1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580575 inlägg · 6216 ämnen

Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07

1840646 · » Till forumet


Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
FH - avdammad: Håller helt med, pyroteknik har inget på en idrottsläktare att göra. Punkt. Stämning har dock det men det kan man omvittnat skapa utan bengaler och andra dumheter. Som, till syvende och sist är förknippat med huliganism och otrevligheter vilket knappast lockar exempelvis min 9-åring. Sen tycker väl iofs jag att inte heller trummor har i en klack att göra men det är en annan diskussion....
Är det fotboll du sett i England? Roligt isf om det är som du skriver, med supportrar sida vid sida och måttligt intag av drogrelaterade substanser. Så har det sannerligen inte alltid varit där! Minns en match på gamla Highbury mellan spurs och United (f.ö med Limpar i spurs och debut i United för en viss Eric Cantona)...vi hade ridande poliser som eskort till arenan från "The Gunners". Unitedfansen på den tiden ansågs vara europas värsta, fick Black Army att framstå som en söndagsskoleklass...
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Nisse på Mon:

Vad hände egentligen där? Sköt han utanför? Hade Brattström pucken i plocken? För hela han var ju inne i målet. Konstig situation och jag vet fortfarande inte vad som hände eller varför det dömdes bort.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Zource: En kan ju fan inte hålla reda på alla matcher.
Inget mål iallafall...
Tur jag känner båda målvideodomare 👍😉
Kommentera


Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
SMÅLAND: Trodde matchen mellan Södertälje-Timrå var slut för ett tag sen.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
PISSMÅL!!!
Herregud
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle: Bengaler är barnsligt, helt enkelt. Och det förklarar även förekomsten dem.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Laken: händer det något särskilt ikväll förresten?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle: Jag håller också med dig.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Jockz: Inte farligt? För den med astma kan det vara förödande!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle: Jag är helt med dig här Olle. Jag har varit i England en del sista tiden. Klackkulturens vagga på många sätt. Det är oerhört lugnt och innan och efter matcherna vandrar supportrar från olika lag omkring utan bråk eller tjafs. MEN när matchen pågår är det jäkla liv på klackarna och stämningen är magnifik. Ingen pyroteknik så långt ögat når och folk är på sin höjd salongsberusade. Det behövs inga speciella arrangemang eller överdrivna intag av substanser för att skapa stämning på ett idrottsevenemang.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle:

Det hör ju till läktarkulturen är tydligen svaret som man ska acceptera och som rättfärdigar detta. Ganska tunt argument om du frågar mig.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Jockz: Jag har aldrig hävdat att det skulle vara farligt. Tycker bara det är grymt onödigt om det går så långt att arenan måste utrymmas och föreningen får betala kalaset. Kan ni/dom inte bränna av dom där låtsasraketerna utanför arenan istället? Det vore tråkigt om 3000 pers måste utrymma NHK-arena för att 5-6 tonåringar på ungdomsbiljett känner sig nödgade att visa en obefintlig bortaklack var skåpet ska stå. Eller vad syftet nu är. Förresten vad är själva syftet med en bengal? Det är ju inte så mycket att titta på, bara lite rök. Uppmärksamhet? En känsla av ett intensivt drama som utspelar sig på läktaren? Upplys mig gärna för jag förstår inte grejen.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle: Pyroteknik är inget farligt, det lyser upp och ryker lite, absolut inget dom kör hemma i Lagrells vardagsrum. Det är och kommer alltid vara en del av läktarkulturen, det kommer aldrig att smälla. knallskott är en annan femma.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Sputnik:
Hallå.....!!!
Du får skrika för mig också imorgon...:-)
Vi synes i Västervik när det är dags för ” The Big Reds Krigare” att dyka upp där...!!
// Mats i Linköpings trakten..😀😀
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Sputnik: Gott!
Vi är tre som åker från Växjö imorrn. Finns plats för en eller två till om det finns någon sugen tikare i närheten
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Kul med lite liv i Timråboken igen. :-P
Runar det ser ut som att jag kommer imorn till Oskarshamn trots allt. Småland Kommer du?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
El Maco: självklart är dom det...om dom ger fan i att starta brandlarm och bråka. Det tror jag vi alla är 100% överens om.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle: man kanske även ska tänka på hönor och fjädrar? För mig som sällan är hemma i Timrå och ibland är på bortaläktare är i alla fall den nuvarande supporterrörelsen något oerhört positivt. Vi har resande supportrar igen på allvar och en drag på hemmastå som många torde avundas i svensk ishockey. Ge fan i att starta brandlarm och tjafsa med andra Tikare, absolut, men the kids are allright.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Knylan: är det läktarbråk och bengaler i Stockholmsderbyn som gör stämningen "elektrisk" och vidare det som också drar publik? Ingen stockholmare jag någonsin pratat med har varit av den åsikten, tvärtom så vet jag en hel del stockholmare som slutat gå på fotbollsderbyn med sina barn eftersom det upplevs som otryggt.

