1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

583209 inlägg · 6215 ämnen

Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18

1089261 · » Till forumet


Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Skarin: Nordström svarar hockeysverige.se;

"Du visar upp en hög effektivitet, tänker du på något speciellt sätt när du tränar?
– Jag skjuter inga uppvärmningsskott på träningarna, jag skjuter alltid för att göra mål. Det har målvakterna här i Färjestad lärt sig de senaste åren, de kan lika gärna få ett slagskott i pannan på första övningen. Numer går de ut och värmer tio minuter innan."
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Olle: Jo, just nu är tendensen positiv. Det har du rätt i.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Skarin: ok att Styf inte är någon att bygga laget kring men tendensen är ju ändå positiv när det gäller backsidan och då har vi Lehtonen på skadelistan. Skogs är långt ifrån lagets bästa spelare men jag tror som sagt att det finns ett användningsområde för honom också. Vi kommer aldrig ligga i toppen av PP-ligan men det spelar ju föga roll om vi kan gå tillbaka till det starka 5-5 spelet som vi inledde med för 100% i boxplay och 2 insläppta på 3 matcher är ljuv musik för mig iaf...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Ambroo: Tänkte inte på att ja skrev till mig själv he he :P
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Snoop: Vad svarar Snoop på det?;-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Snoop: Jag har en fråga, kan de inte anordnas en tågresa ner till Karlstad om ca 2 månader elr va de nu är ? Skulle vara kul att få åka ner dit och invadera.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Pestilence: Hahaha ja de skulle va snyggt de ;P
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Laken: Den tyngden har vi bl a hos två befintliga backar som förnärvarande är frånvarande; Styf och Lehtonen. Sen är inte Jonsson nån duvunge precis och Lotvonen är heller inte så "kärringaktig" som vissa vill ge sken av. För den rätta mixen så tycker inte jag att det krävs fler än en i varje backpar som använder kroppen i första hand.

Nu är väl jag också lite inne på att man kanske bör förstärka med en tung pjäs då Styf ser ut att bli borta länge, men det måste vara rätt man, på rätt plats och till rätt pris. Även det faktum att man visat upp en helt annan defensiv efter uppehållet får mig att vackla i frågan.

Det jag stör mig mest på hos dig är att du skriver VÄRVA!!1!/AGERA!!!11! i vartannat inlägg...

Hade du hängt med i svängarna angående Hedström så hade du också tagit del av min uppfattning och varför jag ändrade på den.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Snoop: blir väl flyg för honom de matcherna då.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Olle: Nu är det ju som så att Styf inte är tillbaka tills efter nästa uppehåll och dit är det ett bra tag. Sedan är Styf ingen stjärna. Han lär säkert göra mindre bra ifrån sig när han kommer tillbaka är jag rädd. Han har varit borta länge nu.
Men visst är det så att både han och Lehtonen behövs på isen.

Det är klart att det måste in en back. Men visst, Jonte och Mäkiaho har försvunnit och sedan vet vi inte hur mycket Pärssinen kommer spela. Att lägga till är ju om vi åker på någon skada, sedan blir väl MPS och Lander borta ett tag på J-VM (dessutom Seb).

Sedan har vi Skogs. Vad har vi honom till?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
jokklas: Håller med, samtliga spelare kan gå rakryggade längs Storgatan efter den här matchen. Riktigt bra bortamatch!
En Lehtonen (och till viss del även en Styf) i power-play och vi hade kanske grejat poäng.
Wandell riktigt underbar att skåda ibland under matcherna, vilken puckkontroll han har!

Bygg vidare på denna insatsen nu mot Luleå!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
RTS: Precis, ska bli intressant o se hur dom gör där.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Ambroo: Nej, jag är verkligen inte otrolig men påfallande ofta visar det sig att jag har rätt i själva sakfrågan när jag diskuterar med dig. Och ja, det saknas defensiv tyngd i Timrå!
Dessutom, med dig "vid rodret" hade vi fortfarande haft kvar Hedströms lön som låst upp Timrås handlingskraft, nu kan vi istället lägga dessa pengar på nyförvärv.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Snoop: Pärssinen kommer nog att spela de flesta hemmamatcher framöver.
Men knappast så hemst många bortamatcher.
Stillasittande i en buss är nog riktigt obra för en dålig rygg.

