Brynäs IF

715071 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

1636836 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Känns som alla andra lag agerar på marknaden utom vi. Vi behöver lite nytt blod nu! Helst nygammalt.......

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
tjugo8: Är väl rrätt många som borde fått Westlunds betyg...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Najs o släppa in 7 för andra matchen i rad hemma utan att ngn får betyget "Dålig"

Målvakter

Bernhard Starkbaum (81,08) 2

(Jonas Johansson)

Förstafemman

Lukas Kilström 2

Niclas Andersén 4

Adam Brodecki 3

Sebastian Enterfeldt 3

Daniel Brodin 2

Andrafemman

Simon Bertilsson 3

Christian Djoos 2

Pathrik Westerholm 3

Jonas Nordquist 2

Anton Rödin 2

Tredjefemman

Jörgen Sundqvist 2

Oscar Eklund 2

Bill Sweatt 4

Greg Scott 4

Jacob Blomqvist 3

Fjärdekedjan

Jens Lööke 2

Alexander Lindgren 2

Ponthus Westerholm 2

Extraback

David Westlund spelade ej

Snittbetyg: 2,58

Poängförklaringar:

6: Landslagsklass. 5: Mycket bra. 4: Bra. 3: Godkänd. 2: Kan bättre. 1: Dålig. : Spelade för lite för att bedömas. Sp ej: Spelade ej.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
70 Rodrigues: Han uttalar sig så som förväntas av honom. Artikeln ger väl inga nya infallsvinklar direkt. 
Kommentera


Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Kahn: Vem innehar din påstådda diktatorposition och har förbjudit nåns åsikt?
Exemplifiera gärna med nåt som du förvägrats att skriva, om det nu inte gäller nåt som strider mot regelverket och som moderatorn inte godkänt?
Isf får du nog finna dig i att följa regelverket, även du uppfattar det som diktaturmässigt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Huge: Dvs den som innehar positionen. Diktatur.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Kahn: Att ev nedvärdera är inte detsamma som att förbjuda nån att ha en åsikt.
Om man ska briljera och använda ord som "diktatur", är det alltid bra och inger förtroende om man också vet vad ordet ifråga betyder.
Och, ja: så länge nån uttrycker sig på ett sätt som får mig att anta att hen inte har några större kunskaper eller insikter om det som debatteras så tar jag mig friheten att nedvärdera (inte förbjuda) den åsikten: dvs tillmäta åsikten mindre värde än om den kommit från nån jag tror eller vet har torrt på fötterna,
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Jajjen: Vi kan ta lite fakta om årets Brynäs:

- Sundlöv ersatte etablerade stjärnor med talanger som han hoppades skulle blomma ut.
- Sundlöv viktade om laget från starkt anfall till starkt försvar med Eklund och Andersén. Säkert relaterat till det erbarmliga försvarsspel laget presterat de senaste säsongerna. Efter en bra inledning är vi tillbaka i hönsgårdsstrukturen igen vilket pekar på strukturfel snarare än materialfel.
- Vi har släppt in näst mest mål och ligger trea från slutet gällande antal producerade mål.
- TJ har gått från att vara nöjd vid förluster till desperata målvaktsbyten och omstuvningar i laget.
- Vår främste defensive pjäs leder skytteligan....
- Skadorna är lika vanliga trots byte av fystränare
- Juniorerna har presterat över förväntan
- Importerna Sweatt och Scott är lika bra, om inte bättre, i år.
- Sunken sunkigare än vanligt...

Vad har då gått fel undrar man?
Skadorna? Ollas skada påverkar givetvis men Olden och Lindblom har snarare varit sämre än Lööke och Brodecki så jag vete sjutton.
Tränarkåren? Dacke och Molin i all ära men bra spelare blir inte nödvändigtvis bra tränare, speciellt när de saknar nödvändig utbildning och erfarenhet kring det senare.
TJ verkar de flesta tröttnat på...Rönnqvist är väl ledig?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Jajjen: Håller i princip med. Min poäng är att 6 raka förluster där mkt verkar berott på halvdan inställning/individuella misstag inte räcker för att med bestämdhet kunna säga att man intw lärt sig nåt av tidigare säsongers osäkra defensiva uppträdande och inför den här säsongen valt fel väg att gå,
Vi ligger trots allt hyggligt till i tabellen i en ändå rätt så jämn serie, fortsätter vi i samma stil i ett par matcher efter uppehållet finns det däremot all anledning att börja agera på olika plan.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Huge: Vi tycker olika men det räcker inte för dig. Du nedvärderar den andres åsikter.

