstatera att vi:
- tog 6 poäng fler i grundserien i år jämfört med i fjol. Tre vinster fler, en nollpoängare mindre.
- gjorde 10 mål fler i år (130 mot 120), men släppte in ett mer (121 mot 120)
- Tog fem poäng i mecarejset, jämfört med sex i fjol.

Fiasko känns lite överdrivet, men nog faen är det en fet besvikelse. Lite intressant att se vad säsongsutvärderingen landar i. 'Otur med skador' kanske.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Jag då va eländet slut för denna gång...
I år har vi varit som en flaggstång!!!
I början var vi upphissade i toppen..
Men sakta hissades vi ner...
Vi hade INGET att komma med när det väl gällde...
Svidande förluster mot Södertälje och Björklöven..
I himmarinken!!!!
I slutspelet hade vi inte chans....
1-4.....mot AIK på hovet efter första!!
Vi kör över Tingsryd... Men vi är vidöppna bak..
Västervik.... Vi hade chansen... 1-0 efter första.. Sen kom raset...
Och ALLT var över...
Almtuna... Ja en suddenvinst...
Och ikväll....Ridå ner...1-0...blev fort 1-4....
Nä...säsongen är över...
Mycket funderingar inför nästa säsong..
Vi kommer att förlora tongivande spelare...
Nu tömmer vi och glömmer vi..
Snart Hockey -VM och då rinner det lätt igen...
Älska Timrå IK i vått och torrt ALLTID..❤
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
luffaren: Sett över säsongen har vi haft för svagt MV spel, för få som producerat, saknat tyngd, inlett flera matcher alldeles för svagt som kostat poäng. Svårighet att vända den negativa trenden som startade innan JVM. Något har nog inte stått rätt till i truppen där alldeles för många inte utvecklats eller tagit steg framåt. Om det beror på rollfördelningen eller nåt annat är oklart men den där glöden har saknats hos många spelare som Ludde, Boyce mfl. Sen måste jag säga att när Wedda och John Westin blev skadade så hände nåt i truppen det blev liksom energilöst då.
Plus till Hardegård, Johnsson som lyft sig under säsongen.
Jag trodde som många andra att det här var året vi hade chansen att utmana om en SHL plats men i sanningens namn så var vi inte ens nära. Vi överpresterade nog lite i början av säsongen. Sen kan man bara bli imponerade av EP o JD och man får vara glad att man fått se såna talanger i Timrås tröja. Vi har tillhört topp 6 hela säsongen och jag tycker det synd och konstigt att inte mer publik har kollat på dessa talanger under året.
Silly season blir ju intressant att följa precis som föreningens ekonomi......
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
roger_sundsvall vart går gränsen för fiasko?
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Stor besvikelse för oss..
Dags o rensa!
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Hyfsat rafflande avslutning på den här serien, och Gnaget it is. Trist för Västervik, som imponerat oerhört. Men det hade nog varit stopp ändå för dom.

AIK kan man inte heller annat än imponeras av. Hyfsad resning från träsket. Ett jävla go i laget. Tyckte Almtuna stod upp bra, men känslan var att det ändå skulle sluta som det gjorde. AIK går på vatten nu.

Och Timrå undvek jumboplatsen. Wohooo! Fram med wirren och garrarna!! 1
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Tack o hej för denna säsong

tror mora tar leksand
tror aik tar bik...+ rögle
...sikken coach...melin
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
T T: Solklar AIK-utvisning som domaren inte vågar/skiter i att ta. Fem sekunder senare 2-5.
Lätt att vinna matcher med domaren i laget.
Häjja Quäggle!!!!
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
RunarUp: Men tro fan att det vinner under sista minuterna ändå. Med minsta möjliga marginal. Hoppas de går i konkurs.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Gör Almtuna mål nu så river väl AIK-klacken Gränbyhallen.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
sargad: Det jag sett av Rögle efter jul så kommer dom leka oavsett motstånd.
Inte en chans att ajk eller båfårs går upp i år.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
luffaren: Svårt att vara ett bra lag när bara EN KEDJA PRODUCERAT plus de spelare jag nämnde plus Boys ska bort. Hur många jävla säsonger har han ohre lill challe fåt ta upp onödig plats i truppen och Nubbens Stene på det världsklass på den
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
RunarUp: Finns inte en mössa att aik eller vänstervik kan gå hela vägen.
Rouäglä är ju Sveriges bästa lag på det här med kval och så har de slickat sår och vässat form i 2-3 veckor. Först lär ju oxå Bofors vara utvilade och revaschtaggade.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
erathoo: ja jösses AIK, nu har dom lyckats försena matchen så dom kommer att veta​ hur det gick för Västervik med fortfarande typ 5 min kvar.....He he

Precis nu gjorde dom 2-4 så nu är dom förbi....
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
erathoo: Är det målskillnad som gäller brukar det vara antal gjorda som avgör vid samma målskillnad.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
SMÅLAND: Tog du en 🐘 efter mötet med 🐯!?
Själv kännar jag mig som 😴 bulldog.

