1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581192 inlägg · 6216 ämnen

Silly Season 2021-2022

« · 2174724 Till forumet


Sv: Silly Season 2021-2022
Olle: Nubben summerade läget för någon vecka sen, om det finns någon som missat den artikeln. Pluslåst, men men. Att det blir ett mellanår om vi inte går upp har jag ärligt talat svårt att tro. Och angående att vi har spelare som redan är klar för SHL menar Nubben att:

”– När vi gick upp senast tappade vi fem spelare samma kväll. Jag visste vilka vi skulle tappa och det kommer vi inte göra i år. Vi har en annan kvalitet att bygga vidare på.”

Klubben ligger väldigt, väldigt lågt i nuläget. Det kommer göra att det blir snabba bollar den dag vi vet vilken serie vi tillhör nästa år, men personligen kan jag inte uppbåda någon som helst stress runt det hela. Att bygga ett topplag i HA med vårt nuvarande renommé är ingen omöjlig uppgift trots att vi ska ut och fylla roller sent, läget är betydligt bättre nu än det var när vi åkte ur 2019. Däremot kan det väl tänkas att vi inte får en lika flygande start under hösten, precis som under hösten 2019.

Går vi upp verkar vi få behålla ett flertal spelare, och även om vi tappar någon/några av våra nuvarande toppspelare så är nog inte det hela världen. En av få forwards det ryktats kring är ju t.ex Lööke, och givet en SHL-kontext så kommer inte jag ligga sömnlös om det visar sig att han trots allt hamnar i Leksand. Går vi upp så menar ju dessutom Nubben att vi får ställa in oss på att fixa första året med en hel del utländskt, åtminstone ser han det scenariot framför sig just nu. Lite som Leksand jobbat nu i två år, med en trupp där många varit med från HA men att de lagt allt krut på ett fåtal kvalitetsspelare, och där vore ju Lander en riktigt bra förstärkning att bygga runt.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle: Vad innebär ett mellanår då? Utanför topp 5? Vill tro att vi kan utmana nästa år också om vi inte tar steget upp, sen lär vi knappast vara så överlägsna i grundserien som vi var denna säsong. Men Timrå IK ska alltid vara ett lag som aspirerar på en SHL plats så länge vi lirar i allsvenskan. Vi har tillräckligt med kompetens i klubben för att ha dom kraven!
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle: "Finns garanterat bärande spelare i årets Timrå som redan är klar för andra klubbar."
- Om så är fallet får vi väl anta(hoppa) att det är ungefär samma situation för övriga semfinallag.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
kulltorp: Det ska bli intressant att se hur silly-taktiken kommer att se ut. Oavsett om vi går upp eller blir kvar så lär väl nubben komma sent in i matchen. Att det blir kamp för överlevnad om vi går upp är väl en no brainer men kan vi räkna med ett mellanår om vi blir kvar? Lander i all ära men det ska bli spännande att se vilka spelare nubben kan behålla.

Sen det här med kritiken mot att SHL-värvar mitt i brinnande slutspel i allsvenskan. Tycker det känns som att det skett även tidigare men att man kanske är mer öppen med det nu? Finns garanterat bärande spelare i årets Timrå som redan är klar för andra klubbar.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
kulltorp: Tror du att han vill vara andramålvakt?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Så dött här....
Jag kastar ut mig att jag tror att Timrå är ute efter AIK:s målvakt till nästa år.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Rytter: kloka synpunkter. Tänker ändå att det måste finnas ett värde av att allsvenska klubbar kan planera sin verksamhet så man inte hamnar i ett läge som tex. Modo gjorde inför denna säsong. Det fick ju faktiskt nästan katastrofala följder för er trupp. En sportchef kan ju alltid säga ”vi bygger långsiktigt för att gå upp” men i praktiken får man potentiellt gå tillbaka till ruta ett om man har otur och blir söndervärvade.

Om spelarna sen bara vill skriva ett år så får man kanske gå till Frankrike eller division 1. Måste vara bättre med 85.000 kr/mån och chans att göra sig ett namn i allsvenskan än att ta en Conny Strömberg-lön och en golf polo med sitt namn på lacken.

