Tre Kronor

17179 inlägg · 805 ämnen

World Cup 2016

1774033 · » Till forumet


Sv: World Cup 2016
J F K: Håller med, märktes i World cup vad Grönborg gick för.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
J F K: Nästa förbundskapten får gärna ha fler meriter än att vara bra kompis med bostedt. Gärna ha coachat några A-lag på högre nivå.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Tarasov: Med tanke på att Grönborg inte har coachat något klubblag av rang och endast haft två junior vm med hyggligt resultat är det kanske rätt bra av honom. Hans enda riktigt stora merit är att vara kompis med Boustedt.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Knerten:
Det mesta i saken har väl redan skrivits nedan till Grönborgs försvar, men vi uppnådde vad som ungefär kan förväntas tycker jag.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Tarasov: Mer offensivt?? Fanns ju ingen offensivt alls. Var inte ofta dom stog parkerade i offensiv zon samtidigt helt odugligt PP. Dom bästa fick inte mest istid heller per match, den istid som vissa t.ex behöver.

Ajja "bara" 4 år till nästa WC. Får väl se hur Grönborg lyckas i VM och OS.

Vi ska bara ha varit i final mot Kanada, så är det.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Huge: Fiasko var det verkligen inte. För mig betyder fiasko att det är väldigt mycket sämre än förväntat och man hade nog kunnat förlora alla tre gruppsspelsmatcher (om man spelat hygligt) utan att jag skulle kalla det fiasko. Att åka ut i semifinal mot Europa är verkligen inte ett fiasko.

Dock kan jag inte bara rakt av köpa att man förlorade för att motståndarna hade tur (skitmål och små marginaler). Jag tycker att Sverige gjorde en enligt materialet riktigt dålig match. Det var uselt tempo, inga närkamper och en bra bit ifrån vad jag anser laget vara kapabel till. Jag tycker absolut att det är befogat med kritik och man måste analysera vilka saker man från ledningen kunnat göra saker annorlunda för att nå ett bättre resultat.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Yoda Marklund: Med troligtvis turneringens mest spelskickliga backuppsättning hade Tre Kronor otroligt goda förutsättningar att vara ett spelförande lag. Samtidigt kan jag förstå det lite mer taktiska spelet med tanke på hur skickliga kontringsspelare "Europa", det såg man inte minst i matchen mot USA.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
J F K: Eller så är det inte svårare än att Bäckis bara säger som det är: både ledare och spelare har utifrån sina resp kunskaper och erfarenheter, där ex förlusten mot samma lag med en offensivare taktik på näthinnan har spelat in, bestämt sig för en lite mer avvaktande taktik, vis av skadan.
Att det läget kritisera upplägget är ju enbart löjligt, vi mötte ett bra lag och förlorade på skitmål och små marginaler.
Som ivandrago säger: ibland vinner man såna här matcher, ibland torskar man.
Behövs inga Nyström som ryggmärgsmässigt börjar skrika på "Fiasko!!!" så fort vi förlorar, även om jag förstår att det till stor del är deras uppgift...
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Huge: Tyvärr är det nästan lika naivt att lita på Bäckström där. Jag håller med om att han är mycket bättre på att analysera än den urusle Nyström, men problemet är att Bäckis är mediatränad och svensk. Det innebär (förutom i Micke Samuelssons fall kanske) att man ohyggligt ogärna kritiserar coacherna eller skyller på enskilda spelare. Lite klädsamt kan man kritisera hela laget eller de riktigt ödmjuka sågar i regel sin egen insats, men att döma ut coacherna för helt fel taktik är väldigt ovanligt även om det skulle vara befogat...
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Huge: Men, jag tyckte att man verkade helt tagna på sängen av U23 och spelade extremt naivt där. Då ändrade man - helt korrekt - till att ta mer djup så man skulle slippa bli helt överkörda av McKinnon, McDavid, Gaudreau och de andra oerhört snabba spelarna.
Tyvärr valde man samma defensiva taktik även mot Europa. De två övertag vi skulle ha på det hopplockade laget var mycket bättre backsida och målvakt. När målvakten vacklar och backarna inte får utnyttja sin offensiv blev det som det blev.

