1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580560 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03

2002757 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Så det finns inga brister i laget som du ser .
Nubben sa att han tyckte det,, han garanterade inte något , han hade ett mål att sätta ihop ett lag som skulle kunna vara med i toppen om allt fungerade,
Ingen kan väl sätta ihop ett lag med 15 nya och tro att allt skall fungera till 100%
Då skulle alla ligga i topp 5
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Clay.2: Jag tar det igen. Sportchefen gick ut, innan Dahlén och Westerlund var klara, satt vi skulle minst vara topp 5.
Varför ska vi okunniga, som inte jobbar med detta på heltid, ha en lägre målsättning???
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Vi kan ha olika krav på laget , det finns 15 ny spelare i laget .
När laget byggdes var det ett ovisst lag där gräddan var borta och ny kom in .
Jag kan inte förstå att vi kan begära att Timrå skall vara där uppe bland de främsta att ta sig till de 8 bästa är rimligare .
Timrå har 2 spelare som sticker ut och sedan vanliga Ha spelare , inga kanoner vad jag kan se ..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Min kravbild är att vi ska vara uppe kriga kring topp två när den här grundserien är slutspelad, så pass bra är vi och ska vara. Allt annat än en placering topp fyra är ett rejält misslyckande. Tendenserna just nu pekar också emot att detta kommer sluta någonstans där när serien är slutspelad. Vi ligger bra till när det gäller den underliggande statistiken, den statistik som brukar vara utslagsgivande när grundserien summeras. Vi, Modo och Löven ligger helt i synk med vart vi "borde" ligga, Karlskoga gör det inte. Hade vi, med vår svansföring, varit i Karlskogas läge så hade jag också tagit till gråten här inne.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Nubben har erkänt att det var topp 5 innan Dahlén och Westerlund var aktuella. Han måste ha vääääldigt stor tillit till Nässén, minst sagt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Om det är positivt överraskande att laget ligger där det ligger f.n förstår jag att du inte delar den kravbild jag och andra härinne har. Jag förväntar mig att Nubben ställer ett lag på isen som har kapacitet att tillhöra toppen av HA. Särskilt när vi bestämt oss för att skita i SHL när vi väl var där för att istället långsiktigt spara oss till framgång
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Ja, det var ju efter 52 omgångar. Inte efter 17.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Och jag förstår att saker tar tid och att man ska spela ihop sig och att gruppen ska utvecklas..jada jada jada.
Då undrar jag när man kan förvänta sig att ngt i nånting kan se bättre ut, och inte som nu sämre ut för varje match.
var är utvecklingen.
När det enda man kommer ihåg efter matchen är ismaskinens stilla lunk, då finns det utvecklingspotential.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Överraskande? Nubbens målsättning var topp 5 utan Dahlén och Westerlund, eller åtminstone sa han det innan de var officiella.
Då kan man ju få lite förhoppningar...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Svårt att säga hur många skott som är ”alibiskott” och inte, åtminstone för mig som inte suttit och skärskådat skottkartorna. Jimmy Hamrin gör ju ett försök i Timråpodden iaf där han under hela säsongen ska räkna A-, B- och C-chanser, det vill säga varifrån skotten tas både av oss och motståndarna. Jag vet dock inte vad han kommit till för sammantagen slutsats hittills. Min är i alla fall att vi formdippat på senare tid, rimligt med tanke på att vi överpresterade inledningsvis.

Gällande vilka floskler man ska kunna applicera på lagets uppträdande på isen så kan jag väl tycka att det återstår att se. Vi har ett ungt lag som till 75% består av nya spelare, hittills går det väl att spåra att det finns mycket kvar att jobba på. Det är i sig inte speciellt överraskande, utifrån given förutsättning är det snarare överraskande att vi ligger där vi ligger.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Jag håller med, irl ser det sämre ut än statistiskt. Vi levde på en duktig special teams-kedja fram till och med björklöven, efter den matchen så tog "riktiga" laget Timrå form.

Jag tror tik spelar upp sig och blir ett topp-5 lag men magkänslan från förra säsongen ligger fortfarande kvar och skvalpar som en surdeg i tjocktarmen..

För övrigt är jag nyreggad här efter lurkat sedan förra säsongen. Kul forum, tack alla
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Jag väger in det jag ser med egna ögon. Ser jag tabellen ser det helt ok ut, men efter att ha sett alla matcher så säger det ngt annat.
Jag håller med Sputnik 100% tyvärr.

