Brynäs IF

715618 inlägg · 7953 ämnen

Olympiska Spelen 2014

« · 1612183 · » Till forumet


Sv: Olympiska Spelen 2014
zigge: Jag tvivlar på att man har samma förutsättningar att få döma i NHL om man är svensk eller ryss som om man är kanadensare. Dessutom spelas ju turneringen på stor is, vilket borde underlätta för domare som är vana att döma på stor is. De är vanare att positionera sig rätt på denna stora isyta.

Finnarna spelade ryggräckshockey i egen zon under hela matchen. Mängder av fasthållningar och slashings. Domarna verkade desto piggare att blåsa på interferances och trippings (än fasthållningar och slashings). Daniel Sedins utvisning var felaktig sett till nivån de hade lagt. Spelet fick ett schysstare flyt pga alla icings som linjedomarna släppte, men de släppte för många. Lundqvist blev t.ex lurad av att de släppte en given icing i samband med matchens första mål. Man kan alltid hitta fel, särskilt när det är någonting subjektivt som det här uppenbarligen är. Vad som är fel för mig behöver inte vara fel för dig, men att det skulle vara helt givet att NHL-domarna är bättre än alla andra domare tycker jag är en förenklad och osann bild av verkligheten.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Peja:"Vinnerborg gjorde en gedigen insats i VM-finalen mellan Ryssland och Kanada för några år sedan" Just det, FÖR NÅGRA ÅR SEN! Platsar Vinnerborg i NHL idag? Njet.

"inte ett dugg imponerad av NHL-domarna i Sverige mot Finland." Vad dömde de fel? Vi blev mer straffade, pga "idiotgrejor", kanske övertända svenskar? Ska de "kompensera" o ta ut en finne, bara för att? Jag tycker det är en styrka att följa regelboken, om så  54-0 i utv.minuter! Inget man gillar att bli utsatt för, men rättvist, OM det fulspelats av ena laget.  Kan du räkna upp några missade finska utv?

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tompap71: Vällovligt, men naivt. Sociala experiment kan göra skillnad men har ingen plats i en OS-final. Alla är vi påverkade av bakgrund, erfarenheter, fostran osv. Desto större anledning att leta efter någon som kan uppfattas som hyfsat objektiv. Med personlig erfarenhet av hur stor plats nationalism har i Nordamerika är jag helt övertygad om att domarna i morgon först och främst är kanadicker, i andra hand domare. Att alla kontraktsbundna europeer i NHL säger nåt annat är ointressant.

För egen del har jag inga problem med en svensk torsk imorron. Jag tycker det är betydligt värre om Brynäs förlorar en försäsongsmatch. Däremot är rättviseaspekten viktig. Att NHL helt skamlöst drar sportsliga fördelar av sin makt är just, skamligt.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen:

Haha... Inser nu att mitt inlägg var ett rätt korkat argument för min åsikt då det faktiskt var ett jäkligt bra argument för din åsikt med. ;)

Visst, kanske är jag naiv och idealist, men jag vill tro att en duktig yrkesman lägger störst vikt vid att göra sitt jobb på bästa sätt. För sitt goda rykte och för hederns skull. Jag vill ha den som klarar av det bäst, var hen kommer ifrån bryr jag mig inte om. 

Svårare än så tycker jag inte det ska behöva vara.

Men för alla dåliga förlorare är ju det ju kanon att hålla med dig, när Sverige torskar imorgon så finns ju den solklara ursäkten färdig redan. Skyll på domaren istället för att analysera Mårts coaching, spelidé osv... Perfekt ju.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tompap71: Exakt. Och av de skäl du räknar upp vill man i alla sammanhang minimera riskerna för att "den egna" gruppen ska gynnas på ett otillbörligt sätt. Ja, förutom inom ishockeyn, då.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen:

I den bästa av världar så, ja. Men det skulle aldrig funka eftersom konspiratoriska och småsinta människor väljer att döma folk utifån skitsaker som hudfärg, religion och liknande istället för att se till människans kvalitéer och kompetens. Om vi nu ska hårddra och generalisera frågan.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tompap71: Men isåfall kan vi väl alltid bortse från det där med nationalitet hos domare, i alla sammanhang? Om människan alltid är god är inte det ett problem.

I de flesta andra sporter anses det som viktigt att beakta risk för partiskhet. T.o.m. i civilsamhället är det vedertaget att jäv ska undvikas. Men just inom ishockeyn gäller inte såna normer?

