Brynäs IF

716190 inlägg · 7953 ämnen

Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

1296953 · » Till forumet


Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

Peja: "Ja, HV är ju ett fantastiskt exempel på en trupp som tränar stenhårt, jag menar de har ju fått ut otroligt mycket av sitt spelarmaterial den här säsongen..."

HV är ett fantastiskt exempel på en trupp som likt alla andra lag tar lediga helger och liknande breaks en eller ett par gånger per säsong, därför att tränare/fysansvariga anser att det gynnar laget. Svårare är det inte.

Med ditt resonemang härovan så kan man lika gärna vända på steken:
HV har kanske inte fått ut så mkt av sitt material den den är säsongen men börjar nu komma igång på allvar.
Kanske delvis med hjälp av den lediga helg som "teddykpg" talar om.

Mao: ditt antagande att Brynäs lediga helg per automatik dels skulle ha varit orsaken till förlusten mot SSK eller att vi i stort har inlett säsongen knackigt, har ingen som helst bäring som jag ser det.

Det enda vi vet är att såna här break sannolikt gynnar varje lag i det långa loppet.
Och ibland även i ett kortare perspektiv, vilket HV:s vinst direkt efter en ledig helg bevisar.

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huge: Ja, HV är ju ett fantastiskt exempel på en trupp som tränar stenhårt, jag menar de har ju fått ut otroligt mycket av sitt spelarmaterial den här säsongen...
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

Micce-målvakt och Wikegård ger sin syn på Greiss och matchen igår.

ca 2.30 in i första klippet

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz: Du behöver inte sitta med facit för att lista ut något dylikt scenario. Bra ledare kan ta ett steg bakåt för att få perspektiv och hitta nya vinklar.
Om vi torskar mot AIK så vet vi att han definitivt få sina fiskar varma mot Luleå. Vad gör vi sen? Vad är plan B?
När han väl får igång grejorna så har NC kanske varit tvungen att styra om taktiken totalt för att passa för en målvakt som läcker.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huss: Nej, med facit i hand är det förstås på det sättet. Men någonstanns måste dom ändå tyckt att det bästa för honom var att köra igång direkt.
Det största problemet är nu att man målat in sig i ett hörn om han skulle kasta in puckar även mot AIK.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz: Visst är det så, men jag förstår inte riktigt hur Pecka/NC fick resultatet när de gjorde sin plus/minus lista som gav utfallet att nylandade Greiss skulle spela efter en träning. Tycker det är att göra karln en otjänst, för att inte tala om Svedberg.
Quick and dirty är sällan bra.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huge: Svagt av sig att ge dig, trodde du var tuffare än så. =)

Här har vi ett exempel på en resonabel kille:
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Lunkan: Jovisst, pest eller kolera...
Men tyvärr tror jag det fanns en illusion om Greiss som en frälsare som leverar från dag 1. Har vi inte tillräckligt med minneskapacitet för att komma målvakter från AHL/NHL som skulle spika igen direkt.
Inte ens under lockoutsäsongen fungerade det.
Tålamod, skit i rubrikerna, tänk längre än morgondagen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huss: Ja håller med dig i sak, det jag menar är att det är väldigt lätt att vara efterklok. Hur tror du det hade låtit härinne om det varit så som jag beskrev?

Sant som du skriver att nu kan man absolut inte byta på ett par matcher oavsätt hur han spelar om man inte vill knäcka honom.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huss: Jag tror nog att det blivit ett Jävla liv på merparten av forståsigpåarna här inne om Svedberg stått och gjort en dålig match. Du kan nog själv se de svarta rubrikerna.....
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Bissett19: Med tanke på den kvalité han visade sig besitta kanske U-16 hade varit mer lämpligt ;-) det gäller iofs hela backbesättningen också....
Näee vidhåller att Elitseriematcher är ett dåligt ställe för matchträning.
Inte fasen slänger man på sig dykutrustningen utan att göra ett refreshdyk om man inte dykt på några år.
Nåja, tror Greiss blir bra till slut, men vad händer om vi fortsätter förlora matcher som vi i ett parallelluniversum vunnit med Svedberg i målet?
Vad händer om vi förlorar 4 av de 5 närmaste matchen och Greiss utvecklingskurva bara stiger sakta?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huss:

"Varför inte köra Greiss en match i J-20 för att vänja honom med stor rink, annat spelsystem och komma in i organisationen? "

J-20 har nästa match 17 November,kanske lite långt att vänta på kanske;))
Jag tycker personligen att man gjorde rätt som lät han stå,dessutom har han nu gjort sin skitmatch;))
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz: Ok, jag ger mig. Såg kanske det jag VILLE se...    ;-)
Nåja, han lyckas ju iaf få iväg skottet utan risk att träffa den närmast täckande backen och ett skott på mål med trafik framför är väl ändå inte så mkt att säga om tycker jag.
Ibland spelar man pucken vidare, ibland tar man avslut.
Nu blev det senare ett olyckligt val.