Jag kan summera det med det som skulle vara Timrå IK:s identitet som ishockeylag inför denna säsong.
"Vi ska spela en fartfylld och rolig hockey!"
Det kan väl inte bara vara jag som ser att vi hittills bara varit i precis motsatta änden...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Hur många skott är inte alibiskott? Inte många hemmamatcher vi dominerat spelmässigt i allafall. Södertälje borde vunnit, Västerås borde vunnit, Kristianstad vann rättvist. Med tanke på vilken underhållning det är på Timrås spel så skall vi vara glada för om det dyker upp mer än 2000 pers på hemmamatcherna framöver.

Vad står vi för, vad är vårt DNA? Den fartfyllda "Timråhockeyn" vi är vana att se är som bortblåst. Kvar har vi ett identitetlös och intetsägande spel. Vi har bara enstaka individer som står för nått just nu och nån lagmaskin är det inte att tala om.

Det går säkert hitts positiv statistik, men jag håller med föregående talare och väljer att se helheten och spelet överlag. Där har man fog för sin oro tycker jag..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Och det är i det resonemanget man får väga in såna saker som statistik exempelvis, för att se åt vilket håll det egentligen går åt. Vi är nere på effektivitetssiffror vi med största sannolikhet inte kommer ligga på i slutet av säsongen, samtidigt som att det finns lag framför oss i tabellen som ligger på höga nivåer som med ännu större sannolikhet kommer mattas av.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Håller med. Just nu känns det lite "what goes around, comes around"

Tur och otur brukar jämna ut sig i längden. Spelmässigt hittills så är vår tabellplacering tyvärr glatt överraskande
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Om man inte sett matcherna hittills och bara tittar i tabellen, så är jag med.på ditt resonemang.
Har man sett matcherna så finns enligt mig stor anledning till oro.
Men vi hoppas väl att det vänder.
Att Freddan sätter .....det...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Jag vill nog mena att vi mer är inne i någon form av formsvacka nu snarare än att man ska behöva dra så oerhört stora växlar. I början av säsongen tog vi poäng på individuell prestationer och skicklighet, den spetsegenskapen har sett till sin effektivitet bedarrat på senare tid. I övrigt går mycket åt rätt håll, det är just effektiviteten och Brattströms stats som måste upp några enheter. Vi skjuter mest i serien men synkar det dåligt med effektiviteten just nu. Trist, men det kommer med stor sannolikhet vända. Jag väntar med att störta kansliet några matcher till.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Fast oroas vi inte över att det inom snar framtid k a n se så inåt helvete mycket värre ut är vi lite lalliga. Orosmolnen finns där, tornar upp sig rätt rejält.
Men jag tror som sagt att vi reser oss
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Onekligen sänkt ribba för naivitet att mena att vi, med 35 matcher kvar att spela och fyra poäng upp till förstaplatsen, fortfarande har chans att vara med och tävla. Detta med i runda slängar 15 nya spelare och lägst medelålder i ligan. Att vi överhuvudtaget ligger där vi ligger tabellmässigt redan nu är överraskande i sig, det kunde ha sett så inåt helvete mycket värre ut.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Jag är kanske naiv men jag tror ff vi kan vara med och tävla. Jag tror att det alla förståsigpåare hävdade före säsongen stämmer, att Modo är lite i en klass för sig. Däremot har Löven överpresterat och kvalitétsmässigt kan vi utan tvekan utmana både dem och bofors.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Vi kan ju inte påverka så mycket. Vi sitter i en rävsax.
Nubben sparkar inte Freddan
Timrå IK sparkar inte Nubben
Vi får det vi förtjänar just nu..ja.
Man kan bara hoppas att det tas ett omtag efter denna säsong.
Jag skrev ett inlägg tidigt denna säsong där jag såg positivt på Timrå IK:s framtid. Det gör jag fortfarande, men i år får vi tydligen leva med surdegarna...

Jag ser just nu inget positivt med denna säsong. Ser redan fram emot nästa, fy mig...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Nu har också klubben uppmärksammat det tragiska. Tyst minut och sorgeband i matchen mot Mora.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Freddan tycks ha en förmåga att lyckas utveckla spelare på ett bra sätt, många av våra spelare som har fått utväxling under hans ledning.

Problemen under Freddan har varit något varierande, t ex första året var vi första laget att släppa in under 100 mål i HA, i SHL hade vi problem med defensiven hela säsongen och i år har vi problem att behålla en tvåmåls-ledning och att vända underläge till vinst under fulltid, trots skottmässig dominans, bland annat.

De brister som har varit ständigt närvarande under Freddans ledning tycker jag är:

Laguttagningen, fler än en gång har man kliat sig i huvudet över petningar, kedjebyggen och målvaktsval.

Matchning och matchcoachning, vilka ska spela när? Hur stoppat vi läckaget? Hur kan vi kasta om under matchen för att bryta matchens mönster? Ska brunkarkedjan spela med 30 sek kvar? Förtjänar Hardegård 21 minuter istid i SHL trots mediokra insatser?

