1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580616 inlägg · 6216 ämnen

Silly Season 2017/2018

« · 1810924 · » Till forumet


Sv: Silly Season 2017/2018
Bragd-Birger: Jag går i samma tankar. Sen tror jag att det är lite luddigt utifrån sett gällande hur allt ser ut idag. Även om Nubben ytterst är sportsligt ansvarig så tror jag att det samarbetas rätt friskt internt. Stridhs ansvar täcker ju betydligt mer än att bara vara assisterande tränare också, han scoutar en hel del som jag förstått, framförallt till hockeygymnasiet visserligen.

Men det är precis som du säger. Det låter väl som ett ypperlig deal att få ta del av en sportchef som varit i branschen i 20 år till nästan inga kronor alls, men det är inte såhär en förening sköter dessa frågor traditionellt. Då vore det en sak om vi trots detta år för år gjorde vin av vatten, men det gör vi ju inte. Plockar vi in en spelare utifrån som är helt ny för föreningen och regionen i övrigt så är oddsen för att denne bara spelar här en säsong knappt spelbara. Johnsson och Mattsson är väl de enda undantagen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Kongo: Exakt. Har man inte pengar att värva dyrt och etablerat får man jobba på annat sätt. Och då tycker jag att ordentliga resurser på sportchefsrollen är en smart investering.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Kongo: Nej men hur många lag har medel i dagsläget att värva erfaret bra spelare i HA. Jag är mer inne på Bragd Birgers spår, att klubbar med sämre förutsättningar än oss lyckas bättre med att bygga smart och scouta rätt.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Bragd-Birger: Timrå har inte medel att betala för riktigt bra spelare på HA-nivå, det måste man ha i åtanke. Det är väl till viss del en prioriteringsfråga; TIK prioriterar U/J-verksamheten och helårskontrakt.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Pucken: Timrå har som bekant begränsad ekonomi och bör spara in där man kan. Men: är det någon post som man bör satsa på är det sportchefspositionen. Dom egna talangerna har vi, men de opolerade diamanterna samt de kuggar som saknas och behöver värvas utifrån kräver sin scouting. Det är inte något som ska göras med vänsterhanden, oavsett om det kortsiktigt blir billigt. Tycker det framgått tydligt i Timrås fall. Sen kan nubben ha gjort det oerhört bra utifrån förutsättningarna. Känslan är ändå att ett antal likvärdiga eller mindre klubbar sprungit ifrån oss på den punkten.

Ska bli intressant att ta del av en säsongsutvärdering.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Nisse på Mon: Nä men han sport chefar nästan gratis.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Pucken: han jobbar/äger ett hotell...jobbar på ett fastighetsbolag och är sportchef i TIK. Är det optimalt för Timrå det?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Nisse på Mon: Han jobbar/äger väl ett hotell.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Nisse på Mon: Han blev väl headhuntad. Alla vill ha Nubben!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
T T: vart tog hotellet vägen då?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
DJ Hemp: Någon ersättning har han säkert men annars jobbar han på ett fastighetsbolag.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
JanneH:

Visste faktiskt inte att "Nubben" jobbar gratis. Stämmer det verkligen?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
DJ Hemp: ha ha... ja men det är väl tur att Nubben som jobbar gratis och halvtid får hjälp av oss eminenta forum experter.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Frebog:

Får du betalt för allt ditt jobb härinne? : )
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Nu har det blivit dags för en lista med Målvakter, som jag skulle kunna tänka mig att se mellan Timrås stolpar. :) Med är också två stycken Timråbekantingar :)

Arvid Ljung (Mariestad)
Ljung är en stor målvakt ifrån HockeyEttan som landade på smått otroliga 94,5 i räddningsprocent efter 22 grundseriematcher. Han är 24 år gammal och har utvecklats mycket dom senaste säsongerna och gått från en OK division 2 målvakt till en riktig toppmålvakt i division 1. Men det finns ju några exempel på andra målvakter som tagit den långa vägen till toppen, ex Viktor Fasth och Tex Williamsson från Pantern.

Jake Paterson (Toledo Walley)
22-årig tidigare JVM målvakt för Kanada som inte riktigt fått den utvecklingen många hade trott, han spelar ECHL hockey och ligger på .916% som är bra i den ligan. Han är inte den största målvakten (185cm/80kg) men är en målvakt som kan göra spektakulära och han ger sällan upp på någon puck. Såklart finns potentialen i honom i och med att han som sagt fått varit med i JVM.

