1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

483852 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma

2578670 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Monno: o Brickley med skuldran..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
BobbyG: Var det inte med röven Josh styrde in pucken?

Har inte kollat skottkartan men känns som många av Frölundas skott kom utifrån?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
BobbyG:

Jag håller med!
Roger Rönnberg sover nog fortfarande dåligt efter förlusten mot Modo,
Utspelade av bottenlaget, blev tvingad till både powerbreak och burväktarbyte!
I tredje perioden trodde säkert Rönnberg med utvisningarna de fick med sig att allt skulle ordna upp sig till vinst!

Lika roligt var ju att forne legenden Joel Lundqvist fick vara med och kommentera och bevittna MoDos vinst mot sitt förhandstippade topplag!!

Såå jävla bra!!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
BobbyG: Lite trist för Niederbach att Ranta skjuter i stolpen på varenda passning han ger.

Hoppas det släpper för Bach snarast, har så mycket hockey i sig.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
har fortfarande lite svårt att förstår hur modo vann igår. kommer ut och gör en riktigt dassig förstaperiod, kanske sämsta perioden i år? hade modo mer än ett anfall på hela perioden? men frölunda skjuter ändå bara fem skott. hur är det möjligt?

andra perioden, som att gänget från första perioden var nån form av skämtgrupp som gick ut och spelade och riktiga gänget kom ut i andra, helt överlägsna inte hela perioden men bra nära, och det är väl där matchen vinns antar jag, mycket bra tryck och sådär målvaktsspel av dichow (tror det hade varit sura miner om det var vår målvakt gjorde den insatsen), berg och brickley verkar går bort sig på 2-2 men dom var å andra sidan inne på alla baklängesmål igår, fortsatt lite svårt för det backparet även om statistiken inte backar upp det, kan vara jag som inte kan hockey också, vore inte första gången

MEN ändå i tredje, modo spelar nästan hela perioden i egen zon, och inte bara det, spelar numerärt underläge i sex minuter ink en fyraminutare. grymt bra jobb av olle och bp. men HUR vinner inte frölunda? 13-4 i skott till frölunda i sista.

kan inte förklara det, min lilla hjärna kan inte se det, men det är faktiskt lika kul att vinna ändå.

har för övrigt modo hittat en marknadsfördel jämfört med motståndarna i shl? spelare som kan göra mål med armbågen. först brickley och nu dickinson
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
jonsson: Imponerande att vi knyckte med oss 3 poäng då.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
J F K: Man ska inte förminska Christian Folins karriär. 250 NHL-matcher och 7 säsonger. Rutinerad herre. Han har och har haft samma roll hela karriären. Det är ingen Pontus Näsen-typ, inte alls.
Vilka förväntningar ska man ha på en sån erfaren spelare? Han ska vara bra på fysiska spelet. Vad som är bra tacklingar för sporten, är något annat än bra tacklingar för att vinna matcher åt Frölunda.

Hur bedömer man intentionen med tacklingen? Folin som sagt, erfaren. Kan tackla. Han börjar lågt med tacklingen men avslutar högt, så att Vigneaults huvud får en träff vid tacklingen och efteråt när han slår huvudet i plexit. Folin kunde ha fortsatt haft låg tyngdpunkt men valde något helt annat. Han gör sig beredd tidigt att tackla Vigneault och ser att han inte är beredd.
Han spelar på gränsen. Ingen riktigt ful tackling. Men jag har svårt att kalla Folin för klumpig. Han har tid på sig att göra en bättre tackling och han har inte gjort något annat i sin karriär.

Fjärde raka säsongen i SHL för Folin. Borde veta hur man ser på tacklingar i svensk hockey vid det här laget. Men han spelat mer i Nordamerika än i Sverige på seniornivå. 250 NHL-matcher, alltså uppskattad för det han bidrog med.
Dom har en annan syn på vad bra tacklingar är. Spelare som åskådare. Troubas tackling på Meier i slutspelet gav mig "magsår". Meier och Trouba skakade hand efter matchen. Meier tyckte den var schysst.
Det ställs höga krav på den som för spelet, har pucken. Samtidigt som du har pucken så ska du ha koll på att dina motståndare, så att dom inte ger dig hjärnskakning.
Det är svårt att fokusera på flera saker samtidigt. Uppmärksamheten riktas mot en sak i taget.

Jag kan tycka att det är stora ansvaret ligger på den som tacklar. Du som tacklare har bara en uppgift. Tackla den specifika spelaren. Den som blir tacklad har pucken, vill behålla pucken, och behöver passa sig för tacklingar.