Dom allsvenska klubbarna är ju lite av ett skyltfönster mot spel i högre ligor, det kanske klubbarna kan utnyttja på ett bättre sätt?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Rytter: Å herre gud, vilket nörderi..men respekt.. haha
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
” Dallas Löken Ledin ”
In trust mot Elitserien 21/22 🥳😇🙏
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
sargad: ja det vore kanon, vi ser också fram emot att bli valda av er
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Älskar kommentarerna, vi & Löven är viktigare än allt annat ;D
www.instagram.com/p/CMP-M_ylP-L/

Prioriteringslistan i Dövik!
1: Slå Timrå & löven
2: Förstöra för Timrå & Löven
3: Inte åka ur
4: Gå till slutspel
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
AIK är ett bra val om de nu är valbara.
+ Relativt korta resor
+ Namnet AIK bör minska risken för att våra spelare inte är påslagna(jmft med mindre Smålandsort t ex)
+ AIK utan kraftansamlande från BlackArmy o ströpublik är lättare att tämja på hovet.
+ TIK-08 kan ta emot spelarbussen vid Globenområdet och ge spelarna extra tändning.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
kattan: Alla kan gå till SHL senast 15 juli oavsett om man skrivit 1, 2 eller 5 år.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
palleparling: Skulle gissa att det även finns hos Johansson. Att Lööke inte skulle vilja utnyttja en klausul om han får chansen ser jag som väldigt liten.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
kattan: Både Lööke och Johansson har kontrakt 1 år till. Dock finns det klausuler och liknande inblandat, åtminstone i Löökes kontrakt.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
hanzon: Take a chill pill my man! Måste få driva lite med våra småbröder, speciellt en tid som denna ;)
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
DalleRalle: Har du problem?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Modo slutar 12a. Nu tycker jag att Modo borde skicka in en överklagan igen, om att låta 12an gå upp i SHL, andrashandsyrkande om att få spela slutspel. Lets go, loser of hockey ;)
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle: Möjligheterna att få behålla dom vi vill känns ändå rätt goda, förutom Dahlén, Lundin, Lööke, PW och Hardegård då. Albin Carlson känns 50/50, bör ha SHL anbud efter ha varit en av seriens bästa och jämnaste backar. Men kanske trivs jättebra här och vet att han kan få en stor roll i ett förväntat topplag. Johansson känns också 50/50
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle:

Det blir ett komplext problem, inför man att out-klausuler inte gäller eller säger att SHL inte kan ta spelare på kontrakt, eller ökar ersättningsnivåerna för kontraktsbundna spelare för mycket, så slår det ju tillbaka på HA.

Spelarna kommer då inte vilja skriva längre kontrakt än 1år för att inte tappa möjligheten till ett bra SHL kontrakt och vara låsta till HA. Nackdelen är ju att i princip varje allsvensk spelare kommer då vara ute på marknaden varje år efter säsongen, detta kan leda till oönskad lönestegring och budgivning mellan allsvenska klubbar med försämrad ekonomi som följd i ligan rent generellt. Längre kontrakt och färre spelare på marknaden varje år borde bromsa lönekarusellen lite samt gör det möjligt att bygga långsiktigt med spelare som inte är tillräckligt bra för SHL.

Så ett komplext problem med ingen enkel lösning och alla försök att begränsa kan ge oväntade sido-effekter.

Är det något jag skulle vilja se är det att skydda de unga draftade spelarna eller talangerna så SHL klubbarna inte kan värva dem utan att använda dem och ha dem i J20 eller låna ut till HA och sedan ta NHL-pengarna när de skriver HA kontrakt. Där borde man kolla på alternativa lösningar, att värva en talang för att sedan låna ut honom till HA borde inte räknas mot ersättningen från NHL, utan borde tillfalla klubben han lämnade eller lånades ut till. Ett krav på att man måste göra visst antal matcher eller liknande i A-laget, och utlåning räknas inte allt.

Just nu kan ju en rik SHL klubb stapla talanger på hög i J20 och det räcker om typ 1 av 5 skriver ett nhl kontrakt för att man ska gå plus på det. Blir ju en form av affärsidé som bara gagnar de rika klubbarna som har pengarna och kan scouta J20 noga.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Spock: Nä det tror jag inte. Västervik behåller samma trupp, och kryddar eventuellt med ngn giftig div 1 spelare från Troja/Nybro
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Rytter: Det är väll ett visst skydd mot att en spelare går till en annan allsvensk klubb i alla fall. Sedan är det såklart en klen tröst.

Undra om det lag som går upp till SHL kommer dammsuga HA lite grann.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Rytter: jaha! Det där visste jag inte. Om min åsikt om SHL tidigare låg på -95 på en skala -100 till +100 så ligger den nu på -98. Spelarna som hamnar i Allsvenskan är väl där primärt för att dom inte duger i SHL. Här borde ju allsvenskan dra ett streck och säga ”skriv utan klausul, annars kan du alltid lira i Troja eller i franska högstaligan för kaffepengar”. Sen kan man väl alltid komma överens med en spelare att bryta ändå om det passar båda parter.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle: där är jag osäker faktiskt. 🤔
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle:

Klausulerna spelar tyvärr ingen roll, vi hade ju t.ex Molin på ett 3års kontrakt utan SHL-out klausul. Sedan lämnande han sommaren efter för Malmö.