Nikolaj Henriksen (Esbjerg)
Stor 21-årig målvakt ifrån Esbjerg, Danmark som har fått debutera i det Danska A-landslaget under den här säsongen. Slog igenom på allvar i Danska ligan ifjol då han på 18 matcher slutade på .925%, den här säsongen har fortsatt på samma väg med .92% på 28 grundserie matcher och han verkar ha toppat formen i slutspelet med .938% på dom 6 första matcherna. Skulle kanske vara extra intressant för Hirsch att få jobba med en Dansk målvakt. Henriksen är också en stor målvakt med sina 194 cm och 92 kg.

Joakim Lundström (Nove Zamky)
Den gamle Timrå målvakten har spelat senaste säsongen i Slovakien, och om jag inte minns fel så fanns han med på Timrås radar redan inför den här säsongen. Han gjorde det väldigt bra senast han var här och håller förmodligen väldigt bra allsvensk klass. Frågan är om han är redo att vända hem eller om han vill fortsätta sin utlandskarriär samt hur mycket det skulle kosta med ett så pass rutinerat namn.

Magnus Åkerlund (Sundsvall)
Även han tidigare Timrå målvakt som diskuterats här tidigare. Han finns redan i området i och med att han spelar med Sundsvall så det skulle vara en väldigt praktisk lösning. Sedan är det ju inga tveksamheter om att han håller en hög Allsvensk nivå som vi främst såg i derbyna mot oss ifjol.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Frebog: respekt👍
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Så här i sillytider försöker man hitta ledtrådar och tecken av alla de slag.

Det här kanske är årets "långskott", men frågan är om inte detta kan vara början om att Fredrik Söderström ändå ryktas till Timrå IK;)

" I huset på Åkerö andas allt hockey. Brodern Johan Söderström är tränare för Hisingen. Ingift i släkten finns även tidigare målvakten Per-Ragnar Bergqvist som i dag sitter i Leksands styrelse, men även Timrås Mattias Nilsson är även han kanske snart ingift i släkten. Lägg därtill att Danne Söderströms bror, Lars Söderström, var en skicklig forward i Hammarby och deras farbror Runar Söderström vann SM-guld med Gävle 1957".

Saxat från Hockeysverige.se.

Men i mitt verkliga liv, hamnar han i FBK om dom slås ut i nästa holmgång av slutspelet.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
SMÅLAND:

Jag är nog dessvärre oförmögen att agera i den aktuella frågan. Tänker att jag i bästa fall skulle bli lite så där vänligt avvisad. Är helt enkelt inte tillräckligt insatt i problemaTIKen. Fan, man lär få nöja sig med att spana in några matcher mot trevliga IK Pantern i några år framöver...
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Som distanssupporter skulle det vara intressant att köpa ett plus abonnemang från ST som vara gällde artiklarna kring Timrå IK.

Kanske något för ST att ta till och samt att göra det ihop med Timrå IK så att en slant av abonnemanget även tillfaller föreningen!

Den digitala handeln är obegränsad, bara man är kreativ!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Frebog: Med tanke på hur misslyckade Timrås värvningar av transatlanter varit de senaste åren, så är jag nästan mer positiv till att värva en transvestit...
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
DJ Hemp:Kan du fiska de rabben!?
Nä de behövs åtgärdspaket..
Vi tapp ju halv Lage till höstra.
Å
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
SMÅLAND:

Jag har dessvärre inte deras telefonnummer. Vet inte heller riktigt vad jag ska säga. Ta upp det där med statlig bordell då eller?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
SMÅLAND: Hur ska det samarbetet se ut?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
DJ Hemp: Ring ⭕ fan Nubbsen...
Lissy i Västervik..
FAN ring...
Och ring Linkan me....
Vi behövs slå ihop vår hjärnor NU!!!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Frebog:

Talangscouten slår till igen! Alltså, hur orkar Du, Frebog? : )
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
En lista på några offensiva backar som jag skulle kunna tänka mig att se i Timrå. Jag har även plockat ut några från Nordamerika, då jag skulle tycka att det är värt att värva en spelare därifrån för at få in en back som kan göra poäng, särskilt i powerplay. Ungefär som Mora lyckat med Kevin Gagne.