Denna gång har man bestämt sig för att inte ta några helst onödiga risker med Timo.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Skarin: Defensiva förstärkningar tycker jag kändes mer angeläget innan uppehållet. Nu är det ju bara tre matcher spelade men ändå. Just nu tycker jag äntligen det verkar som att Challe fått ordning på boxplayspelet, tycker den biten ser fruktansvärt positiv ut. Med Lehtonen och Styf in och ett smartare PP så finns det väl inga större brister i försvarsspelet? 2 insläppta mål på 3 matcher är världsklass, boxplayspelet likaså (100% på 16x2 minuter).

En spelare som Skogs tycker jag har potential i PP men som man ställer upp idag så går man miste om detta. När han väl får skjuta från blå så tycker jag att han letar riktigt smarta avslut. Jämför detta med Lotvonen som inte kan skjuta direktskott och behöver 2 sekunder för att lägga upp pucken och avlossa ett höstlöv till dragskott i magen på målvakten. Ok att vi inte har så många offensivt duktiga backar men vi har Lehtonen och han är kanske den bästa offensiva backen i elitserien...det räcker långt. Styf och Skogs kan också skjuta vettigt, använd den senare smartare.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Taurus: Vad som känns lite olustigt så här spontant efter matchen tycker jag är att nu när man har klagat på backsidan i en massa omgångar så börjar man helt plötsligt att storspela med två av lagets bästa backar skadade (exklusive individuella misstag ikväll) och helt plötsligt är det offensiven som börjar kännas lite tung, speciellt när det står still för Pääjärvi/Lander.

Helt plötsligt, upplever iaf jag, att det känns mer angeläget att bänka en spelare som Axelsson eller Samuelsson till förmån för ett hett nyförvärv med spetskompetens istället för att rycka i en sån som Niinima...hoppas att det är en övergående känsla och en högst temporär utveckling. Hoppas Pärssinen har den inverkan på det offensiva spelet som jag tror att han kommer att ha. Att hoppas på underverk på Torsdag är nog dock att hoppas på lite för mycket.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Jag kan ha fel men en sån här match var det väl kanske målen framåt som saknades? Tycker att det såg rätt bra ut i defensiven men gör man noll mål brukar det oftast vara svårt att vinna.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
DJ Hemp:
Ditt fel att vi förlorade.........ditt sat... NEGOTIPS saknades.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Taurus: Exakt. Pärssinen, Lehtonen, Styf och ett nyförvärv i form av Niinimaa eller en utpräglad duktig defensiv back. Ja då både ser och känns det här bra. Då blir det med ganska så stor sannorlikhet slutspel och kanske också en semifinalplats t.o.m....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Olle: Jo, det är lite som du säger. Men jag tror att med Lehtonen, Styf och Pärsinen i laget så lyfter nog tik en hel del och troligtvis vinner man en match som den i kväll!! Tror det kan bli väldigt bra till slut, och skulle en back som Niinima komma, ja då kan det bli riktigt skoj!!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Kändes jäkligt surt att inte få med sig någon poäng ikväll. Det borde vi fått med tanke på hur matchen såg ut och hur chanserna fördelades.
Hur som helst var det för många klena avslut, för lite trafik framför Gustavsson och sedan storspelade han de gångerna när avsluten var bra från vår sida.

Sedan förstår jag inte hur Dennis Persson kan få så mycket skit här när vi har en "spelare" tillika "back" vid namn Skogs.

Snacka om viktig match på torsdag! Förlust där, då blir det svårt att klättra så där jätte många kliv uppåt är jag rädd. Inte bara statistiskt sett utan även i verkligheten.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Ambroo:

Ja, vad jag vet så brukar man använda sig av spelare med klubban inåt i pp!! Just för direktskotten. Åtminstone en av skyttarna som ska ta de mesta avsluten. Men nog tjatat om detta!! Så länge inte Lehtonen finns på plan kvittar det väl om man ska vara lite sarkastisk!! :-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18

Tvåtallar:

Här kommer ett inlägg i publiktappsdebatten skriven här på hs under kvällen.
"Nu visas FBK-TIK på Sopcast, härligt att slippa finnpajsarnas match."

