1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

483147 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta

2595024 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Ja, om någon gör det hundra gånger på ett par veckor så definitivt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
J F K: okej, så om en fullvuxen man sitter och antingen hånar timrå/björklöven/brynäs/djurgården, klagar på domaren eller annat liknande för hundrade gången, då tycker du också att det är rätt trist - oavsett om argumenten skulle vara konstruktiva? jag vill bara veta vilka spelregler du vill få fram.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Om vi säger såhär.
Om en femåring argumenterar varför det är en väldigt dålig idé att inte köpa godis till denne och framför det för hundrade gången så spelar det mindre roll om argumenten är konstruktiva. Repetitionen gör det rätt trist i längden.

Min gräns går inte vid tre utan väsentligt högre, men jag kan säkert hitta mer än femtio de senaste matcherna som dessutom saknat konstruktivitet. Det har bara handlat om att förstakedjan är usel.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Bad_Brett: Personligen tror jag att domarna kan reglerna bättre än de dödliga faktiskt, att dom sedan inte hinner uppfatta allt som vi andra repriserar om o om igen är inget konstigt.

Däremot var de sjuka straffarna senast oförklarliga.

Peter Andersson håller på Färjestad, så han är inget sanningsvittne
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Precis. "Rytter har redan kritiserat domarinsatsen, om J F K gör samma sak så är det bara okunnigt gnäll". Eller "Nu har 10 personer hyllat laget för segern, nu får inga skriva fler positiva kommentarer om laget". Surrealistiskt.

Vidare är hela det här argumentet "Karlin och Hinken vet bättre än du" rätt barnsligt. Med samma resonemang borde samtliga domare vara immuna mot all form av kritik, då de rimligtvis kan reglerna bättre än 100% av skribenterna på detta forum. För att inte tala om domarbasen. Tänk hur hård kritiken gentemot Peter Andersson var här på forumet. Blir extremt oseriöst om vi supportrar ska ifrågasätta någon med den kunskapen och erfarenheten...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
puffe: du har rätt, det var dåligt av mig. jag ber om ursäkt
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Ska du använda mej får du citera vad jag skrev, inga egna hittepå. Men tycker ändå att det är hyfsat bra nivå på diskussionerna. Sedan att några alltid är genomnegativa o några superpositiva, är ju bara kul

Ska ju inte bara vara 'Lugna gatan' för NuMo, Tarasov o KB65, vår a bästa MoDoratorer(äckligt nära Moderater stavningsmässigt, vänjer mej aldrig)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
J F K: då är det väl ett utmärkt tillfälle att argumentera för motsatsen? eller ska vi börja polisa forumet? "nej tyvärr nu har tre personer hackat på rahimi, nu får ingen mer göra det" blir nog lite dumt i slutändan, mycket att göra för Tarasov om inte annat
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Du ser ingen skillnad på att någon kritiserar en sak mot att 100 personer skriver identiska inlägg för att överdriva något?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
erjo: klassiska debattklimatet på internet. om du "kritiserar" något så är du negativ och gnällig, om du tycker något är bra så tycker du allt är bra. det finns inget mellanting och det verkar vara jätte svårt att få ha två tankar i huvudet samtidigt. för att ta jojos exempel om att "gå på matcherna och stötta istället" så är det fullkomligt möjligt att göra både det och att efter match skriva här eller att ha fullt förtroende för hinken och karlin trots att man inte är nöjd med spelare X.

tycker man annorlunda än någon så uppmuntrar jag att personen istället kommer med argument varför det inte skulle vara på sättet som första personen säger. du kanske inte kan övertyga personen men det har åtminstone förutsättningar för en intressant diskussion.

kan bara konstatera att om det endast skulle vara ryggdunk här inne och att man dessutom inte ska sitta och skriva under match som puffe sa häromdagen eller att man prompt ska gå på alla matcher oavsett var dom spelas i landet så hade det varit en död forum. så länge inte björklöven och djurgården gör nåt förstås
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
erjo: Jo, så länge du är tydlig med att det är du som tycker att Ranta inte är en spelare för förstakedjan. Du har rätt till dina synpunkter såklart, men jag är rätt säker på att Karlin och Hínken har ett betydligt bättre hockeyöga än dig och därför får du finna dig i att andra tycker annat i det fallet.

