Brynäs IF

715128 inlägg · 7953 ämnen

Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

1609925 · » Till forumet


Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
munkas: Hur kan du förvänta dej nåt annat med ett lag som konsekvent har en tredjedel av laget skadade/sjuka? Det hade inget lag fixat, inte Skellefteå heller. Att dom har orkat så här länge är ett under.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Zappaholic: Vi har dalat både spelmässigt och i tabellen. Vi är riktigt usla för tillfället. Efter nästa omgång ligger vi sjua.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

tjugo8: Spydig? Lite tål du väl...

Och vad var din sakfråga? Hur TJ använde sin time out? 

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Zappaholic:

Tror du forumet tjänar på att du är spydig eller om du håller dig till sakfrågan?

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
70 Rodrigues: Absolut. Men jag förstår inte riktigt vad det har med den här diskussionen att göra?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Vad har hänt med Laurtizen? Var han inte helt återställd?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Zappaholic: Du tycker inte själv att TJ borde ha tagit timeout, med tanke på hur det såg ut?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

munkas: Häng på ettan? När då? I omgång 1 kanske...

Vad det är som är svårt att förstå? Jo, det ska jag förklara för dig. När du bara krystade ur dig att vi dalat så in i helvete så ville jag bara veta hur du tänkte kring det.

Då fick du lite obestridbar fakta att förhålla dig till. Nu vet jag att du tycker vi dalat något så förfärligt den sista tiden. Ända från plats tre till plats fem.

Själv tänker jag något mera långsiktigt. Sen omgång 18 har vi pendlat lite mellan placeringarna delad sjua och trea. Ganska stabilt alltså.

Och nu pratar vi alltså ren statistik och tabellplacering...eller är det knepigt att begripa?

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Zappaholic:Vi låg trea och hade häng på ettan. Nu ligger vi femma och har tappat kontakten med trean. Vad är det som är svårt att förstå? Med nuvarande form och poängsnitt de senaste 9 matcherna (12 av 27 möjliga) dröjer det inte länge förräns vi dalar ytterligare. 
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Sen reflektion;

Växjö gjorde 3 mål på 10 min efter sin Time Out

Hur använde TJ sin?

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

munkas: Vad menar du egentligen med att vi dalar? Du kanske får klargöra hur du mäter dalandet.

Tittar vi från omgång 15 så har vi inte legat sämre än delad 7:a.

Tittar vi från omgång 1 så har vi inte legat sämre än delad 8:a.

Tittar vi från omgång 35 så har vi DALAT från 3:e till 5:e plats.

Tittar vi från omgång 36 har vi legat kvar på en %:e plats.

Så hur menar du egentligen?

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
tjugo8: "Så skador får Harju o Brodin o ta idiotutvisningar mot shls starkaste pp?

Skador får C-Sunken att leda sina styrkor i Derbyt genom att vara överallt/ingenstans i knappt kan stå på skridskorna??

Skador får top-6-backar slå usla förstapass o så dåligt spel mellan varandra att vi konstant forecheckas tillbaka...???

Skador får laget att lägga uselt fokus ("vi ska rätta till") i bortaderby, ovanpå uselt fokus i hemmaderby ("vi ska rätta till"), o avsluta med sässen praktfiasko...????"

Så du ser inte sambandet mellan flera långvariga skador - snedbelastning på friska spelare - nya skador som orsakar mer obalans och lång rehabtid som i sin tur gör att de friska spelarna blir ännu mer belastade - tar mentalt slut och till sist begår individuella misstag som det vi såg senast?

Så ja: skadorna har faktiskt en mkt stor del i att spelarna till sist begår individuella misstag. Varför begås sällan misstag som vi såg igår när vi har ett friskt, helt och harmoniskt lag på isen, kan man fråga sig....

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

munkas: "Ja, vi har gjort det jäkligt bra. Lika många poäng som Leksand har vi tagit. Riktigt bra, eller...?"

Är du möjligtvis militär?
Och lär dina mannar att om verkligheten inte stämmer överens med kartan så är det kartan som gäller.
Lite komiskt att du först och per automatik rankar Leksand som ett skitlag, dom kommer ju från AS för fan, typ.
Sen visar verkligheten att dom inte alls är nåt skitlag utan istället har en klar spelidé som dom genomför mkt bra och dessutom med ett perfekt anpassat material för uppgiften.
Ändå sitter du fortfarande och resonerar utifrån att dom är ett bottenlag som vi bara ska slå genom att ställa ut skridskorna, typ.
Låter seriöst och kunnigt, not.
Med tanke på vårt skadeelände så är det väl snarare så att vi ska vara jävligt glada och stolta att vi skrapat ihop lika många pinnar som masarna....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Zappaholic: Allt är relativt, vi låg ju topp 3 för inte så länge sedan. Nu är vi avsågade från topptrion och fortsätter att dala. Den senaste månadens usla spel och det faktum att vi har fyra ordinarie backar som man skulle kunna byta rakt av mot fyra allsvenska, utan att försämra defensiven, gör inte saken bättre. Men om du vill slå dig för bröstet och basunera ut din ovillkorslösa hyllningssång till Brynäs så får du givetvis göra det. Jag tycker tidpunkten är lite fel bara. Hoppas alla sitter bänkade ikväll och kollar på matchen. Enligt utsagor skall bipolära Brynäs ta revanch, igen..., efter kollapsen senast. Lika bra att börja förbereda sig på; "-Vi började matchen helt ok...."