SHL kan plocka spelare fram till ett visst datum oavsett kontrakt eller inte, det enda man får är en ekonomisk kompensation för spelare som går från HA till SHL, detta får man även för spelare som inte har kontrakt dvs de som har utgående kontrakt. Värsta exemplet måste ju vara Ingman till VIK, han skrev kontrakt inför en säsong med VIK sedan strax innan deadline hade Brynäs dåligt med backar så dom plockade in honom utan att han gjort en match i VIK, och där stod VIK utan sin tilltänkta förstaback och ledande PP back, så bara för dem att ge sig ut och leta förstärkning på en marknad där alla intressanta spelare redan signat.

Vår Karla t.ex är ju fri att gå till SHL nästa år oavsett hur hans kontrakt med oss ser ut (out eller inte).

Detta är ett av de stora problemen, finns egentligen ingen vits med kontrakt längre än 1år, det enda är ju signalen och tryggheten man skickar till spelaren. Men blir dessa tillräckligt bra och utvecklas är det fritt fram för SHL att plocka dem.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle: Alla HA-kontrakt går att bryta för SHL-spel. Bestämdes för några år sedan.

Vart lite rabalder när det klubbades och har funnits några exempel där en spelare värvats in till en HA-klubb för att sedan signa för SHL-klubb innan premiären.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle: Brukar inte kontrakt skrivas med en SHL klausul?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Sputnik: jo men om vi inte går upp? Gäller Löökes kontrakt för spel i allsvenskan en säsong till eller kan han bryta för SHL-spel?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Olle: Tror det automatiskt blir SHL kontrakt då va?
Var väl det som ställde till det när Nubben signade spelare mitt i brinnande kval när vi gick upp som sedan hade gällande kontrakt i SHL? Leksand hade väl samma dilemma när de gick upp och slog ut Modo vill jag minnas?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Lööke som ryktades till SHL har ju kontrakt över 21/22, har han en option i sitt kontrakt för spel i SHL där då?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Puckat: intressant att spekulera lite i vilka vi eventuellt kan behålla om vi inte går upp. Förmodar att ingen/få har klausul som gör att dom kan bryta kontrakt för SHL-spel?

Per Svensson borde kunna behållas. Får vi behålla Albin Carlson vore det ju mumma. PW lär väl inte skriva för en hel säsong med ett allsvenskt lag men hade ju också varit trevligt att behålla honom. Lodin? Lundin?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Hardegård aktuell för Färjestad om inte Timrå tar sig upp till SHL
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Hassan: Sicket trollande...:-)
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
snushane: Haha ja exakt så var det bara endast jag som sågat dom innan, men visst jag kan bära det ansvaret för alla andea kritiker härinne med. 🤪..Tycker ändå jag haft viss befogenhet att fått lyfta viss kritik? Nubbens backbygge hade han nog själv gjort annorlunda 100 ggr om han fått välja göra om SHL säsongen senast då det var där vi föll mest ärligt talat. Vi hade ju om omöjligt nästan snarlik eller sämre backsida i SHL än HA säsongen vi gick upp.

Freddan har sina brister men är en tränare av rang när det gäller bygga grupper, ärligt talat kan jag tycka det kan vara på sin plats att köra nått nytt tränarspår om vi tar steget upp ändå. Den solida defensiv vi ser nu är jag nog beredd att tilldela Ante Karslsson den största äran till.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Knylan: Jo alltså tänkte väl mest sättet Carlson spelar på, solid och smartness före flashighet precis likt Larsson där man visste vad man fick match efter match. 🙂
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
snushane: Vad tycker du vi ska välja för motståndare i slutspelet då? Vad tycker du om att Wessner blir en av tio domare? Vad tycker du om att man tog bort red line offside? Hur tycker du disciplinnämnden har skött sig hittills i år?
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Hassan: scenario 1: vet ej
Scenario 2: vet ej..
????
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Knylan: Sjukt imponerad av att Harde kliver in efter 21 matchers (eller nåt) skadefrånvaro och spelar som han gör. Men men.... nog fick han bära lite för stort ansvar sist det begav sig i SHL.

Ser gärna Hampus tillbaka oavsett division. Stabil som Gumsekullen
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
snushane: Vilka tycker du ska bli kvar nästa år? Scenario 1: SHL
Scenario 2: HA

Motivera gärna!
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Sputnik: det känns tryggt att höra just från dig sputnik som sågat både nubben och freddan dom sista 2 åren att JUST DU tror på laget nu.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Sputnik: Kanske ännu mer Hardegård, tänker jag? I min bok är Hardegård ännu bättre än vad Larsson var 17/18 och då har dessutom Hardegård sin offensiv, som inte Larsson hade alls på samma sätt. Och då var Larssons ligans bästa back 17/18, det säger både ett och annat om hur satans bra Hardegård är nu. Enligt mig då. Utan Larsson hade vi nog inte varit så bra defensivt som vi var det året.

