Brynäs IF

716191 inlägg · 7953 ämnen

Tips på hur tabellen slutar 15/16

1697211 · » Till forumet


Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Peja: inte helsåld på rautio /högberg heller. Kan nog spöa alla lag i serien men också förlora mot alla. Toppar och dalar.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Zappaholic: Jag har en känsla av att #salmelaeffekten har gjort att det rasslat in en hel del denna vecka 😉
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Peja: Bara för att illustrera... Detta är alltså åldern på Linköpings backar:

28 år - Rahimi
27 år - Junland
26 år - Billins
22 år - Karlsson
20 år - Dahlström
19 år - Forsling, Hansson
18 år - Carlsson 

Deras unga backar måste vara fantastiska för att det ska gå vägen för deras del. Jämför med Brynäs:

32 år - Sundqvist
31 år - Salmela
29 år - Porseland
25 år - Kilström
24 år - Bertilsson, Zanetti
22 år - Pudas
20 år - Nörstebö
18 år - Alftberg, Carlsson
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Zappaholic:Brynäs kansli vet nog..Fråga dem ;-)
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Peja: Är det någon som vet hur många säsongskort Brynäs sålt i nuläget?
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
ellis: Ja, det tog emot lite att placera LHC så långt ner, men på något sätt gillar jag inte deras lag. Oerfaren huvudtränare och extremt oerfaren backuppsättning. Forwardssidan är bra om deras nya transatlanter levererar och Pajen får vara hel men det känns som ganska stora om. Tror de kan floppa rejält. 
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Peja: Så ett lag som gått spikrakt genom försäsongen, jag tänker på LHC, betror du inte högre än en 11:e-plats? Linköping verkar f ö gå under den samlade expertisens lupp också. Jag tror de kan ha ett guldlag i vinter, jag.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

Carl Lejonkräk:

1.Frölunda

2.Luleå

3.Skellefteå

4.Linköping

5.Brynäs

6.Växjö

7.Färjestad

8.Djurgården

9.Malmö

10.Hv 71

11.Örebro

12.Modo

13Karlskrona

14.Rögle

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

1. Frölunda 
2. Växjö 
3. Färjestad
4. Skellefteå
5. Luleå 
6. Brynäs
7. Örebro
8. HV71
9. Djurgården
10. MODO
11. Linköping
12. Malmö
13. Rögle
14. Karlskrona

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Zappaholic: Bokat och klart.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Carl Lejonkräk: Du menar att du redan inkassat ett rätt för Modos placering.😂
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

Chris11:

1. Luleå
2. Brynäs 🎆🎇🎉😃😊😄⤴⤴⤴⤴⤴
3. Växjö 
4. Frölunda 
5. Färjestad
6. Skelefteå
7. HV71
8. Örebro
9. Djurgården
10.Malmö
11.Linköping
12.Karlskrona
13.Modo ✅
14.Rögle

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Skellefteå
Frölunda
Färjestad
Växjö
Luleå
LHC
Brynäs
Djurgården
Malmö
Hv71
Örebro
Karlskrona
Rögle
Modo
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
1. Färjestad
2. Skellefteå
3. Växjö 
4. Frölunda 
5. Luleå 
6. Brynäs 
7. Linköping
8. HV 71
9. Malmö
10.Djurgården
11.Örebro
12.Karlskrona
13.Modo 
14.Rögle
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Jeklund:

Kort sagt så handlar det om att vara bäst när det gäller.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

Jeklund: Har man vunnit så har man vunnit. Man kanske inte var det individuellt bästa laget. Man kanske inte var det mest förtjänta. Man kanske vann för att man hade mest tur med skador, med form, med självförtroende, domare, studsar osv. Skitsamma. Vi begraver diskussionen tycker jag.

Kan vi ta det där med tabellen igen nu? Själv vågar jag mig inte på att tippa, trots att jag stuckit ut hakan och kommenterat andra. Det är förbaskat svårt att tippa då det är så många parametrar som man bara kan spekulera om på förhand. Ni har det lättare än oss i Modo som har bytt ut väldigt många spelare på viktiga positioner.

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

J F K: Jag ser vad du skriver, och jag kan väl hålla med till viss del i en dela v det du skriver. Faktum kvarstår dock att ishockey går ut på att vinna hockeymatcher, och framförallt att då vinna "rätt" matcher. I ett slutspel är det inte bara det "hockeymässiga" som spelar in, det är väldigt många andra faktorer. Med det sagt så anser jag att det mest värdiga laget alltid vinner i slutändan, för det handlar väl ändå om att behärska alla de bitar som har av betydelse?

