Brynäs IF

715186 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

1639616 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Zappaholic: Har läst lite i Modoboken om Forsberg och dom är väl just nu lite i samma situation som vi varit, vilket förstås liksom hos oss nu framkallar allt från monumentalt onyanserat gnäll till lite mer nyanserade försök till analys.
Överlag tycker jag nog att Forsberg får sin beskärda del och att många resonerar på ett sansat och nyanserat sätt.
Ungefär som här alltså, när det går dåligt för laget.
Sen vet jag inte om han försökte snacka bort gårdagens förlust direkt, tycker att han mer försökte peka på det man själva trots allt gjorde bra, vilket är nåt helt annat.
För att vara i hans situation så tycker jag ändå att han hanterar motgången ganska bra, med tanke på att han kommer från ett lag som legat i toppen flera år och därmed borde vara ovan med motgångar.   :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Johan Norrström: Absolut. Hellre helgardering än risken att stå där med byxorna nere när man försökt spika och det visar sig bli tokfel..   ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Huge:

Nåja. Du är ganska duktig på att helgardera dig du också. Krävs en för att känna en ? :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Brynäsgubbe: Samtidigt hade ju inte Brynäs marginalerna med sig i alla situationer igår. Man hade kunna gjort fler mål framåt, men jag klagar förstås inte på 7 gjorda. 

Förresten lite märkligt att Jonsson envisas med att matcha Djoos i boxplay, igår kom han helt fel in i situationen vid deras 1-1-kvittering. Känns som att i stort sett alla andra Brynäs backar är mer lämpliga att spela BP än vad Djoos är, ändå fortsätter han att matchas där.  
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Brynäsgubbe:Marginalerna är små men lite retroaktiv medstuds är inte mer än rätt, vi har ju en hel del på motstudskontot också.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Är det bara jag som tycker att 6-2-målet sker på ett lite obehaligt sätt? Kollar man på hur Brynäs ställer upp i den situationen kan man se att Luleå-spelaren är helt öppen i slottet om nu passningen suttit på bladet, Brynäs försvar är helt uteblivet. Ett 5-3-mål där hade nog kunnat sätta en annan karaktär på matchen, men istället studsar den bakåt på skridskon och Brynäs sätter 6-2. Marginalerna är små...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: "När vi ändå snackar tränare är det lite roligt att A.Forsberg knappt får någon kritik i Modoboken. Stoltheten efter att ha försvarat Forsbergs beteende i övergången från Skellefteå gör att ingen vill krypa till korset och kritisera honom nu. Underhållning på högsta nivå:)"

Fanns ingen i Irak som kritiserade Bagdad Bob heller så länge han hade något att säga till om. Om Forsberg fick bestämma så förlorade väl Modo igår trots massivt spelövertag. Att de förlorade skotten med 51-12 hade säkert inget med matchbilden att göra.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Carl Lejonkräk: En källa har sagt att vi varit intresserade av både Bäckis och Ottawas back Erik Karlsson, men dom nobbade.
Synd, där missade Bengtzen också en chans.
Svagt....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: Först var Melin redan klar.
Sen var han bara muntligt överens med Brynäs, enligt din "källa".
Nu kan det "hända mkt på vägen" innan allt är klart.

Låter som en bra gardering när du inte har nån åsikt och det visar sig att TJ fortsätter eller att det blir nån annan än Melin....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Bifbiffen:"Helt riktigt. Här har Bengtzén en grym chans att spetsa truppen. Det borde varit Rajala som fick forwardsplatsen, men den chansen missade vi."

Vad menar du vadå för chans? Fanns det chans?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Huge: Jag med, nästan iaf😃
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
70 Rodrigues: Säger dessutom som biffen: det där var ju länge sen... 😊
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
70 Rodrigues: Haha, touche!!
Hade förträngt honom... 😀
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: Jag tyckte att en ny back skulle in under svackan och tycker att det accentueras än mer nu när Sunken försvinner.

Jag tyckte att man skulle sitta still i båten när kraven på TJ:s avgång haglade från alla möjliga och omöjliga håll.
Verkar haft rätt.

Jag tyckte att problemet var ett spelaransvar mer än ett tränardito, vilket bekräftats av bl.a Bertilssons egna ord om orsaken. Verkar haft rätt där också.

Tycker att man ska avvakta med tränarfrågan till vi sett årets resultat, om nu inte TJ själv kliver av.
Spontant vill dock min magkänsla som läktarcoach se en ny tränare, inte så mkt för att TJ misslyckats utan mer för att det kan vara dags att utvecklas.

