1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577915 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26

2300463 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Bragd-Birger: Som vanligt kommer jag tro på förlust i varenda jäkla match, hoppas det hjälper men fan trot. Troligen börjar det med förlust redan på tisdag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
JanneH: ja, det vore ju fantastico. Men, det lär bli svintufft. 5 matcher i rad med motståndare som precis som vi spelar med kniven mot strupen, om än med varierande tryck. Hualigen.

Frågan är om vi någonsin haft en lika säsongsavgörande 9-dagarsperiod som denna?
Blir fruktansvärt, men samtidigt jävligt intressant. Pallar vi trycket? Kan vi uppbåda rätt mix av eld och kyla?
Och: kan vi fortsätta på den inslagna vägen på bortaplan?

Första matchen mot Malmö blir nyckeln. 3 poäng där, så...får vi ett jävla momentum i den här bottenstriden.
Det k a n gå.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
tjobba: tar vi 9 poäng i rätt matcher dessutom blir jag överlycklig
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
tjobba: Jag hade inte känt mig säker om jag var Brynäsare, 3 matcher utan mål, 2 matcher mer spelade och ett svårt schema.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
JanneH: Nej det är inte realistiskt. Men sett till hur vi spelar just nu, vårt kommande spelschema gentemot våra bottenkonkurrenter. Dessutom har vi en match mindre spelad. Det är fan inte omöjligt. Men kommande 9 dagar, de 5 matcherna kommer avgöra mycket av vår framtid. Minimum på dessa 5 matcher är att plocka 9 poäng. Jag tror vi tar 12 poäng.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Håkkybåkky: ja, i PP kan jag köpa att Alvarez, i brist på alternativ, får plats framför kassen. Men han är ju helt fel spelartyp för det egentligen, om man jämför med en sådan som Liljewall. Blir intressant att se om han kan böka in någon puck nu när det blir lite mänskligare backar att stångas med.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
mikenomad: Jag håller med. Har knappt hört talas om honom därav min fråga. Låter ju intressant!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
mikenomad: En roll som huvudcoach kan vara lockande för Stridh. Styf har inte lyckats sätt ett försvarsspel varken i Modo eller Malmö men tredje gången gillt kanske.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
mikenomad: Stridh skrev väl på ett nytt koktrakt med Luleå kommande säsong?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
DrCox: Vet inte hur sugen Stridh är på att lämna Luleå och tänker vi Styf som ass/backcoach väljer jag Ante före alla dar i veckan
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
mikenomad: Borde inte en sån som Henrik Stridh vara nått för Timrå att satsa på med Per Styf som assisterande kanske?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Sitter inne och läser på Difs forum, det är ganska skönt att läsa från djurgården supportrar att vi kommer att vara livsfarliga i ett eventuellt kval,

Nu ska vi ju självklart inte till kval heller men de skönt att veta att dom inte tycker vi är sämst:)

