1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580936 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30

1918387 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
diffe: Ja men mot HV var det tvärtom... då var det Svedberg som räddade oss trots ett lite blekare spel från utespelarna. När både Svedberg och laget har en bra dag är vi nog rätt svårstoppade men det är ganska uppenbart nu att vi har inte råd att fuska med detaljerna eller ställa in skridskorna och ge 95% och förlita oss på skills. Noggranhet och jävlaranamma och vi är ett SHL lag även nästa säsong!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
TIK-Lund: kan så vara. Hardegård är ju onekligen nubbens favorit. Men låt oss lämna den här diskutionen och blicka framåt
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
EllaDa: Det är ju lite det som är problemet med offensiva spelare, självförtroendet är ju direkt relaterat till prestation i många fall. Och det är väl där skon klämmer lite med Doktor Druggels, (särskilt när han endast *i nuläget* har något att bidra med i offensiva situationer). Om vi inte redan haft spelarmatriel i behov av just detta, Ohårdegaard och Skinnvägg som exempel så hade det varit lättare att bygga Druggels genom aktiv matchning. Men som läget är nu har vi inte råd att genomföra denna åtgärd på ytterligare backar. Gissningsvis kommer Druggels börja lyfta speltid antingen genom att han spelar sig till den under den begränsade speltid han får eller utvecklingskurva under träning, alternativt när man kan börja slappna av lite med övriga backars prestation i allmänhet och skinnvägg/OHårdegård i synnerhet. Det finns inte utrymme i dagsläget för att bygga fler backar enligt min åsikt, det skulle bara bli på bekostnad av någon annan. Här får man helt enkelt prioritera och baserat på inledningen har jag inga synpunkter på hur man valt att matcha backarna. I övrigt kan även jag tycka att fördelningen istid på Druggels från Växjö matchen till SKEÅ var anmärkningsvärd, och skulle vara nyfiken på hur man resonerade där. Men får man gissa fritt så har man bestämt på förhand att det ska bli SHL spelare av Indianhövdingarna i förstahand och att Druggels endast stjäl speltid av dessa baserat på dagsform och prestation under pågående match?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
TIK-Lund: kan hålla med dig till viss del. Men om man ser tiöö matcher som t.ex Växjö där drugge fick lira mycket, vara kreativ & få förtroende tycker jag att han verkligen visade att han har här att göra. Sen den matchen har ju istiden bara gått nedåt så de kanske påverkar självförtroendet och man över tänker situationer?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
EllaDa: Nu får du ursäkta mig men, URSÄKTA? Nog för att Drugge är värvad som en PP-back men rimligtvis inte i SHL. Det finns absolut inget i det spel han uppvisat hittills som kan motivera speltid, och för att sätta honom i en PP-formation måste vi spela två backar i PP, är det verkligen värt att spela JalleJanne eller Printz i PP För att inte riskera att ligga på minus i spelformen till förmån för en spelskickligare forward, alt. sätta in en defensiv center i en offensiv spelform. Anledningen att han inte matchas på det sättet som han är tilltänkt är ju för att man inte vågar, hans offensiv förmåga väger absolut inte upp för hans defensiva. Även trots att vi har indianhövdingar i Hardegård och Kinnvall så har jag långt mycket större förtroende för dessa två i framförallt PP då dessa iallafall inte automatiskt pinchar i 1 mot 1 situationer eller leker OS i icing för jämnan.
Med det sagt så tycker jag absolut inte man ska göra sig av med Drugge, det är en relativt ung spelare med förhållandevis ganska ovanliga uppsidor, men han har ett oerhört jobb framför sig för att kunna spela sitt spel på denna nivån. Söderberg har tränat till sig förtroende och ska man jämföra honom med gårdagens insats i kontrast till första omgången tycker jag han visat på en jäkla utveckling.
Drugge har nog kapacitet att bli en Mat Robinson på sikt, men man kan heller inte spela honom sålänge risken för ett mål i röven är överhängande mycket större än ett framåt. Men jag siar om framtiden och tror att Drugge kommer vara standard i PP när säsongen är över.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
diffe: håller med. Grym respect för det! Lätt att dras med under match och bara fokusera på det som gör att man torskar matchen, men så här i efterhand är resultatet faktiskt ganska oviktigt. Man hade det bästa offensiva spelet på typ en månad, och man lyckades trots allt undvika totalkollaps trots Murphy's lag och en (för dagen) slips i mål...det tar vi med oss.