Nu är vi långt ifrån ett stockholmsderby när det gäller Timrå IKs hockeymatcher men rubriker som drar skam över föreningen tror jag alla vill undvika. Att vi har haft en städad supporterkultur är ju något att vara stolt över men om det är som du skriver, att supporterskaran växer på grund av ökat "strul" i klacken, ja det vet jag inte vad det skulle tillföra för positiva effekter. Fler snorungar som står bakom ett beteende som kan skada föreningen? Fler som ser upp till de som "strular"? Kanske missförstod dig för jag kan verkligen inte se några positiva effekter av det.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
DJ Hemp: "läktarkultur", väx upp för fan. Jag passar lika mycket in på en svensk hockeyarena idag som du gör på en engelsk fotbollsmatch 1985.

Den här läktarkulturen du pratar om är patetisk och tillför inte någonting alls till matchupplevelsen. Alla som fått utrymma en hockeyhall för att brandlarmet går efter att nån unge har bränt av en bengal kan nog skriva under på detta. Vem tror du förresten den här underhållningen är till för? Tror du Timrå IK tycker att det är positivt med bengaler och slagsmål? Det är barnfamiljerna och vuxna människor som finansierar den här klubben, inte fan är det ungen som bränner av en bengal som köpt en rabatterad ungdomsbiljett på hemmastå. Sen var det kanske inte så farligt nu senast mot SSK och om ungarna får sig en avhyvling så kanske det räcker gott så. Däremot är det bara patetiskt att ursäkta det som "läktarkultur".
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Jag får nog revidera Lekandssiffrorna då de hemmamatcher vi har mot dem under grundserien är först på en måndag (18/10) sen en onsdag (17/1). Men 3500 borde inte vara några större problem.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Smokey:

Jaji, numera är vi ju 50+ båda två. En aktningsvärd ålder. Dock är vi ganska så unga i sinnet och samtidigt sprungna ur den ironiska generationen. Min favoritvariant av ironi är för övrigt den som gör att folk blir osäkra på huruvida det rör sig om ironi eller inte. En sofistikerad variant som bara de allra smartaste kan tolka. Med ett sådant vapen slår man världen med häpnad. : )
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle:

Nu har Knylan skrivit ett inlägg som är så jävla klockrent och bra på alla sätt och vis. Jag har fan inte mycket att tillägga vad gäller läktarkultur. Men jag tror att du skulle trivas bättre på andra sidan Atlanten.

Förresten, om vi knappt kan fylla ladan till hälften så finns det ju gott om platser för alla barnfamiljer som inte vill sitta nära klacken. Därmed behöver ingen känna sig ovälkommen till arenan.

Så vad är då problemet?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle: Visst, det du skriver stämmer och det går inte att försvara en blinkbengal, men att det skulle sluta dra folk vet jag nog inte riktigt om det stämmer. Om man nu ens ska jämföra med Stockholmsderbyn i fotboll så går det väl att konstatera att en stor del av de matchernas dragningskraft är just den där elektriska stämningen som innefattar allt möjligt. Supporterkulturen i Timrå har varit extremt städad sedan vi gick upp i stort sett och det har varit problem att få det hela att kännas lockande för målgruppen unga killar i åldrarna 15-25. Det verkar dock ha lossnat nu och vi har 060-baserade supportrar på de flesta bortamatcher, vilket är enormt glädjande. De supportrar som åker är just precis den målgruppen också, yngre killar. Tyvärr så kommer det lite strul med på köpet, men om det kan göra att klacken så sakteliga växer (vilket den verkar göra efter 10-15 år av nedåtgående spiral) så går åtminstone inte jag i taket. Det kommer nog komma mer gott ur det än tvärtom, jag räknar med att den/de som ballade ur igår kommer sättas på plats också.

Jag påtalar det återigen: publiktrenden har vänt och pekar stadigt uppåt. Det hade varit kul om vi från en säsong till en annan kunde öka snittet med 500-1000 pers men det är nog inte rimligt så länge vi inte är ett etablerat topplag som snuddar vid SHL varje år. Förra årets snitt på 3036 personer bör vi kunna slå utan några större problem med två hemmaderbyn med 5000-6000 åskådare och två matcher mot LIF med minst 4000 på läktaren, säkert mer än så. Det är ingen omöjlighet att vi kan trycka upp snittet några hundra om vi fortsätter att prestera sportsligt.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Smokey: må så vara att det finns ironi i resonemanget. Blir ändå störd av retoriken, speciellt när vi knappt kan fylla ladan till hälften. Bengaler, bråk och böter drar inte fler människor till matcherna och jag tror att barnfamiljer skulle dra sig för att boka biljetter nära klacken. Därför tycker jag man ska vara försiktig med att romantisera sånt här beteende.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Olle: Hempen är fan Timrås svar på Socker Conny.
Han är numera nog lika mycket trött farbror som jag;)
Järnröret är mer frigolit än rostigt stål. Men det ironiska provokativa bettet glimmar fortfarande rätt skarpslipat:)
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
DJ Hemp: en snefull skitunge som ber folk dra åt helvete om dom inte sjunger med, tänder bengaler och startar interna bråk. Är det precis som det ska vara på en hockeymatch?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Smokey:

Det där låter ju precis som det ska vara i en anständig klack till ett lag på väg uppåt. Lite som förr under den berömda sprit-eran under det sena 1970- och det tidiga 1980-talet. Då var vi visserligen på väg neråt, men skit samma... TIK rules!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Smokey: Modos klack brukar väl äga byxorna av Timråklacken på bortaplan ;)
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Zource: Nu pratat vi om lag som har klack. Knappast ett problem för Modo väl;)
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Smokey: Hade en sån jävel bett mig dra åt helvete om jag stått bredvid ståplats, så hade jag tagit mig till klacken och nitat den jäveln! Skiter i om det är en tik.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Vi har några busprickar i vår klack... Samordnat och fint så drar man upp en större läktarflagga för att dölja en tändning av en mindre aktiv bengal.

Men det är inte det värsta av de "firma wannabiefuckfanjävlafollowfjant" som sprider sig i klackvärlden under dagens match...

Det som stör mig mest (förutom den här lättviktsbengalen) är den hetlevrade unge man som eftermiddagen i ära springer runt och försöker få hela bortastå att sluta upp i allsång och handklapp. Agressiv som ett övertänt explorerrör rusar han fram till ett äldre par som valt att stå i närheten av andra TIK:re och vrålar att dom fan kan dra åt helvete (Sittplats?) om dom inte faller in i vad den här snesupne supportern inser vara ett korrekt klackläge.

Det blir snabbt jävligt dålig stämning. Och ett internt klackslagsmål ligger närmare än en välpressad yogamatta.

Nu räddas lägget av att några av snubbens vänner glider runt och faktiskt ber om ursäkt över det som händer. Och det ska man ha kredd för.

Alla kan göra fel. Inte bara fd. finansministrar osv. Det här bör vi hålla koll på och försöka rätta till.

I övrigt har vi en mycket aktiv och härlig klack som lyfter laget som fan!

ÄLSKA TIMRÅ IK!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Sputnik: Släppt in lika många nu
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
DJ Hemp: Målskyttet ser inte ut att vara ett problem i allafall. Vet att många var frågande till vilka som skulle göra målen i år utan Dahlen och EP. Just nu har vi gjort mest mål av alla lag! Och bara Modo har släppt in mindre(fast har en match mindre spelad)
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
RunarUp: är lite osäkert fortfarande om jag kan komma eller inte men det skulle vara grymt kul!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Tidigt målkalas åt båda håll i MoDo!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
SMÅLAND:

En perfekt sportlördag tornar upp sig i den gråmulna oktoberkvällen här i Malmö.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Sputnik: Japp. Kommer en bil från Växjö.
Småland måste komma också. Kan omöjligt finnas fler ursäkter för att inte komma.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
SMÅLAND: SERIELEDNING!!!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
DJ Hemp:
DU GAMLA DU FRIA
Jag vill leva och dö i norden!!!
ÄNDA IN I KAKLET TIMRÅ.. SVERIGE!!! 😊
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
SSK måste vara fruktansvärt dåliga nu, då de inte ens kan slå oss i ett sånt här upplagt läge. Inte går det något vidare för stadens fotboll heller. Där är det bara basketen som återstår...
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
1 Timrå 6 4 1 1 0 20-9 14
2 Oskarsham 6 4 1 1 0 19-12 14
3 Björklöven 5 4 1 0 0 19-11 12
4 AIK 6 4 2 0 0 16-13 12
5 Modo 5 3 1 1 0 16-7 11
6 Almtuna 6 3 2 0 1 18-14 10
7 Pantern 6 2 2 2 0 15-16 10
8 Leksand 6 2 1 0 3 14-17 9
9 Tingsryd 6 2 3 0 1 12-17 7
10 Vita Hästen 5 0 2 3 0 12-14 6
11 Karlskoga 6 1 2 0 3 13-21 6
12 Troja/Ljungby 5 1 3 1 0 9-12 5
13 Västervik 6 1 4 0 1 14-20 4
14 Södertälje 6 0 6 0 0 8-22 0
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
SMÅLAND: Vi har gjort flest mål just nu.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Woody:

Ja, tack! HA-final i vår. Gärna för min del...
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Vi tappade Dahlén...Pettersson.. Lööke.. Ludde..Persson... Larry.. Mattsson.. Ohre...
Men vad gjorde de...
5 treor
1 tvåa
1 förlust
På 6 matcher och SERIELEDARE!!!!
Det nya Timrå levererar fett 😊
Toppmöte i SMÅLAND på måndag!!
Ny kastar man av sig skridskorna och tar på sig fotbollsskorna!!
HEJA SVERIGE.. Mot VM 2018!
Timrå mot SHL 2018!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
DJ Hemp: Ett sanningens ord! Ett förslag: ska vi frysa tabellen?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
SMÅLAND:

Speedway är allt bra värdelöst, liksom annan motorsport.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Andersson: Skön lördag, det tackar vi för!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2017-10-07
Södertälje SK - Timrå IK 2-5
Kommentera

1840646 · »