Undra på att elitserielagen tappar publik när alla med en dator kan streama matcherna till sin egen dator.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
bäver: Han var stor, därmed inte sagt att han var dålig. Däremot så får ju timrås offensiv ett klart underbetyg med tanke på alla rena lägen man sumpade. Att Gustavsson skulle hålla nollan kändes ju tämligen säkert efter halva matchen just eftersom avsluten var genomgående uddlösa.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Tycker Timrå gjorde en bra bortamatch mot ett formstarkt Färjestad. Något mål borde dock ha slunkit in på en mkt duktig Gustafsson tycker jag och lika hade varit lika rättvist.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Taurus: Lotvonen fyller ju faktiskt ingen funktion alls över mittcirkeln och att spela honom i PP är närmast ett slöseri. Moe tycker jag ska skämmas ikväll, Han sänker laget 1,5 gång. En gång när han gör självmål och den andra 0,5 när han klantar ut pucken i 6 mot 4. I övrigt så ser ju försvarsspelet fortsatt stabilt ut. Cred till Persson som tycks ha insett sina begränsningar och spelar därefter.

Uppenbarligen så måste Timrå fortsätta gnugga PP för positioneringen i anfallszon är i dagsläget patetisk. Backarna placerar sig alldeles för långt ifrån varandra för att kunna spela i mellan och även fast man gör det så finns det inga backar som, rent funktionellt, förstår hur man avlossar ett direktskott som kan ställa en bra målvakt. Idag möter vi ett passivt boxplay som spelar med liten box, grabbarna får all tid i världen att positionera sig och spela runt men inte ens då kan man slå ett pass på bladet upp på back.

Ikväll förlorar vi, för en gångs skull, inte på taskigt försvarsspel. Transporteringen av puck och andrapassen i mittzon är usla. Puckar slås bakom skridskor på spelare titt som tätt och när man ser Björn Svensson missa chans för friläge för att han i princip får passet i ryggen då blir man förbannad. I övrigt så väger vi ju för lätt i sarghörnen, FBK har ju inga problem alls att kontrollera våra lättare forwards och styra ut dom.

Antar att inte många håller med mig men sen anser jag att Pääjärvis kedja borde gå tillbaka till ordinarie speltid (dvs färre minuter) så fort Pärssinen och ev. nyförvärv träder in i truppen. Knattarna skapar fortfarande farligheter hela tiden men Pääjärvi har exempelvis 2 mål i år på 40 avlossade skott. Visst han är ung men det duger inte. Han framställs som stekhet men i själva verket är han iskall. Nä den här matchen borde vi vunnit med 4-2.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Det snackades publik siffror i period pausen. Det verkar som Färjestad har läget under kontroll när dom har väntat sig en nergång när nyhetensbehag lagt sig, laget kanske inte spelar riktigt så bra som tidigare, och att det tillsamans med tv sändnigar inte har blivet lika populärt i regionen att gå på hockey längre.
Personligen tycker jag at det finns många tänkvärda ord i detta resonemang.
Dom pratar mycket om att göra produkten isig mera lockande.

Såg i någon lista tidigare att Timrå låg bland dom högsta i Elitserien på att fylla sin arena.

Så det är väl bara att hoppas på sportsliga framgångar. Och att man fortsätter snickra på vår mysiga plywoodlåda. focus på att höja upplevelsen maximalt med dom medel vi har
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Ambroo: Man kan ju bara hoppas att man gnuggar båda varianterna på träning så kan man växla utifrån vilket läge man råkar ha i matchen.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Herminator: Även om min åsikt inte är mycket värd efter mina tidigare utlägg innan detta så kan jag helt klart att hålla med om att Virus är usel.



