1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580486 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - AIK 2021-03-14

2166854 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Olle: Det är intressant att de som håller på Americanos så sällan vågar skylta med det.

Men det är komiskt att självinsikten saknas så. Rahimis och Transatlantens klubbor mellan benen i hämndaktioner är alltså inte ovårdade och extremt fula...

Många brukar skriva att Americanos nya fans inte kan något. Med sådana bristfälliga argument som visats blir det svårt att göra annat än att hålla med om att det saknas kunskaper i nya amerikat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
kattan: oavsett om Burkölen har 11 av 12 poäng mot VVIK så har jag svårt att se att de vill ha den långa resan om de slipper. I o f s bara maximalt 2 st borta matcher i kvarten så kanske spelar mindre roll än i en bäst av 7 serie?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Lub: Kollade lite snabbt, men Tingsryd är väl ett lag dom haft det lite knackigt mot iaf.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Sputnik: Jo men de hade det. Lövens säsong har haft så många ansikten, men när de rent resultatmässigt gick på som tåget i början av serien så hade de avsevärda problem med Västervik. Vilket var överraskande där och då, när alla var rörande överens om att Löven skulle bli helt ostoppbara. Då var de kvar i samma mode som förra säsongen där de kunde göra halvdana insatser men alltid ändå avgöra precis i slutet, något de mer eller mindre tappade helt när Poulin skadade sig och NHL-lånen stack.

Då visste vi inte heller hur bra Västervik skulle visa sig vara, ska tilläggas. Överraskningen låg främst i att Löven hade ordentliga problem på hemmaplan, mot vad man då trodde var ett bottenlag. Sen ser ju 3-0 och 3-2 ut som relativt enkla matcher i efterhand men den sistnämnda avgjorde Löven precis i slutet. Tror Västervik brände några superlägen precis innan också.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Lub: typ så ja
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
kattan: Vilka lag har Löven förlorat mot, är det främst Väsby och Modo? :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
kattan: Det är såpass alltså. Hade för mig att Löven i allafall spelmässigt haft svårt mot västervik. Har nog blandat ihop med nått annat lag då. 🙂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Lub: Björklöven har tagit 11 av 12 poäng mot Västervik denna säsong, och mot Mora har man lika. Så jag tror dom hellre tar Vvik, faktiskt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Lub: utan att ha stenkoll så har jag för mig Västervik nämnts lite som ett bogeyteam för Löven?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Zäta75: Jag är osäker på inbördes möten mellan Löven och Västervik kontra Mora. Om Löven har kraftigt övertag på Västervik så kan de säkert välja dem skulle jag tro. Jag vill undvika Tingsryd, Västervik, Löven så långt som möjligt...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Sputnik: Det är 99% säkert att det blir Löven-Mora i kvarten. De väljer aldrig Västervik, SSK av de som finns kvar. Så de får en tuffare resa troligen än oss Löven. Mora kan mycket väl slå ut dem. Sedan lär det bli SSK-Västervik och där tror jag faktiskt på Västervik. Vi slår Västervik i semi isf det är jag säker på när det verkligen gäller. BIK-Löven i andra semin får gärna gå till 7 matcher och mycket bråk och stök. Men tror faktiskt att Mora kan slå ut Löven. Det blir spännande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Rytter: Ok jo läste nog ditt inlägg för slarvigt. 🙂
Men ser man Lodins form nu så bör man ha i åtanke att hälften av hans poäng kommit från februari och framåt som sagt. Avstängningar och annat som härjat för han en del. Hade han haft det poängsnittet han har nu hade han förmodligen legat kring 60 poäng skulle jag tro. Sättet han dominerar nu stundtals är jag beredd att gå emot dig trots allt. Lodin kommer driva en kedja som är starkare än Moras andrakedja, det vågar jag påstå utan att ens tänka partiskt. 😉
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Sputnik:

"Hur många har spelare i andrakedjan som gjort 40 poäng förövrigt?"

Det var ju precis detta jag skrev =) Att mora har 5 av 6 forwards från sina topp2 kedjor inom plats 16 i poängligan. Lodin ligger på plats 19 och är den enda av era forwards i andrakedjan som tar plats på topp25.