Givetvis inte bara Grönborgs och hans coachkollegors fel, men det var helt enkelt ett stort taktiskt misstag.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Yoda Marklund: Alltid lika komiskt att se hur media basunerar ut vad "experterna" tycker. Dvs deras egna tyckare som har exakt NOLL erfarenhet och kunskap när det gäller att sätta ihop och coacha ett landslag i hockey. Nu har som vanligt bl.a Nyström kategoriskt fiaskoförklarat vår insats, alltför defensiv taktik enligt oraklet. Hade vi använt samma taktik som senast mot Europalaget och förlorat så hade Nyström sågat även den taktiken, var så säkra. Att fråga vindflöjlar vartåt vinden blåser är aldrig bra, om du vill ha ett vettigt svar. Frågar man däremot dom riktiga experterna, dvs spelarna själva så får man oftast liiiiiiiiite mer nyanserade omdömen.
Ex som det här, från Bäckis....
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Yoda Marklund: Ähh, det är alltid tränarens fel när man förlorar och när man vinner då är det enbart spelarnas förtjänst.
Klassisk läktarcoachlogik... :-)
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Får väl sticka ut lite och försvara Grönborg. Det är inte Grönborgs fel att vi åker ut i semi, som trots allt är ett godkänt resultat sett till förutsättningarna. I förlustmatchen är det väl Henke som inte har sin bästa match. En bra kväll ska han ta samtliga tre mål, nästan tavlor samtliga mål.

Visst är det en tråkig taktik. Gnetspel. Men Sverige har en väldigt svag forwardsuppsättning. Sämre än Europas, och flera klasser sämre än topplagen. Det är väl nästan bara Bäckström, möjligtvis Sedins och Landeskog (som sargtraktor) som skulle platsa i de bättre lagen? Klart att Grönborg då väljer en taktik då säkerheten går först, en kontrollerad hockey. Vad ska han göra? Tuta och köra med ett gäng okreativa brunkarforwards som mest knallar pucken i magplattan?
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Gamnacke: Anade oråd på Grönborg redan i jvm. Ingen coachning, ingen geist när det gällde som mest
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Knerten:
Mer offensivt tänker du?
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Knerten: Åh vad trött man blir...Hur länge ska man behöva stå ut? Först Mårts och nu Grönborg....
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Forsberg 1978: haha men tjena... Dom förlorade p.g.a Grönborg. Hans skithockey var inte alls vad man hade tänkt sig.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno: OS 2006 innehöll ett bättre svenskt lag och en bättre turnering enligt mig. Har för mig att sedinarna spelade i 3:e eller 4:e kedjan och det måste varit dom bästa "komplement" spelarna någonsin och dessutom i en ålder av 26 år.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno: Sverige spelade egentligen bara bra första matchen mot ryssarna! Detta lag är överskattat och är inte bättre än så här tyvärr
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Tarasov: Tyckte nog även matchen mot ryssarna var bra. Det var väl finn matchen på denna som var lite seg.
Att Europa gick till final var nog inte alls vad nhl tänkt sig.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Gavelo:
Jag levde iaf in mig i matchen mot U23 :)
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Sputnik: Ja ursäkta, menade förstås i första matchen, andra blir jämnare när Kanada slagit av på takten, men det är ju skitsamma :)

Håller med dig, en hittepå turnering med hittepå lag, mediokert underhållningsvärde och absolut 0 känslor
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno: Sudden och Foppa var vinnartyper som var bäst när det gällde som mest. Sudden en enorm ledare, Foppa kunde dominera matcher totalt. Spelarna som vi har nu är fantastiska men inte samma vinnartyper. Jag tycker ändå att vi hade många bra spelare i den här turneringen, särskilt backuppsättningen och även två bra målvakter. Kanske var lite väl många av våra bästa forwards några år för gamla men samtidigt var det en schysst mix av gammalt och ungt.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Gavelo: menar du att dom vinner med 8-2 i första finalmatchen? Finalen spelas ju numera i bäst av 3, men jag håller med att det kommer bli storstryk för europa. Förövrigt så kan jag bara hålla fast vis vad jag kände inför turneringen. Nämligen att för mig är inte detta mer än en jippoturnering med mixlagen. Slovakien kan ju t.ex inte anses som ett så stort blåbärsgäng. Vi åkte ju faktiskt ut mot dom i kvarten i förra world cup.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno: Vi hade blivit ett helt annat lag med Zetterberg och Steen iaf.
Nu får vi hoppas på (som någon skrev) några genombrott på forwardsidan i NHL som kan ta över från sedin mfl.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno: Haha Bellemare har verkligen en härlig svenska där han blandar fransk brytning med norrländska uttal.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Gavelo: Njä håller med den.
Karlsson i all ära.
Men Sundin, Foppa, Lidas, Alfredsson m.fl.(Och då var ju Sedinarna och Zäta med också) är nog det största vi haft på en och samma gång.
Det är väl Henke och Karlsson som har samma status i detta lag.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Sedins, bäcks, loiue, lunkan har alla nått sin peak och är inte lika bra som för några år sedan även om alla håller oerhört hög klass fortfarande, sen finns det en drös spelare som är ganska bra i NHL med rätt omgivning så hur media kunde påtala att detta nog var ett av de bästa landslag någonsin är för mig obegripligt?
Lagomt ihåligt och chansartat om du frågar mig.