Forceringen i sista var inte så mäktig dock, och jag blev lite förvånad över att man inte kunde desperatköra mer på chans. Men det är väl begränsningen i det här laget, förmågan att dra igång ett snabbt och rakt spel från egen zon. Släpper vi en tremålsledning kommer vi nog alltid att vara ganska lätta att spela av för en motståndare som kan spela samlat och tålmodigt.
Man såg också hur lätt Lule hade att få ut puckarna när vi försökte hålla press. Där har vi en av skillnaderna mellan en SHL-backuppsättning och en HA-dito.

Angående backarna: hur går tankarna? Spelar man en spelare som Drugge (som de facto inte är SHL-mässig än) tycker jag att man ska låta honom få köra sitt spel fullt ut. Lira PP, uppmuntras att lira kreativt. JJ på linjen i PP är kanske mindre riskabelt vad gäller trygghet och förmågan att inte stressas till pucktapp, men det känns lite märkligt. Alternativet är att låna ut Drugge och låta honom fortsätta utvecklas i HA. Eller bryta kontraktet. Att ha honom som en riskminimerande fjäderviktare som bara letar position i egen zon känns meningslöst.

Hoppas Svedberg studsar tillbaka. Räknar dock med att Wursten startar nästa match. Räknar vidare med att Lule dels kommer ha mindre sjukt flyt, men att dom samtidigt kommer vara sjukt jobbiga. Kommer krävas en uppryckning främst defensivt från Timrå om vi ska kunna få till en jämn match. Dags att göra en bra bortamatch nu. Gillar iofs att vi är jobbiga hemma, men det är lite onödigt att vi är helt ofarliga borta.

Är Olsson avstängd? Vem kliver isf in? Och, apropå Olsson: skulle nog säga att han så här långt är en betydligt större besvikelse än Guter. Förväntade mig en lurig speedkula Collberg-style, men det här han inte uppvisat hittills. Vet inte om tacklingen igår delvis tillkom i ett frustrerat försök att komma in i det och ta för sig. Hursom blev det inte helt lyckat. Hoppas Freddan et al får ordning på honom och att han själv kan steppa upp. Inte bra om båda våra på förhand hetaste fw-värvningar floppar...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Exakt! Det gäller att få ut max av varje spelare. Därför är rätt uppgiftsfördelning väldigt viktig om det ska leda t max prestation för gruppen/laget
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Vilken kämparanda killarna ändå visar, Svedberg gjorde inte ett rätt igår och målen bara rinner igenom, trots det så krigar dom på.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Märklig match, Lule har grymt flyt, vi mm från ett par tre mål till.