Diktaturälskare.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Frågan är varför vi ska avlöna en sportchef detta året? Jag hade också klarat av att ansluta till ett dukat bord och sen inte göra nånting oavsett hur det ser ut på isen - dessutom till halva Bengtzéns lön. Att tänka på för ekonomiansvarig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Kahn: Och när har jag bett dig avstå från att skriva eller kommentera nåt?
Om du inte gillar att nån tycker annorlunda så verkar du passa utmärkt i en diktatur.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Huge: Man bör nog sätta de sex raka i ett större sammanhang. T.ex. hur försvarspelet sett ut med samma coach föregående säsonger. Och jag har inte sett nåt lag så hjälplöst som Brynäs i motsvarande svackor.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Huge: Jag tror jag lever i en demokrati men jag har ingen erfarenhet av att föra daglig politik så jag ska väl hålla käft....

Diktaturälskare

Mina kontakter med BIF är betydligt bättre än dina men inte f-n vill jag att du skall avstå från att kommentera något som hänt. Tyck vad fan du vill men nedvärdera inte andras åsikter.

Diktaturälskare

Synd förresten att du har en nick från ett bra lag.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
: Ja, Garpen pekar helt rätt på det som gäller just nu.
Betyder inte att det är omöjligt att hitta en lösning.
Lärdomar har dragits av framförallt förra säsongen, nåt TJ och ledningen naturligtvis försökt att dra slutsatser av.
Frågan är om 6 raka förluster är tillräckligt brett underlag
för att kunna säga att lagets hela defensiva grundupplägg är felaktigt och värt att gå i graven?
Tror inte det. Det mentala är som bekant svårbegripligt ibland, det kan vända fort. Ex efter en vinst eller iaf bra insats mot Växjö innan uppehållet.
Leksand och FBK har haft liknande svackor, till viss del även Luleå. Alla verkar ha jobbat sig igenom dessa, finns inget som säger att inte vi skulle göra det också.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Alla lag har svackor, bla bla bla, nä inte ens i närheten av 5 raka katastrofinsatser, det är få lag förunnat, tyvärr verkar just Brynäs alltid vara ett av dem. Fy fan va trött jag blir på detta....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Huge: Brynäs försvarsspel har varit kalkon i 3-4 år. Tidigare säsonger har Jonsson haft ett material som lyckats kompensera för det offensivt. Årets upplaga har inte visat nåt i den vägen.

För två säsonger sen bloggade Wikegård om att Brynäs saknade strukturer i sitt spel. Häromdan skrev Garpenlöv samma sak. De sammanfattar vad jag tycker.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Jajjen: Försvarsspelet funkade ju inledningsvis så det mesta handlar i nuläget mao om mentala saker där spelet spretar och det begås individuella och enkla misstag. Kan räcka med att få in en injektion, tror inte på några omvälvande strukturella förändringar som sannolikt skulle försämra även det vi trots allt gör bra. Såna här svackor får alla lag, mer eller mindre och med lite olika längd och problematik, gäller att inte göra nåt förhastat och tro på det man gör. Skulle det dock fortsätta ett par matcher efter uppehållet måste man ta sig en funderare på främst ledarbiten, som det känns.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Huge: Du är väl knappast ensam härinne...

Några fler än du uppmanar till att hålla käft. Du påstår att man inte lär sig något av 30-tal år på läktarna, man måste stå i båset för att förstå. Du är verkligen skrämmande i ditt diktaturkännande....

Enligt ditt sägande så kan man inte lära sig något om man inte utövar det praktiskt...

13 år som lagspelare lärde mig en del.

Diktaturälskare.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Fortfarande tagen av matchen igår. Såg ut som DIF (mediokra DIF)) gjorde mål när dom ville.

Huge: En stabil back räcker? Jonsson fick ju in Andersén i laget till säsongen. Försvarsspelet ser inte alls bättre ut för det.

Två saker man kommer minnas av Jonssonepoken - ett SM-guld och det sämsta försvarsspelet i Brynäs historia. Om han inte tar med Brynäs till Allsvenskan. Då blir det tre saker man minns.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Kahn: Du tänker på läktardiktaturen härinne, den som du förespråkar och som inte tillåter att man får tycka att fackfolk är bättre lämpade att sköta ruljangsen än gapande läktarcoacher?
Verkar mer vara du som trivs jättebra i den diktaturen, inte jag....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Huge: Du skulle trivas i en diktatur.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Zappaholic: Bra inlägg som vanligt, även om det är självklarheter för alla som kan det minsta om lagidrott och om hur komplext problemen kan vara när det går tungt, samtidigt som allt verkar så enkelt när självförtroendet finns.
Hade lösningen varit den som alla gapande läktarcoacher utan kunskap föreslår: sparka allt och alla vid första lilla motgång, så hade erfaret och kunnigt fackfolk förmodligen gjort det för länge sen.
Rent konkret vidhåller jag det jag redan sagt: en injektion i form av en stabil back kan vara rätt medicin i nuläget.

