1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580590 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30

2260925 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Synct: Wow...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
SebastianH: Ja, jag beskrev Lander, Hallin, och Jonte. Dom har exakt samma spel som Per Svensson fast utan skägg.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Synct: Var det Jonte du beskrev där? Hallin? Lander?

Nja, tror mer på "Leva som du lär-mentalitet". Där finns något som tilltalar mig i vilket fall. Tvekar inte på att Lilje är en ledargestalt i laget. Dock tilltalar inte spelaren mig ett dugg här i SHL. Liknande var det med Hampus, dock tvärtom. Mer tilltalande spelare än potentiellt ledarkvalitet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
hubbenorlen: Undrar hur många som skulle ropa att Svensson skulle vara kapten om han var 5 cm kortare och saknade skägg, men med exakt samma spel. Djupt rotat i människan att det ska vara en stor manlig fadersfigur som ska leda skeppet.

Sen har han väl iof fått tagit på sig kaptensrollen indirekt när han fick stå och vara någon slags syndabock i media efter varje match när vi förlorade hela tiden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
hubbenorlen: Bra analys
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
hubbenorlen: Sheriffen var assisterande kapten i Almtuna från 14/15 till 16/17 sedan var han kapten i AIS från 17/18 till 19/20 när han lämnade för Kloten och sedermera hamnade hos oss.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Zäta75: Tycker inte att Svensson är en given kapten. Tvärtom framstår han som ganska lågmäld. Ett stort skägg och ett gediget backspel gör ingen kapten. Hur cool och hård han än ser ut.
Blir lite trött på de som ifrågasätter Liljewall som kapten. Som Nubben säger: ”Liljewall är kapten och det är klart att det finns en anledning till att han är det. Han är en jäkla bra kille och ledare i laget.”
Jag väljer att lita på de som har insyn i lagets gruppdynamik.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30 Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
ionloo: Har vi tillgång till Lundin, Madsen och Johansson har vi inget behov av Jacob Olofsson.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
snushane: Kolla sportkanalen... matchen gick ju där. Kollade på playen där för en stund sen 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
BlackBay: Tänkte kolla om Timrås match igår, dom brukar ju gå i repris på cmore, men ingen Timrå-Rögle match, däremot Leksand-Färjestad på tre olika tider😡
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Kerstin_k: Alvarez kklockades för 17.31 enligt Sportstats.
Hantzl hade hela 28.08 i speltid
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Kerstin_k: Jag har svårt att se annat än en spelare utan given plats och lågt självförtroende.

Men som sagt: jag kan ha fel om gårdagen också.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Knylan: Fast var det inte så att Alvarez spelade som minst igår när Timrå spelade som mest på att hålla ledningen?

Jag kan ha fel, men känslan är att hans istid minskade ju längre matchen led för att bli ganska begränsad de sista tio.

Jag har svårt att s
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Hahl Bundy 2.0: ja och lån vill han ju helst inte gå på: "Jag är ganska allergisk mot korttidare om det inte behövs. Det är sällan det blir bra."

Om det nu bara rör sig om 7 matcher i December och Nubben vägrar låna och hittar inget på marknaden så måste väl det naturliga ändå vara att fråga sig om vi har några från J20 som kan lyftas upp under de 7 matcherna?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Har kommit till insikt som Brynäsare att istället för att "bäva" Timrås poängplockande de senaste matcherna borde man vi kanske se det från den ljusa sidan. Det sista laget Brynäs vill ha i ett kval måste väl ändå vara just Timrå? Ni skulle spela helt utan press och med ett stabilt facit mot oss i ryggen! Dessutom ser iallfall jag mycket hellre att lag som LHC eller Malmö ryker före er!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Hahl Bundy 2.0: Jo finns andra lag som letar, säger ungefär samma sak. Det är väldigt få spelare på marknaden just nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Hahl Bundy 2.0: Respekt till Nubben när han kör dessa öppna kort. 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Hahl Bundy 2.0: ”– Så här har det varit senaste 1,5 månaden. Jag har letat och jag kan lova att jag har ringt, sms:at och mejlat varenda agent som finns. Det finns inget just nu. Det är lite speciellt.” Sjukt tråkigt att vi inte får in någon spelare nu när vi har lite momentum.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Nubben jobbar hårt men det finns inga spelare. Så då kan vi sluta gnälla på det nu ett tag. Snälla!?

