Leksands IF

26749 inlägg · 1367 ämnen

Silly season 2013 / 2014

« · 1587349 · » Till forumet

Sv: Silly season 2013 / 2014
mattias - 74: Hade du sett matchen så hade du varit orolig, inte bara för spelet i stort utan även för Ahlsenfelt som sin vana trogen kastar in minst en puck per match i SHL/Elitserien. Kanske ni växer in i det med tiden men igår såg det ut som att ni spelade i fel division.
Kommentera

KulaShaker:

Ja jag horde ocksa det vilket glader mig at knappa alla " sk " forsta sig paare pa nasan, ingen namnd ingen glomd ;)

Garpenlov pastar att Leksand far det svart att halla sig kvar, fantastiskt att han kan veta det redan nu efter 1 match.

LHC borde enligt hans logik ligga annu samre till da eller?

Kommentera

Carl Lejonkräk: Ahlsenfelt var ju riktigt bra, emellanåt....
Kommentera

mattias - 74:du behövde inte bli förvånad, 1-3.
Kommentera

mattias - 74: jag skulle bli förvånad om Ahlsenfelt släpper in mindre än 4 mål i en elitseriematch.

Kommentera

Carl Lejonkräk:

Jag skulle bli forvanad om ni gor 4 mal i en hockeymatch ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: Jag skulle bli mycket förvånad om Leksand skulle vinna ikväll, 1-4 lär det sluta.
Kommentera

Alisandali: MoDo har ÄNNU en målvakt att sälja / låna ut till LIF, nämligen Starkbaum! Bara att slå till för trottoarpengarna! :-)
Kommentera

Alisandali:

Oscar sjalv haller inte med Boorken. ;)

Kommentera

mattias - 74:

Brynäsmålvakter är fan så mycket bättre och erfarnare än våra , men det återstå att se hur det går .
Jag tror LIF får det tungt om vi inte hittar en bra målvakt ganska snart . 

Kommentera

Alisandali:

Lat folk saga vad dom vill jag tror Brynas far mer problem med sina malvakter an vad vi far. Blir jamt pa Lordag men jag hoppas vi vinner.

Kommentera

Tränaren Andreas Appelgren satsar på Oscar Alsenfelt i premiären mot Brynäs.

Men Leksands målvaktshjälte från kvalserien kritiseras.

– Han har ett tveksamt år bakom sig och måste bevisa för alla att han håller i SHL, säger Leif Boork.

Kommentera

Filip Forsberg sticker. 

Förutsätter att Salo letar en fullgod ersättare. 

Kommentera

J F K:

Låter ju inte helt jävla illa ;)

Kommentera

mattias - 74: jag tycker båda är usla. Men om jag måste välja så går jag hellre på en med en hel säsong i ryggen än en som blev skickad till en sämre liga.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag citerar en okänd på det. De som kan någonting är osäkra, bara dårar är helt säkra.
Kommentera

mattias - 74: Såklart att Rahm är bättre än Alsenfelt, inget snack om saken.
Kommentera

Alisandali: Det är som förra året en hel del baserat på gissningar. Modo dömdes ut att ha seriens sämsta målvaktspar och ett år senare skulle man fått en stark fyra om den usle andremålvakten Starkbaum stannat. Vi kommer helt enkelt inte att få facit förrän säsongen spelats, vilket iofs inte hindrar oss från att gissa.
Kommentera

mattias - 74:Se länk :)
Kommentera

Gurra88:

Du kan aldrig övertyga mig om att Rahm är bättre än Alsenfelt. Vi får se efter säsongen vem av oss som fick rätt.

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: ni griper efter era halmstrån. Det jag såg av honom i Modo är skrattretande. Att han sen lyckas i en skitliga som allsvenskan säger absolut ingenting
Kommentera

J F K:

Jag håller med dig.

Leksand har haft många usla målvakter på senare tid men jag tror äntligen klubben hittat en målvakt som kan blomma ut rejält och bli riktigt bra.

Kommentera

Alisandali:

Kanske 3:e gången gillt då. Du fick ju fel om Rahm att han skulle vara en av de bästa målvakterna i Es förra säsongen och jag har haft fel förut men nu hoppas jag att jag äntligen får rätt gentemot dig ;)

Det jag såg av Oscar i Leksand imponerade iaf på mig och nu är det verkligen upp till bevis. Jag tror Salo kan få honom att blomma ut rejält kommande säsong.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Ja, lätt att blanda ihop norrena och LHC med Gerber och Växjö, särskilt när man har 0 koll som vanligt.
Kommentera

Gurra88: lär väl varit,Växjö och Gerber när jag tänker efter, men det är rätt irrelevant. Han hygglig räddningsprocent där, någon tiondel högre än Gerber om jag inte minns fel.

