Brynäs IF

715555 inlägg · 7953 ämnen

Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]

1708893 · » Till forumet


Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
KulaShaker: Ja, vi får försöka hålla siffrorna nere. Frölunda på G nu efter att ha kvitterat....😁
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huge: Frölunda borta, känns spontant som en omöjlig uppgift...
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Tips: Frölunda-Brynäs just nu på CMore Sport. Spännande, blir nog tufft att ta poäng.... 😀
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Enaranger: Vore det inte läge att istället för att vi alla sitter här och får utlopp för ilska och frustration kring korkade insändare istället lägger dessa i snygga kommentarer på GD eller AB?
Det borde väl vara en ganska enkel insats för vår kära klubb?
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
bradberry:

Så här skriver något ljushuvud bland kommentarerna i GD.
"Kan Brynäs ej göra plats för honom i sin Hockeyskola så borde varenda
krona dom får i bidrag från Gävle Kommun dras in med omedelbar verkan"

Brynäs borde på skämt gå ut med ett pressmeddelande där de
säger att de nu gjort plats för den här sjuåringen genom att
sparka ut en annan sjuåring.

Då skulle troligen alla Brynäshatare i Gävle självantända i ren ilska.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huge: "Allvarligt talat: Att man bor i ett visst upptagningsområde innebär ju inte att man strikt är tvingad att sätta sina barn i den klubb som ligger inom nämnda område och är förhindrad att välja en klubb utanför."

- Gästrikemodellen Huge, du glömmer Gästrikemodellen. Den bygger på att barnen skall spela i den klubb som gäller enligt upptagningsområde fram till P 16. Då slås de bästa i distriktet ihop till Brynäs P 16 och tillika Gästriklands representationslag i TV-pucken. En bra tanke som tjänar ett gott syfte tycker jag. Problemet är ju när vissa klubbar börjar kringgå och mygla... I det här fallet, med Gästrikemodellen i åtanke, har gävletidningarna än en gång gjort en höna av en fjäder.

Hetsjakten 2.0...
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huge: Men du lägger ju dig i det mesta... ;-)
Tror det var formulerat så att den tillfrågade klubben har ansvar att upplysa den blivande medlemmen om vad som gäller.
Min känsla är att man bara använder 7-åringen som slagträ i media för att få flytta samtliga söner (mot gällande regelverk) till Brynäs nu när det finns ishall att tillgå närmre bostaden. Om jag ska vara provocerande kan det ju vara så att IK Huge gärna skrev på övergångshandlingarna eftersom pappan/mamman är är en pest att ha och göra med och att det kommit till Brynäs kännedom som inte heller vill ha med dem att göra. En spekulation god som någon annan.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
KulaShaker: "Sedan kan man ju fråga sig varför Huge har tagit emot dem OM de bodde inom Brynäs upptagningsområde vid tillfället."

Sluta gnäll nu, jag har inte gjort nåt fel... ;-)

Allvarligt talat: Att man bor i ett visst upptagningsområde innebär ju inte att man strikt är tvingad att sätta sina barn i den klubb som ligger inom nämnda område och är förhindrad att välja en klubb utanför. Vad jag förstår så är "upptagningsområde" en vag och obestämd definition där man får gå lite på känsla sas, typ vilken klubb väljer man isf om man bor mittemellan två klubbar som ligger i olika upptagningsområden. För mig känns dessutom Gävle stad inklusive de flesta förorter i princip som ett enda upptagningsområde, typ. Även om det bara är en personlig reflexion som inte har nån större relevans i sig.
Huge har väl helt enkelt varit sjyssta och antagit att föräldrarna valt den klubb dom vill att sonen ska spela i, svårare är det nog inte.
Nu har farsan och morsan lessnat på allt skjutsande hit och dit, perfekt att gå till media, gråta ut och på så sätt förhoppningsvis få Brynäs att ändra sig.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Mittzon: Verkligen.
Ironiskt nog så tyckte jag intervjun med GIFs nyförvärv Anton Lans sade allt om vilket varumärke som är starkast i Gästrikland.

"Föga förvånande klämmer han i med Brynäs, bocken och Gevalia när han ska prata om Gävle.
– Annars vet jag inte så mycket. Förstår att Brynäs är stort och jag får väl försöka gå på några matcher"
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Carl Lejonkräk: Jo, men det blir helt irrelevant då de inte förbjuds att gå till bättre lag. Det är därför regeln finns upp till 15 på riksnivå.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Mittzon:

Jag gissar att "Snowy" dansar omkring av glädje i sin dräkt nu.
Han var ju en av de första att gråta ut i radio i fjol höst.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Jag tror knappast Brynäs stoppar han från att
spela ishockey, som rubriken i lokalblaskan var.