www.st.nu/2021-12-01/skadekris-i-timra-ik--nubben-pa-spelarjakt-ringt-varenda-agent
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
kattan: Liljewall borta, Friberg tillbaka i Frölunda = Jacob Olofsson tillbaka till Timrå. Billigaste och troligaste scenariot på att täppa den luckan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
eliassjo : Med Liljewall borta länge är det då inte på sin plats att utse en ny kapten? Vi måste ha en kapten på isen och det självklara valet är Per Svensson.

Gör skägget Svensson till kapten nu!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
eliassjo : tråkigt som fasen för Liljewall men bäst för laget att han är på sidan och bidrar med sin energi .. såvida Madsen och Lundin är skadefri..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
eliassjo : Tur vi har en bred trupp... 🥸
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
eliassjo : Ja en back kanske är mest ”akut”
Förhoppningsvis har vi Johansson, Lundin, Madsen och även Liljegren tillbaka i laguppställningen snart.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
kattan: tänker nästan en back, didrik blir borta ett tag till iallafall till efter jul, men hade gärna haft en forward å
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
eliassjo : Det börjar väl lukta nyförvärv snart va? Frågan är vart det behövs mest? Där bak eller där fram? Vågar man vänta på Carlson och Strömberg och köra på det man har tillgång till nu? Tror inte det kommer in förvärv på bägge lagdelar samtidigt, men innan det här är över bör man ha lyft in två nya spelare iaf. En framåt och en bakåt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Liljewall blir borta 10 veckor, fraktur i fotleden
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Sputnik: Angående Liljegren/Alvarez så ska man komma ihåg att Liljegren faktiskt matchades i förstalinan under försäsongen. Det är bara Nubben som begriper sig på den där värvningen, men den typen av värvning har vi sett förr. Jag tror inte man sajnar en 27-åring med spretiga meriter på ett tvåårskontrakt om tanken är att han ska in och spela 0-0 i en fjärdelina.

Nä, Nubben har nog lite förhoppningar runt Liljegren ändå. Sen stökade det väl till sig med lite skador och sånt under sommaren för honom, starten blev inte optimal. Jag tror tanken med Liljegren blir tydligare nästa säsong, vi får se.

Och Alvarez ja. Jag har försökt sluta att se honom som den där offensiva forwarden för en förstalina vi unisont byggde upp honom till. Den spelaren har han aldrig varit och kommer aldrig bli, inte minst med tanke på att han börjar bli till åren. Vi är snabba att fästa poängförhoppningar på nya spelare som aldrig egentligen varit den typen av spelare innan, då det där med att det ska ”lossna” värderas högt.

Och tvingar man sig själv att radera förhoppningarna på Alvarez inför säsongen och bara ser till nuet och det faktum att vi plockar poäng så börjar han nog bli ganska viktig. Kidsen (och Rattie) kommer få stå för målskyttet, sen har vi då en rutinerad pjäs som Alvarez som får tiden att gå och som gör oss mer driftsäkra när vi spelar på ledning. Det är trots allt extremt viktigt också, att ha de där spelarna som tillbringat en hel karriär i forecheck och är bra på att sätta stopp högt upp i banan. I Alvarez fall utan fysik, men han är ändå skicklig på att se spelet och att täcka av stora ytor.

Det är en välvillig tolkning av det jag tycker mig se just nu i alla fall. Vi verkar inte ha några planer på att skicka honom, snarare att använda honom på ett annat sätt. Och hoppas att någon annan spelare (typ Liljegren, men jag kan ingenting om killen) tar snabba kliv in i en producerande roll. Liljegren kan möjligen visa sig vara mer av en ”Alvarez” än Alvarez själv. Eller man får hoppas det i alla fall.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Bragd-Birger: Ett lån på back i några matcher skulle vara bra, jag har inte sett så mycket allsvenskan i år men ifjol tyckte jag Hasa gjorde bra ifrån sig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Bragd-Birger: bra analys, som vanligt! Liljegren in och Alvarez ut känns som den bästa kortsiktiga lösningen. Det jag har sett utav Liljegren så har han en bra arbetsmoral iaf. Sen kan ju han också behöva växa in i SHLkostymen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
FH - avdammad: ja, det verkar ju som sagt ha hänt något under uppehållet. Varenda spelare (ok, något undantag dårå) ser ut att jobba stenhårt för varandra och enligt plan.
För någon månad sen gick man ju nästan och väntade på att Hanzl t ex skulle kasta in handduken och söka sig bort. Nu sliter han som ett djur där ute, inte minst i defensiven.
För jävla mysigt att se.