Själv kunde jag sagt att Svedberg var en usel målvakt för sin prestation i Modo, men det enda han egentligen saknade var självförtroende och styrka i bålen. Hade man bara dömt honom för sin säsong i Modo hade han knappast kommit till AHL...

på samma sätt tror jag Ahlsenfeldt har mer i sig.
Kommentera

J F K: tror du fortfarande att han har spelat i LHC?
Kommentera

Gurra88: Jag såg honom ett par gånger och han hade bättre räddningsprocent än Norrena. Vad du tycker i övrigt är ointressant.
Kommentera

J F K: seriöst att göra en bedömning när man inte ens vet vilken klubb han spelat i.
Kommentera

Alisandali:Alsenfelt var inte alls dålig i LHC (eller vad det nu var). 

Jag som modo-it tycker att det är en riktigt bra målvakt som kom fel, och förmodligen har lite svagt psyke. I Leksand verkar han trivas och ha förtroende så jag tror att han revancherar sig rejält i vinter. 

Man kan inte gå efter procent för då skulle Ullmark vara en av SHLs absolut bästa målvakter. över 93% i serien och 95% i slutspelet.

Kommentera

Gurra88:

Jag byter gärna bort Alsenfelt mot Rahm , Alsenfelt är riktigt ojäm och i mitt tycke dålig målvakt .
Och han har visat i två klubbar att han inte håller i högsta serien . 

Kommentera

mattias - 74: japp det är vi alla. Nästan lika usel som Alsenfelt. Klokt av Modo att skeppa honom, eftersom han inte håller på denna nivån, Brynäs borde gått samma väg
Kommentera

Gurra88:

Samtlidigt blev ju Alsenfelt flera klasser bättre när MoDo skeppade iväg honom och hur jävla kass Rahm var efter sin återkomst efter dopingsavstängningen vet vi ju alla.

Jag är övertygad om att Alsenfelt tar ytterligare ett steg åt rätt riktning i sin utveckling denna säsong, man såg klara tendenser till det föregående säsong, du skall få se.

Kommentera

mattias - 74: r
Hur du än leker med dina siffror så blir det inte till din fördel. Om man nu måste jämföra två så dåliga målvakter som Rahm och Aldnfelt så är Alsenfelt sämre än Rahm, allt enligt dina siffror. Skillnaden är bara att Modo gjorde sig av med sin usla målvakt. Brynäs behöll sin.. Rahm hade förmodligen gjort väldigt bra ifrån sig i allsvenskan. Men man kan inte jämföra äpplen med päron som du gör.
Kommentera

Förlåt gurra det blir 3,39 för Alsenfelt och 3,26 för Rahm men det är av akademisk betydelse då jag ändå tycker alsenfelt känns mer spännande och har större utvecklingspotential än Rahm. Sedan tror även Rahm får stå mindre än Oscar vilket såklart också väger in. Ju mer man står desto bättre blir man förhoppnigsvis men med tanke på hur jävla usel Rahm var förra säsongen så kan det nog bara bli bättre, frågan är hur " bra eller dåligt " det blir.

Sedan Gurra förstår jag inte varför du skall göra dig lustig över Leksand. Det stavas Leksand och har alltid gjort och inte Läxand . Jag skriver inte t.ex Brynass om er. Väx upp!

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88:

88,7 på 23 matcher är betydligt sämre än 86,8 på 8 matcher.

Kommentera

mattias - 74: Sen när blev 86,8 bättre än 88,7? Läxandslogik?
Kommentera

mattias - 74: Alsenfelts potential är självklart större än Rahms nu när de tävlar på lika villkor.

Fast hade mitt lag spelat i SHL och haft lite ambtioner där, vilket det som bekant inte gör, så hade jag inte känt mig tillfreds med någon av de båda. Nu dock, i AS, hade jag gärna tagit emot Alsenfelt. Rahm däremot känns inte särskilt attraktiv.
Kommentera

Gurra88:

Du får aldrig mig att erkänna att Rahm är bättre än Alsenfelt för det är han inte. Han hade 86,8 på 8 matcher i MoDo. Han hade även 93,1 på 8 matcher med Leksand i HA och så hade han 95,1 på 6 matcher i kvalserien.  