Ja backsidan blev spretig (likt allt annat i det där snabb-bygget). Larsson bibehöll sin jämnhet men annars fick ju t.ex en sån som Hardegård ett ansvar och ett förtroende han inte var det minsta redo för. Var betydligt bättre än vad hatorkestern här ville få det till, men när ingenting klaffade i laget och backsidan successivt kapsejsade så blev Harde en tacksam spottkopp i det att han inte hunnit hitta en jämnhet än. Den offensiv som finns i honom nu fanns det tydliga spår av redan då, men i ett lag med uselt självförtroende så blev det skit.

Hade vi bara tråcklat oss ur det där kvalet mot IKO så hade vi förmodligen haft Hampus Larsson som lagkapten än idag. Uppenbarligen väldigt omtyckt av Freddan/Nubben och vi skrev ju tre år med honom precis före kvalet. Nu har han istället lirat i LHC i två år och dessutom skadat nacken, det förarsäte han satt i våren 2019 finns inte kvar på samma sätt längre. Allt hänger på hur vi sätter samman en ny (eventuell) SHL-backsida, men det känns väl inte helt långsökt att Larsson kan finnas med i en sådan diskussion. Kanske även i en HA-backsida, han har ju trots allt missat nästan hela den här säsongen.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Sputnik: Jag hoppas verkligen och innerligt att vi tar steget upp. Jag vet att jag sågat Nubben vid fotknölarna tidigare säsong, men jag har ändå sett en ödmjuk sportchef som trots sin oerhörda rutin faktiskt fortfarande utvecklas och visar att han kan föja med utvecklingen som sker i dagens hockey. Tror verkligen han lärt sig vad som gäller om vi tar steget upp och vad som krävs för att bygga en solid grund i SHL denna gång.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Knylan: Tycker man kan dra paraleller med Carlson i år? Hampus Larsson var absolut en favorit bland backarna hos mig. Tyvärr tror jag att det är säsongen i SHL som många byggt sina minnen och bedömning på hos dom backar som inte spelar hos oss nu. Backsidan var ju tyvärr felbyggd och våra orutinerade backar skulle behövt fått spela med rutinerade backar av SHL nivå för att fått växa in i det.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Spock: Hans lugn, som jag minns det. Gjorde knappt ett misstag på två säsonger. Spelade väl en hel del PP under grundserien 17/18, då varken Hardegård eller Kinnvall hunnit utveckla det spelet än. En sån där back som tränare älskar men knappt någon annan lägger märke till.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Knylan: Men vad var Larssons spetskunskap? Ok på det mesta, men. Så kände jag ofta, samt att han ofta tog tveksam beslut när han fick uppspelsrollen.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Spock: Larsson var en jävligt kompetent back hos oss och en sån back som lätt kunde lyfta 25-30 minuter per match utan att ens vara svettig, lite Lidas-style. Men då var då, på något sätt. Det var i den konkurrenssituation vi hade 17/18 och 18/19. Nu har en sån som Hardegård tagit över den rollen och är betydligt mer skicklig i att driva offensivt spel. Allt beror på vilka platser vi har kvar om vi går upp. Svensson tror jag vi kommer vilja behålla till varje pris, framförallt utifrån att han fortfarande är utvecklingsbar, trots sin ålder.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Knylan: får ändå känslan att om Timrå vill ha kvar Freddan så stannar han. Han vill ju ha besked ganska snart givetvis...vad Nubben vill är ju en annan fråga.
Låst ämne

Sv: Silly Season 2021-2022
Knylan: branschen är ju som den är men usch vad jag ogillar att det ska föras diskussioner med tränare och spelare innan serier är färdigspelade med slutspel och allt. Nånstans så ligger ju de frågorna och tar plats i huvudet på individen också när fokuset ska vara 100 % på nuvarande lag och uppgiften framför sig. Han måste alltså ”Lämna besked inom en snar framtid” mitt i brinnande slutspel då kanske? Nä fokuset blir fel. Spelarna har väl förvisso agenter för sådan men håller de undan erbjudanden i väntan på att säsongen ska vara färdigspelad, tveksamt.
Låst ämne

Silly Season 2021-2022
Då inleder vi sillyåret då! Freddan har hugg på jobb utomlands. Högst välförtjänt, men vi får se... personligen har jag ingen solklar uppfattning i frågan. Lyckas vi inte gå upp så känns det dock solklart att byta huvudtränare utifrån att det skulle kännas som ett sånt misslyckande. Går vi däremot upp så vet jag inte ärligt talat? Ser ingen poäng med att byta, egentligen, men det kommer bli ett par arbetssamma år framöver. Det är kanske viktigare att stärka organisationen runt laget än att byta huvudtränare?
Låst ämne

« · 2174724