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen:

För övrigt är det inte alls så ovanligt att man struntar i domares nationalitet utan istället söker ta ut de bästa även inom andra idrotter. Bedömningssporter som Backhoppning, konståkning osv t.ex.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tjugo8:

Se föregående inlägg.

Antal huvuddomare från USA i NHL är för övrigt 7st (av42)

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen:

Just Tallinder 35år med utgående kontrakt kanske inte jag skulle beskriva som mitt i karriären, men visst du kan ha en poäng där. Men jag håller fortfarande inte med om att det skulle vara något problem med en Kanadensisk huvuddomare.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tompap71: Men det där gäller ju i alla sporter. Fotbollen också. Inte fan låter man det styra över rättviseaspekten.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen:

Jag säger inte att det bara finns duktiga hockeydomare i NHL, jag säger att majoriteten av världens bästa domare finns där, det är viss skillnad. 

Att jag anser att det är så beror på att där finns ett större urval, det är fler matcher att döma där än andra länder därav kommer större erfarenhet och dessutom dömer man de bästa spelarna vilket ställer högre krav. Men visst finns det bra domare även utanför NHL, Vi har ju Vinnerborg.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tompap71:

Troligt att spelare skulle säga sin verkliga mening om detta idag, fokus på saker du kan påverka

Ordförande har ordet;

2 tim

Mycket märkligt, finns det inga domare från USA i NHL?

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tompap71: Jag påstår att Sveriges chanser att vinna i morgon minskade med 10-15 procent när man bestämde att kanadicker skulle döma. Men det kommer du aldrig att få höra en välavlönad mitt i karriären och anställd i organisationen säga (dvs. Tallinder).
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tompap71: Nej, det är inte troligt eftersom det råder balans i fotbollen.

Och sen den här myten om att det bara finns duktiga hockeydomare i NHL. Det är ju inte sant. Lika lite som att det bara finns bra hockeyspelare i Kanada.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen:

Så det är utgångspunkten för att vara vettig, att våga kritisera NHL? Det är nog åtskilligt mer som behöver kritiseras...också, för att jag ska se dem som vettig.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen:

Om vi förutsätter att många av världens bästa domare återfinns i Bundesliga och han vore en av toppdomarna där så anser jag att det vore helt ok, troligt att det skulle bli så? Nej.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tompap71: Inte om de vågar kritisera NHL.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen:

Vettiga hockeyskribenter, är inte det en motsägelse i sig själv? ;)

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tompap71: "Sedan tycker jag det hela är en icke-fråga, de här domarna är yrkesmän och lever till viss del på sitt goda rykte, jag tror knappast de skulle riskera det genom att döma medvetet partiskt."

Föreställ dej: Maracanastadion, Rio de Janeiro, 13 juli 2014. VM-final mellan Tyskland och England. FIFA har bestämt att tysken Wofgang Stark ska döma matchen. Motivering: Han är yrkesman och skulle aldrig medvetet döma partiskt.

Troligt?

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tjugo8:

O det tycks så för att?  Men det är väl inga konstigheter att det blir just NHL-domare i finalspelet oavsett, helt enkelt för att de flesta av världens bästa domare finns där. Och om jag tror NHL har villkorat domarfrågan? Visst har dem det, hoppas jag. Gud förbjude att vi skulle få någon halvslut och bakfull Ryss, typ gamle Mororzov. 

Och det är INTE första gången post NHL Europa och Nordamerika möts, i Final ja, men inte i slutspel och Kanadensiska domare har "tillåtit" både Tjeckien och Finland att vinna över Kanada där i NHL-Os tidigare.

För övrigt kanske du såg OS-studion nyss där Tallinder berättade att de har större förtroende för dessa domare som de redan har en relation och kan diskutera med än random Europe.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tompap71: Vettiga hockeyskribenter har klagat på upplägget varje år. Alla - spelare, ledare, domare, förbund, media - är helt beroende av NHL:s välvilja om man ska komma nånstans i den begränsade hockeyvärlden. Självklart säger dom tack och amen om bossen säger - så här ska vi göra.

Huge: Att upplägget gällt hela tiden gör det alltså klokt? Säger väl snarare hur jävla sjuk hockeyn alltid varit.