Karl Johansson (Vimmerby)
24 årig back ifrån Östersund som gör sin 4:e raka säsong i division 1. Är ganska liten till växten men har en gedigen hockeyutbildning på Brynäs HockeyGymnasium och har gjort över 63 J-landskamper en gång i tiden. Han har gjort totalt 109 poäng på 175 HockeyEttan matcher och har iår vissat att han kan producera i den Södra HockyEttan likväl som den norra då han iår spelat med Vimmerby som förövrigt slog ut Sundsvall Hockey i Playoffet.

Guiallaume Gellinas (Quad City)
23-årig back ifrån Kanada som spelar i ECHL. Öste in poäng i Junioråldern men har haft svårt att producera lika mycket som senior. Gellinas har haft svårt att ta en plats i AHL och har somsagt fått spendera den mesta delen av sin tid i ECHL. På de två senatse säsongerna har det blivit 14 mål 35 assist (49 poäng) på 93 ECHL matcher. Han beskriv som en skridskostark back med powerplay potential.

Matt Finn (Missouri)
Gick i andra rundan som nummer 35 totalt i NHL draften 2012 och såg då ut att ha en framtid i NHL, men har under de två senaste säsongerna fått svårt att ta en plats i AHL och har fått spenderat mycket av tiden i ECHL laget Missouri. Jag tror att detta skulle vara en toppen back på HA nivå och han har likt tidagre nämda Gellinas gjort mycket poäng på juniornivå. Även på ECHL nivå har det blivit en del poäng nämligen 41 poäng på 73 matcher, vet inte hur dyr en sådan här back skulle var i och med att han har fina draft meriter. Men i vissa fall så är ju dom nordamerikanska spelarna nästan biligare då dom ofta har 9 månaders kontrakt.

Eric Roy (Allen Americans)
Även detta en ECHL back, Roy har precis som tidigare spelare ett par väldigt poängstarka juniorsäsonger bakom sig men som senior fått nöja sig med mestadels ECHL spel. Roy är aningen större än tidigare nämnda backar (191cm/82kg) samt gjort lite mer mål än dessa han har nämligen gjort 27 mål 38 assist och 65 poäng på 92 ECHL matcher. Han jagar nog ett AHL kontrakt men i och med att han har beskrivits som att han har vissa problem i defensiv zon så kanske dessa lag hoppar över honom och då finns chansen att han väljer europaspel.

Simon Karlsson (Västerås)
Stor back (190cm/88kg) som gjort ett halvt poäng per match i Västerås den här säsongen. Började denna säsongen i Södertälje men byte sedan till Västerås efter cirka halva säsongen. Karlsson är rightare och är ett offensivt hot men även duktig i den egna zonen. Slog igenom i Karlskrona säsongen 13/14 och värvades därefter till SHL och Hv71 där han ändats spelade 2 stycken J20 matcher på två år på grund utav att han drabbades utav körtelfeber. Jag tycker att han varit en utav Västerås allra bästa spelare i dom matcher jag har sett dom spela den här säsongen och det känns som att han kommer kunna göra runt 0,5 poäng per match över en hel säsong nu när han har fått spela konternuerligt.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Molinder är balanserad och rutinerad. Jag tycker dock att han är för karaktärslös (dvs han sätter inte tillräcklig prägel på spelet) för att vara topp två-center. Som tredje-fjärdecenter bör Timrå ha billigare och mer utvecklingsbara spelare.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
El Maco: Ja Molinder är en sådan som har använts fel tycker jag, hans styrkor ligger främst i det defensiva och han har haft helt fel roll nu när han gått som top 2 center. När vi gick som tåget i början av säsongen var ju dessutom Molinder back. Med facit i hand kanske man skulle fortsatt på det spåret och försökt hittat ett centerlån istället. Offensivt sett hade det väl varit bättre att sätta Johnsson i 2:a kedjan eller annars kört E.P som center då han kört den positionen en del innan.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
El Maco: Johan Persson?