Det är tydligt också hur mycket självförtroende spelar in. Tycker att det är en markant skillnad i spelet i egen zon fram till och efter djurgårdsmatchen. Den matchen vann man på anfallsspelet, i kombination med ett uselt djurgårdsförsvar - men man hamnade väldigt lätt på hälarna i egen zon och spelade 5-5 BP på ett provocerande passivt sätt. Precis som man gjort hela vägen fram till den matchen.
Detta slutade man med i matchen efteråt mot Oskars. Plötsligt började man sätta hård press på puckföraren även i försvarszonen. Därmed fick man kortare anfall emot sig, och kunde komma i fler flygande anfall själva mot ett mindre organiserat försvar.
Helt enkelt: man började spela försvarsspel på SHL-vis.
Självförtroende -> nu-tar-vi-för-oss-mentalitet.

Sen bidrog det också att man särade på Zajje och Lalle. Experimentet med dom två ihop var obegripligt, och får väl föras in på hål-i-huvudet-kontot.
Att sen Erixon höjt sig ungefär 200% efter uppehållet spelar också kraftigt in, och det är väl inte omöjligt att det hänger ihop med ett allmänt omtag i hur man ska agera defensivt.
Nu är han en defensiv klippa, endast överträffad av El Sheriffo. Han och Lalle klockade in på närmare halvtimmen igår, och det bör vi ha med oss när vi kritiserar den onödiga utvisningen som föranledde slutsekundskvitteringen. Ge honom en rejäl klapp på axeln för ett grymt dagsverke, inte skit för enstaka misstag.

Långtidsskador på Didde och Albin är klart oroande. Nu måste Nubben agera. Vågar inte ens tänka på hur en ytterligare skada på Svensson eller Erixon skulle påverka i dagsläget.
Borde inte vara supersvårt att hitta en acceptabel lösning, på kort eller längre sikt, på den positionen. Någon som spelar enkelt, känner sig obekväm på fel sida blå, och som har lite fysik att slänga in. Det går väl att lösa, Nubben?

Framåt har vi det vi har, och även om man så klart vill ha in lite mer offensiv spets är det inte riktigt samma sparka alla!-feeling nu som för någon månad sen. Jag vill byta ut Alvarez mot någon som motsvarar det man betalar för, och jag börjar tycka att vi har ett litet delikat problem med vår kapten. Blomman överträffar honom som center, och han petar inte ens en - så här långt - stabbig Lundin. Och i 4e har vi Madsen, med Boyce som reservcenter om det kniper.
Nja. Har svårt att hitta en lämplig plats och roll för Liljewall som han kan göra bättre än befintliga alternativ.
Tyvärr, för han verkar i övrigt vara en kanonsnubbe att ha i sitt lag.

Jaja. Hursom trivs man väldigt bra numer dagen efter match. Folk förundrar sig och fattar inte vad som tagit åt Timrå. Brynäsare, djurgårdare och malmöiter flackar med blicken när man vill snacka tabell och kommande matcher.
Så lät det inte för någon månad sen. (Eller ok, brynäsaren på jobbet har väl haft en strykrädd-hund-aura kring sig dom senaste åren.)