Angående denna match, vad kostar en Walter Olsson? Hade det varit billigare än att frakta ner 3 femmor och ledartrojka?
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Sen tycker jag det är märkligt att antal gjorda mål gäller före inbördes möte i slutspelsserien, men när det är en serie kanske det alltid är så...?
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Finns det nån som har en analys vad som felar i Timrå? Hur kunde ett sånt bra lag bli så dåliga?
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Modano: tror Västervik är hyfsat nöjd att AIK har Almtuna i sista matchen isf Timrå....
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
luffaren: HAAHAHA säger allt vilken nivå och krav man har i föreningen
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Modano: Dahlrot och Mohlinder har redan kontrakt nästa säsong
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
SMÅLAND: Förläng Med Ohre Stene Berglund Dahlrot Mohlinder. Behöver inte ersätta Dahlen Elias bara att flytta upp juniorer 15-17 år eller hur Knylan? Sen 5-10år till med Nubben o grå Roger så är det SHL nästa år
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Bragd-Birger: AIK har ju haft en del flyt (och spelat bra) under slutet på säsongen så det skulle inte förvåna mig om dom fixar detta. Fast nu gjorde Västervik 3-0, så det vete sjutton faktiskt.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Kollat lite till och från på matchen, meningslöshet i form av hockey.
Fullt möjligt att vi blir jumbo. Akademisk betydelse i en serie där endast förstaplatsen räknas, men...känns ju sådär att vi blir sämre än i fjol. Inte det man visualiserade innan seriestart.

Nu blir det fokus på AIK /Västervik i stället.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
SMÅLAND:

Nu dök precis dubbla ordningsvakter upp när jag fingrade efter järnröret. Tydligen går ryktena. Båda har fucking skägg och ser lite då där låtsashårda ut. Vart i helvete ska man ta vägen egentligen???
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
4-1 nu. Lekande lätt för Pantern. Jättekul verkligen...
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
DJ Hemp: Uscha...
Ta fram pluntan i innerfickan...
Det är slut...
Det är över...
Nu ring ⭕ vi Linkan!!!
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Nu börjar det att kännas pinsamt. Ett smått förnedrande 3-1-mål. Vill gå hem..,
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
SMÅLAND:

Målmässigt är det ju hyfsat jämnt, men känslan är att Pantern håller undan. Tänker att kanske inget av lagen går riktigt för fullt i sista, men givetvis kan jsg ha fel. Det vore inte första gången. Vi har i alla fall inte gjort bort oss på något sätt. Dags för tredje nu!
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Puckat: Han spelar ju redan i andrakedjan.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
DJ Hemp: Hur ser det ut...
Tog en Elefant nu efter mötet ...
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
RunarUp:

Vet inte riktigt. Har lite taskig syn och är dåligt uppdaterad på matchtröjnummer. Kunde eventuellt gå ner till båset och fråga, men det kanske inte är så välkommet. Jobbar med barn hela dagarna och blir mest rörd av att se hur många panterungar som leker här backstage nu i pausen. Järnröret förblir i väskan. Jag kapitulerar inför min egen blödighet. Ledsen för det...
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
På något jävla vis kommer AIK gå vidare ändå... Jävla skitlag!
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
RunarUp: Varför inte ge typ Kaijser mer speltid istället för att flytta upp en back som forward?
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
jå1: KÄMPA ALMTUNA
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
AIKs flyt på väg att ta slut tro? 2-2 och 4 min bp nu samtidigt som Västervik leder.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
DJ Hemp: Var det till och med så illa att Wedin gick sönder vid straffsituationen?
Har inte sett honom sen dess. Westlund tredjelänk i förstakedjan nu.
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Underjävlaläge!!!1
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Sorry för dålig stavning p g a dålig syn...
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
SMÅLAND:

Alldeles för trevligt dessvärre. Här backstage pausen fanns roliga hockeyspel, folk utklädda till pantrar och gulliga barn m m. Till och med kärven var god. En snubbe hade en jacka med ett Sven Melander-citat på ryggen om att det har gått bättre för Pantern sedan han slutade... Man kan fan i mig inte hata denna lilla kvartersförening. Jag har försökt, men går bet på att...
Låst ämne

Sv: IK Pantern - Timrå IK 2017-03-14
Krap Nek: Hej ifrån Ströget!
Nä jag är INTE intresserad!! 😵 😵
Låst ämne

1810201 · »