Dock, Anton Wedin bäst på plan! Vilken speed, puckbehandling, 1 mot 1-spel mm.
Landslagstest befogad :)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Olle: resonerade mer generellt om sättet att leda. Hade inte någon särskild spelare i tanken. Det var ett intressant reportage
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Jeff Jacobs, hur många SM-guld har han? Eller så kanske vi bara ska lita på att tränaren som tog oss upp till SHL med ett medelmåttigt allsvenskt lag är kapabel att bedöma drugges kapacitet?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Det tror jag stenhårt på. Så funkar det ju även i näringslivet om man vill ha en högpresterande organisation. Inte favorisera men väl individualisera.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Spunk: läste ett reportage på Hockeypuls om hur Jeff Jacobs jobbar med sina spelare ( ansvarar över backarna) för att få ut det bästa och det mesta. Det måste ju vara ett framgångsrikt sätt att jobba på för att utveckla människan och spelaren. Det hänger liksom ihop.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Olle: Tänkte mer på uppspelsfasen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Spunk: inte så man får ut max av materialet tänker jag...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Spunk: håller med om de. Dags för tränarna att ta sig en funderare
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
EllaDa: Ja, varför inte? Att nå en pinne på 25 fighter i Rögle tyder ju inte på att det nuförtiden är en poängmaskin direkt. Tror han är lika lite värvad som PP-back som OD är tänkt som en pjäs framför egen kasse...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Spunk: kanske dags att testa honom i PP? Att sätta JJ där kändes oerhört märkligt enligt mitt tycke
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
EllaDa: Håller med. Har sett honom ett par ggr per år sedan junior-åldern och förstår inte varför TIK tagit dit honom för att användas som han gör just nu. Att skrapa ihop 26 pinnar som back i ett bottenlag, 11 fler än bästa timråit, värvas med hänvisning t poängproduktion och sedan få 0 min i PP, träningsmatcher inkluderat, känns suboptimerat. Ungefär som att anställa en sjuksköterska och använda denne i vaktmästeriet. Hur kommunicerar man sinsemellan i ledningen då?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
jå1: printz tror jag. Vad jag såg under försäsong tyckte jag Larsson/drugge lirade bra ihop. Bara fortsätta kämpa
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
jå1: forwards kan inte hjälpa till framför egen kasse (tex kinnvalls situation) och dom kan heller inte vara först hem på en backcheck (3-0 målet och 5-1 målet). Tycker forwards gör ett ok jobb i egen zon, vi släpper inte igenom backskott i speciellt stor utsträckning utan brukar tvärtom blocka rätt mycket skott.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
EllaDa: Nu tror jag inte Drugge är särskilt högavlönad men den som betalar min lön brukar ha rätt till en åsikt gällande min arbetsprestation. Nu var Drugge bara ett exempel, det finns andra som har lika stora problem.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Vem lirade Drugge med ikväll? Klart man får kommentera dåliga ingripanden när dessa sker, frågar du spelaren själv så är nog den självkritiskt med. Men som många är inne på så är det långt ifrån bara backarnas fel hela tiden, även forwards måste hjälpa till bättre. Vi får hoppas att samspelet blir bättre över tid! Tänker man tillbaks på försäsong och förväntningarna man hade efter den så har ju laget tagit steg framåt vilket bådar gott.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
kulltorp: Ja tror faktiskt på bra chans då. Sånt strul o oflyt kan vi bara inte ha igen. Ett taggat o riktigt laddat TIK kommer skoterraggarna att få möta då💪!
Och Brattström måste bara få vakta kassen. Annars vete faan vad Freddan sysslar med.
Och jag utgår från att man kallar hem Jansson o kanske också Kaiser med tanke på att Olsson lär väl också vara borta då.
13 forwards bör man ju ha med sig.
Måste bara bli några poäng till innan uppehållet. Annars blir uppehållet ångestladdat!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: precis. Som sagt denna säsong ska vi ju inte vinna utan hålla oss kvar. Låta laget växa fram till ett shl lag över hela banan. De kommer ske misstag men vi måste stå bakom grabbarna även när de blåser motvind. Forza tik
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Olle: då såg du nog inte matchen idag 😉
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
EllaDa: håller med. Drugge har fina händer och är en tillgång i det offensiva spelet och i pp bara han får chansen. Han gjorde mycket mer poäng än ex Kinnvall och Harde i fjol. Om jag minns rätt gjorde Drugge omkring 25 p och de två andra runt 10 p vardera. Om man matchar en större fysisk back med en mindre mer spelskicklig borde de komplettera varandra bra
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Olle: låt alla växa in i sina roller. Och spela rätt spelare på rätt plats. Lätt att klanka ner på våra backar hela tiden, vi vinner som ett lag & förlorar som ett lag. Alla är ju människor! Nu stöttar vi laget istället. Detta hjälper ju ingen
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
erathoo: Renskötarna har sjuk jävla medstuds just nu. Tycker vi gör en bättre match än mot HV men Svedberg hade kanske inte samma form som i lördags och då kan det tyvärr slumpa sig så här. Sedan tycker jag vi kan dumpa Ohlsson också om han inte kan tacklas utan att hoppa. Och Luleås byte vid 1-4 luktar too many gay men lång väg. Men jag är inte bitter, bara att spotta i nävarna och ta revansch på torsdag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: man går upp då man går upp, även nubben har sagt att det var ett år för tidigt med tanke på att han redan byggt ett lag för allsvenskan. Men det är klart att första året är tufft. Det finns fortfarande hopp om att klara sig undan kval men vi skulle behöva en caslava i laget.

