1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580491 inlägg · 6216 ämnen

Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06

1928922 · » Till forumet


Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
TIK-Lund: Anledningen att Brattkörv stod borta mot Lökers är väl att Freddan vill gå all in i Brunass matchen med en utvilad och fräsch Svedberg.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Tikkare: Lovar, det fick bli den sista!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
TIK-Lund: Bra skrivet men du ska nog korta ner en smula kanske.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
TIK-Lund: nu får du ge dej med dessa mastodont inlägg. 😂 koka ner dom till en buljong istället 😋
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
TIK-Lund: Kloka ord, men låååångt! 😜
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Äsch, man får väl ta en hedersam förlust över en ohedersam åtminstone. Även om man skall vara långt ifrån nöjd med bortafacit så skänker de senaste matcherna lite hopp om framtiden.
Med tanke på hur spelet har sett ut tidigare kan man väl iallafall glädjas åt att man är med och konkurrerar om nån liten poäng på bortaplan och att man återigen inte släppte in 650 mål i andraperioden.
Jävligt tråkigt att Örebro fick maximal utdelning mot Frölunda också. Hoppas "sparka tränarn" effekten bara stod sig en omgång...

Matchen då.
Svedberg måste ha haft känningar, annars skulle jag vilja ha en förklaring till varför man valde att ställa Brattkörv NU?
F.ö tycker jag Wursten levererade efter förväntan, inger ändå lite mer av ett lugn, däremot är ju returer något han fortsatt måste jobba på (fast det vet vi ju). Hörde han jämföras med Anders Lindbäck i spelstil/uppträdande i något sammanhang (Stor, teknisk, lugn), jag är beredd att hålla med.
Men det förklarar ändå inte varför han stod.

Backarna hade det väl lagomjävligt som vanligt.
Tycker att man saknar i ganska stor utsträckning förmågan att värdera vunnen puck i egen zon. Det är så många situationer där vi kastar bort puckar helt i onödan, och lika många gånger som vi misslyckas med att få ut pucken enbart för att man i mångt och mycket inte klarar av att värdera situationen. Hur många puckar stoppas inte upp av motståndarna efter rundeln för att (oftast back) spelare helt enkelt "panikar" iväg pucken åt det håll denne är vänd trots att det finns ett passningsalternativ, eller att man misslyckas med att lägga ut pucken ur zon för att man måste ta höjd för puck-out och hoppas att den skall gå igenom motståndarnas kroppar på något magiskt sätt, trots att det finns spelbara alternativ, att sätta sina förhoppningar om att motståndarnas kroppar är en anatomisk anomali med hål lite här och där är förvisso inget gångbart alternativ oavsett.
Nu får man väl anta att detta förfarandet är steg 1 Adam i grundspelet och tanken är säkerligen att bygga på det när man anser att laget klarar av det och att man nu står lite i ett "back to basics" läge.
Tycker man på de senare matcherna lyckats hålla ihop laget lite bättre och ser lite mer ut som inledning av serier och det har medföljt att motståndarna inte kommer till fullt lika kvalificerade lägen i lika stor utsträckning, även om vi fortsatt får finna oss i att fienden kommer ha mycket puckkontroll i vår zon.

Tyvärr blir ju resultatet av denna typen av försvarsspel en begränsad offensiv istället. Vilket har varit väldigt påtagligt i de senaste matcherna. Direktpass - back till forward existerar knappt och spelvändningar i fart sällsynta. Nu spenderar vi ju förvisso så lång tid i egen zon att när vi väl vinner pucken så blir det till förmån för ett byte och konstruktiva uppspel genom mittzon är ju inte vår starkaste sida direkt ändå. Men får heller inte det omställningsspelet vi behöver de få gångerna möjligheten ges för att konkurrera chansmässigt om vi inte börjar värdera situationerna i egen zon bättre i synnerhet om vi vinner puck tidigt i egen zon.

Nu tror jag att kaos-dippen kom i samband med realisationen om just ovanstående då man gissningsvis insåg att Timrå måste ha ett eget anfallsspel som fungerar om man skall vinna mer än enstaka matcher och försökte bygga på grundspelet innan spelarna var redo alt. att man hade för höga förhoppningar i materialet.
Men vi kan väl ändå konstatera att vi måste ha ett grundspel som är snäppet vassare för att kunna mäta oss offensivt, utan att helt förlita sig på att motståndarna skall stå för våra målchanser.

Nu har jag stört mig tillräckligt på Madsen i första formationen. Att Wedin är tillräckligt bra för att leverera oavsett kedja råder det inga tvivel om, men det försvarar ändå inte varför man valt att sätta Madsen i den kedjan. Vid några tillfällen igår stod han som ensam ansvarig för avbrutna anfall i de stackars få vi ändå hade i form av helt meningslösa skottförsök eller rundelpass i gapet på motståndarna etcetera till ingen nytta.