Det viktigaste är att vi studsar tillbaka mot AIK nu på direkten.
Dom har visst ett par tunga pjäser borta så det låter iaf som en överkomlig uppgift.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz: "Om Svedberg hade gjort en halv knackig match och ställt till med 2-3 mål, hur tror du att det hade låtit då? Det var ju ingen som var så klok innan, eller?"
Men Svedberg spelar ju då en match helt utan förväntningar eller hur? Om han släpper inte några baljor extra så är det inte mer än förväntat för att han fortfarande är ojämn. For the record så var det rätt många som här som tyckte att Greiss gott kunde ha väntat en match.
Varför inte köra Greiss en match i J-20 för att vänja honom med stor rink, annat spelsystem och komma in i organisationen?
Nu blir det ju istället så att vi måste spela Greiss bara för att det är Greiss eller hur?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz: Är det så djävligt???   ;-))

Måste kolla så att du inte försöker luras....
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huge: Nope, hockeyligen.se säger att jag har rätt =)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz: Nja, tomt sarghörn vet jag inte.
Minns inte vem det var nu men vill minnas att Dackell hittade han en av våra killar med sitt diagonalpass när han valde att avstå från skottalternativet.
Det var puckmottagaren som sen nerifrån sitt sarghörn gjorde så att pucken till sist hamnade nere i det andra sarghörnet, där dom i sin tur rensade med därpå kända händelseförlopp som följd.

Rätt ska vara rätt!!   ;-))
Kommentera


Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huge: Nej det var bara dommaren i sarghörnet. =).
Hela agerandet han gör är fel han ska smälla till direkt medan boxen är långt inne i mål, istället väntar han så att boxen hinner ut. Det bästa hade väll varit att släppa ut den till Ekholm?

Han slänger ner den i ett tomt sarghörn varpå backen hämtar och lobbar ut den. Dackell missbedömmer och Greiss klantar in den. Det är allt bra jävla många misstag och felbeslut i den sekvensen för att kalla det otur ;)
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz: Han måste ju rimligtvis ha bedömt det som att han skulle nå pucken.
Tror inte att en rutinerad spelare som Dackell hade försökt hoppa och nå pucken om med säkerhet insett att det inte skulle gå att nå pucken.
Då hade han säkerligen som du är inne på, släppt blå och försökt säkra hemåt.
Det han gör strax innan vet jag inte heller om man kan kritisera speciellt mkt.
Han står som pointman och försöker hitta ett skottläge alt passningsläge.
Ser ut som att han verkligen försöker gå på skott men deras kille gör det bra och lyckas hela tiden ställa sig i skottlinjen.
Och där gör ju Dackell rätt som inte chansar på skott, då det mkt väl kan träffa ett benskydd med en spelvändning som följd.
Och han hittar väl dessutom ett pass genom deras box ner till vår kille i sarghörnet och det som händer sen kan han ju inte göra så mkt åt, som jag ser det.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huge: Ja helt klart, matchen igår har egentligen inget med det resonemanget att göra. Jag tycker att på dom matcher jag sett live att många kliver fram i fel lägen vilket skapar luckor mellan backarna och forwards där motståndarna kan trä in pucken. En del i det hela kan ju vara att man i princip har 1-2 junisar i var femma, vilket i sig skulle vara förståligt. Men det som talar emot är ju att det är dom mest rutinerade som oftast går bort sig.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz: Ligger mkt i Boorks ord.
När vi spelade mer defensivt så vände vi ju såna här underlägen vid flera tillfällen och det med hjälp av just stort tålamod.
Men så hade vi också Markan därbak, vilket underlättade kraftigt.