Problemet är att om 50 personer skriver exakt samma sak om förstakedjan så blir det faktiskt bara löjligt. Om 50 personer sitter i ett rum känns det nämligen rätt onödigt att alla 50 känner att man bara måste berätta att spaden är en spade. Det kanske räcker med att fem gör det?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
JoJo2613: Likväl som vi ska hylla Hinken, Karlin mfl för allt bra dom gör så måste man väll kunna kritisera det som uppenbarligen är dåligt så länge man inte häver ur sig en massa personangrepp? Förstår verkligen inte varför man inte får kalla en spade för en spade här inne utan att det kommer någon och drar upp det i näsan, för att i nästa sekund skriva ett inlägg där det står något om att man minsann ska hylla laget, bara för att jaga likes.
Faktum är att det vi kallar förstakedja idag är ruskigt underpresterande/överbetalda sett till vad de presterar. När det dessutom inte finns något som tyder på att Ranta kommer bli en spelare för första utan han är snarare en spelare för högst en tredjekedja så tycker jag att det är befogat att diskutera det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rytter: dansken är vår nye norsk:) skrödervarning
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rödluvan: det har blivit tokhöga löner på alla som är nivån som lockar intresse från Schweiz och nhl/ahl (och tidigare khl.)Ska man få hit nån så måste det klaffa med roll, lön, sociala biten, laget, kedjekamrater, bostad, mm. Ängelholm kanske inte är så skoj i november:) då får dom hosta upp. Men det är galet
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rödluvan:
Ca 6 månader kvar av säsongen, kanske värvade man inte i början på säsongen och lägger allt krut här. Sen vet jag inte om det är den totala kostnaden heller. Men ingår sociala avgifter så tycker jag det är så vansinnigt mkt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Att Rögle betalar cirka 450k för LEJ (enligt Höken i podden) är ju helt sinnes. Var får de pengarna från egentligen?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Frisco: Tyvärr... Han hade två stolpskott i någon match, men i 90% av fallen sitter de rätt i bröstet. Det är förmodligen därför han spelar i Sverige och inte i NHL: För dålig defensivt för att spela i en fjärdelina och för dålig offensivt för att spela i en producerande kedja.

Grym skridskoåkare, bra puckkontroll och bra fysik har han, men den där lilla edgen saknas.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rytter: sett varenda hemmamatch från stå... ser målet väl och Ranta har haft så mycket stolpe ut och rent sagt ut bisarra motstudsar! Jag grämer mig med honom när jag sett dem! Vill att det ska lossna för honom för han är en rolig spelare att se på!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Karlkvist ändrar sig och nobbar Tre Kronor.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Rytter:
Så är det nu..
Men vi bryr oss inte om negativa nötter här nu...
Ge dom inte syre utan njut bara..
vi har ett bra lag där det finns massor att få ut ännu mer av dem när dom är inne i SHL spelet!.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Silly:

Ja jag ser också mycket bra i Ranta. Har många egenskaper jag gillar.

Visst han är inte och kommer nog inte bli en spelare som själv gör en kedja och driver den. Men tycker han har tillräckligt med egenskaper för att lyckas i en första/andra i shl och kunna producera. Men han är nog mer beroende av rätt spelare runt sig, han är ingen Sundström som gör sina mer begränsade kedjekamrater till vinnare av poängliga eller skytteliga.

Vi måste ju tänka på att vi bedömer honom nu när hans självförtroende är ganska lågt och han spelar i en underpresterande kedja, klart han känner pressen att leverera. Tycker det känns som han försöker alldeles för mycket och för svåra grejer och försöker tvinga fram poängen, han måste ner med axlarna och slappna av, spela enkelt och ta det därifrån ä, rätt var det är kommer det ett skitmål eller ett assist på ett kontringsmål som får det att släppa lite.

Det var ju en helt annan spelare på försäsongen, kändes som att han förstod sin roll som oöm powerforward med mindre och kortare puckkontakter och spelade utifrån detta och lät Råmaa och Niderbach ta hand om pucken och driva spelet.

Tror nog många var väldigt nöjda med det han visade upp under försäsong och tyckte det var en riktigt intressant spelare med hög potential.

Tyvärr blev det ingen enkel resa in i serien med avstängning på Rååma, sedan på Ranta för att sedan åka på en skada på Rååma. Detta störde nog första rätt mycket och efter detta har det varit konstant uppförsbacke.

Vägrar ge upp på honom redan nu, kanske lossnar det snart, kanske efter nyår, kanske nästa eller i en annan SHL klubb. För jagvtycler att han har egenskaper som borde funka som powerforward i en toppkedja i shl. Sedan kan det ju tyvärr bli så att det ges chanser och han inte riktigt får till det här, men exploderar i t.ex Växjö, Örebro, SAIK eller liknande.

Det är ju många spelare där klubben/ledningen har haft tålamod trots att många önskat att de ska sparkas efter 10 matcher, eller efter en säsong och dessa har utvecklats till stabila och bra spelare.