Se där, flera åsikter på en gång. Vad har du själv framfört för stora och intressanta åsikter, mer än att försvara Gurras klassiska citat som (nästan) alla fortfarande skrattar åt?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Huge: Jamie Ram(visslar och flackar med blicken)😉
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Hoppas vi kan hitta en allroundback med defensivt fokus men som ändå kan slå ett förstapass. Tycker vi redan innan skador är tunna. Westlund har långt kvar. På forwardssidan har vi ju bättre bredd och kan kanske chansa med en tänkt målskytt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: Tänk om Brynäs inte hade råd med Rajala då? Var han ändå en "missad chans"?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

När vi ändå snackar tränare är det lite roligt att A.Forsberg knappt får någon kritik i Modoboken. Stoltheten efter att ha försvarat Forsbergs beteende i övergången från Skellefteå gör att ingen vill krypa till korset och kritisera honom nu. Underhållning på högsta nivå:)

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Huge:"Ett klassiskt citat från gurra som alla skrattat åt, blir väl inte mindre roligt och mer trovärdigt bara för att det yttrades för flera år sen?" 

Är medveten om detta citat. Sen att alla skrattar åt det är väl en grov överdrivt. De senaste 50 gångerna det nämnts i denna bok är av dig. Förstått att de flesta däremot är ganska trötta på att du tar upp det i varannat inlägg

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Huge: Det hedrar att någon tycker något hellre än att som du sitta och absolut inte tycka nånting. Ibland blir det fel, ibland rätt. Vad är ditt problem med det? Våga ha en åsikt och bidra med nått här inne. Man är muntligt överrens med RM, säger min källa. Saker kan hända på vägen då de såklart inte kan skriva kontrakt redan nu. Men det snackas om att det är därför Tommy överlevde detta nederlag. 

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: Vi håller tummarna för att det finns nån bra 1:a line spelare på marknaden som kan tänka sig spela för 50 papp i månaden, helst ska han känna en back som vi kan få på köpet. Som sagts tidigare har vi nu goda chanser att krydda truppen ordentligt. Ponera att Ollas kommer tillbaka efter nyår och hans ersättare håller bra klass. Då ser det riktigt bra ut! Med Sunken borta ur backuppsättningen stärks även denna, förutsatt att han ersätts, och då inte av Styrman... Håll höjd nu Bengan!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: "För att nästa års tränare står under kontrakt"

Ok.
Vem är det?
Jag menar, nu har du ju en jättechans att verkligen göra en antigurra, dvs redan nu avslöja nåt som visar sig stämma frampå vårkanten och som vi då slipper sitta och raljera över.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: "Dessutom var det väl flera år sedan?"

Och?
Ett klassiskt citat från gurra som alla skrattat åt, blir väl inte mindre roligt och mer trovärdigt bara för att det yttrades för flera år sen?

"Du helgarderar dig som vanligt för att slippa ha en åsikt. snyggt."

Ja, vis av gurras skada så väljer jag att inte ha nån säker åsikt om TJ:s framtid i dagsläget, mkt kan hända med laget innan nästa säsong.

Så länge du inte presenterar några konkreta bevis (vilket du aldrig kommer att göra, eftersom du inte har några och även om du påstår att du har det så går det aldrig att kolla) så blir ditt påstående bara ett i mängden av alla rykten som förekommer på såna här sidor.


Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Steenm: Helt riktigt. Här har Bengtzén en grym chans att spetsa truppen. Det borde varit Rajala som fick forwardsplatsen, men den chansen missade vi.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Carl Lejonkräk: För att nästa års tränare står under kontrakt. Vilket omöjliggör att han kan ansluta redan nu. Finns väldigt få bra alternativ till tränare som kan rycka in en halv säsong. 
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Huge: Dessutom var det väl flera år sedan? 

Du helgarderar dig som vanligt för att slippa ha en åsikt. snyggt.

Tommy kommer gå och det var därför han fick stanna i detta skede. Finns inte jättemånga bra alternativ att plocka in när nästa års coach redan är säkrad.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Inte för att vara den som är den, men i och med Sunqvists skada så kanske vi kan få in en något stabilare back som ersättare. För let's face it – han håller inte längre på SHL-nivå, och något vidare tapp i laguppställningen är det knappast. Dessutom anser jag att Westlund (iaf ännu) inte håller som en ordinarie SHL-back.