Moras andrakedja har imponerande siffror:

Larsson - 46m, 45p
Wernblom - 49m, 47p
OSL - 47m, 44p

Därför jag tycker att dom har en av seriens bästa andrakedjor, eran första är såklart mycket bättre, men Moras andrakedja är nog vassare än er andrakedja. Så en fördel för mora i ett slutspel är att även om man stänger ner deras första (eller om första tappar formen) så har dom riktigt bra potential i sin andrakedja. Detta kan vara något som blir jobbigt för lag som BIK, Löven, SSK att hantera. Timrå tror jag manövrerar ut mora enklare då ni är bättre som lag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Rytter: Vet inte på andrakedjan ändå. Kollar man på Lodin är han en av seriens absolut bästa forwards just nu som gör lite som han vill mellanåt. Fortsätter han utvecklas och behåller formen så kommer han driva en ruskigt giftig andrakedja med. Gjort 19 poäng sen februari tills nu.
Hur många har spelare i andrakedjan som gjort 40 poäng förövrigt? har inte koll utan undrar mest alltså. Finns säkert en del lag som har spelare utanför 1:a kedjorna som producerat en del. 🙂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
sansib: det är så man vinner serien vettu. Extremt fult och grisigt. Massor av plusstatistik får man av det. Kanske löven skulle prova det istället för att ligga och simma på isen hela tiden? Extremt fult och grisigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Olle: det är skillnad att spela grisigt och på gränsen/strax över gränsen som Löven ibland kanske gör och att spela ovårdat och extremt fult som Timrå gjorde mot löven. Men så länge Timrå sätter upp lite armbågar och gör lite fler huvudtacklingar så verkar ju du nöjd med spelet iaf.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Jag hoppas man kommer att trycka på att vara inne framför mål och böka mera än under serien. Skymma, styra och ta returer. Det är ju skitviktigt när målisarna är så bra som dom är.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Spock: om löven får möta både BIK och Mora så är det frågan om dom ens har ett lag att ställa upp med i finalen 😬. BIK-tränaren sa väl efter senaste mötet att det var en strategi dom har, att störa löven och spela lite på kaos. Yxmannen är ju tillbaka i löven också så det är bäddat för (spel?)skandaler.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
sansib: ah, det beryktade dubbelmötet! Efter det var det inte bara hutchins och vessel som bar handväska utan kunskapen hade spridits till hela laget. Har hört att Kenta kommer få rejäl rabatt på lönekostnaderna nästa säsong då halva laget tydligen kvalificerar sig för konstnärslön. Det var denna rad som Kenta fastnade för:

”Bland övriga mottagare finns fotografer och filmare, keramik- och textilkonstnärer, formgivare, regissörer, dansare och skådespelare, samt en clown (Manne af Klintberg) och en schackspelare (Ulf Andersson).[3]”

Däremot är det oklart om han söker undantag för rollen som filmare, dansare eller clown men det spelar mindre roll när det gäller laget Björklöven.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
thorwald: Eventuell semi blir jobbig men så ska det ju vara. Seriesegern var väldigt viktig i alla fall med det här upplägget. Nu kan vi garanterat slippa möta både BIK och Legionen om vi inte vill.
Blir det Västervik så tar vi dom!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Rytter: Mora har ju helt klart blivit bättre och bättre ju längre serien lidit men jag tycker ändå att dom passar oss bättre än löven. (Och dom passar löven sämre än oss). Dom är riktigt vassa framåt men lite likt Södertälje vill dom trejda smällar i den benämningen att det lätt blir lite Hawaii mot Mora. Det har passar oss riktigt både när det gäller Mora och ssk då jag tycker att vår defensiv är klart bättre än dom båda lagens motsvarighet. Men tittar man tex. på Moras pp så blir man ändå lite avundsjuk. Dom krånglar inte till det, visst söker dom ungefär samma krosspass på Persson ungefär som vi gör med Lööke men dom har flera varianter. Mot Mora vill man inte sitta i utvisningsbåset. Tycker ändå att slutspelshockeyn borde gynna oss där, det blir färre utvisningar per match och i spelformen 5-5 är vi riktigt bra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Rytter: Håller med, Mora vill jag undvika men de får gärna vara Lövens huvudvärk :) BIK är ju egentligen ingen skräll även om de kanske gärna ser sig som en underdog. Men lika lite som att vi kan avsäga oss favoritskapet pga sviktande dagsform så kan de skylla bort sin andraplats.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Spock: Sen är det väl timråspelare som råkat ut för de längsta avstängningarna hittills i årets HA? Fruktansvärt fula förseelser mot löven när ni förlorade två raka där. Men minnet verkar kort hos vissa.. :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Olle:

Alltså Mora är nog ett lag alla ska se upp med, dom har som smugit lite under radarn.

Det som sticker ut är offensiven dom har på två kedjor, det är inte bara Ljunggren kedjan som är ett hot offensivt utan även deras andrakedja som centras av Ludvig Larsson (i mina ögon en av de bästa centrarna i serien) är riktigt farlig.

Kollar man så är ju såklart er förstakedja mycket spetsigare än moras, men frågan är ifall inte Moras andrakedja är bättre än er andra. Ändå imponerande att dom har med 5 av 6 spelare från sina topp2 kedjor bland de 16 bästa poängplockarna i serien.

