1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601358 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
shinzawai: ...eller Almtuna, om man så vill. Man kallade ju sig för Uppsala/Almtuna IS ett tag, för att sedan byta om vartannat. Vad heter man idag?

Robban har gjort 11 säsonger med Timrå allt sedan 1997/98.

Dream Team: Rättelse: Nio säsonger med Timrå, inget annat!

shinzawai: Hela 'egna produkter'-frågan är väl just retorisk. Om vi andra anammar den övikska tolkningen av begreppet (dvs: har du någon gång varit på samma is som ett J-20-lag är du att betrakta som fostrad i klubben) kvarstår ändå den självklara kommentaren: och?

Vidare kan man väl konstatera att antalet egna produkter i banjotruppen näppeligen enbart är ett resultat av sin fantastiska plantskola. Lika viktigt är nog det andra resultatet, dvs det ekonomiska. Egna spelare bra nog att ta en tröja, sen fylla på med lite 'toppspelare' utifrån (av Pavlikovski-klass). Ger det SM-guld? Nä. Får det öviksbor att trots den sedvanliga ut-i-kvarten-mot-vi-har-inget-juniorlag-FBK lira fickpingis på läktaren? Uppenbarligen. Och då är väl alla nöjda.

shinzawai: MoDo-produkt är en sak, moderklubb en annan... Vi har endast en (Moe), men jag tyckte Birger sydde ihop det bra här nedan.

Sen är det ju faktiskt så att överskottet av de ni fostrar gör vi hockeyspelare av och iom det så behöver vi i dagsläget inga egna produkter då de går lika bra att plocka av er.

Efter att ha sett Timo Pärssinen live så är jag tveksam till att han är en bättre spelare än J Laakkonen, tyvärr. Warg är i vart fall om inte två klasser så åtminstone en klass bättre än TP, tyvärr. Det vore kanon om Tik kunde locka hit Tony Mårtensson nu när han tydligen inte går till Anaheim. Med Moe som åttonde back bör en hel del pengar sparas.

eloff: Vad jag har hört så har han vart rätt bra nu i landskamperna? När exakt i tiden var det du såg Pärssinen?

andyo: Jag var och såg matchen i Globen i lördags och vi tittade extra noga på både Pärssinen och Hahl, och hade inte Bäckström hållit nollan vete fan om inte Pärssinen blivit utsedd till matchen lirare.

F ö spelade de bra ihop, signa Hahl NU!!!!

andyo: igår

andyo: Igår. Den finska ledningen tyckte väl inte heller att det gick så bra eftersom han blivit bortplockad från VM-laget.

eloff: Dom kanske läste vad du nyss skrev.

Tror nog efter vad jag sett av TP att han kommer att vara dominerande i TIK

eloff: Att påstå att Pärssinen skulle ligga på samma nivå som Laakkonen ( 32 matcher, 14 mål, 17 ass och således 31 poäng i HIFK) är inget dåligt betyg, dock är jag säker på att han har en nivå ytterligare i sitt spel. När du däremot skriver att Warg förmodligen är två klasser bättre börjar jag undra... Antingen har han tappat totalt den senaste säsongen eller så satt du på sektion C, plats 10 (40 meter upp...) och var en aning salongsberusad...

Sen att Pärssinen blev utan VM-plats förvånar de flesta och inte bara mig.

eloff: Ja du, antingen är det alla andra som är vridna helt åt fel håll i huvudet, eller så har du helt enkelt fel =) Har själv inte sett Pärssinen på några år, men jag kommer ihåg för ett par år sedan då han var med i nån random cup (där Sverige, Finland, Ryssland & Tjeckien är med i) å där han fan åkte å åkte å åkte hela jävla tiden å blev aldrig trött, dessutom satte han nån puck också. Tyckte då att han symboliserar riktig finsk hockey på nått sätt.

andyo: Han var riktig bra för några år sedan, 2001 vann han skytteligan i SHL till och med.

Ambroo: De två senaste säsongern har väl inte varit alltför framgångsrika och den senaste i Zug var dålig. Det kan ju i och för sig bero på olika orsaker, speltiden på slutet av säsongen var bara 13-14 min/match med bara 8 minuter i sista avgörande matchen. TDet är en risk att TP har passerat sin topp. Tiden får utvisa men ha inte alltför stora förhoppningar att han skall frälsa Tik.
Eftersom det var knappt 1600 åskådare på matchen var det lätt att få bra platser i Globen.

För övrigt brukar jag inte berusa mig när jag bevistar idrott eftersom det gör idrotten ointressant.