 Go tajgers!

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Zappaholic:

Så skador får Harju o Brodin o ta idiotutvisningar mot shls starkaste pp?

Skador får C-Sunken att leda sina styrkor i Derbyt genom att vara överallt/ingenstans i knappt kan stå på skridskorna??

Skador får top-6-backar slå usla förstapass o så dåligt spel mellan varandra att vi konstant forecheckas tillbaka...???

Skador får laget att lägga uselt fokus ("vi ska rätta till") i bortaderby, ovanpå uselt fokus i hemmaderby ("vi ska rätta till"), o avsluta med sässen praktfiasko...????

Jag håller ju helt klart med dig att skadorna är beskymmersamma för spelidé, timing, tempo, PP o att höstens resultat har varit imponerande

Men 2014 har det varit så mkt fundamentala individuella ting som sett så fördjävligt ut så jag är rädd för att detta blir ännu en förlorad sässe

O nu är vi klara för "slutspel" o då bryr jag mig nästan bara om spelet, inte knappa segrar mot kvalseriegäng men uselt spel

Fö är måttstockens början alltid m Fusksand, det är varken konstigt eller korkat, det vet alla ;)

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

munkas: Så vår prestation ska baseras på hur många poäng Leksand spelat ihop? Det var en konstig, för att inte säga korkad,  måttstock. Mät efter det laget om du vill, jag  och några med mig inser att en viss faktor till hur laget presterat bör beaktas. Skadorna såklart. 

Men det tycker inte du...

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
munkas: Ett Leksand som spelat låångt över sin förmåga..samtidigt som vi har haft onormalt många skador.. En sak retar mig och det är att många supportrar inte verkar ha en susning om hur så extremt många skador påverkar en trupp..inte bara ett par matcher utan det uppkommer även reaktioner senare under säsongen.. (slitna spelare osv)
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Zappaholic: Ja, vi har gjort det jäkligt bra. Lika många poäng som Leksand har vi tagit. Riktigt bra, eller...?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Huge: Tycker ändå du kan ta Växjös 3-2 mål igår som ett klockrent exempel. Ett sådant juniormisstag som Djoos gör där får man bara inte göra.

Jag tycker att jag är snäll om jag påstår att Djoos själv får ta på sig tre mål igår. Vissa kanske tycker jag är hård men jag anser att jag är snäll. Varför inte bänka honom? Även om TJ ser honom som en "topp tre back" så måste han våga bänka spelare även om det hade varit Gunderson.

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
mattiaskarlgren: Du är rätt ute...!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
mattiaskarlgren: Problemet är väl när det ser ut som igår: i stort sett hela laget begår misstag som ser enkla ut. Vem ska du då bänka?
Den som egentligen är upphovet eller den som försöker rädda upp men misslyckas?
Oavsett så framstår ju alla inblandade i det läget som bovar i dramat sas.
Olika tränare har olika filosofier vad gäller såna här bestraffningar och det är nog svårt att avgöra vad som är den bästa lösningen.
Ibland kan en bänkning skada mer än den gör nytta.
Isf tycker jag att en av TJ svagare sidor mer är oförmågan att ändra taktik efter motstånd och att hans offensiva grundidé får alltför stort utrymme i form av att han som du säger "bara låter det gå" framåt sas.
Hade kanske varit klokt att i gårdagens match köra lite mer grishockey, backa hem och satsa på kontringar. Särskilt eftersom det receptet har varit lyckosamt när vi mött lag som Växjö tidigare under säsongen och inte minst utifrån det faktum att just Växjö verkar ha tokform för dagen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Davey_22: Tycker du beskriver det väldigt bra.

Jag ska direkt säga att jag verkligen gillar Tommy Jonsson och hans jobb med Brynäs. Han har trots allt tagit SM-Guld och denna säsongen när man kommer ha distans till allt och se hur mycket skador man haft så är det nästan sjukt.

Men en svaghet tycker jag det känns som att han har. Eller två rätare sagt. DOCK ska sägas att jag aldrig är i Brynäs omklädningsrum så jag kan ha fel, men detta är mina tankar.