Förövrigt, kan vi inte locka tillbaka Alexander Larsson? Spelar i Norge nu och vill minnas att han ändå höll rätt okej nivå när vi var uppe i finrummet, eller?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: runtstudsande Molinder?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Ev kan han ju kanske syftat på Wedin. Kanske ingen nyckel spelare men har ju varit riktigt bra och borde kanske spelat mer i en typ andra kedja. Nubben har ju flera ggr hyllat han.
Kanske han velat använda Elias annorlunda. Kanske han tyckte som många andra här att man skulle flyttat Elias tidigare till andra femman o spritt ut det lite.
Har i alla fall svårt att tänka mig att Forsberg blir kvar. Magkänslan säger att Nubben tycker så också.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Timråit H-sand: Undra vilken/vilka Nubben syftar på med nyckelspelare på fel positioner?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Nubben gränder sig över skadorna på Wedin och John Westin. Han var extremt nöjd med dessa två och på det sätt de tog det att spela i fjärdelinan och att de i höstas flera ggr drog igång laget. Och det är bara att hålla med där
Om tränarna insatser har det var upp o ner också framhäver Nubben och fortsätter: " Det finns orsaker till det och som jag ser det har vi haft nyckelspelare på fel positioner och sådant "!
Vilka det handlar om vill han inte dela med sig...
Intressant det!
Nubben har inte haft något möte med Forsberg med tanke på att hans kontrakt går ut efter säsongen.
- Jag har inga svar där, vi har tänkt ta det när säsongen är slut.
Och bara hoppas att det samtalet mynnar ut i tack o hej till Forsberg. Dags nu för en ny tränare. Forsberg har tyvärr inte fått ut det som man skulle kunna få med detta material. Så är det bara.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Passar på att tipsa er om att teckna ST digitalpaket 1 månad obundet för 1krona, väl värt pengen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
kulltorp: Ok tackar ändå. Kan väl vara av rättighetskäl kanske.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
kulltorp: kanske påtryckningar från ST?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: jag postade hela intervjun här men det togs bort.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: vi borde varit bättre.

Högre högstanivå än på länge men för många som inte utvecklats eller varit jämna över tid. Borde verkligen slutat högre i tabellen. Pekar inte ut någon individ.

Fem med kontrakt. Dialog med EP.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Vad säger Nubben, någon med plus som vill dela med sig?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Tycker vi skall behålla Robin Persson, han har viktig rutin och en högre nivå i sig än vad han visade denna säsong. Vi har ju redan varit inne på att målvaktssidan varit felbyggd med Ohre som för svag backup. Tycker att Backsidan varit ett problem också. Det har varit ett felbygge med i princip bara defensivt skickliga backar och när inte ens det hjälpt och det har varit svajigt värre bakåt så förstår man att det blir problem. Tycker att Nubbens prioritet bör vara att hitta en balans med defensiva och offensiva backar. Lauritzen tror jag inte drar, han ville väl stadga sig med tanke på familjesituationen och så.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
kulltorp: Han ska vi ha i första linan.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Stene vill vi ju ha kvar såklart, eller hur Modano???
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Modano: Haha! Jag vet faktiskt inte, det är onekligen inte helt enkelt. Jag tror exempelvis inte att Lauritzen lär bli helt utan uppvaktning från SHL. Hur tänker han då? Vad händer då i truppen med löneutrymme m.m? Jens Westin? Han lär inte heller vara utan anbud så mycket som Harald berömt honom i år. Det är svinsvårt detta, Modano. Hur gör vi med Robin Persson? Mattias Nilsson?

Jag har inget bra svar på din fråga. Ohre. David Westlund. Stene. Typ. Vad känner du?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Modano: För att kunna besvara den frågan måste man ju veta vad vardera spelare har i lön. En sämre spelare kan ju få vara kvar eftersom han är billig.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Frågar dig igen vika Forward Backar ska bort enligt DIG EXPERTEN ???????
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Modano: Jag vettefan om Boyce är dvärgväxt egentligen. Han står uppskriven som 184 cm och 82 kg men man undrar ju om inte den viktangivelsen har några år på nacken. Jag är inte Josef Mengele men han ser åtminstone några kilo tyngre ut numera.

Jag hajar! Du vill se ett lag som mosar motståndarna, det ska vara dunkadunka. Pangpang och tjofftjoff. Det ska vara Timrå Vikings som ska skövla och våldta allt som kommer i vår väg. Är man inte över 190 så ska man fan BLI 190. Sträckbänkar och grejer. Blåval till frukost, lunch, middag. Den som inte snittar fem tacklingar per byte får spola isen medelst egna tänder och urin efter träningarna. Jag är beredd att hålla med.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Lika bra att behålla Stene Dvärgen Boyce och alla backar Boyce o Stene måste vara det menlösaste som skådas på en rink. Vilka Forwards ska bort enligt dig och backar ?????????????? du måste sitta och plussa dina egna inlägg för så spel dum kan alla inte vara. Du har rätt i att slipsen Ohre ska vek i alla fall sen att fylla på med en massa junisar ja en del men inte håller det och de som blir bra de värvas och klubben blir bara en farmar klubb som sjunker mot ettan.Nä in med spelare som har fysik och backar som kan skjuta måste bli ett slut på dessa flugviktare som Nubben byggt laget på och som slutade med degradering och kommer göra det igen om det inte rensas ordentligt i laget.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
kulltorp: Bra svar! Jag håller också med om mycket av det du skriver.