Folin har sin roll med sin erfarenhet och sitt ansvar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Bad_Brett: finns det nåt klipp på tacklingen så vi kan se i efterhand?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Bad_Brett: Hade det varit någon dom Shinnimin skulle det säkert låtit annorlunda än när det var Folin.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
SPOODI: Det är ytterst sällan någon drar upp klubban i huvudet medvetet, likväl är man ansvarig för sin egen klubba. På samma sätt bör man rimligtvis vara ansvarig för att man råkar skalla någon.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
S-vikaren: upplevde den inte som ful på plats, såg den rätt bra mer olycklig 🤷🏻‍♂️ blir förvånad om den ens når disciplinnämnden
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Bad_Brett: Tacklingen är oerhört klumpig. Märkligt att en så skicklig tacklare träffar så illa faktiskt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Bad_Brett: Intentionen är att sätta Vigneault ur balans. Folin kommer lågt med kroppen från början men avslutar väldigt högt med tacklingen. Gränsfall till tackling mot huvudet.
Folin har sin roll och vet vilken betydelse Vigneault har för MoDo. Vigneault är sårbar med blicken ner och får tacklingen framifrån. Han slår huvudet mot plexiglaset.
Jag ogillar tacklingen. Folin ser chansen och tar den.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
KB65: Har tittat på situationen några gånger och tycker den är mer svårbedömd idag. Intentionen är såklart att sätta tacklingen i bröstet, men primära kontakten är nog faktiskt i huvudet via en skallning.

Tidigare hade det varit och hållet Sams ansvar att skydda sig, han hade förväntats vara beredd på en tackling där, men om man tittar på de bedömningar som har gjorts de senaste åren så är det inte glasklart.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
BobbyG: Det kändes faktiskt som att AP hade spelat på Frölundavinst och gjorde sitt yttersta för att så skulle bli fallet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
BobbyG: Oregan spelade med mer energi igår. Helt klart bästa insatsen hittills. Han börjar komma in i det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
KB65:

Bernhardt nämnde att många varit krassliga, vila behövs inför Torsdag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
gokar: Situationen med Sam är väl mest bara olycklig då det är en klockren tackling mot axeln till att börja med som leder till att huvuden krockar efteråt.

Antar att Sam följer hjärntrappan och då är det dag 6 som man tidigast kan återgå till match om allt går friktionsfritt. Skulle tro att han är tillbaka som tidigast mot Växjö och missar Luleå och Örebro. Även om han säkert gränsfall skulle kunna lira mot Örebro också. I bästa fall alltså.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
gokar: tycker faktiskt båda adam kändes solklara, den andra så hänger han på frölundaspelaren i flera sekunder, skrek rakt ut när han höll på att "du kommer dra på dig en till tvåa" och mycket riktigt...

ska bli intressant att se hur karlin formerar laget nu när sam är borta, gissar på minst en vecka. jag var väl inte den enda som tyckte att oregan blev bra mycket bättre med södergran och walli?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
gokar: tycker det är en billig dubbeltvåa där. Förstärker så jävulskt vid första och känns som han utnyttjar situationen som fan där och slänger sig. Men fine på utv när han har klubban där. Andra fattar jag inte mig på. En hjälpa Frölunda utv😉

Undra hur länge Sam blir borta. Hoppas han tillfrisknar snabbt! Viktig kugge i laget
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
SPOODI: Nog kändes det märkligt att man tog dubbla utvisningar på Adam P, den första var väl klar men den på blå linjen kändes märklig...

Sen undra jag om man inte skulle tagit utvisning på Sams hjärnskakning, den tog ju på hakan och Sam är ju inte direkt kort eller låg i den sekvensen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Bad_Brett: Mycket bra skrivet. Du beskriver nog vad väldigt många känner. Åker vi ner i HA igen så gör vi ta mig tusan det med flaggan högre än på ett decennium.
Forza sekten MoDo!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Bad_Brett: vi kommer inte sluta en enda placering under play in, thats a promise!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Bad_Brett: sagt det förut, går inte chansa på halvskadade för att dom råkar va lite billigare. För bra serie för föredettingar och skavanker, man måste va på topp, annars går det inte.

Hur va stämningen i hallen sista 2min? Lät som en skön allsång.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Chamez: Mellanmjölk eller ej - Jag är väl förmodligen den personen som har tjatat mest om att "spelarna har bra betalt för att underhålla oss, vi måste kunna ställa krav bla bla bla".

Det jag ser hittills den här säsongen, är ett sammansvetsat gäng som inte bara gör sitt yttersta kväll efter kväll, utan gör det med ett konstant leende på läpparna, och som dessutom bjuder oss på rolig ishockey. Då känns varje poäng som en bonus. Jag älskar hur vi spelar, jag älskar kaxigheten i att som nykomling våga utmana bilden av vad SHL-hockey innebär och jag älskar hur Hinken och Karlin på rekordtid har förvandlat MoDo från en laughing stock till en plats där alla spelare verkar stormtrivas.