Jag tänker härmed föreslå ett alternativ och försöka motivera varför.
Laxen - Wedda den konstellationen kommer man inte röra på. Däremot så efter noga eftertanke och granskning så har jag kommit fram till följande:
Det är inte för Wedins skull Laxens förmåga att skapa utrymme gör sig så oumbärlig i den kedjan, utan för övriga tre. Det är alla andra spelare utom Wedin som i störst utsträckning gynnas av att spela med Laxen, för Wedin klarar av att skapa sina egna ytor i mycket större utsträckning än alla andra. Titta bara på hur mycket mer konstruktiv Kinnvall kan vara när Laxen är på isen som ett exempel.

Däremot har vi en center som rimligtvis skulle må mycket bättre av att få den ytan serverad än Madsen.
En som har mycket konstruktivt i sig men inte får ut så mycket av det då han inte är där ännu i sin utveckling att skapa ytor och är i behov av andra spelare i just det momentet för att få ut mer av sina kvalitéer och det är Jacob Olofsson.
Jag tror vi och Olofsson har bra mycket mer att vinna av att sätta honom i en producerande miljö än Madsen. Att hoppas på att en 31-årig defensiv center skall utveckla konstruktiva aspekter i sitt spel i kontrast till en 18-årig offensiv dito är ju en no-brainer.
Tittar man på laguppställningen så får man väl ändå anta att förhoppningen inför säsongen skulle ha varit att Olofsson tog en av centerpositionerna i första eller andra-kedjan tillsammans med Rensfeldt? Och jag tror att vi kan få honom dit med rätt miljö och förutsättningar.

Så varför speglar inte verkligheten detta? Vilka argument finns för Madsen som förstecenter?

1. Kontinuitet
2. Wedins offensiva kvalitéer tillåter en defensiv spelare i sin omgivning
3. Jämna ut laget
4. Näst bäste tekare i offensiv zon efter E.B
5... kommer inte på något mer

Summa summarum:

Jag tror Laxen är den spelaren i Timrå som skulle kunna hjälpa Olofsson att komma till sin rätt bäst i dagens lag.
Tittar man dessutom på statistiken så verkar det som det i huvudsak är 2-4 kedjan som är i behov av defensiva förstärkningar, förutsatt att det är just Madsen som är avgörande i 1a kedjan på den punkten, oavsett så är det väl i 1a kedjan med huvudsakligen (i bästa fall) tek i offensiv zon man kan offra defensiv kraft om det behövs på andra ställen. Madsen skulle komma oftare in i situationer där han har sina styrkor och Olofsson skulle göra detsamma, utan att egentligen offra något nämnvärt med undantag för ett par tekningsprocent i offensiv zon då jag inte tycker mina punkter som talar för Madsen väger tillräckligt tungt.
Sedan kan det ju vara fördelaktigt att ha en erfaren defensiv center som tar tekningen i 3e formationen istället för en ung tvåvägscenter tillsammans med två andra unghöns.

Detta är min lösning för Olofsson i dagens Timrå.

Ni får ursäkta, råkade bli en mastodontare igen.

Väl mött

// Läktarcoachen och dennes egna utsvävningar och gisserier
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Do not dwell in the past, do not dream of the future, concentrate the mind on the present moment.
//Buddha

You build on failure. You use it as a stepping stone. Close the door on the past. You don't try to forget the mistakes, but you don't dwell on it. You don't let it have any of your energy, or any of your time, or any of your space.
//Jhonny Cash
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Jag gillar dig Olle, och jag håller oftast med dig. Men inte denna gång.
För det första så måste man se helheten, och det mesta har sagts.
1.Truppen är särklass sämst i SHL. Vi har kanske en allsvensk topptrupp, på sin höjd.
2. Det är orimligt att begära att laget ska överprestera(vad är överprestera?) varje match. Det är inte rimligt och bara en dröm. Inget lag, mig veterligen, har överpresterat en hel säsong, i varje match.
3. Man kan begära att laget ger så nära max det går på varje matchdag.
4. Vilka matcher ska vi vinna? Ja det finns viktigare matcher än andra. Framförallt mot våra förväntade bottenkollegor. Det är 6poängsmatcher.

Laget hade en handfull matcher, efter den fina starten, där man kanske, tappade ödmjukheten. Vilket gjorde att man inte gav 100procent, varken i passningar, hemjobb, checking mm mm.
Då och där går jag i taket!! Jag blir så fruktansvärt besviken på laget och min negativa sida exploderar som en röksvamp under skostorlek 42.