Detta är ju något som är viktigt i ett slutspel att ifall en kedja hamnar ur form måste man ha lite secondary scoring som kan kliva in, och där tycker jag Mora har det gott ställt.

Det som talar mot Mora är framförallt målvakts sidan, tycker Ward har varit lite för ojämn under serien, här har ju ni och Löven det mycket bättre ställt, men står han på huvudet i ett slutspel kan det mesta hända.

Sedan är väl backsidan lite tveksam, men å andra sidan har de varit rejält skadedrabbade där.

Blir spännande att se slutspelet och BIK, Mora, SSK är väl de enda som egentligen ska kunna skrälla.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
statistik nörden i mig noterar att Dahlen höjde sin genomsnittliga poäng skörd från 1,50 till 1,57 denna säsong
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Olle: Vore intressant att se Wernblom och Pantzare mot Americanos. Lär bli oerhört vårdslöst och grisigt. Det har ju redan delats ut avstängningar åt alla håll och kanter mellan dem.

Om BIK möter Americanos i slutspelet så lär väll det vara den serie som blir grisigast. Var ju kalabalik i Nobelhallen redan under grundsäsongen. Lär knappast bli mindre av den varan.
Vårdslösa dykare mot varandra, ett riktigt lågmärke för svensk ishockey.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
JanneH: Ja du har rätt. Västervik har stor chans mot Södertälje. Så det kan mycket väl bli dem i Semi.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
TiKTenkrat: Hockeyettan kommer spela en play off serie (play in, åttondel, kvartsfinal) tills att det återstår 4 lag. Väl där kommer man att spela en kvalserie på dom 4a lagen där man möts 2 ggr var. Vinnaren går upp.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
thorwald: att alla de 4 bästa får vidare till semi känns lite för troligt. Nån skräll lär det bli och med våran otur lär det bli Västervik som går vidare till semi.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Knylan: Förvisso. Jag önskar dock att man inte är så otaktiska. Det är ju så pass jämnt mellan dessa lag. Skiljer ju bara 3 poäng mellan Västerås och Tingsryd. Nu vet jag inte hur poängfördelningen ser ut för Timrå mot dessa två men min egen känsla är att Västerås har passat oss bättre. Det plus resorna tycker jag överväger en ev. lilla tändvätska och momentum som skulle ges av att välja "ologiskt" sett till grundserietabellen.

Men du kan mycket väl ha rätt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Olle: Helt klart, även Västervik har ju viss skrällpotenial där med deras tighta defensiva spel som inte ger bort mycket. Jag tror det kommer se ut som nedan.

Västerås - Almtuna 3-0 i matcher
Tingsryd - AIK 2-1

Timrå - Västerås
BIK - Tingsryd
Björklöven - Mora
SSK - Västervik
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
När det gäller playout så har Kristianstad ruggig statistik mot Väsby. Plus Väsby har Raphaël Lavoie avstängd. Tror på Kristianstad faktiskt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
ionloo: De som förväntar sig överraskningar i det där valet av motstånd tror jag kommer bli väldigt besvikna. När vi var ett slutspelslag i Elitserien så var det alltid praxis att hela tiden välja det lägst seedade laget då det var helt odramatiskt och motiverades med att "vi måste välja något". Väljer vi inte det lägst seedade laget från grundserien så finns det någon uppfattning om att man då skänker det laget lite momentum, t.ex att vi skulle välja Västerås istället för TAIF, om det visar sig att valet står mellan dom två.

TAIF får gärna spela bort sig nu på direkten, då slipper vi låtsas vara rädda för dem när det egentligen bara är så att vi vill kapa reskostnaden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Ett alternativt tänkbart scenario utifrån head to head statistik
Åttondelsfinal:
AIK vinner mot Tingsryd
Västerås vinner mot Almtuna(50/50 här)

Kvartsfinal:
Timrå - AIK
Karlskoga - Mora ( Karlskoga har haft svårt för Västerås och förlorade stort senast)
Björklöven - Västerås
Södertälje - Västervik

Semifinal:
Timrå - Södertälje
Karlskoga - Björklöven

Final:
Timrå - Björklöven
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
ionloo: man får vara försiktig med vad man säger men Mora - Björklöven känns som en drömkvart för oss, där tror jag Mora har riktigt goda chanser att slå ut löven. Igår gör dom ändå en bra match mot löven och då vilar dom 9 ordinarie spelare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Olle: Hoppas det!

En annan fråga, vad tror ni om Väsby - Kristianstad?