En forward (istället för Ollas) och en back (istället för Sunken) förväntar jag mig från Bengtzen nu. Det. Är. Ett. Krav.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: märkligt om anledningen till ATG inte Tommy sparkats är att en ny tränare till nästa säsong är klar. Varför inte sparka ändå? Låter helkonstigt enligt mig och jag tror inte på det för fem öre.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: "Det där du hänvisar till var ju dock inte jag så vet inte hur relevant det är i denna diskussion."

Det är väl högst relevant såtillvida att den tomte som så tvärsäkert sa att guldlaget var det sämsta Sundlöv nånsin ställt på isen, visar hur dumt det är att komma med tvärsäkra profetior om framtiden.
Ex att TJ försvinner nästa säsong.

Och att du påstår att en ny tränare redan är klar går knappast att ta på allvar.
Dock en smart chansning: är väl inte omöjligt att vi får en ny tränare, de flesta lag brukar byta efter 3-5 år, antingen för att tränaren själv vill uppleva nya vyer eller för att föreningen känner att det är dags att gå vidare.
Oavsett anledning så kan du ju alltid hänvisa till din gissning idag, om det inför nästa säsong visar sig att TJ inte får förlängt eller själv väljer att tacka för sig och gå vidare.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Huge: Jaså?
Hur vet du det?
Motivera gärna varför just NÄSTA match skulle vara avgörande för om vi tagit oss ur svackan.
Har en känsla av att du kommer fortsätta säga samma sak så länge vi vinner, och börjar snacka om tillfällighet så fort vi förlorar igen...

För att sprattla till i en match, det kan alla. Det gjorde vi mot Frölunda. Luleå ska vi bara slå hemma, så enkelt är det. Det gjorde vi. 

"Jaja...
Det var visst nån som innan säsongstart också sa att guldlaget var det sämsta Sundlöv nånsin ställt på isen, vilket visar att man aldrig ska komma med tvärsäkra påståenden om framtiden..."

Det där du hänvisar till var ju dock inte jag så vet inte hur relevant det är i denna diskussion. Anledningen att Tommy inte sparkats är iallafall att tränaren för nästa år redan är klar. Jag gillar egentligen Tommy, men det hade varit motiverat med ett byte under detta nederlag.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

tjugo8: "försökte lyfta fram två lägen i matchen där jag anser att utvecklingen hade kunnat varit helt annorlunda om motståndet hade varit på shl-nivå och inte Div 1"

Men nu höll ju motståndet uppenbarligen inte mer än div1-nivå, så varför då oroa sig för två situationer som potentiellt skulle kunna ha lyft ett hypotetiskt motstånd av hög SHL-klass?  :-)
Men jag förstår vad du menar: vi måste minimera misstag liknande de du pekar på, om vi ska ha nån chans i fortsättningen mot bättre motstånd än vad Luleå för dagen bjöd på.

Håller med om PaW, han har nog känt sig lite hämmad i en roll där han förväntats prestera bra tillsammans med brorsan, det har han ju alltid gjort sas.
Han kommer mer och mer, tillsammans med Olden.

I övrigt ett litet dilemma man hamnat i när både Ollas och Sunken ska ersättas, förutsatt att Sunken blir borta ett bra tag pga båtbensfraktur.
Känns ändå som att prio ett måste bli en ny Ollas och att man lånar in eller värvar en back på korttid

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Carl Lejonkräk: Undrar vilken murvel som får gå först?
Nyström, Wennerholm, Ros?
Visstja, dom får ju sitta kvar oavsett hur mkt fel dom har i sitt jobb.

Apropå murvel: har ännu inte läst nåt från Pucken, där han skulle återkomma ang Hammarström och varför denne fick avsked på grått papper.
Eller hur var det nu igen?  :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Bifbiffen: En andrahandsinformation som sa att Luleå inte är i toppform direkt.
Nä, inte toppform men tydligen i tillräckligt bra form för att vinna 4 raka mot Växjö, HV, FBK och LHC innan gårdagens match.
Och ett sånt lag tycker du att vi bara ska köra över hemma, trots att du själv säger att en seger mot Frölunda inte var nån säker indikation på förbättring efter vår svacka?
Låter ju logiskt att vi då bara skulle köra över Luleå..

"Vi får svar nästa match om det är tillfällighet eller trend."