Modo var kanske inte bäst hockeymässigt 2007

Brynäs kanske inte var det 2012

Men likväl var dom de mest värdiga lagen, till att vinna SM-gulden respektive säsong.

Detta avspeglar sig även om man bryter ner det till att det lag som har flest enskilt skickliga ishockeyspelare, inte alltid kommer stå där som slutsegrare.

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

Powerfade: Om man går tillbaka till Modos matchserie mot Timrå så ledde Timrå med 3-2 i matcher, men Modo vann serien med 4-3. I semifinalen var det exakt samma sak. HV ledde med 3-2 i matcher, men Modo vann med 4-3.

Om det nu stämmer att Modo var det bästa laget 2007 trots att man hade förlorat två matcherserier om de bara spelats i bäst av fem. Hur kan då det bästa laget koras -99 där man bara spelade i bäst av fem? Då är det ju inte rättvist att spela så få matcher i och med att det sämre laget då kunde vinna.

Ni hör ju själv hur sjukt det blir om man på alla sätt och vis försöker förklara hockey som rättvist. Det är och kommer aldrig att vara så att det bästa laget alltid vinner oavsett om man så spelar serier i bäst av sju eller bäst av fem.

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
sargad: en tillfällighet som avgjorde en match mella två JÄMNA lag. Om det ena laget är bättre så brukar "flukes" som du nämner inte spela nån roll. Det bättre laget vinner ändå.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
sargad: jag vet. Timrå var bättre än oss under den serien, men vi hade den tur som behövdes. Vi bar inte bättre bara för att vi vann, utan det var tillfälligheter. Hur som helst vann vi SM och får kalla oss bäst, även om vi inte riktigt förtjänade den gången.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

J F K:  "Och Petter var direkt usel i mål för oss. Hade lagen bytt.bytt målvakt hade det blivit löjligt nästan."


Fast nu spelade ju Honken i Brynäs och Petter lirade i Modo. Målvakten är ju en stor del av lagbygget. Således inget tursamt att vi vann den kampen.

Heller ingen slump att Bissett gör studsmål och liknande,han hade en känsla för att befinna sig på rätt plats och han sköt snabbt och oväntat.


Modo var bättre på att föra spelet och ha pucken. De viktigaste bitarna gjorde som bekant Brynäs bäst.



Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K: Att vinna ett SM - Guld handlar inte om att vara bäst utan just om att vinna. Brynäs var bättre än Modo 99 men Modo kanske var bättre än Brynäs mot de andra lagen i serien, oavsett då är guldet vårt för evigt.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K: Glöm inte bort Modos mål mot Timrå i slutspelet 2007 eller 2008? Skott på skridsko som flyger i en båge "upp i taket" och singlar ned bakom Backlund som står (och i just detta fall ser ut som en fåntratt) och spanar efter puck längs rinken.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Huge: Stenmark har sagt samma sak. Det är nog massor av idrottare som också sagt det.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K: "Konstigt...  Ju mer jag tränar, desto mer flyt har jag med studsarna...."

(Ben Hogans svar när en medtävlare tyckte att golflegendaren haft flyt med studsen på ett hål....)
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
"– (Michael) Sundlöv brukade ringa när han var sportchef och säga att om jag såg en back eller center eller något som var intressant så skulle jag höra av mig. Deras nuvarande general manager (Stefan Bengtzén) brukar också skicka något sms när de letar efter något."

Bra att Bengtzén håller kontakten med gamla brynäsikoner! Jag trodde snarare att han var en sådan som körde sitt eget race med sina egna kontaker. Bland annat ville han ju inte ha kvar Sundlövs gamla värvningsgrupp med Inge Hammarström i spetsen.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

J F K: Bra spelare har tur ;-)

Rodrigues: Bra artikel, synd att han inte fick lira -02 också, Brynäs hanterade det dåligt tycker jag.

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Davey_22: Och Petter var direkt usel i mål för oss. Hade lagen bytt.bytt målvakt hade det blivit löjligt nästan. Match 1 och match tre var ju skotten efter två perioder 38-3 och 42-5, typ. Hade inte Brynäs slagit icings hade man inte behövt spola modos halva.
Själv tänkte jag inte av Brynäs förstakedja. Oavsett vilken kedja som var inne så spelade de nästan i egen zon, men förmodligen kontrade de in massor av puckar.

Bissets mål i match fyra kan vara det mest turligt mål jag sett i form av flytstuds...
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

J F K : Jag förstår hur du tänker,men håller inte med. T ex -99, det var ju ingen tur att Honken spelade överjävligt bra och att våran förstafemma steg fram och gjorde viktiga mål i tighta lägen.