Lite av min poäng är också att den offensiva tryggheten ännu inte hunnit bli verklighet och att man under processen måste räkna med såna här insatser emellanåt.
Och man måste även se till gårdagens start på matchen.
Den gör ju att intrycket av den otrygghet vi talar om förstärks, en aning felaktigt, eftersom det mer berodde på enskilda individuella misstag/otur som kan hända även om man har trygghet i sitt spel.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

Huge:"Dom försöker rensa med en höjdpuck och två av deras gubbar tokchansar/tjuvar och går för en spelvändning.
Nu får Dacke bara halvträff på pucken med sin hand så den dimper ner perfekt framför en av deras chanscheckare.
Hade han fått helträff på pucken så hade deras två tjuvar gått bort sig med ett jätteläga för vår del istället och hade han missat pucken så hade vår egen kille som säkrade hemåt varit först på pucken."

Farlig spelvändning genom handpassning då eller? Sega Dackell hade aldrig hunnit få ordning på grejorna. Han var ju helt ur balans. Det ENDA rätta han kunde ha gjort var att säkra hemåt och hjälpt backen...

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huge: Handstoppningen är som den är, han kanske skulle ha tagit det lite mer saft och släppt blå. Det är väll mer beslutet han tar strax innan som är problemet.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

teddykgb: Men är det inte rätt så typiskt att när det djävlas så djävlas det ordentligt sas.
Ta Dackells handstoppning som exempel.
Vad fan ska han göra i det läget?
Dom försöker rensa med en höjdpuck och två av deras gubbar tokchansar/tjuvar och går för en spelvändning.
Nu får Dacke bara halvträff på pucken med sin hand så den dimper ner perfekt framför en av deras chanscheckare.
Hade han fått helträff på pucken så hade deras två tjuvar gått bort sig med ett jätteläga för vår del istället och hade han missat pucken så hade vår egen kille som säkrade hemåt varit först på pucken.
Snacka om små marginaler.
För att inte tala om halvräddningen som Greiss sen gör.
Pucken halvräddas men studsar på insidan av benskyddets vinkelstoppning nere vid hans vänstra skridsko. Och naturligtvis så studsar pucken snett inåt bakom Greiss istf att studsa rakt fram eller åt höger.
Och då hade deras gubbe aldrig nått trissan öht.

Visar som sagt hur otroligt små marginaler det kan handla om ibland.

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huge: "Våra problem så här långt i defensiven beror ju i huvudsak på att vi försöker spela mer offensivt, ngt alla härinne länge önskat.
Då får man också acceptera att det kommer att se ut så här emellanåt framöver."

Nej där kan väll inte hålla med, det måste gå att spela offensivt och smart.
Jag tror Boork säger någon klokt när han menar att Brynäs problem ligger i att man spelat defensivt så pass många år att man inte har tryggheten offensivt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

Huge:Fel och åter fel... I de intervjuer jag hörde så skulle man hjälpa den nya målvakten, och HÅLLA IHOP LAGET.. det gör man inte genom att man far runt som yra höns OCH blir bestraffade på grund av individuella misstag.

Skall man då som tränare låta laget fortsätta i samma stil? Jag tror att dina förhoppningar om att han skulle vara en kunnig tränare återigen har motbevisats å det grövsta. Det är jävligt lätt att vara tränare när det går i medvind men när det inte går som man planerat och måste göra förändringar så kan vem som helst här inne göra ett minst lika bra jobb.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
GävleLasse: +1
Skillad på att HA varit bra och VARA bra. Detta har NC missat..
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

teddykgb: Jag undrar hur han tänkte där. Jag hoppar högt och stoppar pucken, jagkommer säkert hinna landa och få ordning på grejerna innan någon kommer och sätter press..

Juiormisstag av en sk rutinerad spelare.

Dackell är i mina ögon en föredetting.

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
GävleLasse: Jo, men vi blir ju för fan bestraffade pga individuella misstag och inte så mkt på att gameplan skulle vara felaktig i det läget, som jag ser det. Herregud, det stod ju 2-0 utan att SSK egentligen hade behövt göra så mkt.
Vi inleder väl helt Ok och tar chansen att kliva på, vilket väl visar att gameplan även innebär att man SKA kliva fram om motståndaren nu tillåter det sas och inte bara försöka spela avvaktande som ifjol.
Det är väl senare när vi försöker jaga ikapp med hjälp av dåligt tålamod som gameplan i huvudsak börjar spricka.
Allt efter 4-1 kan man ju egentligen bara glömma då det fullt naturligt blir lite uppgivet och målen fortsätter att trilla in.