dom säger även att jämfört med Bif och LHC ser vi ut som ett slutspelslag;)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
mikenomad: Jag tror som dig att Ante hämmas av Freddan, jag tror också att det är Freddans spelsystem i grunden då de spelat likadant sedan Freddan kom in.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
tjobba: jinxa lagom nu för satan, allt annat än kval vore en fet jävla mega bonus. Att vi skulle plocka in 9 poäng på BÅDE LHC och BIF på 10-11 matcher med vårat poängsnitt är inte realistiskt. Fokus på att de röda örnarna slår klorna i röd höken!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
jå1: Inte mer än att han nämns med respekt som en kommande stortränare av expertis där just hans ledarstil, med tydlig och hög kravbild, hyllas. I ett Hudiksvall som manglat div 1 norra och stormar mot HA. Sen är jag, ologiskt jag vet, en sucker för bra hockeynamn och hey, håll med om att man kan höra att "Dennis Hall" ljuder av framgång?! 😀
Vad gäller våra nuvarande tränare så ligger min skepsis främst i samarbetet mellan Ante och Freddan. Det gnager en känsla i mig att Ante hämmas och jag skulle mkt väl kunna tänka mig Ante tillsammans med Dennis. Jag tycker det vore fräckt och precis en sån frisk satsning jag så länge saknat i Timrå. Det måste inte alltid vara Kenta Johansson, Perra Johnsson, Peter Andersson mfl i den gubbligan som vi lite trött sneglar mot
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Håkkybåkky: Ja, den biten gör faktiskt Alvarez bra även om han kanske är lite dålig på att få bladet på andrapuckar. Han står dock kvar där trots smällar vilket inte så många av våra spelare gör.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Bragd-Birger: gällande Alvarez varande i PP så är det väl helt enkelt eftersom han ska stå framför kassen och grisa. Eftersom vi bygger från högersidan med Hanzl så behöver vi ha en leftare där, och alternativen är inte många. Liljewall eventuellt men han är ju trasig. Dock tycker jag att han gör ett hyggligt arbete just i PP. Det är i det övriga spelet som han lämnar en del att önska.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
hoppas lif ..kör över brynäs
brynäs form..är dålig
..
hoppas på mkt folk...mot brynäs o dif
brynäs lörd.match...lär dra mer folk
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Sonnenberg: Eller hur. Det känns kaxigt och onödigt att säga i ett läge där vi legat på kvalplats större delen av säsongen, men det är fan inte otänkbart att vi stämplar in på tionde plats. Tänk om vi har säkrat kontraktet inför sista matchen, gratismatchen hemma mot Rögle. Och att allt vi spelar för då är en plats i play in. Helt avslappnat. Vilken dröm!
Jag vill se ett jäkla tryck på biljettbokningar för helgens matcher i veckan. Redan bra sålt mot Brynäs, men det ska ticka på riktigt bra mot DIF också. Matcherna mot DIF…snacka om dignitet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Bragd-Birger: Oj det blev ett långt inlägg :) Tänker bara kommentera att hellkvist absolut inte är en universialregel, tyvärr har det gått personer sista åren som har lämnat självmant/brutit kontrakt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
tjobba: Ja, nu känns det som vi äntligen har häng på 10:e platsen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Werner: nja, nu behöver väl inte det vara någon form av universalregel bara för att ni råkade ut för det med Hellkvist.

Vad gäller Freddan anser jag att han är en fantastisk lagledare, men sämre tränare/coach. Fattar sällan lagkompositionen, istidsfördelning eller coachning. Och förmågan att sätta ett "enkelt tydligt spel" saknar han.

Likväl: man kan inte annat än beundra hur han trots allt lyckas få ihop gruppen, år efter år. Lyckas vi hänga kvar i år är det nog till stor del pga detta, och då har den förmågan till slut övertrumfat bristerna i övrigt.

Vad gäller Nubben skulle jag tro att han fortfarande är en av landets bästa sportchefer, sett till hur han hanterar spelare. Det är lite synd att det blivit lite bekvämt bara, i den meningen att jag tror att han inte vill ha alltför självständiga, egensinniga tränare.

Min dröm vore en yngre, driven och totalt genomnördig tränare som formligen bubblar av idéer han vill testa. Ungefär en sådan som man på förhand trodde att Montén var när han värvades.
Lägger vi till ytterligare en liknande personlighetstyp med mer scoutansvar, så...tror jag att det skulle bli en helt formidabel trio.

Ovanstående gäller oavsett serietillhörighet. I dagsläget ÄR Nubben Timrå. Fet respect för viljan att ta och förvalta det ansvaret givetvis, men jag tror att klubben måste ur det om man vill flytta fram positionerna.
In med lite mer dynamik, olika perspektiv, lite nytänk.
Då jävlar kan vi se klubbar som Oskars i backspegeln igen.

Apropå obegriplig coachning kontra resultat: råder alla som har ett gäng timmar över att kolla om matchserien mot Karlskrona. Där snackar vi sossecoachning gånger pi. Helt vansinnigt och hjärtflimmerframkallande, men det är svårt att påstå att det inte funkade.
Rulla kedjorna, in med Berglund och Boyce i PP vid underläge med två minuter kvar. Alla ska med.

Den här sporten är verkligen obegriplig ibland. Och man bör så klart ha med sig det perspektivet när man sitter och retar upp sig framför tv:n och affektskriver i versaler. Det är resultatet i slutändan som spelar roll. En konstig coachning k a n skapa en grupp som presterar bättre än ett mer optimerat coachat lag. Kanske finns det t o m någon optimeringslogik bakom tokspelandet av Alvarez...

Apropå Alvarez: finns det ingen hockeykunnig som pedagogiskt kan förklara vad han bidrar med och varför han ska spelas i PP och toppning? Det måste rimligtvis finnas skäl som jag är inkapabel att se och förstå.
Är det möjligen spelartypen jag inte kan bedöma? Jag ogillade ju Hult t ex när han var vår förstecenter, trots att han gjorde poäng och hade sig. Jag såg bara hans kroppsspråk, idiotutvisningar när det inte stämde, glidandet till båset efter ett dåligt byte.