En ganska okey turnering utan att glänsa på något sätt, förlusten idag kändes ganska väntad, i en eventuell final hade vi blivit fullständigt överkörda.

Mitt tips i finalen är att Canada vinner med 8-2
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Gamnacke: Håller med,och det kommer alltid vara ett "jippo" om NHL håller i det.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Yoda Marklund: Samtidigt kan man inte ha spelare som Sedinarna i en fjärdekedja. Det behövs utfyllnadsspelare i alla lag, och en friskus som Hagelin är en tillgång som komplement till stjärnspelare.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Huge: In Sweden we call it a kick!
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Utan Zetterberg och Steen har vi inget i en final att göra. Silverberg, Hörnqvist, Kruger, Berglund, Backlund, Hagelin är alla för dåliga hockeyspelare för den här nivån.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Peja: Man är ju fortfarande bitter på han sen JVM lite. Men ja nog är det lite så som du säger.

Fattar inte hur han kan skita helt i att försvara.
Sen är ju Lunkan inte bra nog riktigt.

Sen vill jag återigen peta i ordet hjärta och få folk att förstå vad hjärta inom dagens proffshockey är. Det är professionalism.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno:
Känner att vi lite förbrukade "vårt flyt" i gruppspelet. Lite medstuds här och där, det har man inte hur många ggr som helst. Tycker vi gör en bra turnering på det stora hela, visst man kunder fått ut mer men vi åker trots allt på en suddenförlust, nära men ändå inte hela vägen.

Framöver behöver vi nog en del genombrott på fw sidan, för att kunna utmana om en finalplats.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
En godtycklig sparkbedömning avgör, små marginaler.
Snöpligt i en jämn match.....
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno: Ja, riktigt dåligt av Forsberg. Tycker rent allmänt att han fortfarande är alldeles för enkelspårig och osmart ute på isen. Mer än solospelare än något annat. En sämre variant av Ovechkin.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Gamnacke: Trist att Lundqvist gjorde bort sig fullständigt i semifinalen. Särskilt med tanke på hur bra han varit tidigare i turneringen.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno: Asså Forsberg ställer ju till det något kopiöst för Hedman när han tappar klubban och skiter helt i Tatar utan lämnar egna zonen.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Jaha! Såg ju fram mot WC länge....Känns inte som det blev någon höjdare tyvärr....Lite jippo över det hela.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Rodrigo: Jahapp. Det var det de.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
VA?!?
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Rodrigo: Å andra sidan hade dem väl typ 99% av puckinnehavet -99 i avgörande matchen mot Brynäs 😎
Kommentera


Sv: World Cup 2016
Knerten: Håller med om potentialen hos Sedinarna. Annars så brukar man väl normalt sett matcha dem som är hetast för dagen och inte tvärt om?
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Gamnacke: Ja därför han vet det kan smälla till, Sedinarna kan hitta tillfällen, men denna match tkr jag det har varit klent med det. Fastän dom har varsin assist.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Knerten: Grönborg har nog en annan syn på saken...Dem får ju enormt mycket speltid!
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Tycker sedinarna har varit kass denna match.. Inte mycket som stämt för dom alls.
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Monno: Världens bästa Karlsson!
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Men äntligen! Se till att fortsätta på den inslagna vägen
Kommentera

Sv: World Cup 2016
Tarasov: Offensiven är alldeles alldeles för dålig. Den enda kedjan som är i offensiv zon ett längre tag är ju Hagelins. Och dom snurrar mest bakom mål.
Kommentera

1774033 · »