Det första är att trots hur mycket fel en spelare gör i en match så vågar han aldrig bänka spelare.. Djoos och Jacobsson hade båda två blivit bänkade igår OM jag haft befälet. Man måste någonstans visa alla spelare att så många misstag inte är acceptabelt. Detta är SHL och inte Korpen. Det är så mycket som står på spel.

Men det jag bekymrar mig mest för är detta med personlig kontakt/personlig utveckling. EN tränare/coach jag verkligen ser på som är bäst på detta är Frölundas Rönnberg. TJ måste gå till var och en och visa brister/styrkor.

Som sagt jag kan ha enormt fel MEN detta är en känsla jag har. Att TJ helt enkelt "bara låter det gå" match efter match.

Som igår. När Växjö gör 3-2. Knappt en reaktion och sedan gör Växjö 4-2 samt 5-2 utan att TJ gör någonting inom loppet av fem minuter. Tycker det är under all kritik och en stor brist som TJ har i sitt ledarskap.

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
tjugo8: det är helt ok att vara upprörd, det var jag också. Summerar man säsongen hittills tycker jag vi gjort det jäkligt bra. Det var det jag menade!
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Zappaholic:

Ursäkta mig om jag är upprörd efter två genomusla insatser mot Fuskland, där hemmamatchen var ett facit på dålig marknadsföring av laget samt ett haveri mot Växjö och ett oerhört tveksamt spel/fokus alla matcher i år.

Knappa segrar mot uselt spelande kvalserielag är inte tillräckligt plåster för mig iaf...

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Jag var på matchen mot Örebro i lördags och passade även på att åka in till Växjö igår.

Efter matchen igår kan man nog konstatera att vi inte har en enda back som är rktigt bra i egen zon. Inte EN endaste.

Jakobsson har jag berömt en del innan,men nu är det nog dags att antingen tvinga honom att spela efter sin kapacitet eller bänka honom. Han har varit en katastrof ett tag.

Djoos såg bättre ut efter JVM och gör det fortfarande i det offensiva, hans spel igår i egen zon var dock skamligt svagt.

En annan sak som slog mig: Vad fan har hänt med Thuresson ? Ok att man kan tappa formen och gå ner sig,men han ser ut som att han glömt hur man spelar hockey. Tror inte han har haft en bra puckmottagning/kontroll på flera matcher.

Listan kan göras lång...men det var detta som kändes tydligast.

Och en sak till, Brodin...skitbra,rivig,gör mer mål än jag trodde, men för guds skull..kan någon ta ett taktiskt snack om smarthet på isen med killen?

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Zappaholic: Ja:) och då har ändå dom supportrarna en hel del o gnälla på;-)
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

bifhjärta: Precis :-)

Efter några förluster är ju forumet gnälligare än AIK:s på Svenska Fans...

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Zappaholic: "Kvalserien here we come" ;-)
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
70 Rodrigues: Spelar det någon roll, menar du? Påverkar det spelet på isen?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Zappaholic: Som sagt, när vi vinner( trots skadorna) så beror det på den enorma bredden o när vi torskar så beror det på skadorna :-)
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Så här tycker jag det låter varje gång vi förlorar några matcher i följd. Drevet går igång, allt är illa, raset har börjat, TJ är oduglig, spelarna odugliga osv. Må så vara...var och en får tycka fritt vad man vill.

Trots det så reser sig alltid laget och börjar prestera bra igen. Inget lag har drabbats så hårt av skador som vårt. Har vi någon gång de senaste månaderna haft färre än fem spelare borta?

Trots det ligger vi på en femte plats i serien, fem poäng upp till topp fyra. Vem hade trott det när olyckskorparna kraxade som värst under försäsongen.

Jag tycker Brynäs har gjort det förbannat bra. Jag är stolt och nöjd över vad laget presterat, även om man så klart, även jag, kritiserar både lag och enskilda spelare emellanåt.

Det är ingen slump att vi ligger där vi ligger i serien. Vi är ett lag som slåss om topp fyra, dock kan vi lika gärna hamna på plats 7-10, så jämnt är det.

Jag tror på semifinal! :-)

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Jobbig förlust förvisso, men vi kan i alla fall glädjas av att vi har riktigt grymma fans!

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Huge: Om du läser ditt inlägg till Brynäsgubbe en gång till så kanske du förstår vad jag menar. Den raljanta jargongen som du visar där läser man i nästan varje inlägg som du skriver. Du ifrågasätter hans lojalitet för Brynäs. Varför ska man inte kunna skämmas för hur Brynäs spelar?