Aagaard skulle ju skeppas många gånger. Woods var kass efter 10 matcher. Vissa vill ju inte ha honom i SHL efter avslutningen förra året då han drogs med den jobbiga knäskadan. Dickinsson skulle ju också floppa efter förra årets avslutning. Brickley var kass och vi borde behålla Ingman istället. Näsen är en annan som få trodde på i SHL.

En sak har jag lärt mig och vår nuvarande ledning har tålamod och kan väcka spelare och ger de chansen tills verkligen motsatsen är bevisad och de har oftare rätt än fel i sina beslut.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
M Horava: "Frisco" Haha!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
JoJo2613:
Det låter bra
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
erjo: Helvete vad ni vill bryta med spelarna... Så tragiskt och tråkigt o läsa i våra trådar när allt snack är om att bryta med X eller Z, hacka på A eller B. Vi är ju förfan tillbaka i SHL! Vi ska ju njuta av detta!
Det kommer vara en tuff säsong det visste vi redan när vi vann 7e matchen mot Djurgården, men jag har fullt förtroende i Hinken och Karlin o Co. Man ser att det verkligen finns ett sparkapital i spelarna.
Tänk mer positivt och sen gå på matcherna för att pusha fram laget istället för att sitta här o klaga dag ut och dag in. Speciellt när vi ändå var nära full pott denna borta turné med några sämre perioder i båda matcherna.
3-2 mot Frölunda i ett fullsatt Scandinavium där det lika gärna kunna blivit poäng om 1-2 puckar till hade lyckats hittat förbi målvakten under vår stora press i sista perioden och sen igår tog vi ju 2 av 3 möjliga poäng.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Tarasov: 10% innebär 7-8 mål till, ungefär det jag pratat om... ett mål till så vinner modo :) såklart ingen garanti att det skulle bli ett mål extra per match
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG:j
Ja det är inga konstigheter på ett sådant litet utval tycker jag. Iaf ingen fara på taket.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Sigge: ser hellre att O’Regan är kvar än Ranta också. Men Ranta har ingen gravid flickvän på andra sidan pölen vad jag hört så chansen att man kommer överens att bryta med honom är väll mindre. Enda anledningen jag ser att bryta med någon i första är att Hinken säger att han inte har några pengar kvar, vilket måste betyda att alla tre är duktigt överbetalda sett till vad de uträttar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Saleva: Hinken själv sa att han missar 1 träning och tar ikapp det på fredagen när resterande lag är ledig. Så du kan vara lugn!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Smurfen: Skeppa hit och dit skrivs så klart i affekt. Nästan omöjligt att skicka spelare och gå plus, förutom Marenis då.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: Tycker det är på tok för tidigt än att säga att bi ska skeppa någon i 1a. Dem har ju typ spelat totalt 5 matcher ihop. Tror vi gör det klokt att vänta några veckor efter uppehållet innan vi dömer. Detta uppehåll kom väldigt lägligt för oss då kan de 3 öva på att spela ihop.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Smurfen: hinken har dessutom otaliga gånger sagt att det inte kommer bli nån förändring i truppen, så det är detta gäng som ska göra det.

jag tolkar hans kommentarer i dagens tidning att kraven kommer skruvas upp nu efter uppehållet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Förstår inte grejen med att vi hela tiden skall skeppa iväg spelare om dom inte öser in poäng, precis som nån skrev i ett tidigare inlägg , Hur lätt är det att få in någon bättre å mer prisvärt än det vi har ??
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
erjo: Hellre att Ranta sticker i så fall. Oregano kan iaf hålla sig framme och peta in puckar i viktiga lägen. Medan Ranta är en brunkare med ett uselt skott
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
SPOODI: det är lite döfött att försöka bli av med någon ändå, vem ska plockas in annars?

nej han får köra på nu under uppehållet och så får vi ge det ett gäng matcher efter det och se om det rör sig framåt. mdoo behöver det
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
erjo: men lägg av. Han har kvaliteter han kommer bli bra.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: kanske att O’Regan kan få separationsångest när han träffar sambon och att man kommer överens om att bryta. Hade varit för bra för att vara sant dock.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Saleva: skulle väl bara missa två dagar? missar ett träningspass enligt hink
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Tarasov: snabbkoll, 277 skott, 20 mål, 7,2%
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG:
Synd då att Oregan torde vara borta större delen av uppehållet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG:
Vad är skottprocenten över 10? Över hela säsongen ligger den på 10 vilket är rätt bra. Skulle snarare vilja ha någon procent till på målvakterna.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
BobbyG: tillägg från hinken i frågan

Känner du att ni har förbättringspotential? Den tänkta förstakedjan har fortfarande inget riktigt stäm.