Hockeylivet i SHL är helt enkelt mysigt just nu. Och då ska man passa på att njuta. Vi vet alla att brunt kommer efter rödvitt, lika säkert som att bakfyllan kommer efter backanalen. Men det tar vi då. Nu kollar vi tabell, highlights och taggar inför morgondagen. Då jävlar blir det match!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Oraklet Wennerholm killgissar nästa SHLcoatch att få sparken. Fagerwall i Malmö. Hoppas efter 30/12 i så fall.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
FH - avdammad: Jag tror ärligt talat att det är där vi har våra största styrkor. Grabben kommer närmast från KHL, efter en mellanlandning i Finland, och är nog inte van vid att bli en i gänget på samma sätt som här. Det är en sak att spela för lönen, en annan att spela för varandra. Frågan är väl bara om lagandan räcker för att spela med 4-5 backar en längre tid bara. Nu får nog Nubben ut och resa en tur och komma hem med ett par nya kompisar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
eliassjo : Janne var inte snabb men hade bra personlighet 😁
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
KniveN: Alltså det Tye Rattie sa i intervjun kändes äkta och inte påklistrat. Han fick inte ens en direkt fråga om vad han tyckte om lagkamrater, klubben och tränarna utan valde att plocka upp det själv. Det stärker ju intrycket att sammanhållningen är riktigt bra, vilket är oerhört viktigt i en sådan extrem lagsport som hockey.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
sc47: Det gjorde han!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
sc47: Lodin gjorde en då Röglespelaren var helt fri, man fick lite flashbacks från game 6..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Olle: det är en sak att kritisera kollektivet, en annan att gå ner på individnivå. Då får man nog sätta sig med den personen och ta det mellan fyra ögon!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
sc47: Erixon gjorde en iaf.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Drömde jag bara eller gjorde Lodin en jättebrytning á la Didde igår?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Hoppas alla ska på matchen imorgon då
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Sputnik: Som de ser ut nu hade jag hellre tagit in Janne Jalasvaara och köra honom på forward istället för Alvarez
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Otroligt skön seger. Jag hade förväntat mig stryk, gade svårt att se att vi skulle rå på Rögle. Sen såg typ första halvan av matchen och fasen vad de krigar för varann nu. Såg en Svensson stångas framför mål något enormt, såg JJ stänga igen i målet, såg en Lodin med fantastisk teknik, såg Hartman, Walli m.fl med ordentligt driv. Såg Rattie med lasersikte på klubban, såg Hanzl böka och gröta framför mål.
Det här är ett annat lag än för 15 matcher sen!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Sputnik: Jag såg den här matchen i efterhand och var helt inställd på storstryk. Inga förhoppningar, noll, nada. Nu har jag just sett klart matchen. Men snälla nån, hur tänkte man här? Hur tror de man ska kunna somna efter en sån match? Vilket jävla lag vi har ändå. När de krigar så här är det ändå en fröjd att vara supporter. Jag tänker så här:

JJ måste vara en av seriens absolut vassaste målvakter nu.

Rattie måste vara en av ligans vassaste målskyttar. Vilket fynd!

Hanzl som alla klagade på i början har plötsligt blivit en arbetshäst och en jätte i försvaret.

Erik Andersson, som många fortfarande klagar på, växer för varje match. Han kommer att bli en favorit här inne innan året är slut. Minns var ni hörde det först!

Hartmann. Alltid bra. Han ska spela med Rattie.

Det finns folk som måste hitta en ny växel, men de är inte så många längre. Jag älskar att bli positivt överraskad. Så länge vi kommer ihåg att vi måste ge allt i alla situationer känner jag mig inte längre rädd för något lag faktiskt. Vilken frid!


Champagne for my real friends and real pain for my sham friends! Krossa Malmö!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
kattan: det gjorde han inte. Han hade assist på 6-0. 😃😂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Knylan: Skulle kunna tänka mig bänka Alvarez för Liljegren ärligt talat. Tror Liljegren hade stått för mer driv i spelet och verkligen kämpat för sin plats på ett annat sätt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Nisse på Mon or: Inte? Snittar 1 poäng per match, det är bra!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Nisse på Mon or: Han har ju gjort 4+5 på nio matcher? Det är väl ändå lite av en nytändning? Ingen annan i laget snittar en pinne per match. Sen är den stora frågan vad han kan bidra med i SHL, men med tanke på de obefintliga förväntningar man har på honom så kan han nog inte göra mer än att överraska positivt. Han var ju en av Västerviks ledande spelare ifjol dessutom, och vi vet ju vad de gick för då.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Såg precis att liljewall klev av med skadad fot. Listan börjar bli lång nu…
Låst ämne

2260925 · »