Ishockey är världens roligaste sport. Men också en av de mest korrumperade. Paradoxalt nog står hoppet till Ryssland och KHL. Först när NHL får en jämnstark konkurrent kan hockeyvärlden bli mer rättvis.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tompap71:

"Det är bestämt sedan långt tidigare i samråd med alla kvalificerade lags förbund att domarnas nationalitet saknar betydelse, istället tar man ut de domare som gjort bäst ifrån sig under turneringen. Så har det varit ända sedan det infördes med NHL-spelare i OS, lustigt nog har Kanadensare dömt samtliga dessa finaler och så vitt jag vet har ingen klagat förr."

Nu tycks det ju som så att NHL har bestämt att NHL-domare SKA döma finalen, oavsett prestationen du hänvisar till...

Och du tror alltså inte att NHL vilkorat domarfrågan för spelarnas deltagande i OS? Utan att Sverige hade kunnat opponerat sig o säga; "några nhl-domare ska det inte vara!"?

Och har du tänkt på att detta är första gången post-nhl i os som Europa möter Nordamerika?

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Peja:

Nej det är förmodligen ingen större skillnad mellan domarna, jag skulle gissa att erfarenhet spelar in i valet av finaldomare. Den Kanadensiska huvuddomaren, Kelly Sutherland, är mycket välmeriterad. Sedan tycker jag det hela är en icke-fråga, de här domarna är yrkesmän och lever till viss del på sitt goda rykte, jag tror knappast de skulle riskera det genom att döma medvetet partiskt. Se bara på Domarna som dömde semin USA-CAN igår, en från vardera land, inte tyckte då jag de var partisk...För min del känns alla konspirationsteorier/gnäll mer som dåliga undanflykter ifall Tre Kronor skulle förlora finalen. 

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tompap71: Jag tycker att Vinnerborg gjorde en gedigen insats i VM-finalen mellan Ryssland och Kanada för några år sedan. Däremot blev jag inte ett dugg imponerad av NHL-domarna i Sverige mot Finland. Det här med att ta ut "de bästa domarna" är ju aningen subjektivt. Jag tycker att man borde ha varit lite smarta och låtit amerikaner döma finalen och kanadensare bronsmatchen. Då hade man ju sluppit alla spekulationer/konspirationsteorier/gnäll och det kan ju ändå knappast vara klasskillnad mellan bronsdomarna och finaldomarna.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Huge:

Ja murvlarna blir lite pinsam i sin iver att visa hur orättvist det är, utan att se längre än näsan räcker. Att Kanada förlorade både semifinal och bronsmatch Os-98 MED Kanadensiska domare nämns naturligtvis inte. Och en sådan sak att samma Kanadensiska domare dömde finalerna mellan USA och Kanada både -02 och -10 borde ju visa på hur opartisk de är, tror ju inte USA skulle tillåta samma dommare -10 om de blev bortdömda -02.

Sedan är ju sagt att Os ska ha världens bästa domare, varav en förkrossande majoritet kommer från NHL. Då måste man också komma ihåg att ca 90% av alla huvuddomare i NHL är Kanadensare. EN med NHL-erfarenhet är Europe - Markus Vinnerborg, o vem vill se han döma en Os-final?

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tompap71: Nä, känns lite komiskt att alla börjar gnälla NU, när det här upplägget har gällt sedan länge och även (såvitt jag vet) funkat riktigt bra. Aftonbladet försöker på sedvanligt töntigt/okunnigt/obegåvat amatörmurvelmanér "bevisa" hur Kanada vunnit sina OS-finaler i modern tid: jo, via hjälp av "hemmadomare".
Det har tydligen inte fallit murveln in att kolla upp HUR vinstmatcherna sett ut och framförallt: har det isf förekommit några felaktiga eller kontroversiella domarbeslut som gett Kanada vinsten i nån av dessa matcher?
Och när man dessutom VET att samtliga parter accepterat och godkänt detta upplägg så blir ju kritiken än mer komisk.
Heller inte osannolikt att vi t.o.m skulle kunna få en fördel med kanadensiska domare, iaf om man lyssnar till vad Don Cherry säger...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

mattias - 74: Peja:

Det är bestämt sedan långt tidigare i samråd med alla kvalificerade lags förbund att domarnas nationalitet saknar betydelse, istället tar man ut de domare som gjort bäst ifrån sig under turneringen. Så har det varit ända sedan det infördes med NHL-spelare i OS, lustigt nog har Kanadensare dömt samtliga dessa finaler och så vitt jag vet har ingen klagat förr.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Peja:

Tror säkert dom svenska spelarna blivit tillfrågade om det är ok med NHL domare då i princip hela laget spelar i NHL och vet att domarna är konsekventa och proffesionella sedan tidigare. Jag tror detta är väl genomtänkt.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
atilla: De bästa amerikanska domarna ska tydligen döma bronsmatchen. Känns ruskigt osmart för sportens trovärdighet.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Det går ju att ta domare från USA iaf. Tvivlar på att de är sämre än de kanadensiska domarna.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
zigge: Varför tror du att europeiska domare skulle vara sämre? Tror du också att en amerikansk snickare är bättre än en svensk? Sverige-Finland igår dömdes av transatlanter, jag blev inte imponerad. Har sett åtskilliga NHL-matcher med usla domarinsatser. Men viktigast i det här sammanhanget - en usel, neutral domare är lika usel åt båda hållen.

Ishockeysporten ägs av NHL. Resten av hockeyvärlden står med kepsen i hand.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
zigge: skandal säger jag.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Jajjen:Första ryggmärgsreflexen skrek "Skandal!". Men när man tänker efter, vill vi se en usel tysk, dålig ryss eller halvtaskig finne döma (fel)? Nä, tyvärr är nog de allra bästa domarna från NHL, dvs Canada elr USA, å jag tror inte de sätter sin heder o karriär allt för mycket på spel, genom att favorisera sitt lag.OK visst KAN det ge snack, risken finns , men som sagt, av flera onda ting, tror jag ändå det är bra med  de bästa. Vi slipper ju iaf den högst osportsliga Canada-publiken, som brukar försöka styra tex jVM på ett (för oss) osjysst sätt.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Jajjen: "En kanadensare dömer alltså OS-finalen på söndag!"


tillåt mig att korrigera...3 kanadensare och 1 amerikan ;P

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

En kanadensare dömer alltså OS-finalen på söndag! Vilken annan seriös sport skulle tillåta att en huvuddomare i en final kom från ett av de deltagande länderna? Hockey och proffsboxning - världens mest korrupta sporter.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Sheena Punkrocker: Hjärnan fick rätt. Verkligen målsnåla semifinaler den här gången.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

tjugo8:

1994 gick Paul Kariya bet på Tommy Salo.

2014 går Sidney Crosby bet på Henrik Lundqvist

ja, ja vet att semi nr2 inte är spelad än. hjärtat säger USA, men hjärnan säger Kanada.

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Mäktiga Tre Kronor!

...o på söndag är silver inte värt ngt alls...till skillnad hur det resoneras i andra sporter

"vinna ett brons"

"det här silvret känns som ett guld"

Silver är alltid första förloraren...

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Tänk om våra Brynäsbackar kunde försvara vår målvakt så som finnarna gör...
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Aj aj aj  Finland i semi....hmm...
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014

Carl Lejonkräk: Läs ABs (OS)chatt och kommentarer så får du se. =)

Twitter haglar/de av gnäll också.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Monno:" Det är ett jävla gnäll på att Damhockey är med i OS idag. "Det är så ojämnt" "Räcker med final mellan Kanada och USA, jävla skämt att det är med i OS" bla bla bla"

Det där känner jag inte alla igen, vilka gnäller? Jag hade uppfattningen att damernas hockey är uppskattad, i alla fall i Sverige. På mitt jobb följer alla Damkronorna med intresse och ingen har klagat och i pressen har jag inte läst gnäll heller. Däremot gnälls det på Bob, Skeleton, Nordisk kombination och Skridsko.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Linus Wickman: jag tycker Warg gjort det bra. Bra defensivt och tycker inte han gör bort sig på något vis.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
bifhjärta:Fel enligt mig att kalla Warg en riktigt bra värvning, tycker han har varit helt okej. Men ingen som borde få stanna kvar tills nästa säsong. Satsar hellre på Lindgren. 
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tjugo8: Okej :) Tycker han gjort det bra denna säsongen. Scott, Sweatt, Starky, Warg...riktigt bra värvningar
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
bifhjärta:

Njaa...han får gärna bytas ut nu...
Men hans historia behövs nyanseras ngt TYCKER JAG...därför bra o påpeka när guldkorn nämns
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
tjugo8: är du Sundlöv-vänlig? ;-)
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
SH: Han tackade nej, personliga problem. Tror inte han trivdes i Sverige.
Kommentera

Sv: Olympiska Spelen 2014
Carl Lejonkräk: Någon som kommer ihåg varför Kristan stack? Fick han inget kontrakt eller tackade han själv nej?
Kommentera

« · 1612183 · »