Innebandy

419 inlägg · 32 ämnen

Nya regler och regeltolkningar 04/05

452291 · » Till forumet


Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Frisco: Regeln om klubban under midjan ger ju alltid en godtycklig då klubban i framåtsvingen inte sällan är över axelhöjd.
I motsats till detta är det helt glasklart i hockey-bockey (i Timrå med Pipet som enväldig domare..). Lyfter man ens klubban över isen i skottrörelsen blåses det av direkt. Raka puckar.... eller kanske bollar..
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Poffa: Lite luddigt det där med midjehöjd. En dvärg är i sådant fall klart missgynnad av den regeln. Vore det inte bättre att ha en meter punkt slut? Eller är det den spelaren som har midjan längst upp/ner från golvet räknat i de två spelande lagen?
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Frisco:

Under regel 507 (Förseelser som leder till frislag) i regelboken står följande två punkter:

3) När en utespelare före eller efter tillslag av bollen för klubbladet över midjehöjd.
[k]Hit räknas även skottfint. En hög framåtsving är dock tillåten om ingen annan spelare är i närheten och domarna bedömer att motståndarna inte störs. Med midjehöjd avses den nivå där spelarens
midja befinner sig när han står upprätt.[/k]

4) När en utespelare med någon del av klubban eller foten spelar eller försöker spela bollen över knähöjd.
[k]Att stoppa bollen med låret anses som att spela bollen över knähöjd om inte spelaren har båda fötterna i golvet eller springer normalt. Med knähöjd avses den nivå där spelarens knän befinner sig när han står upprätt.[/k]
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Poffa: Hur högt får man ha klubban i innebandy?
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Roberth:

Jag vet faktiskt inte varför man inte blåser i det läget. Men du har helt rätt, det är solklar hög klubba och målet borde ha blivit bortdömt för spel med hög klubba. Domaren i fråga har svårt att säga att han inte såg händelsen heller, då han står perfekt positionerad nere i hörnet.

Målet är väldigt snyggt men felaktigt.
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Poffa:


Såg du på sporten nyss ?.

När Nede i Balrog står bakom mål och gör Zorro finten, solklar hög klubba tycker jag, varför blåses det alldrig för det ? .
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Roberth:
Jovisst, skulle intresset öka men det är inte ett dugg rättvis tycker jag.
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Sannes:

Det är ju en perfekt regel, tänk om Zlatan skulle komma hem och göra en match i Royal league för mff, skulle ju öka intresset till den matchen markant iallfall.
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Jag satt och såg på Sportspegeln och hajade till när de visade ett repotage om innebandymatchen Pixbo-Warberg. Vad är det för skumma regler som innebandyn har, när man kan plocka hem en proffsspelare för en match.
Även om det handlar om min favoritspelare så tycker jag det är en urbota dum regel.
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Poffa: Det visste jag redan..
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Ambroo:

Att tackla mot huvudet är automatiskt Matchstraff 3, för avsiktligt skadande av spelare.
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Poffa: Tackla mot huvudet..
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
SMÅLAND:

Vad menar du med headcheckas?
Kommentera

Sv: Nya regler och regeltolkningar 04/05
Poffa: Får man Headcheckas dårå?
Kommentera

Nya regler och regeltolkningar 04/05
Från och med den här säsongen kommer det införas en ny regel och ett antal regeltolkningar. Dessutom kommer man vara betydligt hårdare på vissa saker.

Den nya regeln är en gammal provregel. Från och med i år är det inte tillåtet att spela tillbaka till målvakten för samtliga Förbundsserier. I distriktsserierna och juniorserierna är det som förr fortfarande tillåtet med ett bakåtpass.

Nytt för i år är också att det inte är tillåtet att ta med sig bollen från frislags/inslagspunkten för icke felande lag. Alltså, om Lag A får frislag/inslag och de springer och byter, får spelarna i Lag A INTE ta med sig bollen från den punkt där frislaget/inslaget skall slås. Gör de det kommer domarna att blåsa över frislaget/inslaget till det andra laget.

Domarna kommer dessutom vara stenhårda på detta med tekningar. Utförs de inte rätt kommer tekarna att tas bort. Med rätt menas, ingen kroppskontakt, parallellt blad, fötterna parallella med mittlinjen och framför allt: Bollen skall ligga mitt för bladet.
Kommentera

452291 · »