(Tänkte bara slänga lite vatten på elden.)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Taurus: Det är ju just därför man spelar så i powerplay. Dessutom så blir det enklare att stoppa pucken vid blå, fast jag förstår din tanke. Jag har ofta funderat på det där själv. Båda uppställningarna har sina för och nackdelar, men för att få ut mest av de så kanske man borde växla mer dem emellan.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Herminator: luleå har inte förlorat på länge så nu är det dags.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18

friskan:
Jag är av naturen inte intresserad av andras magrörelser, men om du nu är det så kan jag informera att jag inte stött på sådana problem hittills. Tack så hemskt mycket för din omtänksamhet.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
friskan: Det brukar ta onödigt mycket plats, brukar oftast rymmas i underbyxorna.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
DJ Hemp: Och jämfört med Virus är han rena drömkommentator.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
-Gurra-: "Övrigt
Är du uppretad? Vänta med att skriva 5 min. Du kan ångra dig ...
Visa hänsyn mot andra och bemöt dessa som du själv vill bli behandlad.
Tänk på att det ibland är svårare att uttrycka sig i skrift än genom tal.
I vissa gästböcker kan egna "lokala" regler förekomma"
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Per HApps:
Har du en "bajamaja" med också?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Samtliga Timråspelare kan gå från denna match rak i ryggen.

Fortsätter man på det viset ser jag mycket positivt på fortsättningen av serien :)

Kryddar man med Pärssinen, Lehtonen samt lite mer stök framför motståndarmålet så bli detta bra.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Olle: förvisso hjärtskärande när dom än förlorar såklart men menar du att Gustavsson inte var bra utan det var Timrå som var dåliga
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Herminator: Men som Timrå spelar idag och plus att man vill ha revansch på Luleå sen man skämde ut sig mot dom senast så tror ja vi vinner, och Pärssinen & Lehtonen tillbaka, ja då blir de ju knappast sämre :)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
-Gurra-:

Vad då "hata Gurra"-traditionen?! Jag ville ju bara försvara "Ankan". Som jag känner honom är han en vän av Timrå IK och vår ishockey. Dina negativa ordalag om honom var därmed synnerligen ogenomtänkta. Tänk efter lite innan du skriver nästa gång! The Duck is cool, man...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
friskan:
Helt rätt, nu för tiden har jag med mig en termos kaffe och en bullpåse. Tyvärr så landar det inga stålar i klubbkassan av det. Men det kanske inte behövs längre, vad vet jag.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Denna förlust svider lite pågrund av att vi lika gärna kunde fått med oss poäng.
Men spelmässigt har vi höjt oss nu och efter att ha sett det för tredje matchen i rad vågar i varje jag fall sticka ut haka och säga att nu har det vänt.
Vi har faktiskt vunnit en del matcher när spelet sett mera tveksamt ut tidigare. Hoppas detta håller i sig och att vi fortsätter kämpa, på samma vis då kommer turen så är det bara
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Ambroo: Jo det är klart. Men i pp tycker jag det är ett måste att spela så!! Annars ser det lovade ut tycker jag för framtiden!! Fullt lag och ev Niinima!! :-)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Per HApps:

Exact........Det går att jämföra med "typ" kö. Gillar man inte köer så ställer man sig inte i en ;)
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
-Gurra-: Tror inte att någon direkt hatar dig. Däremot har du en förunderlig förmåga att bli upprörd på ett synnerligen märkligt sätt. Jobba på det så ska du se att du får mer förståelse för det du skriver.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
känns positivt inombords ändå trots förlusten. Ser absolut ingen kris nu iaf även fast vi förlorade.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Taurus: Det gör man för att kunna använda sig av hela isen, men visst kan man ha synpunkter på det och allra helst i slutet då man jagar.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
Hälge:
Äntligen ett vettigt inlägg.

Inget blir bättre och trevligare av att vi sitter och kastar skit och okvädningsord som hagelsvärmar på alla möjliga människor.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18
-Gurra-:
Ankan kan nog mer hockey än du och jag någonsin kommer att kunna lära oss. Vad en kommentator skall göra är att kommentera, gillar man inte vad dom säger kan man ju alltid sänka ljudet och lira Lars Winnerbäck i stället :))
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2008-11-18

Snoop: Lite nervös är man inför nästa match med tanke på Lulios form för tillfället. 1-1 i St-önköping ikväll t.ex.

Kommentera

1089261 · »