1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480193 inlägg · 4078 ämnen

Linköping-MODO 29/9 kl 19

1701017 · » Till forumet


Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Amitiel: Ja jo säger inte att du är fel ute. Tycker bara det vore så jäkla oväntat iom all forskning och olika studier som lär finnas på området.

Ser man t.ex. Hasses träning med Viktor Hedman ser man ju rätt tydligt att han fokuserar på en sak i främsta hand. Explosivitet och rörlighet. Samma med Erik Karlsson och många andra. Rörlighet och snabba fötter är extremt viktigt. Det borde inte ha gått Bäckström om intet.
Hedman sa ju det också, dom kör ju aldrig så han håller på spy. Träningen går inte ut på att ta död på sig längre.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Monno:

Av det jag sett så kör dom en mix precis som man ska göra, jag tycker bara dom kör lite fel mix av övningar, tex för mycket kondition övningar och för lite övningar för explosivitet och hantera mjölksyra.

Men sen har jag ju inte tillgång till deras test resultat eller schema för individuella träningar så kan ju vara rätt upplägg baserat på det.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K: Jo jag förstod att han menade så. Mitt svar svävade lite å blev mer allmänt.
Sen vore det ju oerhört förvånande om inte Bäckström utgår från att hockeyspelare ska vara explosiva och rörliga.
Förhoppningsvis är inte Spring den enda tidning han läser.

Fast man vet ju aldrig.

Men ja menar, Maxim ser seg ut. Bäckström har ju knappast mkt med hans sommarträning att göra.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Monno: Vad han säger är att dr tränat för mycket långsam konditionsträning och alldeles för lite explosivitet. Det handlar inte om att vi inte orkat utan att så många ser långsamma ut.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Amitiel: Kör dom maraton träning då?

Sen tror jag ju fysiken är vårt minsta problem. Är spelarna så dåligt grund tränade så man inte kan hänga med första 3 minuterna är det ju korpen vi värvat.
Helt ärligt har ingen match hittills varit i något tempo så att dessa killar inte ska klara 60 min på ren grundfysik.

Olofsson är nog fan vår bästa offensiva spelare för övrigt.
Och Byron är precis lika bra framåt och dålig bakåt som när han var här sist. :-)
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Amitiel: precis, och vet man inte att hockey handlar om explosivitet så borde man... få sparken.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Carl Lejonkräk: Sant, kan mycket väl vara så att Gradin inte står upp för spelsystemet. Men däremot är han ytterst ansvarig för anfallet. Kolla modos PP-statistik för i år och förra året. Det räcker för att han ska få sparken tycker jag.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Bygdn:
Fys tränaren är nog bra han måste bara sluta träna dom som maraton löpare och köra mer på träna dom som sprint löpare.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Bygdn: Gradin står inte riktig upp för spelsystemet i Allehanda:
"Är det man mot man markeringen som är felet?
? Det vill jag inte kommentera."
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Smurfen: fattar inte var ni får för er att han skulle ha så mycket prestige. Nån tjomme på Allehanda skrev om det också, helt taget ur luften. Han har testat detta man-man försvar i några matcher, visst det har funkat uselt. Samtidigt måste man ju förstå att om man som tränare har en plan/idé, så överger man den inte bara för att det funkat uselt i 2-3 matcher. Klart han har en tro om att det kommer bli bättre. Det kan ju bli bättre med tiden också?

Å andra sidan, så har han i flera intervjuer berättat att hans största tillgång som tränare är att han är duktig på att stjäla idéer från andra coacher. Det kan väl mycket väl bli så att han ser hur lagen spelar här i SHL, sedan anpassar han taktiken efter det nu framöver. Tänk lite positivt.

Bara vi kan sparka Alavaara, Gradin och gärna fystränaren också. Då blir det SM-Guld.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Sawchuk: Är du tränare? Grymt talande beskrivning av dig.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Smurfen: Ett annat stort problem med man/man är att då man väl vinner pucken är man utspridda huller om buller. Detta gör det otroligt svårt att få snabba och effektiva spelvändningar.

Vid ett normalt ( Överbelastande zon) försvar har man en Back som befunnit sig vid målet som kan avlasta bakom målet direkt (inom en sekund) Man har också en forward i slottet som kan avlasta i bortre ficka (inom 1-2 sekunder) och man har en forward som kan spegla pucken direkt och vara spelbar både för avlastande back och bortre ficka med omedelbar verkan. forward i fickan kan också lägga på yta för speglande forward vilket tvingar motståndarens backar att släppa blålinjen för att inte släppa till en 2-1 hemåt. Vinner man pucken ovanför sina motståndare i sitt eget sarghörn kan man trycka rakt fram och direkt ha spelare i alla korridorer (full spelbredd).

För att alltid ha en hög trea i anfallszonen utan att bli statisk måste man lära sig skapa trianglar och kunna rulla i hörnen (Här kan man ju lära av Sedinarna som är mästare på detta ) Den höga trean måste också ha hemgång i mitten, han kan inte dra direkt på puckföraren för då byter motståndaren bara sida på spelet och har en hel öppen kant att jobba på.

