1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580476 inlägg · 6216 ämnen

Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03

1861447 · » Till forumet


Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
bobrov:

Det kan möjligen stämma, men vad menar du lite närmare bestämt?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
DJ Hemp: Det är puckon som planerar.......SLUT !!!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
sargad: Snart är vi i botten om det fortsätter så här, är ju bortskämd med att vi ska vara serieledare ;) Ok kämpaglöden kanske finns , men att få in puckarna i mål är det sämre med.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
luffaren: Ser inte alla matcher så jag kan inte generellt gå emot dina åsikter, men i matchen mot SSK var det inte kämpaglöden som felade. Den var god. Tuffhet o tur/otur med studsar framför kassarna avgjorde. Har man samma inställning som mot SSK så tror jag en plats bland 4-5 första är möjlig att bärga, vilket bör ses som helt Ok resultat?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
luffaren: det där är en rejäl överdrift.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
The great one:

Jag ser hellre att vi spelar halvtaskigt och vinner än att vi spelar bra men torskar. 2017 visade Malmö FF upp ett halvmediokert spel i många matcher, men lyckades ändå vinna för det mesta och inte sällan genom att ”snubbla” in avgörande mål på övertid i jämna matcher. Sedan vann man serien i överlägsen stil likt förbannat. Ett annat exempel är Leksands märkliga framgångar för ett par år sedan. Ett halvkasst lag som gick hela vägen upp till SHL. Med detta sagt uppskattar jag alla tänkbara sätt på vilka vi kan ta viktiga poäng. Gårdagens debacle har jag lagt bakom mig. Nu väntar Oskarshamn i morgon.

Förresten, en sak som jag undrar över är varför det spelas så många seriematcher nu i dessa JVM-tider, då lagen tvingas avvara flera av sina unga stjärnor. Bättre då med ett kortare uppehåll och ett mer frekvent matchande under andra delar av säsongen.

Men det är jag det...
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
kulltorp: Hela laget har ju rasat ihop, allt dom hade förut är borta, nu är det burskydd och slarv, inget kämpaglöd.Dags att ta reda på vad det beror på innan det är försent.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle:

En bra match för mig har inte med poängen att göra. Ser hellre vi spelar bra än att snubbla i poäng för då håller det inte i längden. Framförallt inte då det gäller på allvar.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
kulltorp: Av egen erfarenhet så kan det ta upp till 6 månader innan man hämtar sig o konditionen är tillbaka men jag håller med han har varit ganska osynlig på slutet men blixtrar till då o då o gör sina poäng i a f. Jag tycker att man borde få ut mer av Erik Karlsson som i mina ögon är lagets bäste forward.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Icetea: Ok, jag är ju ingen läkare så det kan ju vara som du säger. Det jag kanske menar egentligen är att han inte blivit bättre senaste 10 matcherna, snarare sämre. Men det kanske är sjukdomen som påverkar....
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
kulltorp: Att komma tillbaka från körtelfeber tar lång tid. Konditionen åker ned på nästan noll och viktnedgång är vanligt. Trycket i benen o armar är inte riktigt där än o tröttheten syns ju på lång väg....o ändå så producerar han i näst högsta ligan. Det är imponerande fast han är en bit från fjolårsformen...
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
kulltorp: Håller helt med. Frågan är var pengarna finns? Har de kommit eller inte?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle: Mkt bra skrivet.
Man kan ännu enklare säga att "LAGET Timrå IK" blev "Dahlén show" när han kom in.
Detta kunde ske i kombination med tränarnas svaga ledarskap, man lyckades inte hålla i tyglarna och det gick överstyr. Konsekvensen är att oavsett vad ngn av de andra i laget presterar så är allt fokus på Dahlén i medier mm. Han får 99procent av all medietid. Då ska ni veta att alla hockeyspelare är måna om att synas för att kunna öka sitt marknadsvärde. Lavoias inträde gjorde inte saken bättre.