Han är begränsad, definitivt. Han är den typ av spelare som är svår att begripa sig på, han brukar sällan/aldrig omnämnas med några superlativ utan hans sammanfattande benämning är ofta att han är nyttig. Vilket han är, vad nu det betyder exakt. Lojal utan några från läktaren synbara talanger, spelar väldigt mycket BP. Tekar strax över 50%. En "lagspelare" som på allsvensk nivå snittar 20 poäng per säsong, 0,38 poäng per match. Han har placerat sig topp fyra i interna poängligan under tre av våra fyra HA-säsonger.

Det är omöjligt att veta hur allt sett ut om vi inte haft Boyce i laget. Sannolikt är att läget varit ungefär detsamma. Vi hade överlevt, minst sagt. Anledningen till att han fått förlängt varje år har nog aldrig varit att man tänkt att han ska bidra med så mycket poäng utan att man helt enkelt behöver spelare som kan spela i alla delar av banan, framförallt som är skickliga i BP. Han har uteslutande fått mycket av sitt förtroende från tränarhåll i de där skitigare partierna av isen. Han gör vad han kan av det förtroendet, varje match.

Argumentet för att behålla honom är ju vad man isåfall ska lyfta in istället. Det vi ska komma ihåg är att för varje ny spelare vi plockar in finns det alltid ett element av administration att reda ut. Andreas Stene sägs ha spenderat hela säsongen på hotell, läget såg exakt likadant ut förra året med Bohman och Marklund exempelvis. Det är ett jätteproblem, att det är svårt att ordna fram boenden för de spelare som kommer hit och inte lyfter några större löner. Om man då ska lyfta in spelare vars främsta egenskaper ligger i defensiven så är dessa spelare typiska låglönespelare. När man då redan har spelare i laget som redan har egna boenden och fixar samma typ av jobb så blir valet ganska enkelt. För hur bra vi än blir så måste vi ha spelare som klarar av fem mot fem-spelet, sätta press, spela boxplay med mera. Markservicepersonal.

Det går att väga mycket emot varandra, men det jag vill få fram är att Timrå IKs strävan ska vara i den riktningen att spelare som Boyce helt och hållet ska kunna spela sitt spel, utan att behöva blotta sina svagheter i t.ex. PP. Att vi ska hitta ett komplett lagbygge. Vi såg det i höstas, vad det gav när allt kuggade i. Då producerade även fjärdekedjan för att de kunde spela helt utan press. Sen tappades det bort och det mesta blev sönderryckt.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Jag har inte sett Boyce statistik i år men han kanske har gjort ngr poäng ja. Jag kan också tänka mig att han procentuellt gjort bra med poöng om man jämför med alla i truppen utom "första femman", JD, EP och SL.
Men om vi ska vara ärlig med varandra så har ju Boysens utveckling stått helt stilla sedan den dag han fylld 17år.
Han har tafflig skridskoåkning, noll klubbteknik och ett målsinne som är mediokert. då har jag inte nämnt hans oförmåga att slå enkla passningar eller ta emot densamma.
har du förresten sett han komma med pucken på sin kant och gjort ngt annat, än att fösa pucken på insidan mot sargen och försöka buffla sig förbi, och misslyckas 999 ggr av 1000.

Den enda styrka han har som ishockeyspelare är att under sina byten åka så fort han kan och stressa och tackla sin motståndare. Det är han bra på.
Jag kan inte räkna till många matcher i år när han använt den skillen för att bidra till laget.

Jag vet att han säkert gör sitt bästa men det räcker ju inte, och det kan jag väl inte vara ensam att se??

Om han skulle orka utnyttja sina skill i matcherna så är han en habil allsvensk spelare.
Som det varit i år är han en dålig allsvensk spelare.
Elitseriespelare blir han aldrig!!
Den som kan tro ngt annat behöver kontakta Specsavers(skämt)

Hänger du med på vad jag menar??
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
kulltorp: Du får gärna utveckla ditt resonemang.
Kommentera

« · 1810924 · »