Det Modo också måste förstå är att dagens Modo kan inte improvisera hockey som Foppa, Make, Susse med flera gjorde. Dels finns inte närheten av den talang som behövs för detta, sen så ser hockeyn annorlunda ut nu.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K: Visst, Reideborn var ingen demon ikväll, men som någon skrev på twitter. Även om vi haft Henrik Lundqvist i mål hade vi inte haft en chans ikväll.. försvarsspelet i 5 vs. 5 är för dåligt.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
snowden:
Fast det borde ju skylt dockorna också få, hur dom ens är tränare i a-laget är ju ett mysterium om man kollar karriären, från deras tid i junior laget har det ju sett precis likadant ut på deras områden, inget organiserat spel på något sätt utan bara försökt leva på individuella talanger och det gick väl bra i junior laget men håller inte längre.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
mr_brasco: Det kanske redan nu har blivit för mycket av det sk "skällandet" ?

Bara en tanke som slår mig , okej att dom trots allt tjänar en massa stålar som bara vi vanliga Svenssons kan drömma om och kanske är värda dessa utskällningar i vissa lägen. Men trots allt så är dom bara vanliga människor dom också ! Kanske blir för mycket av det goda.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Sven Tuta: Nej men tyckte det var talande när Hurras sa något till Skröder. Det såg ut som om Skröder inte tänkte några snälla tankar.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Smurfen: Får väl hoppas att hans uppdragsgivare kan prata han tillrätta. Det såg bättre ut i tredje, men visst fasiken saknas den där jävlar anamma glöden, men å andra sidan det är inte så jäkla lätt att få energi när allt precis allt går i baklås. Någon avslagen klubba, vattenflaskor som yr omkring, lite frustationskänslor borde vi få se. Någon som såg om nickedockorna var aktiva?
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Smurfen: tänkte precis samma. Han borde få ett spännande samtal med gm kan jag tycka
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
hanzon: Känner mig riktig orolig när jag nu har läst den lilla intervju som nu ÖA har lagt upp med Huras.

Om man läser mellan raderna så är det ju inte spelsystemet som det är fel på enligt honom själv utan mer att spelarna som inte gör sitt jobb, okej att det kan vara så men inte behöver man vara någon Hockeyprofessor för att se att dom inte behärskar detta man-man spel.

Så tyvärr tror jag att hans prestige att släppa på detta spelsystem är för stor i detta läge !
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
mr_brasco: Självklart kommer Welch och givetvis tror han att det kommer att bättra sig. Misstänker att nordamerikanerna hjälper oss att hitta någon back. Ju längre vi väntar, desto bättre spelare är det som skickas ned till farmarlaget.

Jag vill inte ha Cumiskey...
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Bad_Brett: Hur ska de lyckas värva någon back.Vem tänkas vara sugen på att ansluta till detta lag. Hoppas de hittar någon som inte är så noga researchen....
och om jag var Noa W skulle jag titta en extra gång på kontraktet och se om det finns något kryphål.

Modo är totalt utspelade i nästan alla matchen så här långt inklusive försäsongen. Vi drar inte på oss speciellt mycket utvisningar, man ser inget gruff, inga klubbor i sargen. Vad var det Svartvadet sa om vinnarskallar???
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Bad_Brett: Jag motsäger inte alls ev avstängning, men nog fasen är det märkligt att Sorensen inte är beredd i den situationen. Har man någon gång spelat forward så har man lärt sig att det finns sådana där mördarpass där man måste titta upp. Man kan ju fan inte tro att inte backen kliver fram, det är ju tjänstefel av Sorensen.

Fast som sagt ger det inte Heshka rätten att gå för fullt.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Rytter:

Nej, titta, Runesson är skadad, det hade jag glömt.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Robin Ztorken L: Som Pelle Hägglund säger "släpp prestigen Huras"
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Robin Ztorken L: Svårt som tränare att veta vilka spelare man ska bänka efter de två senaste matcherna. Kanske WO skulle sända rätt signaler Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Bad_Brett:

Ser ju ut som en rolig uppställning nu när vi ska möta HV och FBK inom loppet av ett par dagar.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K:

Jag håller med till fullo. Jag är övertygad om att Heshka kommer bli avstängd dessutom. Kan tänka mig att det blir 2+1.

Vidare är det väl inte omöjligt att Torp har fått en lättare hjärnskakning. Backtruppen kan alltså bli följande:

Hedman - Carlsson
Persson - Lindgren
Djuse - Runesson
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
mr_brasco:

Sören Häggkvist, vad fan är det för tomte.

Vad fan är detta för tramsig text.