Och Kinnvall tyckte jag var överskattad, undantaget när han fick utrymme och tiiiid på sig i offensiv zon. Då var han landlagsmässig. I övrigt tyckte jag mest att han stod i burskydd eller spelade fast sig.

Och Dahlen i NHL trodde jag inte på. Var ganska övertygad om att han skulle vara tebaks vid jul. Nu ser han ut att ha det lite tungt, men vi får väl se.

Ja, osv. Nu har jag tappat tråden så jag stannar där.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Werner: Okej då förstår jag ditt resonemang, håller med om att det kanske är enklare att få lokalt förankrade förmågor att stanna kvar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
mikenomad: Har du koll på honom eller? En Div 1 coach som ska hoppa direkt till en SHL-klubb som försöker etablera sig utan att mellanlanda i HA låter risky i mina öron
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Rallarn: Nu menade jag inte att ni skulle en sämre tränare från kovland istället för Sam hallam. Om kompetensen är likvärdig anställer jag en från den egna regionen hellre än en person från grums, Göteborg eller Kristianstad ja du förstår nog.

En utböling har ju en förmåga att lämna pga av "frugan gillade inte tågresorna" "jag vill ha mer tid med barnen" "det skulle kittla att träna det laget plus att det är nära hem"
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Rallarn: Håller med, såklart att kompetens ska gå före. Roger Rönnberg är inte ifrån Göteborg och Sam Hallam är inte från Växjö till exempel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Werner: Varför ska ursprung gå före kompetens? Nä, det tror jag inte på. Jag tycker Nubben ska slå en pling till Karl Helmersson i Karlskoga.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
mikenomad: man kastas mellan det berömda hoppet och förtvivlan. Efter 0 poäng mot Frölunda och SAIK gör 1-2 i 3e perren så kändes det som att det var kört... 2 Timrå mål senare och hoppets låga lyser starkt igen. Som gambler skulle jag säga att vi i nuläget har en 40/60 chans att slippa kval
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
mikenomad: ja som det ser ut just nu i tabellen så är ni tillsammans med Dif och Mif som gör upp om det.
Men med tanke Brynäs form nu slutet och pressen utifrån så kan dom darra till rejält.. tycker även dom har jobbigaste spelschemat kvar med.

Dif och ni har ett lättare schema framöver tycker jag iaf..
Mif och Lhc vore en drömkvalserie då jag inte vill ha någon av dom i shl :)

Jag tror också ni hade varit någon placering längre upp med en annan coach men ni har ju egentligen inte så stark trupp så det ligger nog mer på nubben än freddan att det inte ser bättre ut?
En ny tränare från regionen är att föredra alla dagar i veckan före en utböling.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
DrCox: Precis. Freddan är en trevlig och generös kille, men har nog gjort sitt i MoDo.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
roger_sundsvall: Vinner Leksand där så är
Brynäs verkligen under press och vi har då goda möjligheter att jaga ikapp även dem.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Werner: Jag är inställd på kval men har hela tiden sagt att jag tror att våra chanser i ett sådant är goda. Vad gäller kritik hävdar jag ff att vi har ett lag som under annan ledning förmodligen haft betydligt fastare is under skridskorna.

Klaras SHL-kontraktet så är det till störst del beroende av att spelarnas inställning fortsätter se ut som nu på slutet. Jag tror att Freddant har mkt liten positiv påverkan i det här fallet tyvärr, iaf inte så stor som de borde ha. Tvärtom lägger jag som sagt ett stort ansvar på dem att det tabellmässigt inte ser bättre ut.