Du har även en otrolig inkonsekvans i vad du skriver. Mig svarar du med att du inga kunskaper har. Iaf mindre än TJ, sen följer tre/fyra inlägg om vad som har gått fel, på ett insatt sätt. Allt enligt vad Du tycker.
Som alltid ska ses som det rätta. Om någon annan har en annan åsikt, så komner ett svar från Dig att man är en gamnacke/medgångssupporter, elker nått annat intelligent svar. Som bara går ut på att Huge har rätt, alla andra har fel. Man frågar inte en annan supporter varför han skäms över sitt lag. Speciellt inte med frågan" jag såg inte dig på isen" Det hör till god samtalston.

Det finns ingen som hoppar på dig först härinne. Det sker alltid efter att man fått ett drygt svar av dig.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Huge: Jo visst, men Brynäs har varit ett berg och dalebanelag hela säsongen. Stundtals bländande, kreativt och blixtrande anfallsspel. Men så kommer då svackorna....
Den vi befinner oss i nu är särdeles djup, så här dåligt har vi inte spelat under hela säsongen och försvarsspelet är synnerligen odiciplinerat. Det är identiskt med fjolåret och TJ's ansvar att "sort out", vilket han uppenbarligen inte visat sig kapabel till.
I ett slutspel kommer ytorna för våra forwards bli än mindre och då är ett disciplinerat försvarsspel viktigare än att vi gjort massor av mål under grundspelet.

FBK är i högsta grad ett varannandags lag enligt min mening.
Kommentera


Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

Här kommer min bedömning:

Johan Holmqvist  1

Förstafemman

Ryan Gunderson1

Simon Bertilsson1

Anton Rödin  0

Greg Scott 1

Andreas Thuresson  0

Andrafemman

Simon Löf  0

Robin Jacobsson  0

Jesper Ollas  1

Fredrik Warg  1

Bill Sweatt  2

Tredjefemman

Christian Djoos  0

Jörgen Sundqvist  0

Daniel Brodin  2

Jonathan Granström  2

Johan Harju 1

Fjärdekedjan

Adam Brodecki  1

Alexander Lindgren  1

Daniel Ljunggren  1

Extraforward

Oskar Lindblom-

6: Landslagsklass. 5: Mycket bra. 4: Bra. 3: Godkänd. 2: Kan bättre. 1: Dålig. 0: Kan det bli sämre? –: Spelade för lite för att bedömas.

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
tjugo8: Ja, så kan det vara ibland när man bortser från att motståndaren kanske har gjort det egna laget dåligt...
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Huss: Min huvudpoäng var iofs inte att peka på Färjestads form utan mer på att vi varvat bra insatser blandat med mindre bra och inte alls bara gjort dåliga, som det påstods.
Och nog tycker jag att Färjestad såg bra ut innan vi mötte dom, med bl.a vinst mot ett svårspelat Leksand med 5-1.
Deras matcher därefter visar väl också att dom hade bra form, som jag ser det.
Är dessutom ett lag som vi traditionellt har svårt mot.
Just den matchen kanske vi inte gör nån av våra bättre över 60 minuter men krigar på och lyckas ändå ta en pinne, mot ett för dagen som sagt bra lag.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Huss:
Kenta o Bendelin var ruggigt besvikna på sitt lags nivå i hemmamöterna mot oss
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Dessutom, FBK formstarkt innan Brynäs matchen? Läs på och återkom tack.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Huge: Var du där?
FBK var klart bättre i två och en halv period och vann i princip varenda närkamp. Det var sista 5 minuterna som Brynäs började kriga ordentligt. Sweatts kvittering var otrolig men inte rättvis.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
tjugo8:
De sa revanschen skulle komma mot....
AIK hemma.... den kom...
Örebro hemma....den kom

Du glömde visst bort nåt i hastigheten...

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
70 Rodrigues: "Oacceptabelt", "Titta sig i spegeln", "Viker ner sig", "Marknaden är död", "Vi har tillräckligt bra lag". En kort sammanfattning av nya Brynäsboken..
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Brynäsgubbe: Hehe, sorry. Blandade ihop den med straffvinsten mot HV.
Även solen har fläckar...   ;-)
Ändrar dock inget i sak: vi gör en bra match.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
tjugo8: Med tanke på att Luleå kommer att vara revanchsugna efter förlusten mot Skellefteå igår så får vi nog vänta är jag rädd?
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14

70 Rodrigues:Märkliga är att TJ "Tar på sig" förlusten.

Ska väl ändå vara statisterna PÅ isen som ska göra sitt jobb, ledda av tränaren.

Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
Huge: Brynäs förlorade på straffar.
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
70 Rodrigues:
De sa revanschen skulle komma mot...
Leksand hemma...men inte...
Växjö...men inte

Men nu...mot Luleå kommer revanschen enl Granis;
"– Vi får ta fram revanschlustan mot Luleå, säger Brynäs Jonathan Granström. "
Kommentera

Sv: Växjö Lakers-Brynäs IF 28/1-14
En riktigt besviken o förbannad TJ.

Redigerad kommentar

Kommentera

1609925 · »