Ett spelövertag och puckinnehav är just bara det..om det inte omsätts i mål.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K:Men om det endast är tillfälligheter som avgör så måste ju lagen vara väldigt jämna. Ett bättre lag vinner även om någon tillfällighet går in och avgör just den situationen.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Davey_22: Jo, statistiskt sätt är fem matcher inte någonting säkerställt. Numera är det sju matcher, men det kommer inte alltid vara det "bästa" laget som vinner. Det är på tok för mycket tillfälligheter i hockeyn för det, men det är ju samtidigt charmen.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Stende89: sluta hitta på saker. Brukar vara en 3-4 om dagen under säsong på brynäs hemsida.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

J F K: Brynäs var bäst 1999. Modo var bäst 2007. Inga konstigheter. Man vinner inga finalserier på tur.

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K:Jo jag vet, ni sopade hem serien lätt den säsongen...Ni hade även en klar ledning mot oss i finalserien.. Det var det där med att knyta ihop säcken ,-)
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

Nog för att Malmö FF är mitt uppe i seriespel och spelade en Champions League kvalmatch igår. Men under dagen har man lagt upp hela 10!! artiklar på sin hemsida. 

Brynäs lägger väl upp 1 om dagen under säsong? ;P

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Powerfade: Don't go there. Vi var överlägset bästa laget 99. Jag skulle säga att det mest överlägsna laget som inte vunnit SM i modern tid...
Och jag vet att om man vinner har man rätt att säga att man var bäst. Vi vann 2007 utan att ens vara nära att vara det bästa laget...
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Forsberg 1978: Börjar argumenten sina sä kan vi alltid ta en tur nedför memorylane.

Tidsmaskinen är inställd på 1999 ;)
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K: Ni håller bra ton och det är trevligt att vi kan byta några ord såhär rivaler emellan!
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

KulaShaker: Tack:)

Jo, jag har försökt lägga band på mig. Det är lätt att hornen växer när man som anonym forumdeltagare ska argumentera för sina åsikter, men nu när man är gäst på Ert forum tycker jag att man ska försöka hålla en någorlunda god ton.

Visst fasen beror mitt intrång på att det är - för - lugnt i Modo-boken. Då är det roligare att slänga käft även om vi inte lika ofta delar åsikt.

J F K tror jag mer beror på flygplatsen i New York (som förvisso fått sitt namn av den skjutna presidenten), men jag vet ärligt talat inte varför jag tog namnet. Jag behövde bara ett snabbt när jag skulle regga ett nick...

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
KulaShaker: JFK = John F Kennedy?
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Stende89:  JFK har väl haft en nivå och ton på sina inlägg som inte är något att säga om. Faktiskt en bättre nivå än vad som ofta förekommer mellan Brynäsare här.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Tycker det är bra att jfk och modomille är här och skriver. Nu diskuteras det iallafall hockey :)
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
bifhjärta: Ja det är ju dukat bord för dom😬 Så sluta mata trollen😂😂😂😂
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Hae blivit rena fritidsgården här för Modoiter under sommaren, dålig action på ert egna forum?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
Gusse: Vad tillförde du där, tycker du?
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
tjugo8: zzzzzz
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K:
Brynäs är bäst!
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K: Jodå, så är det ju gällande Ollas. Jag menade egentligen mer generellt.
Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16

Zappaholic: Visst är det så, men jag ville bara peka på att han knappast är avdankad. Det är klart att det borde gå utför, även om det finns exempel på spelare som hållit oerhört länge. Här har du en 44åring som kom fyra i poängligan förra året: http://www.hockeysver...-avslutet/

Nu är väl Ritchie och möjligen Skröder de enda som är riktigt gamla med hockeymått mätt också. En trettiotvååring har rimligen mycket kvar att ge och ska verkligen inte peakat.

Edit: Sedan hade ni Ollas ifjol som knappt gjorde en match trots att han verkligen inte är nära förtio. Jag menar, han har väl missat mer matcher den senaste säsongen än Ritchie gjort på tio år?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Tips på hur tabellen slutar 15/16
J F K: Fast din jämförelse mellan Danielsson och Ritchie haltar. Ritchie fyller 39 år och Danielsson 31 år. Man är betydligt mer skadebenägen i 40-årsåldern, kroppen börjar helt enkelt säga ifrån, vilket gör att värvningen är ganska så osäker.

Med det sagt så menar jag inte att Ritchie är en dålig värvning. Han kan göra succé precis som era andra nyförvärv. Eller så floppar de totalt. Flip eller flop, som för alla andra lag när de värvar.
Kommentera

1697211 · »