RTS: Dom förstår nog detta betydligt bättre än vad jag gör.

eloff: Du verkar flummig det var fullsatt på globen och du verkar inte ha belägg för dina inlägg hur fan vet du hur mkt TP spelade i sista matchen skicka länk killen är fan bara 29 år vilket är en ålder då man är/bör vara som bäst. Säsongen 03-04 den innan lookout säsongen gjorde killen 62 pinnar, sedan 18 under lookout säsongen. Sedan 25poäng i Zug i år och 25poäng i Zug bör ju vara rätt bra om man nu som du säger spelat lite.....

Jag tro och vet att Pärssinen är grym för vad jag såg i LG så va han grym hans femma med hahl och santala va alltför ofta i svensk försvarszon och ställde till problem i mina ögon var det den femman som var bäst.

lungan: hahaha =)

eloff: Där åkte du dit din banditskit!! =)

Ännu en spelare som man verkar kunna räkna bort, eller?

29 april 2006 01:16 Linus stannar!
De sista dagarna har ryktet hörts mer och mer att det var i princip klart, och under årsfesten står det nu klart att han själv sagt det rent ut - Linus Klasen stannar i Huddinge 2006/07!

lungan: Det vara 1 597 åskådare på matchen mellan Tjeckien och Finland, måndag den 1/5 2006 och det var den matchen jag såg TP spela. Speltid har man kunnat se på Zugs hemsida, vet ej om det är kvar nu. Jag har följt matcherna där efter det att TP blivit aktuell för Tik.
Det är en viss skillnad mellan 62 och 18 poäng, och jag nämnde att det var de två senaste säsongerna som varit svaga. Formen är ju färskvara och vad han gjorde 2003/04 är ej intressant längre, förhoppningsvis kan han återfå en del av vad han kunnat.

shinzawai: Timander och Svartvadet har väl Sollefteå som moderklubbar eller.. Vore roligt att veta vilka i modos trupp som har Modo som moderklubb..har du koll på det ??

Teamreux:

30 Zajkowski, Michal
33 Nilsson, Johan
15 Salomonsson, Andreas
34 Wargh, Tommy
8 Hedman, Oscar

lungan: Jag såg matchen på plats i Globen och kan bekräfta det du skriver!
Pärssinen med Hahl och Santala var bästa kedjan i Finland och personligen tyckte jag att TP var den klart bästa spelaren i matchen!!!

eloff: Han var bra mot Sverige via TV också.

Vad gäller matchen mot Tjeckien så var han säkert blekare eftersom du skriver så. Att bedömma spelare som flipp eller flopp efter en match de spelat är aldrig korrekt.

Nu har han skrivit ett två årskontrakt med Timrå IK där han givits en nyckelroll och kommer att få starkt med speltid. Spelar han varje match som den mot Sverige så borde det bli betydligt mer än 18 poäng per säsong i alla fall. Men skulle han ha spelat så i alla matcher så skulle han inte ha blivit petad i VM-truppen, kan man tycka.

Sanningen är väl lite också så att hade han gjort 62 poäng den gågna säsongen så hade han förmodligen inte skrivit på för Timrå IK (Bohmans badtunna, Alnö och Tynderö till trots).

Den som lever får se, han är i stundande läge i alla fall vårt namnkunnigaste kort.

eloff: Kanske det kommer lite proffs-förstärkningar inför VM?????
Revanch är ordet på alla finnar läppar just nu! Lita på mig- jag är av finsk härstammning.(Finsk-rysk.)

Ingen överraskning direkt men:

Efter att ha drabbats av ett par tunga avbräck fick Bofors ett positivt besked på tisdagen. 22-årige poängtjuven Sebastian Lauritzen stannar i Karlskoga.

eloff:

Av det jag sett av Pärssinen så håller han riktigt hög klass. Han är en stjärna, o kommer fortsätta vara det i Elitserien.

Det här med poängen som han hade gjort tidigare säsonger inte har någon betydelse nu tycker jag inte är riktigt helt sant. Han har visat att han kan göra många poäng. Får han bara spela med rätt omgivning ( Hedström , Hahl) Så tror jag att han kan komma upp i en 50 poäng nästa säsong.

Att han inte kom med till VM är lite konstigt. Men det måste bero på att Dallas åkte ur slutspelet.

Hahl gjorde 3 poäng på 3 matcher i LG Hockey Games. Skriv på nu Riku!!!

Börjar tappa tålamodet, man vill se ett pressmedelande nu!!!