Tidigare har jag varit helt säker på Väsby men nu då Lavoie blivit avstängd och känns som lite proppen ur negativt för Väsby då de jagade Modo rejält ett tag. Och har någon koll på hur Hockeyettans slutspel går till? Vilka är favoriter upp? Hade varit kul med ett norrlandslag i Boden och inte Troja eller Nybro...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Olle: Jag blir snurrig varje gång jag börjar fundera kring hur slutspelet ska spelas. Även om det finns glasklart beskrivet på hockeallsvenskan.se

Men att Timrå och BIK inte kommer välja varken Mora eller Västervik känns väl rätt så säkert? Så dessa två finns då att välja för Löven och slatten till SSK. Löven väljer nog Mora för att slippa sitta på buss nästan 200 mil tur och retur. Det kan bli en riktigt intressant kvartsfinal det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
TiKTenkrat: Det är väl bara att rätta in sig i ledet, bästa laget ska spela, det är inte svårare än då. Det förstår nog spelarna med. Sen blir det en helt annan sak att spela ett slutspel än dom här två matcherna som han har spelat nu helt utan press.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
TiKTenkrat: Det var ett helt annat läge, då behövde vi hitta positiva grejer efter ett år av ständiga motgångar.

Johansson kommer matchas om det finns behov av det. Annars kommer vi ta det varsamt, hans tid kommer. Kanske nu i slutspelet men jag hoppas inte det ska behövas då det skulle indikera att vi endera behövt ändra delar av vårt spel eller att vi åkt på skador. Killen går fortfarande i skolan dessutom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Perreman: Vågar Freddan peta någon av de mer rutinerad för att ge plats åt en mer hungrig junior? Tänker på hur mycket speltid Nielsen fick i kvalet 2019.

Lek med tanken att ex Olofsson eller Walli får sitta på sidan för en 17 åring, vad händer då?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Matsg: Tycker inte det spelar någon roll vilket av lagen som går vidare från åttondelen. Ner med allihopa i köttkvarnen bara så käkar vi upp det som kommer ut på andra sidan. Hittar man slutspelsformen så ska vi kunna vinna den kvarten utan att förlora en match.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Spock: Ja kommentatorn var inte bra... 😬
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
söder över: Det kan vara så att det är en coachstrategi att plocka in OJ nu. När laget inte har något att lira för kommer helt plötsligt en junis att ta hand om - då måste de ta ansvar och leda junisen rätt.

Om OJ kan vara den som "trycker på knappen"? Absolut kan han vara det!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
TiKTenkrat: jag såg OJ under sina premiärbyten tidigare i våras och det syntes direkt att han hade något lite extra som spelare. Lite bättre teknik och fart i besluten än vad man är van att se från junisar.

Lite som när Wedin kom fram...

Sedan är det svårt den här säsongen för jag är övertygad om att det tidiga avgörandet som seriesegrare gjort att de flesta ordinarie tyvärr dragit ner ca 10-15% på sin insats. Omedvetet antagligen men ändå relativt tydligt.

Det är väl naturligt när det inte finns något att bevisa lixom.

Frågan är hur mycket det gynnat OJ nu på slutet?

Det är ingen som kan ifrågasätta insatsen där. Jag tror att han forecheckat hårdare på de två senaste matcherna än vad Lööke gjort sedan jul.

Lyfter klubbor och låser sargen som en iller med uran i skridskorna!

När allt blev ett jävla sömnpiller på slutet så har han varit behållningen!

Så jäkla kul att se!
Genuin glädje av att spela och tv puck vibbar på målfirande!

Den energin är skön att ta med in i slutspelet nu!

Kan det vara OJ som trycker på den där jävla knappen för laget?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
jå1: Nummer 12 i Solna är verkligen en sådan spelare som är riktigt vårdslös. Innan han först åker ut för hakning, har han satt in en armbåge på en Timråspelare. Kommentatorn som skulle behöva hitta fokus på matchen tror att det var en tackling...

När #12 åker ut igen tror kommentatorn att det är för att han tagit Wallis klubba. När sedan utvisningen för slashing kommer blir det glasklart att kommentatorn missat yxhugget à la Wernblom. Detta trots att han likt Wernblom slashar av sin egen klubba...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
snushane: Helt tyst om Hardegård. Är det bra eller dåligt...?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Sputnik: vem sa det?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
kulltorp: Jag tycker Walli spelade betydligt bättre idag, tror han börjar komma igång... och O.J vilken kul bonus för oss Timråiter... 😊🍺
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
TiKTenkrat: Jag tycker nog att Olofsson var betydligt aktivare idag än han varit i några matcher.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - AIK 2021-03-14
Labban: I ett slutspel kan allt hända men faktum är att Aik gillar att möta Tingsryd och brukar vinna mot dem (3-1 i matcher den här säsongen). Västerås- Almtuna kan bli en riktig rysare då lagen är väldigt jämna (2-2 i matcher med uddamålssegrar i 3 av dem den här säsongen).

För vår del så tycker jag att Almtuna och Gnaget passar oss bäst. Vi kommer nog inte att välja Tingsryd ifall de är ett av valen.
Låst ämne

2166854 · »