Till sist vill jag påminna om två ordspråk som passar väldigt bra när det gäller oss alla härinne:

"Skomakare, bliv vid din läst"

(Mao: låt fackkunskapen sköta det hockeymässiga och lägg dig inte så mkt i sånt du inte har kunskap om eller erfarenhet av)

"Tomma tunnor skramlar mest"

(Mao: de som gapar mest och högst och tror sig ha alla rätta svar är oftast de som kan minst eller ingenting)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Zappaholic: I min bok så handlar det om att skicka signaler. Såna generalfel som tex Sunken gör i match efter match. Om sånt får fortsätta, när ett fåtal spelare förstör för den stora gruppen. Vad gör detta för gruppdynamiken? I en förlängning, om detta fortsätter. Hur lätt är det att behålla sina talanger? Alla vill spela i vinnande lag. Om man låter en "bärande" spelare underprestera och stå ivägen för andra så tror jag att det påverkar massor i gruppen.

Det är dags för TJ att sätta ner foten. Deras svammel om sämsta matchen hittills och revansch i nästa match köper inte många. Först tappar publiken förtroendet sedan spelarna...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
munkas: mitt inlägg var ren å skär ironi munias. Vet inte hur många ggr vi ska höra Tj s mantra detta år. Inte acceptabelt.. Det är redan för många ggr
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
BRYNÄS4EVER NR1: Ja, du missade att Saik nästan har dubbelt så mycket poäng som oss...
Det hela känns lite som "Måndag hela veckan".
Måndag:
-Vi har snackat ihop oss och kollat på detaljer i spelet vi måste jobba på.
-Det vi presterar idag är inte acceptabelt, jag är oerhört besviken.
Måndag:
-vi kommer jobba stenhårt för att få med oss poäng från den här matchen
-Det vi presterar idag är inte acceptabelt, jag är oerhört besviken.
Måndag:
-Vi kommer sälja oss dyrt den här matchen.
-Det vi presterar idag är inte acceptabelt, jag är oerhört besviken.
Måndag:
-Tufft derby väntar, vi går för tre poäng.
-Det vi presterar idag är inte acceptabelt, jag är oerhört besviken.
Måndag:
-Nu får det vara nog!
-Det vi presterar idag är inte acceptabelt, jag är såklart väldigt besviken.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Brynäsgubbe: Men snälla Brynäsgubbe vi behöver ingen förstärkning. 25 insläppta mål 0 poäng på dom 5 senaste matcherna är bara otur. Lite justeringar och mer speltid på Sunken så löser det sig. Allt blir frid å fröjd igen å Brynäs leder åter utvecklingen i svensk ishockey. . Väller har jag missat något?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Peja: Colby Armstrong hade jag varit rätt nöjd med. Han spelar inte alls just nu, är erfaren och han var ledande i Växjö tycker jag, se nu hur det går för dom. Kanske inte enbart för att han lämnade men ändå, tror han betydde mycket för dem. Fick intrycket att han är en bra karaktär som kan sprida positiva känslor i laget. 

Frågan är dock hur gärna han skulle vilja flytta till iskalla Sverige igen för att rädda det här sjunkande skeppet...

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Carl Lejonkräk: Ok, kan respektera det. Dock tycker jag själv att det agerandet känns alldels för lojt om man bryr sig om föreningen. Vi fans som står bakom laget genom att köpa biljetter, köpa tröjor, halsdukar, betala medlemsavgifter och allt vad det innebär, då har vi också all rätt att ställa krav på Brynäs hur de beter sig på isen, eller åtminstone påpeka de enkla fel som begås. Det är ett elitlag trots allt, de misstag spelarna gör sker alldeles för ofta i nuläget. Det är rent amatörmässigt och laget måste få höra det.

Om vi sitter här och håller käft (tja, just här kanske Brynäs ledning läser, men fans i allmänhet), då finns förstås risken att Brynäs blir bekväma (ännu mer). Det måste ställas krav om vi ska vara med och tävla på den här nivån. 

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Carl Lejonkräk: Jag vet mycket väl att Tj har varit i föreningen i många år och nivåer. Men a-lags tränare är han fan inte. Det har han med sitt lallade och passiva agerande visat allt för många grr dom senaste åren. Hans prioriteringar av olika spelare är det fler än lilla jag som reagerat på. Ta Sunken han gör tabbe efter tabbe match efter match. En säkerhetsrisk i försvaret. Blir det konsekvenser?? Nej. Konstiga signaler till dom som försöker. Detta bygge är en gåva från vår förra sc.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

På resa i Gävle, klassiska bilköer e match trots att jag drog vid 4-6, buss parkerad vid utfarten...Rätt tom i tanken just nu

Så här säger Garpen...vad nu han kan om hockey...