– Toppspelare måste vara bäst över tid, så är det i varje lag. Nu är inkörningsperioden gjord och nu får vi träna bra och då är min förhoppning att det ska stämma bättre framöver.

– Jag förväntar mig inte att de ska göra massor av poäng varje match, men jag förväntar mig heller inte att de ska gå minus i matcherna.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Trilske: ja, dom avgjorde och det var väl på tiden :)

jag hade kunnat ha lite överseende med dom om dom var en kedja som flyttade pucken från försvarszon till anfallszon eller helst börjar i anfallszon och stannar där, men siffrorna igår är brutala. 5-15 för oregano i fenwick, 4-15 för roma och 7-16 för ranta. där är dom överlägset sämst som forwards. ögontestet säger samma sak, när hv fick tryck framåt var ofta den kedjan inne, någon variant av den åtminstone. fenwick för dom som inte vet är chanser för och emot i spel fem-mot-fem minus täkta skott. se länk för siffror

min enda förväntning på dom, framför allt roma men även oregano, är att dom leder laget offensivt. det är därför dom är här. dom ska skapa mer farligheter framåt än bakåt (åtminstone mycket mer chanser framåt!) och i romas fall vill jag också se att han gör någon medspelare bättre. han måste inte ligga i toppen av poängligan så länge som han hänger med i ett rimligt tempo och hans kedja är ett hot mer än en gång per match. som det är just nu litar jag mer på josh och sams kedjor om modo ska jaga mål och målbilden måste vara att romas kedja gör det den har betalt för.

med det sagt, som jag sagt förut, så har dom en jättechans nu att träna ikapp och försöka hitta något, för om modo får igång roma och/eller oregano så kommer det bli en bra säsong.

(vet inte om hvs stjärnor är något vi vill jämföra med)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Steken84: pp är inte så dåligt, åtminstone inte utfallsmässigt, som folk gör det till. faktiskt en av grejerna offensivt som fungerar. kopierar in mitt inlägg från igår:

pp, ja, siffrorna är dåliga, men jag vet inte om det är så dåligt ändå, känns som det finns mer bakom siffrorna. om vi kollar sista fem (blir sex st med hv)

frölunda: 0%, men bara 1 PP
luleå: 50%, gjorde mål i 2 av 4 PP
fbk: 0%, fyra PP (här kunde vi önskat mål. ett av PP kom med 13 sek kvar av period 2 om man vill tro på teorin att det är svårt att börja en period i PP)
oskars: 33%, mål i 1 av 3 PP
växjö: 0%, men bara 2 PP (ett PP kom med 9 sek kvar av period 2)
hv: 100% (1 PP)

luleå och oskars tycker jag det är bra siffror, växjö och frölunda var det antagligen för lite pp, klart att det går att ha 100% i pp men det är svårt, då är man jäkla effektiv, det är mot fbk som jag tycker att det borde varit tillräckligt med speltid i pp för att göra åtminstone ett

snittet senaste sex matcherna som det blev nu med hv-matchen är på 26,6% (4 mål på 15 chanser) vilket sett över en hel säsong hade placerat modo femma.

(tog bort ett stycke om att det går snabbt i ppbp-ligan för jag har inte räknat om hur det skulle se ut efter igår)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
M Horava: Vi skulle behövt en Smejkal i förstakedjan. En stor jobbig jävel som trycker sig in på mål. Det funkar inte att ha två vingar som är svaga i närkamper och duttar med pucken
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Gusse: Det saknar jag i MoDos förstakedja: -Någon som driver in på kassen och är jobbig framför mål. Mot Frölunda var det mycket alibiskott utifrån, pausfinter på blåklinten eller bakom förlängd röd. Andrakedjan har både Aagaardh och Dickinsson som tar sig in framför mål. Tredje- och fjärdekedjan dumpar mycket puck och jagar i sarghörnen. Frölunda var bättre på att få in en gubbe framför mål och skymma och stöka.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
KB65: D. O’Regan - M. Ruohomaa - T. Niederbach
Luktar mycket spel utvändigt. Ingen som tar kampen vid målet och hur klarar dom sig defensivt? Men jag testar gärna.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Silly: isåfall ska jag göra som Annie Lööf och äta upp min sko, för det finns inte en sportkeps, såvida vi inte plockar in shl’s bästa center.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Ska väl tilläggas att det finns mer att önska gällande modos powerplay och måste till en uppryckning i special teams efter uppehållet. Uppställningar?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
erjo:

Jag väljer och tro på att Ranta kommer bli en toppspelare hos oss inom 2 säsonger.
Bättre spelare än honom har det tagit en lång stund för att komma in i SHL spelet...
Kommentera

2595024 · »