Rahm hade 88,7 på 23 matcher med Brynäs vilket gör över 3 mål insläppta mål per match 3,26 för att vara noga. Statistiken ljuger inte ;)

Jag är övertygad om att Alsenfelt får sitt stora genombrott denna säsong.

Kommentera

Carl Lejonkräk: För målvakter är inte skillnaden lika stor. Givetvis är det bättre skyttar, i regel mer skymningar och lurigare passningar i elitserien. Dock så blir det många gånger betydligt öppnare lägen i allsvenskan än i elitserien, så att säga att det automatiskt är enklare för en målvakt i allsvenskan köper jag inte.

Ahlsenfelt var usel under säsongen i Modo, så långt håller jag med. Han var riktigt bra under försäsongen, men när serien började var det som om det gick troll i allting. Han kunde släppa in de enklaste skotten i början av matcherna och backarna hade noll förtroende för killen. Jag tror dock att det mesta var mentalt och att han egentligen inte alls är så dålig som han presterade, om han hamnar i rätt miljö och får en bra start. Visst kan man hävda att det knappast är bra att ha en målvakt med så skakigt psyke...

I övrigt tror jag Leksand kommer före Örebro, men att det blir en kamp mot framförallt AIK för att slippa nedflyttning.

Kommentera

mattias - 74: En sak att prestera i Allsvenskan men i SHL är det tuffare. Att ha varit toppspelare i Allsvenskan betyder ingenting när det blir dax att spela i SHL (lite som att gå från SHL till NHL). Se bara på er stjärna Ryno och hur han tidigare klarat av spel i elitserien.
Kommentera

mattias - 74: Rahm är pissdålig men samma sak gäller Alsenfelt som dock inte fick vara kvar i finrummet. Så i den jämförelsen var Rahm bättre
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Nu snackade inte jag om Alsenfelts tid i MoDo, hur mycket spelade han där också kan du ju kolla.

I Leksasnd var han magnifik mellan stolparna och skall man jämföra hans säsong i Leksand med Rahms förra året så vet vi nog båda vem som var bäst eller?

Kommentera

mattias - 74:  Alsenfelt visade i Modo att han håller Rahmklass helt klart och om Gisted nu  håller samma klass så får ni en jobbig vinter ;-)
Kommentera

mattias - 74:Topp!
Kommentera

EskilstunaLasse:

AIK blir jumbo , skall vi dubbla ölen? ;)

Kommentera

mattias - 74:Nej, målvakterna i Brynäs gör ingen glad. Men det räckte till slutspel förra sässen och då hade vi osannolikt mycket skador. Forwardsidan och backsidan känns bättre den här säsongen. Jag skulle tippa att Brynäs hamnar på plats 6-8 och Leksand 9-11

Örebro blir jumbo

Kommentera

Carl Lejonkräk:

En eller annan match? Du får det att låta som att vi inte skall ta många poäng i SHL?

Tack för den moroten.

Eskilstunalasse:

Jag tror Leksand kan överraska många lag och jag tror vi kan hålla oss kvar men slutspel är det intr tal om. Det har jag påtalat hela tiden, jag tror även att ni kan få en tuff säsong, som jag skrivit måna gånger är eran akilleshäl era målvakter. Att Honken i sina bästa stunder är riktigt bra vet vi men Rahm. Jag håller Alsenfelt som bättre än Rahm och Gisted kan nog blomma ut igen nu när vi har 2 på förhans rätt jämna målvakter.

Kommentera

mattias - 74: Det är alltid svårt att tippa Elitserien men en sak är säker och det är att nykomlingar alltid får det svårt och är indragna i bottenstriden. Jag ser ingenting som tyder på att Leksand ska bli starka i vinter, inga uppseendeväckande värvningar och Timander kommer nog att saknas. Men visst, en eller annan match kan ni nog vinna.
Kommentera

mattias - 74:"Va bra då vet alla att Leksand kommer klara sig från kvalspel. Jag skulle akta mig för att underksatta Leksand. Jag ser gärna att vi vinner i premiären och gärna med några puckar så det blir tyst på dig och måna andra Brynäsare, en del av er saknar ödmjukhet."

Så EN vinst i premiären gör hela säsongen? Det är 55 omgångar och det mesta talar för att Brynäs hamnar på en bättre placering än Leksand. Det har du ju själv skrivit.

Så varför skulle det tysta oss?

Kommentera

mattias - 74: AIK är etablerade i SHL. Det gör mycket.
Kommentera

« · 1587349 · »