Drugge är för liten och hamnar i situationer han inte klarar av. Det är meningen att man ska ha backar som forwards inte kan flytta på, inte backar som flyger i närkamper.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: tycker drugge får på tok för mycket skit för ingenting. Med tanke på hans förflutna känns de väl lite som att man matchar honom på helt fel sätt? Han väl en offensiv PP-back? Eller har jag fel?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
josha840: Vi tar dem på torsdag.
Forza TIK!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Woody: bra analys. Backarna kommer att växa med istid och förtroende. Wedin kan bli ännu bättre om han passade pucken lite mer. Det kan bara bli bättre. Timrå har något bra på gång. Tycker inte att sågningar är ok. Välja att se det positiva och stötta är bättre.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Olle: lite så. Jag bestämde mig inför säsongen att worst case ger kval. Det hade vi tagit inför förra säsongen varje dag i veckan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Olle: håller inte med dej på någon av dina analyser. Drugge är inte sämre än någon av de andra som kommer från HA. Tycker att tränarna inte matchat honom rätt bara.
Det var rätt i tid att gå upp men första året i ett högre seriesystem är alltid tufft. Man måste växa i kostymen på många plan
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Det är väl inte Drugges fel att han inte klarar av SHL, det är heller inte nubbens fel. Det är en olycklig omständighet av att vi gick upp ett år för tidigt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Wedin är en stjärna och farlig varje gång han är på isen. Annars börjar det glesna bland våra toppforwards: en långtidsskadad, en avstängd, en med hjärnskakning och en nyss såld. Trots våra relativa backproblem skulle jag ändå ersätta Guter med en sniper om tillfälle ges. Backarna kommer att växa med säsongen. På den punkten litar jag på FA. I dag gjorde vi tre mål, varav två var backmål.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
jå1: sant men killarna som har kontrakt och kommer från lägre seriespel utan rutin gör väl så gott de kan. Med tanke på att de saknar den erfarenheten är det helt ok tycker jag. Tycker dock att de spelare som har den erfarenheten och rutinen kan ha högre krav på sig. Tycker att man kritiserar fel spelare. Man måste tänka på helheten...vilket vissa tydligen inte har förmåga att göra.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: hur är det nu? Skitmål ska väl inte räknas va? Så egentligen vann vi med 3-1.

Helt sjukt egentligen, fyra av målen skulle aldrig gått in...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
En bra match idag sett till 60 minuter. Man vinner inte alla matcher helt enkelt. Vi har några tveksamma försvarsbeslut men denna match går verkligen inte på kontot hedervärd förlust.

Har vi några studsar med oss både i egen och deras zon så har vi en helt annan match att summera nu. Blir spännande att se utfallet av matchstraffen - lite tråkigt också att det inte är game misconduct på en farlig checking from behind på Olofsson i slutet dock.

Bryt ihop och vinn på Torsdag!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Vi kommer vara starka hemma i år, det tycker jag vi bevisat. Gäller bara hitta ett bortaspel även där vi ger oss själva chansen att åtminstone kunna kryssa matcherna. Det är inte november ännu och långt kvar av säsongen några segrar och vi är där uppe o nosar igen. Viktigt vi kom tillbaka hyfsat ändå 👍🏻
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: ja, inte är allt backarna fel. Vi visste om att backarna inte riktigt håller SHL-klass. Än. Och DET borde forwards också ha listat ut vid det här laget. Vilket borde innebära att man tar ett större ansvar defensivt och jobba för att ge backarna fler alternativ i uppspelsfasen.

Men å andra sidan ståtar vi inte heller med SHL-klass på forwardssidan heller. Hur många lägen brändes ikväll? 2 i ramen och minst 2 frilägen.

Håller med både Freddan och Gustavsson i deras analyser efter matchen.

Men positivt idag är Palmberg, Bloomberg och att Brattström äntligen fick hoppa in.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Spelet i försvarszon måste bli bättre från och till. Likaså uppspelen. Å andra sidan tycker jag att vi gör en ganska bra match i dag, och med normal utdelning vinner vi nästa match.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Timrå IK - Luleå HF 3-5
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
TimraStockholm: ja ny match nya tag
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Ja. Det är mycket jäkligt tråkig kritik mot backarna.
Misstag kommer att ske, speciellt från någon som spelar 17+ minuter per match.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
TimraStockholm: nu får Palmberg skynda sig....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Hockeyhjärta: Måste man inte ha backar som kan passa en puck för att hålla sig kvar då?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Viktigt mål för psyket inför returen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2018-10-30
Ett jävla gnäll på backarna hela tiden.Det är inte alltid befogat med all kritik. Forwards måste sätta chanserna framåt. Timrå ska inte vara ett topplag i år, de ska hålla sig kvar.
Kommentera

1918387 · »