Vi kan mycket väl sluta på plats 13-14, och vi kan mycket väl åka ner till HA igen, men likväl kommer jag njuta av varenda sekund

Jag är så oerhört imponerad över vad MoDo har åstadkommit.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Jag sa till min familj att känslan att gå upp igen till SHL och vinna en avgörande final på hemmaplan måste vara skönare än att vinna ett sm guld.. för fy fan va hemskt det hade varit om vi inte hade avancerat och harvat i 2:a ligan som björkröven gjort i många år. Tar de sig någonsin upp självmant eller måste ligan göras om så de får en gratisplats?
Skitsamma! Dagens match var okej. Inget mer. Mellanmjölk
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Gusse: -"yep, I farted it in" 😆
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Joorå, det är gött å leva, som MoDo'it.
- Alla borde testa det..
Joorå, som sagt.

RedNek
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Trärumpa:
Under vilken sten kröp du fram ifrån då?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Gusse: Underbar bild, samtidigt är man så glad att vi har Karlin,Gradin och Widebro.

Stabil grund är ALLT(nästan).

Serien är ung, men många olyckskorpar kraxade om att ex.vis Karlin hade fått sparken i Mora, han är ingen SHL_tränare bla bla bla bla.

Våran organisation idag är så mycket bättre än vad många andra lag i ligan har , så känner en extrem trygghet även om vi skulle börja förlora några matcher. Vi har äntligen fått en ryggrad att luta oss tillbaka till, om/när det blåser emot
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
KB65: Finns ändå något komiskt i att vi har norpat poäng av Skellefteå, Rögle och Frölunda - tre lag som flera "experter" haft som favoriter inför säsongen. Då skiftar såklart experterna fokus och börjar tjafsa om hur MoDo ännu inte ställts inför något tufft motstånd.

P.S. Karla - Du vill hem. IKO behöver pengar. Lös det!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Rödluvan: Josh o Brickley gör bara snygga mål...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
KB65:

🤣🤣🤣 japp!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Gusse: Oerhört kul att Josh fick göra mål idag
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Silly: Tjänar nästan fyra miljoner spänn i AHL…
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Dagens, en bild säger mer 100 ord var Sampo Rantas övergång från målgest till 100% enorm lättnad. Nu hoppas vi på stolpe in i större utsträckning framöver
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Bad_Brett:

Kom igen nu Hinke.. Nu kör vi Bomben.
Nu går vi för det...

www.eliteprospects.com/player/108294/jonny-brodzinski
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Tror denna underbara bild som Dick på Twitter la ut sammanfattar kvällen bra.
Uppladdat:

450x300-img4703.jpegimg4703.jpeg

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Rödluvan: Han kom väl halvskadad och otränad. Skulle inte förvåna mig ifall han dyker upp i HA igen och blir en skyttekung.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
JoJo2613: Tycker det var ett lämpligt tillfälle att nöta BP i tävlingssammanhang. Tackar domarna för gratis utbildningstid
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
KB65: Känns som han haft ett annat öde i en klubb som Mora - som haft bra utfall på spelare med fräna namn. Inte för att det handlar om det dock.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Rödluvan: Tanner MacMaster ändå. Vilka förhoppningar man hade.
Sen vart det Vita Hästen - pensionering mitt under säsong - för att börja lira i ECHL några veckor senare.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
dempa: Gammalt klipp men fick upp det nyss, var bara tvungen att dela det här för man blir ju bara glad. Klippet får representera känslan efter slutsignalen ikväll
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
SPOODI: Domarnivån försvann i 3e.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Rytter: VACKRA ALFREDSHEM!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Tarasov:

Såg matchen på plats.

Tycker Brickley är en helt annan spelare när man ser han live. Står oftast rätt, hård och tuff i närkamperna och rensar rejält i defensiven. Han är verkligen ett utropstecken. Visst att det kommer ett tapp här och där, men i det stora hela är han en tillgång. Med någon bättre än Berg på sidan skulle han få ut mer av sitt spel.

Kollade extra på o'regan och han är spelsmart den grabben. Flera gånger hittade han passningar/lösningar som medspelare inte riktigt fattade. Faktiskt överraskande bra i närkamper och kan vrida och vända och komma ut med pucken. Sedan har han ju ett riktigt spelsinne. Sättet han tar in puck och lugnar ner spelet innan rantas mål och får hela Frölunda att sjunka ner djupt är vad man förväntar sig av honom, någon som kan diktera tempot på isen och vet när han ska lugna ner kontra spela snabbt. Ser även ut att hitta sina ytor på isen bättre, speciellt utan puck, detta trots endast tredje matchen. Han kommer bli nyttig för oss.

Sjukt imponerad av vår säsongsstart, vi måste vara jobbiga att möta när vi är påkopplade för vi har ett väldigt snabbt lag och vi har adderat tuffhet till det.

Bara fortsätta kriga en match i taget.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
mikenomad: Vi tar allt vi kan få.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Grattis till segern. Inte konstigt dock när motståndarna tagit fel på idrott och trodde det var fotboll
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Gusse: hoppas man får se modo som ett etablerat lag i slutspel
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Frölunda HC 231007 Hemma
Skönt att de 4a lagen man på förhand trodde skulle vara där nere är där nere!
Kommentera

2578670 · »