Alternativ verkar definitivt finnas (se länken).

Eller bedriver Brynäs sin ungdomsverksamhet i stadsdelen Brynäs?
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Mittzon: Det börjar kännas som om Brynäs måste ta tag idag detta då man från media kommer att vara på tårna vad gäller 'negativa' nyheter gällande Brynäs. Man måste vara jävligt tydlig med det man framför från Brynäshåll, sedan hjälper kanske inte det då journalister har en tendens (eller konsekvent) filtrerar fakta för att enbart visa upp den vinkling man själv tycker säljer bäst.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
KulaShaker: Har jobbat med ungdomsidrott i många år (annan sport) och den här typen av problem förekommer ständigt. Det unika är att lokaltidningen blåser upp det till löpsedelnivå.

I Gävle tycks media m.fl. jobba hårt för att sänka stans största förening i alla sammanhang. Varför? Är det fotbollslobbyn som styr stan?
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Oh Ah Bertilsson, säg oh ah Bertilsson!
🛠
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Skrubben: Någon skriver:

"Är Brynäs fans,men detta att neka en 7åring att trän hos er,jag överväger att byta klubb,bedrövligt,tack för ordet."

Fyfan säger jag bara. Folk letar verkligen efter alla anledningar att bli förbannade. Vad otroligt griniga många är. Föräldrarna satte killen i fel klubb, det är deras eget fel. Har de råd att försörja 3 ungdomar med full hockeyutrustning har de med största sannolikhet råd att skjutsa killarna till träningen. Överdriver avståndet med ungefär hälften gör de tydligen också. Så uppenbart att de bara vill ha lite tid i rampljuset. Vem fan går till media med sånt här?

"Men hallå, man måste ju tänka på BAAARNEN!"

Trött på denna "alla ska må bra"-mentalitet. Handskas med problemet eller gå vidare. Det är så livet är när mamma och pappa inte tar hand om en längre. Precis som Brynäs säger måste de ta hänsyn till regelverket. Prestige är ju bara vad det handlar om, att de förnekar något sådant är bara oärligt. Alltför många hade velat gå till Brynäs, och det hade blivit en ojämn och ohållbar fördelning om man haft ett "alla ska med"-tänk.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huss:" Jag tror det var på den tiden när FBK inte hade något J18 lag. Men nu tror jag nog de följer samma regler som övriga landet, kopplat till hockeygymnasium m.m."

Tvärt om Huss, det är helt nytt detta nwt.se/sport/ishockey/2015/09/03/ungdomsspelarna-forbjuds-byta
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Har Brynäs hamnat högst upp på Aftonbladet någon gång tidigare?? Det är bara när det är "skandaler" som Brynäs är intressanta att läsa om enligt Aftonbladet.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
dacke72: Jag är inte så insatt förutom det jag läst om Gästrikemodellen, vilka stadgar är det du hänvisar till och vilka utfärdar böter?
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
KulaShaker: Brynäs har agerat 100% enligt regelboken. Pinsamt för journalisten Markus Sällberg när han inser fakta. Brynäs hade riskerat böter om man tagit emot 7-åringen. Det står i stadgarna att klubbar inte får ta emot spelare under 15 även om föräldrarna vill.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Carl Lejonkräk: Jag tror det var på den tiden när FBK inte hade något J18 lag. Men nu tror jag nog de följer samma regler som övriga landet, kopplat till hockeygymnasium m.m.
FBK U16 består mig veterligen av rätt många som inte kommer från FBK.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Carl Lejonkräk: Känns väl tveksamt om Brynäs handlat korrekt, eller åtminstone smidigt, när man hänvisar till Gästrikemodellen för sjuåringen. Vad gäller bröderna kan det vara annorlunda beroende på ålder. Sedan kan man ju fråga sig varför Huge har tagit emot dem OM de bodde inom Brynäs upptagningsområde vid tillfället.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huss: I Värmland får de inte byta klubb innan de fyllt 18.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Skrubben: ääh bra att synas ibland också!!
Kommentera


Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Enaranger: Visst är det så, den här artikeln hade aldrig kommit med annars. Nu är det jaktsäsong på Brynäs och då kommer alla historier, hur enfaldiga de än må vara, där den "lilla människan" kommit i kläm, fram.
Reglerna är ju till för att föreningar skall slippa föräldrar som agerar "wanna be agenter/managers" för sina 10-åringar. Sen finns givetvis undantag, flyttar sker ändå pga olika anledningar, men inte alls i samma omfattning som när regeln inte fanns.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Antalet negativa artiklar om Brynäs i Gävles lokaltidningar, under
en säsong, är säkert lika många som de övriga SHL lagen
har tillsammans på 5-10 säsonger.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huss:

Vill du komma med i tidningen i Gävle (eller bli intervjuad i radio).
Då ska du ha något gnäll mot Brynäs att framföra.
Då har du garanterat dina 15 minuter i rampljuset.

Det drar garanterat klick när alla Brynäshatare i Gävle ska
in och kommentera artiklarna.

Man kan ju undra varför alla som kommenterar är så upprörda?
De måste väl ändå vara tacksamma över att han slipper
vara med i "det värsta Gävle har att erbjuda", enligt dem?
Nu kan han ju spela i någon av de klubbar som de anser
förtjänar mer uppmärksamhet och pengar än Brynäs.

Som någon skrev tidigare.
Hade de tillåtit att han fått spela i Brynäs hade artikeln
med 99,99 procents säkerhet vinklats till att Brynäs
stulit tre spelare från en genuin och fin småklubb.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huge: Nåja, nu tar du kanske i från tårna. Det låter snarast som det skurit sig med någon av storebrorsorna med klubben de nu spelar i och då bestämmer pater familias att alla skall byta klubb. Lite Deutch light.
Kan se ett scenarie där du har en pådrivande hockeyförälder som ser Brynäs som bäste möjligheten att ge grabbarna spetsträningen de behöver innan det börjar pytsas ut 10-tusentals kronor på olika select camper...
Huge skriver mer än gärna på övergångspapprena för att få lugn i föräldragruppen och Brynäs har fångat upp ryktet och använder övergångsreglerna (som är samma i hela Sverige) som ursäkt.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huge: Skulle grabben fått lira i Brynäs hade rubriken varit något i stil med:

Brynäs snor talanger från de lokala klubbarna trots det gemensamma avtalet!

Tror knappast det räcker med en unge som vill byta, om mma tackat ja till en hur ska man då kunna neka nästa?
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huge: Nu var länken till GD. Vi får väl se hur rubriken lyder i Arbetarbladet imorgon...

-Brynäs snor skridskor från sjuåring samtidigt som Nörstebö och Alcen tar lunchpengar från elever på lillhagsskolan. Kommunen vägrar ingripa.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
pjåtor: Håller med. Jävligt dålig journalistik.
Såvitt jag kan utröna av artikeln så har Brynäs inte stoppat killen från att spela hockey. De argument som Brynäs framför tycker jag låter vettiga, känns som en klassisk snyfthistoria och när man dessutom får chansen att gnälla på Brynäs, så gnuggar lokalmurvlarna förstås händerna.
Borde väl vara rätt så enkelt för farsan att förklara hur det ligger till, känns som ett klassiskt nutida fenomen där föräldrar låter barnen bestämma exakt allt i familjen, allt idrottande ska dessutom vara organiserat in absurdum.
Perfekt tillfälle för den här farsan att förklara för sonen att man inte alltid får som man vill här i livet. Komplettera gärna med lite lirkande och förklara att det säkert finns andra klubbar i närheten där han får spela och jag är rätt säker på att grabben kommer att fortsätta spela hockey nånstans, bara att det för tillfället inte är möjligt i Brynäs.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Chris11: jävligt dåligt 👎
Kommentera


Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Chris11: Tänk inte på det nu, njut av det lag vi har nu och lita på BZ istället.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Chris11: Ja, hemska tanke. Tänk om vi hade varit utan dessa herrar den här säsongen. Vem fan hade gjort målen och vunnit matcherna åt oss!? Även om årets lag är en gedigen lagmaskin med bra arbetsmoral så är det lite oroväckande att vi är så beroende av Scott och Rödin. Lite samma sits som Växjö, där Rosen och Gynge står för produktionen. Vi får hoppas de sköter sin rehab mellan matcherna och Hedman håller sig på replängds avstånd... :)
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
KulaShaker: Jag gruvar mig inför nästa säsong. Hur fan ska vi lyckas behålla både Rödin och Scott?? Garanterat att båda får chansen i andra länder för mer cash!
Kommentera


Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Dags att inhandla biljetter till mellandagarna :D
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Zappaholic: Samma gäller Skellefteå-Luleå va? 15 poäng före men Skellefteå har ju sämre spelare, lag, ledare, arena, publik, invånare och gud vet vad än Luleå enligt en del personer i olika HS-forum. Tänk så konstigt det kan bli ändå? :-)
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Huge:

Jag håller delvis med i ditt resonemang gällande sekvensen, men för att hålla det hela nyanserat så är väl att döma någons åsikt som "korkad", väl inom ramarna för härskarteknik ;) Sen tycker jag att Pekka är lika god kålsupare, men, kan vi inte efter en sådan fantastisk prestation från våra grabbar istället fira och vara glada?

Förstår i.o.f.s. Att ni är frustrerade, det är ju en och en halv vecka till nästa brynäsmatch! :)

Tack Brynäs! Ni gjorde min helg helt underbar :D
Kommentera


Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
bifhjärta: Den lär inte komma upp. Har sorterat på Frölundas uppladdningar på SHL Play och tydligen lägger de inte upp presskonfer efter varje match. Riktigt kasst.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Är presskonferensen uppe ännu?!;-)
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
hahii: Ojojoj vad avundsjuk jag är ;-) Hoppas du får en riktigt trevlig upplevelse!
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
pekka85: "Kan du inte bara se det alla andra ser?"

Jo, det är väl det jag gjort, eller....?
Jag har sett sekvensen och kommit fram till att bedömningen är hård, målet borde ha godkänts.
Sen försökte jag tänka mig in i hur videodomarna har resonerat, när dom nu dömde bort målet. Och jag kom fram till att dom till viss del har på fötterna, till viss del baserat på att man tydligen ska bedöma såna här situationer hårdare fr.o.m den här säsongen. Plus att Johnson faktiskt med sin klubba både trycker till målvakten lite lätt och samtidigt ser ut att låsa målvaktens spade.
Kan tänka mig att det var en del oenighet hos domarna, liksom det var i studion.
Rönnqvist och Sanny hade ju ex två helt olika uppfattningar, vilket visar att det nog inte var så solklart som du och "alla andra" påstår.
Sen kan du ju fråga "alla andra" hos frölundasupportrarna vad dom tycker.
Bara för att visa att ditt "alla andra"-snack inte säger så mkt.

"Blir så trött på din härskarteknik!"

Du verkar ju inte ens veta vad begreppet innebär, annars hade du inte kommit med en så korkad anklagelse.
På vilket sätt har jag försökt trycka ner din eller andras åsikt om videobedömningen genom nån sorts härskarteknik?
Vore intressant att få höra dig utveckla det lite närmare.
Det komiska är ju att det är DU som sysslar med en form av härskarteknik, när du påstår att JAG minsann har fel och att "beviset" skulle vara att "alla andra" också tycker att jag har fel. Utan att ens ha tagit reda på vad alla andra tycker....
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
hahii: Blir väldigt avundsjuk där. Har varit i Los Angeles men aldrig fått chansen att gå på match i Anaheim. Och nu är det dags att Ducks börjar vinna, annars blir det nog kämpigt att ta sig till slutspel.
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Ruskigt bra jobbat av grabbarna, vända mot Modo sen vinna mot ett överlägset Frölunda. Inget stoppar oss!

Ikväll bär det åt mot Honda center. Där man får skåda våra gamla hjältar. Silfverberg, Järnkrok och Ekholm.
Må Silfverbergs lag vinna ;)

Skål Brynäs bröder!
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
pekka85:

Det är ingen ide det där pekka85. Lika dödsdömt som utsikterna för en rättvis och konsekvent bedömning från exempelvis diciplinnämnden. Det kommer alltid finns någon som inte tycker som du eller som majoriteten av hobbytyckarna här på forumet. Ibland för att vederbörande faktiskt är av en annan åsikt, ibland på grund av lusten att bara jävlas. Thats life!

Nu ordnade det ju sig ändå och rätt lag vann, så ja släpp det och gå vidare. :)
Kommentera

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
Grattis till alla brynäsare som hade möjlighet att få se matchen på plats igår! Bor i Kungsbacka så har nära, men ställde till sig igår så jag missade matchen.. Sett den i efterhand och ja jävlar vad bra dom spelade !
Kommentera

1708893 · »