Talangscouten: Du fick ju ett igår, även om nu det var väldigt väntat.

Frella:

Jo det är klart, Men jag hoppas få se inom en snar framtid följande på hemsidan:

"Riku Hahl har idag skrivit på ett två-års kontrakt med Timrå IK"

"- det ska bli oerhört kul att få spela med Pärssinen igen" Säger den blivande stjärn spelaren...

Skulle vi få Hahl så är slutspelsplatsen klar. Så mycket skulle det betyda, faktiskt.

El_loco: Han var ju aldrig särskillt het och valde knappast mellan TIK och Huddinge för om så vore fallet så skulle valet förmodligen varit enkelt... Han mår bäst av att stanna ett år i allsvenskan (precis som Lauritzén).

gud: Hmm, undrar om den här raden gör att skinnkavajen håller sig borta idag; "17 spelare på kontrakt över nästa säsong som är egna produkter."

Med orden "egna produkter" så menar HAN moderklubb, alltså den klubb som de aktuella spelarna tog sina första skär i (allt för att skriva det i klartext så att även han förstår).

Märkligt att 17 spelare kan bli 5 st på bara en dag, de måste ha en riktigt tunn trupp däruppe nu...

El_loco: Jävligt märkligt, varken Timander, Oduya eller Holmqvist är ett dugg bättre... Undrar om det var lottdragning?

Ambroo: Jasså? Vad är Sanny bättre än nämnda backar på?

Ambroo: Det är väl egentligen inte mer märkligt än att t.ex inte Tomas Skogs kom med. Egentligen.

Ambroo: Tycker nog inte att det är så konstigt. Sanny såg lite kantig ut i agerandet vid flera tillfällen då han fick spela.

Stenkarn: Typ hela säsongen ungefär... Bara att komma igen nästa år för Sanny. Bara bra om de inte blir nått VM så kan de köra riktig sommarträning istället !!

Ambroo: Har varit en oerhört skillnad på Sanny den här säsongen sedan förra.

shinzawai: Bättre och bättre har jag inte påstått, det beror på hur man jämför...som exempel;

Han är bättre utan puck än Timander som i sin tur är bättre med puck...

Han är bättre än Oduya defensivt som dock är en bättre skridskoåkare...

Han är bättre i det fysiska spelet än Holmqvist som istället har sin styrka i offensiven...

osv...

RQT: Tomas Skogs har inte spelat VM, det har Sanny...

Stenkarn: Sanny ska vara hård och kantig annars är det inte Sanny.

LingaN: Är det så stor skillnad egentligen? Kan det inte vara så att laget som helhet var så pass mycket sämre??

Ambroo: Jag tycker inte att han är bättre än Odåga eller Timander på nåt. Timander får lite betonghandleder ibland, men det verkar han ha tränat bort inför denna säsong. Holmkvist är duktig offensivt och visade under LG Games att han kan tackla också. Sanny är troligen bättre på det fysiska än Holmkvist, men i övrigt rankar jag Sanny som en mycket sämre back helhetsmässigt än alla tre. Speciellt denna säsong då jag verkligen inte imponerats.

Ambroo: Ok, det kanske inte var det bästa ordet för att beskriva det hela. Sanny är bra på att tackla, men han hade problem med att läsa spelet bra i LG Games. Tog lite sena/felaktiga beslut.

Ambroo: Det vet jag, kommer säkert dröja ett tag. Ville bara påpeka att jag inte tycker det är särskilt konstigt att inte Sanny platsar. Jag var tom förvånad att han blev uttagen till LG.

Stenkarn: Det kan jag absolut hålla med om, men hans fysiska och uppoffrande spel tycker jag saknas om man ser till övriga.

RQT: Förvånad? Vad finns det mer att ta av underifrån som är bättre??

Ambroo: Tja, varför inte satsa yngre? Kanske inte till VM då, men en turnering som LG, hade jag gärna sett att fler unga fått chansen. Strålman eller Skogs t.ex?

shinzawai: Oduya var den som jag var säkrast på av de fyra med tanke på hans säsong i Frölunda och att Holmqvist skulle komma med var väl heller ingen skräll med tanke på att han gått från klarhet till klarhet och har framtiden för sig...

Så visst fanns det en känsla av att det skulle stå mellan Sanny och Timander, men att det ändå skulle vara Sanny som skulle dra det längsta strået, men icke. Sanny kommer att saknas med sitt fysiska och uppoffrande spel, vad Timander bidrar med har jag svårt att se.

« · 713911 · »