Snabba trendbrott, 12 raka torsk i SHL, lalliga insatser sen Björklöven nu, vill minnas att vi hade det rätt tungt på bortais innan jul säsongen vi gick upp.

Spelidé, tycker egentligen det bara var säsongen vi gick upp som jag kunde se en tydlig spelidé, och den byggde på snabba omställningar. Sen kan det bero på att jag är alldeles för känslostyrd när jag tittar på matcherna och tappar hockeyögat, så här får gärna någon fylla på som är lite mer samlad.

Jag vill att Fredrik ska gå och ersättas av någon lite mer erfaren tränare eller en tränare med ett eget, supertydligt spelsystem. Jag får intrycket av att Freddan har en ganska lös matchplan som berättas för spelarna, typ ”vi ska vinna puck högt i banan och anfalla genom pass från kanten in i slottet” och att spelarna får tänka och göra mycket själv. Vilket är skitbra för att utveckla spelare, men är bristfälligt om man inte har en backup-plan där man går in och detaljstyr i fall det inte fungerar. Om Fredrik ska vara kvar behöver han och Ante göra upp flera scenarion med 1-3 möjligheter för spelarna att välja på, för som det ser ut nu så verkar det inte som att spelarna vet vad de ska göra eller tänker för mycket och blir därför passiva.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Gorkyman: Ja en rokad på tränarsidan kan eventuellt vara lösningen. Nån annan får stå vid rodret och Nubben slipper sparka en tränare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Tja, med det resomemanget kan vi här och nu avsluta gnället på Freddan och delar av laget. Då har vi helt enkelt det lag vi förtjänar
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Kommer ihåg det, tror vi var flera som skrev i HS hur märkligt det uttalande var precis när han gjort det :p
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Andersson: Haha! Jo har läst det där. 🙈
Låst ämne


Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Jo alltså jag förstår resonemanget i SHL. Inte många tränare hade gjort stora under med laget vi hade heller.

Däremot så skulle Nubben valt att gå vidare med annan tränare efter degraderingen.
Inte så ofta det är lyckat att fortsätta med tränaren efter man åkt ur.

Det är väl där mycket av frustrationen sitter hos många just nu också. Att man verkar få rätt i sin skeptiska inställning till Freddan från början..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Läser att Nässen tränar för fullt denna vecka med Frölunda, troligt vis anslutning nästa vecka .
Fjellström ser den inget vidare ut med enligt skribenten .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Det skulle inte kunna vara så att det var en del av ett större resonemang där han menar att stödet för tränarna är grundmurat, utifrån att man visste att första året i SHL skulle bli tufft? Att man behöver jobba med längre tidsplaner för att på sikt etablera sig i SHL? Det är i alla fall det jag hört och förstått av de 10-15 intervjuer han gjort i ämnet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Woody: Ja, jag tror att man ska vara försiktig, trots allt, med att önska Nubben från oss. Bra sportchefer växer inte på träd. jag säger inte att Nubben är varken bra eller dålig, men risken är ju också att vi hittar sämre....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Det kan också bli sämre. Läs: Linkan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Knylan: Minns också nått liknande. tror det var på Cmore Nubben uttalade sig under SHL säsongen, att Freddan sitter säkert. 23 spelare kommer få sparken före i så fall, för Nubbben hade minsagt aldrig sparkat en tränare och kommer aldrig att göra...Typ.
Förutom Ulf Dahlén i Frölunda då, men det är ju helt andra krav i den föreningen så han hade nog tryck på sig att agera uppifrån i hiarkin.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
JanneH: Allt har ett slut. Få personer, om ens någon, har brunnit mer för en förening än Nubben gjort för TIK. Men nu känns det som att han kört in i kaklet. Föreningen törstar efter nytt, fräscht blod på den positionen. En ny vy behövs
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
JanneH: Eller så gör man en rokad på Freddan och Ante
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Kerstin_k: Nä vad vi skriver här inte väger nog jävligt lätt men jag tror jag fyller på i kören som anser att om inte Nubben gör något åt Freddan problemet så måste Backlund och Co byta ut Nubben. Personligen tycker jag det vore trist då Nubben varit väldigt synonym med klubbens tidigare framgång, så jag ber till hockeygudarna att karln tänker om i den här frågan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
SMÅLAND: Just nu är känslan mycket mer E-OFF än E-ON. Ovanpå det kom Mannes allt för tidiga bortgång vid blott 61 år fyllda.

Allt sammantaget lägger sig som en våt kall Novemberfilt över hela föreningen, förlamande.