"Skridskosvage Shaun Heshka kom med hög fart i mittzonen och siktade in sig på Linköpings forward Nick Sörensen som hade huvudet åt ett annat håll. Heshka hoppade in med tacklingen och satte upp axeln i huvudet på Sörensen som blev liggande medvetslös."
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Bad_Brett: Tror att processen att hitta någon ersättare kommer nog att påskyndas. Med så många matcher och träningar tycker man att spelsystemet skulle ha suttit bättre. Men prestige är fan en av de värsta saker en människa kan ha. Hoppas bara att han inser att det var vägs ände med spelsystemet ikväll. Det vi kan ta med från ikväll är väl att BP verkar fungera bra. Det kan bara bli bättre (hoppas jag).
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
hanzon: Målvakt och backsidan är den största bristen. LHC kunde vunnit med 14-2
Total härdsmälta...
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
jämtland: Hoppas nästa GM tas utifrån. Inga fler gamla spelare.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Sven Tuta: Även om en del kommer in för att provocera så har inte jag något problem med det. Jag blir provocerad av andra saker istället. Såsom oförmågan att få en bra start ,förlängning med vissa spelare och vissa uttalanden från GM Svartvadet.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
modomille: Jag blir bara.... trött.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
modomille: Känslan man har är att det är på målvaktssidan det är den största bristen, där så behöver klubben se över om det finns någon målvakt ledig. Som föregående skriver så vore Anton Forsberg ett bra alternativ.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Jesse: Innan moderator tar bort detta inlägg ( vilket han gjort tidigare ikväll). Du tillför ingenting i denna bok du är ett brynästroll som ingen vill veta av. Du är fullt jämförbar med pluralis nick trollet i den gula boken. Det kommer bara en massa provocerande dravler ifrån din sida, Så ta nu och dra hem och kryp ner i stubben
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Bad_Brett: Misstänker att det inte blir Heshka. Jag tycker att det är helt rätt om han stängs av på samma sätt som Jensen borde fått en avstängning förut. Killen är tacklingsbar och Sörensen är väldigt medskyldig som inte tittar upp vid en situation där han vara MÅSTE veta att han kan få en tackling, men... Heshka kunde tagit det lugnare och inte sänkt killen så. Det hade räckt med en tydlig markering. Nu hade inte Heshka samma höga fart som Jensen och Sörensen inte samma som Flanagan så egentligen är det här en mycket schystare tackling, men vi måste få bort de där från hockeyn. Det är brist på respekt.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K: Nu Modoiter så ska vi ta det lugnt.Det har bara gått fyra matcher och ett nytt spelsätt,även om spelsättet är inget bra och hoppas verkligen att man slopar man mot man försvaret.Säsongen kan bli bra om man slopar det nya spelsättet och om man värvar hem Anton Forsberg eller en annan målvakt. Såklart skriver jag detta efter som vi förlorade mot Linköping med 7-2 ;)
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Sven Tuta: Blir intressant att se vilka backar MoDo kommer matcha nästa match...
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Sven Tuta: Ja gör det, Brynäs gör något liknande, ett vinnarkoncept kanske för Modo
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Robin Ztorken L: Sant.. Och skarpögt.. Att se det!
Borde fler göra i Ångermanland
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K: nu skulle man vilja vara den där flugan på väggen i omklädningsrummet
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K: Jag håller med... Att skifta försvarssystem mitt i match är ingen enkel sak, men där fanns ljuspunkter under andra och tredje. Låt oss hoppas att nästa träning fokuserar på att släppa allt de har lärt sig under säsongen hittills och övergå till ett modernt overload-försvar!
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Robin Ztorken L: Va tusan är du Lövare eller Modoit? :-P

Visst att det står 7-2 men gillar ändå inte att Djuse låter LHC spelaren stå 1cm från Reideborn efter avblåsning helt ostörd. Djuse viker därifrån istället.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Rytter: Jo, försvaret har blivit bättre. Spelarna ser mer komfortabla ut. Det är ingen bra försvarsspel, men mindre uselt. Tredjegubben bättre hem och klart mindre fria spelare i slotet.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K: LHC är övermäktigt motstånd, Vi håller till i bottenskiktet,what so ever..
Denna match är såååå pinsamt smärtande avslöjande hur dåliga vi är, även i år.
Trist!
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K: han är väl inge i målet, men det är inte lätt att vara målis med detta försvarsspel. Han är nog inne i en grym negativ spiral som är svår att ta sig ur. Han är bättre än så här. Glöm inte hans säsong i DIF då var han riktigt bra. En pling till Sockan kanske kan vara lyckosamt.
Men vart ska detta sluta, huvaligen.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Monno:

Tveeggade svärd när det gäller tränarfrågan också.

En riktigt bra tränare kan ju få till denna horribla spelidé och därmed låta det ta sin tid, trots motgångar.

Å andra sidan så måste en bra tränare förstå när det inte fungerar och tänka om.

Jag har fortfarande ingen aning om Huras är fågel eller fisk. Men just nu sprattlar han på torra land.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
snowden: Jag håller med om det! Man bättrar ju knappast på ett redan sargat självförtroende genom att bli tvingad att släppa ÅTTA puckar (Hittills)...
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
J F K:

Försvaret har iaf sett bättre ut i andra och tredje, men kan ju lika gärna varit LHC som slagit av lite på takten.

Blir intressant om man spelar med man-man försvar mot HV.
Kommentera

Sv: Linköping-MODO 29/9 kl 19
Tycker det är svindåligt att man inte provar juniorvakten i tredje! När ska man annars göra det? Finns inget bättre läge
Kommentera

1701017 · »