Detta hade kunnat vara SÅ mkt bättre men ledarskapet kunde inte hantera situationen tyvärr.
Och om vi ska vara ärliga med Dahlén, så har han, trots sina poäng, inte direkt visat varken SHL eller NHL klass de sista 10 matcherna. Vad beror det på kan man fråga sig? En spelare som haussats som han, borde man väl kunna förvänta sig mer av kan jag tycka.

Bara mina personliga tankar. Älskar Timrå och Dahlén såklart.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Nisse på Mon: Är ganska säker på att det finns hål att stoppa de pengarna i. Jag tror inte vi kan räkna med ngr fantastiska nyförvärv. Timrås ekonomi är fortfarande inte stabil och det kan inte finnas ngn supporter som tycker vi ska äventyra den igen.
Man måste fortsätta satsa stenhårt på ungdomslagen så vi kan fylla på A-laget med egna ungdomar.
Som Icetea säger så är det livsviktigt att J20 hänger kvar.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Nuvarande situation är ohållbar kring Dahlén, ett Ja eller Nej måste komma från honom.

Det är nu 20 omgångar kvar och laget har ingen kemi i någon av våra formationer och ingen leadingline!

Vi har ingen mer än Dahlén på över 20 pinnar efter 32 omgångar.

Ska tränarna bygga laget med eller utan Dahlén?
Just nu är denna osäkerhet mer skälpande än hjälpande.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
+ulfberth+: När ett NHL lag skriver ett kontrakt med en junior så får dom betala en summa och den delas upp på vart spelaren spelat de senaste 4 säsongerna.
För alla spelarna skulle vi totalt få cirka 4 miljoner sammanlagt om jag inte minns fel.

Hittade en artikel angående detta.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Icetea: Yes superviktigt att J20 pojkarna blir kvar i Superelit. Jättekul att man plockar upp Jansson och Kaijser men finns väl 2 sifor av myntet då det dom samtidigt behövs i J20?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
timråhockey: Nej troligen inte och därför kan det bli svårt att stanna kvar i toppen med tanke på att de andra lagen satsar ganska hårt med förstärkningar. TIK ska inte äventyra ekonomin utan bygga långsiktigt. För en misslyckad satsning mot SHL i år kan bli förödande för många lag. Som jag varit inne på tidigare så är det j-ligt viktigt att J20 laget INTE åker ur SuperElit....
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Nisse på Mon: miljoner??? What?? Vars ????
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
timråhockey: Miljonerna Timrå fick för Dalén, Pettersönerna, Borgman m.fl...var är dom? Inte kommit än, lagda på hög som eget kapital?..knappast förbrukade. Ska knappast användas nu till förvärv men men...
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Icetea: finns inga pengar att ta in nya spelare är nog bara lån som gäller
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
sargad: tycker bilden av Dahlén kan nyanseras lite. Tabellmässigt, om han skulle lämna nu, så står vi väl på +/- 0? Går ju bara att spekulera i var vi hade varit utan honom. Kanske hade vi varit dyngsist, kanske hade nån/några andra gjort poängen som han hittills tillfört? Där och då, innan han kom, så räckte det för att leda serien iaf. Sen har jag aldrig påstått att Dahlén vill Timrå eller laget något illa, självklart vill han bidra. Är dock, som sagt, inte säker på att klubben kan hantera det på rätt sätt. En spelare som tar omöjliga slagskott ur dåliga vinklar istället för att spela lagkompisarna har endera fått fel direktiv eller inga direktiv alls.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle: ”Tror man att Dahlén kom tillbaka till Timrå IK för att spela upp vår ärofyllda klubb i hockeyns finrum, få tröjan hissad i taket och gratis varmkorv i kiosken på livstid så är man naiv något så förbannat.”