Men nu ser det bättre ut, man jobbar hårt som ett lag i 60 minuter och sliter i varje byte.
Måhända förlorar vi, måhända är vi uddlösa, måhända gör vi ngr tabbar i försvaret. Men vi har den trupp vi har.
Fortsätt göra det hårda jobbet på matchdagen. Då kommer poängen, och då måste jag vara nöjd.
Det borde även du Olle, mfl vara.

Bara kärlek!
Forza TIK!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Jag har inget problem med kritik. Det är vad som för mig framåt i min roll och utvecklar mig.
Då menar jag konstruktiv och tydlig kritik som tillför något.
Det gäller att inte fastna och känna sig nöjd för då är man snabbt överspelad.
Rent gnäll däremot är bara en energitjuv som gör sig bäst outtalad.
Det är mycket gnäll här!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Tänk till några varv så ser du kanske skillnaden.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
FH - avdammad: är det svårare att vara en lallande fåne? ”Det spelar ingen roll hur det går, jag är glad ändå”
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
RunarUp: exakt! Jag KRÄVER att alla ska spela över sin förmåga, HELA tiden. Det tycker jag är en bra grundinställning. Allt mindre än det och du ska inte hålla på med tävlingsidrott. Sen kanske inte resultatet blir 120% i varje match och det är helt ok.

Men att torska 12 raka matcher, det är aldrig ok.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Jag håller med dig. Vi är för mesigt kravlösa.
Nu KRÄVER vi läktar-/soffproffs att laget börjar vinna ett gäng bortamatcher.
Blir det inte tre poäng mot Brynäs imorrn så skickar vi tredje backpar plus massör och en av busschaufförerna till arbetsläger i Gulag.

Nu får det fan vara nog med mellanmjölk och messmör, lite handfast diktatur har då inte skadat nån.

Eller?

Jag förstår inte vad du syftar på när pratar om ställa krav. Vilka andra krav kan vi supportrar ställa än att alla gör sitt yttersta?

Det känns som att kraven du ställer är att alla ska prestera över sin förmåga mest hela tiden. Jag håller med dig så långt att dom har gjort ett gäng insatser below par i höst, men en förlust är inte alltid lika med att insatsen är undermålig. Det är den nyanseringen jag gärna skulle vilja se mer av.

Alltid rött, alltid rätt!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Det finns inget enklare än att vara en konstant gnällspik. Går det åt helvete så kan man alltid stoltsera med att man hade rätt. Har man fel så kan man krypa till korset under glädjerus.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
JonteD: lite Åshöjden BK vibbar över det..
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
hockeyärnice: prata med Timrå först..sen in på banken och fixa ett bg nummer som är låst till Timrå IK...
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
RunarUp: onyanserad, efter 12:e raka förlusten. Ja detta forum har sannerligen utvecklat sig till en ständig miljöpartistisk valvaka, dom flesta är lika kravlösa som en importerad skinka från Litauen.

På tolv matcher hade jag förväntat mig att Timrå skulle vinna minst en match mot tjeckiska landslaget eller Washington Capitals. Jag tycker det är exceptionellt att man kan inte lyckats snubbla in en puck och hålla ledningen i minst en av dessa matcher.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Vi vinner på lördag. Invasion gefle. Alla ska dit.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Inte då vi fick ofta vårat långa hår fixat till raggarfrissa många ggr men aldrig ett ont ord om hur vi loosade han sa att nästa gång så är dom inte lika bra som oss då tar vi dom!!! Sånt ger spelare självförtroende och lyfter lagmoralen då ger man allt i varenda minut av matchen man kämpar för varandra o märket på bröstet!!!!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Håller med dig alltsomoftast men det här var inte matchen vi skulle bryta vår mastodontfilmsmats långa bortaförlustsvit.

Ingen skugga faller över laget ikv.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Nu är du sådär onyanserat magsur igen. Har samarinen tagit slut?
Såklart att ingen är nöjd med 0 poäng och en evighetslång förlustsvit på bortais. Men jag liksom flera andra här är nöjd med insatsen idag. Jag tyckte dom jobbade och slet exemplariskt i tre perioder, det är svårt att begära mer.
Jag har några rätt enögda Lakers-polare som faktiskt tyckte att dom hade flyt idag. Både med domslut och poäng.
Att spela jämnt borta mot ett ordinarie Lakers, sånär som på Pesonen, är inte så illa pinkat i min bok.
Begär man mer än så av laget saknar man verklighetsanknytning. Man kan spela bra och förlora likväl som att vinna när man suger. Ikväll gällde det förstnämnda, i lördags blev det seger trots att vi stora delar av matchen var jävligt obra.