Våra problem så här långt i defensiven beror ju i huvudsak på att vi försöker spela mer offensivt, ngt alla härinne länge önskat.
Då får man också acceptera att det kommer att se ut så här emellanåt framöver.
Hur länge är svårt att säga, men prio 1 blir ju att försöka få igång Greiss och på så sätt få övriga spelare att förhoppningsvis få en känsla av att man fortfarande har Markan därbak.
Då har man vunnit halva slaget sas.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
GävleLasse: Ja den gameplanen funkade väl lika bra som Dackes försök att stoppa pucken med handen under första PP:t...han hade väl behövt vara typ 190 för att nå den pucken med handen..
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
SH:Med tanke på hur det ser ut på banan med ständigt återkommande frekvens så bör man nog se över de teoripassen. Den enda kontinuteten man har för tillfället är plattmatcherna.. De kommer med jämna mellanrum
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

Zzz:Enligt intervjuerna jag såg så var gameplanen att man skulle spela tryggt och ge Greiss en bra start. Detta genomfördes med att bjussa på massor av spelvändningar och klantade till det i egen zon med tappade puckar och öppen gata genom mittzonen. Det fanns ingen struktur alls i spelet. De fladdrade runt och raggade puck precis som du är inne på. Så man kan ju undra varför Cz valde att inte ta timeout efter 2-0.

Hade han tänkt att spara den för att man skulle ligga under i slutet av matchen? Är det inte bättre att försöka få ordning på laget så tidigt som möjligt istället för att låta tiden gå?

Fullkomligt ologiskt enligt mig.

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
GävleLasse: Så som det såg ut så var den gameplan man hade från start att jag livet ur SSKs backar. Men men man kom inte åt dem och åkte runt som halshuggna höns och då kunde backarna spela upp på forwards med fart. SSK spelade så rätt och det känns förjävligt att vi går på den spelidé som varit vår sen mannaminne.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

SH:Det är lite skoj att höra snacket och ha sett matchen. Jag menar de är ju långt ifrån sin gameplan och blir bestraffade omgående. Först på grund av att Dackell skall försöka sig på ett konstnummer. Man blir fan mörkrädd...

Vart tog timeouten vägen när man uppenbarligen inte höll sig till utsatt gameplan?

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
GävleLasse: Har man fortfarande teoripass? Eller var det mer på Sandlins tid?
Både Ekholm och Czarnecki var inne på "att vi måste lugna ner spelet" i pausintervjuerna, ändå blir det bara ett enda raggande.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huge:Visst kan man ha ett långsiktigt upplägg Men ibland så måste man ändra på såna och som det sett ut i försvarspelet så finns det inte utrymme för vila. De borde tvärt om ha lagt in ett minicamp och gnuggat ishockeyns grunder. Så jävla ila de spelar så kan de anmäla sig till hockeyskolan i sommar.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
arnio: Håller i princip med dig, men jag tycker ändå att Huss har en poäng när det gäller just den här matchen.
Ingen hade nog protesterat särskilt mkt om CZ deklarerat att Greiss måste få nån match i ex J20, då Svedberg dessutom varit riktigt bra dom senaste matcherna.
Så i det här korta perspektivet tycker jag ändå att man gott kunde ha väntat nån match.
I övrigt håller jag med dig när du resonerar i ett längre perspektiv.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Jag tror på 6-1 trumpeten i topp.

Målskyttar vete fan

Publik 5611 gubbar och en tant.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

Bissett19: "Klart som korvspat att det var rätt att ställa Grajsen i mål..."

Håller med, även om jag tycker att Huss ändå har en poäng.
Problemet var ju inte Greiss utan alla övriga på isen.
Hade man agerat enligt uppgjord plan så hade han sannolikt inte behövt åka på den här käftsmällen.
Och det var ju faktiskt osannolikt märkliga mål han släppte in, det måste man samtidigt komma ihåg.
Förutom att han såg ringrostig och lite släpphänt ut emellanåt, vilket knappast underlättade.

Men om man nu med facit i hand gärna hade sett Svedberg i kassen så gör man som sagt helt rätt som låter Greiss få förtroendet igen mot AIK.
Ger mig fan på att han kommer att spika igen...