Jag tände ett extra ljus för honom efter helgen som gick.
Skridskoslipningens okrönte mästare.. R.I.P.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Önskar jag kunde kvadruppelgilla din kommentar, men jag får nöja mig med det krassa ordets makt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
John Cena: Den intervjun måste jag ha glömt. Har du någon länk att bjuda på?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
SMÅLAND: Hejsan. Ute och fyllcyklar så här en måndagkväll ser jag. Snälla, var seriös eller skoja bättre
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
John Cena: Tror inte heller att avsked av Freddan är på tapeten. Inte nu och inte sen heller. Om det inte blir total katastrof och Timrå rasar ner på kvalplats eller dylikt.

Tror dessutom inte att Freddan själv skulle välja att kliva av heller. Inte efter att ha funderat länge och väl på om han skulle fortsätta eller inte i somras. Det är han för stolt för.

Jag tror att vi kan ställa in oss på att Freddan är, och förblir, den huvudtränare som skall ta Timrå IK anno 19/20 till stordåd. Oavsett vad vi skriver, och tycker, här inne. Allt annat skulle förvåna mig oerhört mycket.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Måndagstankar i dimman!
Ska vi int ring in Mats Näslund å Kjell Dahlin att kom å ta över rodret?
De brinn ju för Timrå!
Å så spel vi Lönnå som intro när vi beträd isen varje match i EO:N!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
John Cena: Jag vet. Och det är ju en helt sjuk låsning. Fullständigt oproffissionell. Är det Nubbens inställning har han mer än gjort sitt. Då måste han bort pronto
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Jag är lite förvånad att så många tror att ett tränarbyte skulle vara ett alternativ. Nubben har sagt om och om igen att han aldrig sparkar tränare. Är det ingen som minns intervjun efter vi gick upp där Nubben pratade om sin kompis Freddan. Där sa han att Freddan skulle sitta kvar så länge som han är sportchef. Så ska vi byta tränare så måste antingen Nubben sparkas eller så ska Freddan avgå frivilligt. Inget av det känns särskilt troligt i min värld.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Ja det är ju det man funderar över, hörde ju också det där. Men i morgonens artikel låter det ju som den gamla vanliga visan, supportrarna kan inte förvänta sig nån värvning, det finns ingen frälsare därute, konkurrensen ska isf komma från egna juniorer. En liten kovändning om du frågar mig vilket jag som sagt tycker luktar unket.
Men värvning eller inte, det mest oroväckande i den artikeln är Nubbens gigantiska förtroende för Freddan. För före ev centervärvningar och annat sätter jag ett tränarbyte. Sånt känns ofta desperat och måttligt hoppingivande men för oss nu skulle det kunna innebära underverk
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Clay.2: Fast både Nubben och Backlund har ju under denna säsong i direktsändning inför Svenska folket på Cmore sagt att pengar finns för nyförvärv. Eller var det bara spel för gallerian? Eller väntar man in hur det kommer sluta med Wahlberg-soppan, att det kan komma att handla om att Timrå blir drabbade ekonomiskt i allafall?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Vi kanske måste ändra syn på Laget och Timrå Ik alldeles .
Timrå Ik är ett lag under förändringar och det tar nog längre tid än vad vi tror att ställa allt till rätta ..
Viljan finns men när varken pengar , spelare , folk på kansliet, är fullt tillsatta så får vi bita i det sura äpplet
Vi alla vill att Timrå Ik skall vara bäst oavsett hur det är .
Mycket tråkigt , men så är det just nu .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
kulltorp: Hade verkligen tänkt att ni skulle slippa bli bepestad med min negativitet på ett tag. Men Nubbens uttalanden om uteblivna värvningar och åtgärder är ett skapligt slag på käften. Lalla på lalla på. Välkommen till Timrå där klubben drivs som ett familjeförening. Glöm allt vad drömmar,krav och vision är för nått. Hår sitter vi vackert och håller varandra i handen och blundar så försvinner alla bekymmer....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
RasmusVS: Klokt resonemang.
Men när vi försökt räkna på Timrås ekonomi här inne, på en amatörnivå såklart, så har verkligheten varit oerhört mycket annorlunda. Läs sämre.....
Och det är ganska många som hjälpts åt med den ekvationen.
Hur vi än räknar på Timrås ekonomi senaste åren så borde den vara väldigt bra. Men verkligheten verkar inte vara så...kan man känna.
Beror det på ngn sorts förskingring? Njae.. även om polisanmälan antyder det så känns det som att den isåfall borde vara så stor att det inte råder ngn tvekan om att han är skyldig. Nu får man känslan av att det inte är i den självklara graden.
Jag tycker inte heller att Timrå är tillräckligt transparanta med sin ekonomi.

MEN, detta är bara mina spekulationer och tyckanden.
Låst ämne

2002757 · »