Får jag välja väljer jag såklart vinst och bra spel, men på lördag får vi gärna dia hur mycket von helst om vi snor med oss tre poäng från Gavlerinken.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Sist vi flög ur....
Vad hände då???
Vi köpte Hej vilt som satan i gatan och plock in folk åt helvete!!!!
Då ramla dä ur 80 millar lik ur garderoben!!!
Vi får inte förköpa oss nu på massa dyrbar skräp!!!
Vi kommer att fixa kontraktet i slutändan!!!
Ge Freddan och grabbarna chansen..
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
hockeyärnice: Har Tjobbas T-shirt från avancemanget 2000 med samtliga autografer. Skulle lätt kunna auktionera ut den om pengarna går till något gott. Kanske någon som har den från i våras och vill ha den från 18 år sedan till sin samling? ;)
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
JonteD: jag skulle ändå vilja se er tränares döda blick efter typ 12 raka bortaförluster när grabbarna brister ut i ett: ”bra match grabbar! Huvudsaken att vi var nära” :)
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
jå1: Nubben har ju lite pengar sedan tidigare också så skulle vi få ihop ett par hundra tusen så hjälper det garanterat till, och blir det inget nyförvärv så kan vi ju ge pengarna till supporterklubben så dom kan använda det till tifon och få ner priset på resor osv, vad tycker ni andra? och har ni några tips?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
hockeyärnice: Lär ju behöva in med miljonbelopp, men visst, go for it!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
jå1: ja det tror jag att folk är, visst man kanske skulle ha startat det lite tidigare men nog tror jag vi skulle kunna få in en hygglig back om vi kör en insamling i ett par veckor, alla bidrag är ju välkomna, ska kika på det iaf sen får vi se.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
hockeyärnice: Tanken är god men tror ni folk är villiga att skänka pengar nu när aktieförsäljningen är igång?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
TikShank: Alldeles riktigt!! Jag är ju född på femtiotalet o va ju som bäst 80-81på den tiden vi spelade på uterinkar!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Tikkare: ska kika på det, är det någon som har startat en insamling förut som har lite tips?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
JonteD: På in tid var det inte så bra,men dj..lar vad man kämpade å verlkligen tog ut sig på träningarna,nu snackar vi slutet på 60-talet lite annat nu iof.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Nä vi fortsatte som vanligt o flera av oss inklusive jag hamnade i en relativt hög nivå (div 1) inte så dåligt av en knul på 90kg o 1,78som inte hade ett dugg självförtroende men tränaren peppade mig o alla i laget!!
Kommentera


Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
JonteD: Precis. Sen fyllde man 12 år, tränarna började toppa laget och det här: ”det var ju kul att få delta iallafall” ebbade ut rätt snabbt, va?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
hockeyärnice: var så god och börja du då. Dra igång en insamling.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
kulltorp: Nöjd? tror aldrig jag blivit nöjd efter en förlust. Men.... vi kämpar bra och hänger med i Växjös tempo.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
JonteD: Alltså jag kan ju vara negativ, men jag håller inte med många idag. Det här var en bra bortamatch. Vi jobbade och slet som faan.
Jag är nöjd.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
hockeyärnice: En insamling till nyförvärv vore något! tror många skulle gå in med pengar.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Olle: Jag fick lära mig en sak medans jag spelade hockey att va man minsta lilla negativ under en match då vart man bänkad!! De skulle bara vara positivt snack o pep till varandra! Och de visade sig hela tiden vi vann istället för att förlora!!! Bara bra tänk hela tiden då kommer poängen även på bortaplan!!!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Ännu slätstruken historia precis som alla andra borta matcher. Förvandlingen är total om man jämför hemma som borta. Det går inte att vara nöjd i detta läge när det är TVÅ månader sen vi tog poäng på borta is!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
En tröst är i alla fall att vi har många matcher kvar mot Frölunda. Verkar vara lätta poäng.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
kulltorp: sorry lite för arg. Brattström kung... 3p lördag!!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
JonteD: släpp losermentaliteten för fan, hedersamma förluster ger lika många poäng som en fullständig utskåpning. Bevisligen kommer vi inte närmare en bortavinst ju fler hedersamma förluster vi bjuder på.

Sannolikt kommer ju ingen att sparkas men någon måste värvas.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Men hörni vilken härlig hedersam förlust........



.... suck!....
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Tråkig förlust idag. Allt gick rätt (undantag enstaka händelser) förutom att vi går ifrån matchen med 0 poäng.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Hockeyutv: Alltså nu är trollmors alla 11 små troll i vår gästbok. Var är moderatorerna?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
JonteD: Exakt! Förstår inte skitsnacket alla börjar med när vi är i underläge.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Växjö Lakers HC - Timrå IK 2-1
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Tikkare: En bra bortamatch trots allt!! Vi kämpar iaf!!!!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers - Timrå IK 2018-12-06
Hockeyutv: lägg ner det där jävla skitsnacket, tror du på fullaste allvar att Nubben skulle göra nåt sånt. Trams! Kamma till dej,
Kommentera

1928922 · »