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huss: "Alla? Svedberg hade 96% i sista matchen och var strålande. Greiss jetlaggad, en träning bakom sig, ovan med stor rink och avsaknad av matchträning.
Oavsett tidigare track record, vem hade du ställt i kassen?"

Jag hade ställt Greiss i kassen utan att ens fundera speciellt mycket.
Svedberg må lyckas med 96% någon gång per sekel men han är inte tillräckligt bra ännu för att vara förstemålvakt i elitserien. Än mindre att vara med att ta Brynäs till semi.
Greiss är inhyrd för en rejäl slant och han har tidigare visat hålla en så pass hög nivå som räckt till både landslagsspel och spel i NHL.
Greiss behöver dessutom matchträning vilket han inte får på bänken och att sätta in honom borta mot SSK som normalt inte är speciellt målfarliga kändes på förhand som en jättechans för Greiss att få en bra start med brynäs.
Både spelare och ledare har dessutom bevittnat att på träningarna innan matchdagen så var han strålande och imponerade på alla.
Dessutom så håller jag inte med om att Svedberg var strålande trots sina 96% i matchen innan. Han har en tendens att allt för ofta gå ned på knä och göra sig liten och inte som tex. markan göra sig stor. De 96% ser jag snarare som tur än skicklighet.

Ska Brynäs nå semifinal är det med hjälp av att Greiss hittar formen och inte på grund av att Svedberg plötsligt blir bra, det är min spontana känsla i alla fall.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
GävleLasse: Så du tror alltså att man lagt in en vilohelg bara sådär på måfå utan nån tanke?
Ibland kan ett break också vara ett sätt att lösa ev problem.
Tycker att du låter lite väl övermaga i ditt resonemang när du försöker ge erfarna tränare/fystränare råd om hur dom borde lägga upp fysträningen där bl.a viloperioder ingår.
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

Huge:Man släpper in flest mål i ES.. finns det utrymme för vilohelger då? Det är dessutom knappast så att man haft onormalt mycket matcher. Tvärt om.

Som jag ser det så hade man gott kunnat köra träningar och inte legat på sofflocket i tron att problem löser sig självt.

CZ pratade om att man inte haft ledigt på två månader. Brynäs tränar ett par timmar om dagen..Har haft match två ggr i veckan. Det enda stället de får valkar v det "arbetet" är i häcken.

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10

Peja: "Det känns inte seriöst att slappa när konkurrenterna bibehåller formen via matchspel."

Du har redan fått ett bra svar av "teddykgb" tycker jag.
I tillägg kan väl sägas att alla lag har olika upplägg vad gäller fysbiten, dvs när man lägger upp planeringen för säsongens viloperioder, hårdkörning osv för att på så sätt försöka styra när man ex vill ha en formtopp. Dessa upplägg bygger väl dessutom på erfarenheter från tidigare säsonger och jag har väldigt svårt att se hur tränare/fystränare isf skulle lägga in en omotiverad "slapparhelg" (din anm) om man inte ansåg att den var bra för truppen, även om vilohelgen nu ev inte varit planerad och ingått i det upplägg jag talar om härovan.

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Zzz:

Klart som korvspat att det var rätt att ställa Grajsen i mål...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huss: Om Svedberg hade gjort en halv knackig match och ställt till med 2-3 mål, hur tror du att det hade låtit då? Det var ju ingen som var så klok innan, eller?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
arnio: Alla? Svedberg hade 96% i sista matchen och var strålande. Greiss jetlaggad, en träning bakom sig, ovan med stor rink och avsaknad av matchträning.
Oavsett tidigare track record, vem hade du ställt i kassen?
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Huss: Att det var rätt att ställa Greiss i kassen var väl alla överrens om innan matchen. Plötsligt börjar folk klaga nu, skumt
Kommentera

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF 26/10-10
Peja: Vet inte om någon har tagit upp det, men alltså, hur kunde Czarnecki ge spelarna hela helgen ledigt när konkurrenterna spelade matcher? Är det Czarnecki eller spelarrådet som bestämmer i Brynäs?


___________________________________________


Läst i Grisabladet här hemma att även HV hade varit lediga under helgen, och trots det lyckades dom ju nolla Modo..

Redigerad kommentar

Kommentera


1296953 · »