Till nästa säsong förväntar jag mig en helt annan tränarsida och där förespråkar jag själv Dennis Hall från Hudiksvall. En tränare med glimrande framtid som jag definitivt tror är mogen uppgiften. Som har hög kravbild som ett av sina adelsmärken
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Lif vs brynäs idag
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
FH - avdammad: jodå ",vi" kan hylla laget när det går bra, inga problem med det. Nu har ju inte säsongen bjudit på så väldigt mycket att hylla laget för. Men de senaste matcherna känns väl som "ett fall framåt"? Sen måste ju Paigin hyllas, och Nubben som hittade honom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
thorwald: Jag tycker vi ska ha Paigin och Rattie på skott i pp. Blir hyperfarligt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
DenRöda: Jag fick samma känsla av Paigin. Inte ett misstag på hela matchen och matchavgörande ingripanden. Speciellt i 1a när han räddar öpoet mål. Man förstod att han skulle vara bra men såhär bra första matchen trodde jag inte. Det kan vara detta som är den detalj som gör att vi klarar oss kvar vi får se. Sätt karln på fler skott. Ser fram emot att se honom i pp framöver. Vilket skott han har! Synd att vi bara fick se det en gång igår. Kommer bli jobbigt för motståndarna när han är inne. Älskar dig redan Ziyat Paigin!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
The great one: Dessutom är säkert många hemma pga Coronan fortfarande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
FH - avdammad: så är det nog inom dom flesta lag, vissa livnär sig på det negativa ..!? Sen är det som du säger att dom ligger kvar under stenen tills nästa nederlag.

Tur att man själv är fläckfri ;)
Öka Kämpa
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Werner: Det beror nog också på att de som är kroniskt negativa härinne inte har tillräcklig ryggrad att hylla laget när de är bra. De dyker bara upp när det är läge att kasta ruttna tomater.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
snushane:

4000 åskådare får betraktas som en bra publiksiffra numera, med tanke på att alla matcher TV-sänds och att Sundsvall/Timrå publiken är i bekvämaste laget och väljer teven. Det är nya tider nu.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
DrCox: med rätt omgivning kan även han göra stordåd som ass
2
0
0
7 ;)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Werner: Ingen Freddan fågelholk i Modos bås tack inte ens i nån luddig Molinderroll.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
KniveN: de matcherna kommer avgöra hela serien…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Sputnik: Freddie kan ev få en liten luddig molinderroll i båset där han kan stå och lära av mästaren Karlin ;)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
snushane: I början av matchen satt man och funderade på vad Paigin skulle göra med pucken. Och man blev förvånad varje gång av vilka hårda, fina och rejäla passningar han gör som hamnar perfekt i medspelarnas blad. Och Lundin har hittat sig själv igen. Är det pga publiken? Får han extra adrenalin av det? Lodin likaså.

Sen tänkte jag på det här med motståndarnas försvar. Det har sett likadant ut senaste 10 matcherna att det står 5 motståndare framför målvakt vid skottsektorn, men vi fortsätter att spela runt hela tiden för att hitta ett bra läge. Är det inte bättre att vi drar till med fler slagskott vid blå för att få dom att flytta på sig? Det kommer göra för ont att täcka tillslut känner jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
DenRöda: Bästa av allt han verkar offra sig och agerar extramålvakt i kniviga lägen, ungefär som Didde brukar göra. Nu hade det såklart varit bättre att ha båda, men vi behöver spelare av den typen för att klara det här.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Werner: Håller ändå fast vid att ni får tillbaks Freddan nästa säsong. 😉
Först skall vi bara sprattla oss kvar.. 🙏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
snushane: På en vecka har den här boken vänt från att vara 97% negativa inlägg om nubbens avgång och sparka spelare hit och dit till att vara i eufori :) Det svänger snabbt i hockeybubblan, det jag vet också :)

Se till att klamra er fast nu så ses vi nästa år 🥳🍻
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
DenRöda: startade dagen genom att se sista 5 min av matchen. Ny ryssen ser otroligt stabil och bra ut. Han kan nog lyfta hela laget tror jag bara av sin närvaro på isen. Och vilken slägga han äger!💥
Och så kul att se Lundin få avgöra..IGEN.! Känns som vi är på gång riktigt nu. Glädjen hos Rattie och Laleggia ♥️ Fan vet om vi inte klarar det här. Jaa, jag är ödmjuk 🙏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2022-02-26
Oerhört bra jobbat och så jävla synd att inte det blev mer mål från oss. Känslan man fick igår av Paigin är att en superstjärna befann sig på isen. Man märker verkligen på alla spelare vilken aura han har runt sig. Hans defensiv och passningsspel är något som kommer bli avgörande för oss. När han drog den där slaggan med 5min kvar så tystnade arenan i en sekund. Vilken jävla kraft! Strauss Mann hann inte ens se pucken för att den var så hård. När Paigin sedan ställer sig framför Skellefteås mål för att störa så vill ingen motståndare gå på honom. Ingen Skellefteå-back vågar.

Det här kan bli jävligt bra! Och jag blev starstruck bara av att jag satt framför tvn 40mil ifrån nhc!!
Låst ämne

2300463 · »