Jaså?
Hur vet du det?
Motivera gärna varför just NÄSTA match skulle vara avgörande för om vi tagit oss ur svackan.
Har en känsla av att du kommer fortsätta säga samma sak så länge vi vinner, och börjar snacka om tillfällighet så fort vi förlorar igen...

"Tommy kommer som sagt ändå att lämna efter säsongen så där finns inget att vänta."

Jaja...
Det var visst nån som innan säsongstart också sa att guldlaget var det sämsta Sundlöv nånsin ställt på isen, vilket visar att man aldrig ska komma med tvärsäkra påståenden om framtiden...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
KulaShaker: Kul för Dennis Persson att vara den näst bäste backen i Modo, vilket lyft i hans karriär....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Powerfade: Undrar vilken tränare som får gå först? FBKs, Modos, Brynäs eller kanske Luleås?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
70 Rodrigues:haha två barn....1 år och 3 månader gamla
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Powerfade:

Snygga avslut, bra PP o förutom de uppenbara vill jag lyfta Olden o PaW som verkar tycka det e skönt o slippa brorsan

I andra perioden var det Brynäs mot Lassinanti, försökte lyfta fram två lägen i matchen där jag anser att utvecklingen hade kunnat varit helt annorlunda om motståndet hade varit på shl-nivå och inte Div 1

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
tjugo8: För ett lag som gjort sig känt för att vara ett hårt arbetande lag så gjorde Luleå en slätstruken insats igår. Samtidigt spelade Brynäs väldigt bra så det var helt klart en bidragande orsak till att de blev överkörda. Det var ju Brynäs mot deras målvakt i långa perioder under matchen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

honken21:

Klart det går

Men igår var inte det fallet, intygat av bl a hela Luleålaget...

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
honken21: Men det är ju ett vedertaget faktum, Brynäs är alltid sämst oavsett vinst eller förlust!

Kul förresten att läsa Modoboken, påminner om vår för ett par matcher sedan :-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
tjugo8: du menar på allvar att det inte går att Göra en motståndare sämre? Att de alltid har en nivå oavsett vad Brynäs gör?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Bra för självförtroendet o för hemmapubliken

Tråkigt att det inte på ngt sätt var en värdemätare

Luleås tränare, C, A, div läktarcoacher försöker överträffa sig i omdömen om Luleås kapitala frånvaro i denna match;

"Tror inte jag sett Luleå släppa till så mycket i modern tid. Laget hade inte ett rätt i kväll"

"Har sett en del svaga perioder i Gavlerinken den här säsongen, men Luleås andraperiod kvalar lätt in på topp-3."

Brynäs 1:a period imponerade inte, rent uselt passningsspel o hade det funnits en motståndare hade de lätt kunnat gå in där och ta greppet om matchen

I 3:e gör Kilas ett patenterat kapitalt misstag o Luleå är med i matchen

För att sekunden senare skänka bort den m att släppa Rödin fri

Där hade matchen kunnat tagit helt andra vägar

Imorgon måste allt upp många nivåer, hoppas inte grabbarna drar för stora växlar av gårdagen

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Brynäsgubbe/Carl Lejonkräk: Ni har inga egna barn va😃
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Brynäsgubbe: Jac fattar inte heller varför han ska matta barn under match, de måste ju få vara uppe när det är gameday.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
70 Rodrigues: Låt grabben se matchen för bövelen!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Stende89: Aha, jaha, tack.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Carl Lejonkräk: antal spelare som hitills gjort över tio poäng i respektive klubb
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14

Huge: Andrahandsinformation från din vapendragare

"munkas: Luleå har som sagt en trepoängare på de senaste elva matcherna så de är inte i toppform direkt.
Carl Lejonkräk"
 
Skulle givetvis kollat upp källan närmare. De kommer från lång svacka dem också hur som haver. Och hemma ska vi köra över detta Luleå. Så allt är i sin ordning. Vi får svar nästa match om det är tillfällighet eller trend. Tommy kommer som sagt ändå att lämna efter säsongen så där finns inget att vänta.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Brynäs nitade nyss Luleå med 7-2 men lokalpressens huvudnyhet i Sportdelen är inte matchartikeln eller matchkrönikan utan... att div2-fotbollslagets Sandvikens anfallare Björn Berglund är klar för ett lag i norska tredjedivisionen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå Hockey 18/11-14
Fan vad skönt med seger. Synd att jag missade efter första målet. BRA BRYNÄS!
Kommentera

1639616 · »