Måste gå tillbaka och jobba med grunderna i spelet för just nu har man svårt att spela på  en hög nivå. Det fuskas i spelet och spelarna gör inte jobbet. Alldeles för utspritt där man jobbar en och en. Det har gjort att målvaktsspelet har varit svagt

Känns det som det sitter i hockeyfärdigheter eller i ledarskap o inställning?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Peja: Håller helt med dig!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Powerfade: för det första: det vet jag inte. För det andra:har du uppfattningen av att jag intr tycker vi ska göra någonting?

det jag försöker säga är att det är komplext att förändra en grupp. Eftersom jag spelat fotboll i Allsvenskan/Superettan och att jag jobbat/ jobbar som ledare inom idrottsverksamhet tycker jag att jag har åtminstone lite erfarenhet av det jag pratar om.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Zappaholic: Jag tycker inte att Brynäs borde sparka spelare, men däremot borde de definitivt väga bänka rutinerade pjäser som underpresterar. Sundqvist borde bänkas till förmån för Westlund. Det skulle sända en tydlig signal till både Sundqvist och resten av laget. I kedjeväg borde man leta förstärkning för att öka konkurrenssituationen. Bengtzén var bra på att värva transatlanter i Bofors, hoppas han kan vara det nu också. Det skulle inte sitta fel med en nordamerikan som kan gå in och tillföra. En rutinerad hockeyarbetare som typ Brian Felsner när Sundlöv värvade honom skulle inte vara fel att få in. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Zappaholic: För det första:Hur vet du att gruppdynamiken är bra i laget nu?
För det andra:Hur bra är det för gruppdynamiken att inte göra nånting?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Brynäsgubbe: Jag vill se vinster men vad som behöver göras och vad som är möjligt att göra är svårt för oss fans att veta. Det är bara för oss att hoppas på det bästa och stå bakom vårt lag. Sen vet jag inte om jag direkt är optimist men jag väljer att i alla fall inte ge upp på förhand.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Brynäsgubbe: Jag ville se förändring redan efter första matchen
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Till alla er med positivt tänk - hur mycket är för mycket för er innan ni vill se att något görs? 10 raka? 15? När vill ni se förändring? 

Uppskattar svar för jag förstår inte era tankegångar. Enda slutsatsen jag kan dra är att ni inte riktigt bryr er oavsett hur laget presterar. 

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
BRYNÄS4EVER NR1: Har du helt tappat förståndet? Klart som korvspad att TJ bryr sig, hockeyn är ju hsns passion och yrke. Att snacka skit om vår tränare gör ju inte direkt att du sticker ut som en riktig brynäsare för vi står bakom laget i vått och torrt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Bifbiffen: Japp, med förstärkt fokus på försvaret sedan HV-matchen. Känns som vi har nåt på gång här! Kul att vara hockey-fan nu.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Zappaholic: Ok. Det håller jag med om. Svårt att hitta rätt,men viktigast är väl att Bengtzén i alla fall frångår sin plan att vänta in sjukstugan och börjar jobba.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Davey_22: jag säger inte att vi inte ska förstärka. Jag vill ju ha in tre nya spelare. Min poäng är att det är svårt att förändra i en trupp och alltid få det till det bättre. Det är klurigt. Rätt spelare ska on och rätt spelare ska bort.

Och nej, skador påverkar inte gruppdynamiken på samma sätt som om man sparkar spelare.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
7 nya mål i baken. Det här går ju riktigt bra!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Zappaholic: the only constant is change som en vis farbror en gång sade. Ändrar inte skador på gruppdynamik också?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Davey_22: Sparka nu Tj. Låt Molly å dacke ta rodret dom har hjärta för klubben och vill bara Brynäs if väl. Om Tj brydde sig om Brynäs hade han aggerat för länge sen vilket han inte gör. Om vi klarar oss kvar försöker vi få hem Roger Melon till nästa säsong. När ledningen i Brynäs inte bryr sig varför ska alla Brynäs fans bry sig och må dåligt??? Orkar snart inte bry mig längre själv. Detta gör ont nu.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14

Zappaholic: Både lag som går dåligt och lag som går bra gör ju förändringar i sina trupper. Varför ska vi vara ett undantag?

Vi har 5 raka förluster,25 mål insläppta nämnda förluster,flera spelare som spelar under acceptabel nivå. Någon gång kan man ju faktiskt försöka kväva kaoset medans tid är. 

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Zappaholic: Det finns exempel på föreningar som gör obekväma förändringar under säsongen, med väldigt bra resultat i slutändan. Det händer varje säsong i 11 av 12 SHL-lag och såvitt jag vet har inte Brynäs prenumererat på en finalplats de senaste 14 åren.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF 30/10-14
Zappaholic: Jag tänker att det finns en gräns för precis allt. Det kanske är fel på gruppdynamiken, är det på det viset så kan du skalla dig blodig utan resultat. I sådana lägen kan det krävas nya röster för att vända skiten.
Kommentera

1636836 · »