Jag som var helt säker.....
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Det här laget saknar rutinerade spelare, Basse och en 30 min back. JD o EP var ju löjligt bra ifjol mycket tack vare Basse. Att satsa på unga spelare är helt rätt men jag saknar rutinerad spets framåt o bakåt som Ritola eller skägget i AIK, Jens Westin ex vis. Känns inte som Molinder är den typen som ställer krav på andra. Inget ont om Hampus m fl men det hade varit spännande att se vad Basse tillfört i år...
Hoppas på några riktigt bra tillskott i truppen om man nu har ambitionen att på allvar konkurera om en SHL plats i år. Att Dahlén försvinner räknar jag med, tyvärr!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
sargad: Och ja, just det. Inlägg 1861205 dryper av ironi.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle: Tack för den ögonöppnaren. När du lägger ut texten på det sättet inser jag att det är närapå svinaktigt beteende av Jonatan.. och alla som verkligen gillat/gillar att han lirar här har blivit blåsta.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
kulltorp: instämmer angående Dahlén/Lavoie. Visst producerar Dahlén men det är som att han ska axla hela laget och vinna alla matcher åt oss. Tar alldeles för många svaga avslut från omöjliga vinklar som om ingen annan än han kan göra mål. Som att det krävs drömmål i varje match för att Vancouver ska kalla tillbaka honom och slänga in honom i hetluften. Vi kunde vinna matcher och leda serien innan Dahlén anslöt, jag tror vi kan göra det igen. Jag tror inte att ett semiprofessionellt Allsvenskt lag kan hantera en profil som Dahlén. Det går inte att ställa krav på spelaren, han får köra sitt race annars drar han någon annanstans, lite som en lockoutsäsong i Mora IK. Vi har honom på nåder, ungefär som alla lag har med sina talanger på lån.

Bara en notis på området ”ja men Dahlén producerar ju” - Ja det gör han men han skjuter också 2/3 mer skott än någon annan i laget. Grovt räknat, om Hållander sköt lika många skott som Dahlén så skulle han (med rådande poängsnitt) ligga på 27 poäng i år, 2 bakom Dahlén. (Valfritt mattesnille får rätta mig på detta)

Dahlén/Lavoie drar publik men hur stora slutsatser kan man dra där? AIK, Modo, Löven och Leksand drar fler besökare i snitt och dom har ingen Dahlén. På vissa här låter det som att vi ska stå med mössan i hand för att Dahlén har valt att spela med oss, det tycker jag är fel. Vi spelar om klubbens existens och om att avancera upp i seriesystemet för att sedan stanna. Dahlén är en pusselbit som kan bidra till detta men främst är han hos oss för att spela sig i form så att han kan krita på ett fett flerårskontrakt för Canucks och bygga ett liv som mångmiljonär och ekonomiskt oberoende. Kvar står vi med skulder hos fogden och en ny tuff säsong att se fram emot i hockeyns allsvenska bakgård. Tror man att Dahlén kom tillbaka till Timrå IK för att spela upp vår ärofyllda klubb i hockeyns finrum, få tröjan hissad i taket och gratis varmkorv i kiosken på livstid så är man naiv något så förbannat.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
The great one: vet inte om jag håller med om att vi spelat bättre de senaste 5 matcherna. Vi har tagit 6 poäng av 15 möjliga. Dom 5 matcherna före det tog vi faktiskt 8/15 poäng. I slutänden är det poängen som räknas, jag tar hellre en ful trepoängare än en hedersam förlust alla dagar i veckan.

Sen det här med att förlora andra perioden, det gör vi nästan hela tiden, fjärde sämsta laget i andraperioderna (om jag inte såg fel på pausgrafiken idag). Effektiviteten har varit ett problem sedan första omgången.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Det finns bar ett sätt att glömma en sån här makaber insats.....
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
kulltorp: Enligt mig är du helt spott on, mycket bra och träffsäker analys!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
TD: ligger 93% fortfarande men sista 10 matcher stämmer nog inte det under 90 troligtvis
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
DJ Hemp: experter säger att Leksand vinner serien nog är det så bra målvakt hyfsat försvar Frisen bäst i serien Timrå då med halva laget borta typ ex Zetterberg Wedin Westin Persson m fl ok Zetterberg fick lämna men ersättare kan knappast ha kommit upp Dennes kapacitet så vi får vara nöjda målvakt måste ligga över 90%knappast i nuläget Tack för mig fd Expert..
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
JobbaPuck: Torskar p g a att SSK är bättre framför kassarna. Haukland bra men Sörensen matchade honom i afton.
Kan inte klaga på inställning idag. Räcker inte till framför målen helt enkelt, framför allt vid SSKs, som sagt.
Var betydligt mer nedslagen o förbannad när jag gick från Hovet senast, då var det jäkligt lojt.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Jag håller med Olle.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
palleparling:

Menar bara att då blir det extraskönt då vi vinner mot en hemmakommentator.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Jag förstår inte, vad är det folk ser som gör att Timrå är det bästa laget dom mött? Inte första jag ser skriva sådär. Tycker vi har varit helt under isen i typ två månader och ligger typ enbart i toppen pga Haukelands storspel match efter match och mycket tur.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Där rök serieledningen. Antagligen för gott. Det var roligt så länge det varade.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle: Om man bortser från de första 10-12 omgångarna då laget spelade hockey som den ska spelas, så har Hauken varit vår räddare. Han är den enskilt bästa spelaren denna säsong, i särklass.
Håller med Olle helt och fullt.

Med facit i hand så känns Dahlén och Lavoias inträden bra rent marknadsmässigt men inte lagmässigt.
Dahlén har gjort mycket poäng men han har, med handen på hjärtat varit väldigt egotrippad i sitt spel. Defensiven lämnar mycket att önska.
Lavoia är lite samma typ. Andersson har inte lyckats sätta ihop dem i rätt formationer tycker jag.

Tycker Timrås spel är för tråkigt. Ingen vågar sticka ut. Ingen offrar sig för att komma in på mål. Var är tacklingarna?Var är passningarna som sätter upp motståndarna.

Nu kommer raset!,

Fxxk!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle:

Ja, när det behövs. Vi har ju spelat bättre sista 4-5 matcherna med just den biten samt att vi inte tar lika mycket burskydd längre. Ikväll förlorar vi på 2:a perioden o att vi inte är effektiva i första perioden.

Relativt ”nöjd” ändå, gäller dock att studsa tillbaka direkt mot Oscarshamn. Känns skönt att mu får vi jaga istället för att jagas. 👍🏻
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
The great one: vad det spelar för roll? Spelar ganska stor roll tycker jag. Tomtarna på cmore sitter ju i Stockholm i en studio (har jag för mig att jag läst), alltså, dom åker inte ens ut till arenorna längre. Och för dom så är ju 08-lagen deras "hemmalag" varje match, det stör mig.
Kanske vore kul om domaren också höll på hemmalaget så att man fick känna på ännu mer att man var bortalag?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
The great one: precis som du gällande ”icke fungerande uppspel” som man hör var och varannan omgång, vad kan det bero på?
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
hubbenorlen: jag har sett alla matcher och tycker Enoch har varit dålig i nästan varje match han spelat, det är inte en generalisering men det är en högst subjektiv åsikt.

Angående lagets insatser så säger jag det igen: vi har seriens absolut bästa målvakt och (nära) seriens sämsta offensiv. Det är officiell statistik, ingen gissning.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Med det här spelet blir flådda utav IK70 på freda!!!
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle:

Ändå är du förvånad i varje match o lika upprörd varje gång. 🤔
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Södertälje SK - Timrå IK 4-1
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
palleparling:

Vad spelar det för roll!? Bara kul om han håller på hemmalaget så man riktigt får känna att vi har bortaplan. 🙂
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Älskar när kommentatorn endast pratar om hur Södertälje kunde missa 2 mot 1 läget, men inte ett ord om Haukelands räddning. Vem håller han på tro???
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle: Du generaliserar angående lagets och enskilda spelares insatser.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
hubbenorlen: generaliserar? Jag är ju extremt specifik? Haukeland räddar hela laget (han är bästa målvakt i serien med god marginal) och vi skulle ligga betydligt längre ner utan honom (vi är 3:a från botten när det gäller måleffektivitet). Kan inte bli mycket tydligare i min mening.
Kommentera

Sv: Södertälje SK - Timrå IK 2018-01-03
Olle:

Ha ha, jag ser matchen jag med. Det vet jag väl, men tänkte på Dahléns mål även.

Vet dock inte vilken ledande spelare du menade.
Kommentera

1861447 · »