Brynäs IF

713176 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15

1703234 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Powerfade: "Och varför en massa hemlighetsmakeri kring hans skada när man har varit öppen med andras?"

Därför att det handlar om olika typer av skada. Ex ett ben- eller käkbrott är ju en typ av skada där motståndaren inte har nån som helst fördel av att känna till den, om man nu tänkt sig att försöka slå upp skadan när spelaren ifråga kommer tillbaka.
Därför finns det heller ingen anledning att mörka den typen av skada.

Nu kan det ju vara så att Bertil fått en skada där man vilar honom av säkerhetsskäl och att den är av en typ som lätt kan slås upp om motståndaren vill och dessutom känner till skadans art och var den sitter.

"Ditt resonemang om att man hemlighåller skador håller inte. Sänt gör man i slutspelstider när man gärna går över gränser att få bort spelare från sina motståndare"

Såvitt jag vet så har alla lag blivit mer restriktiva med att avslöja skador, rent generellt. Gäller alltså inte enbart i slutspel, som du påstår.
Isf är väl Olden och Ollas skador tydliga exempel på att det gäller under hela säsongen och inte bara under slutspelet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Peja: Det kan mycket väl vara den som triggade det hela. Det är i alla fall vad som stod om hans skada. Han kanske gjorde ett test nu mot Luleå och kände att han inte kan spela 100% och väljer att vila.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Powerfade: Konstigt om det var Wännströms tackling med tanke på hur den träffade och att Bertilsson spelade i efterföljande match.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Zappaholic: Jag menar att OM det handlat om något enklare, exempelvis sviterna av en slashing så hade man säkert gått ut med det som i Salmelas fall. Nu har det ju gått ut information om att det var Wännas tackling som orsakade det hela. Då ligger det nära till hands att misstänka att det rör sig om en ny axelskada eller nåt i den stilen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Powerfade: Håller absolut med dig. Men faktum är att vi inte vet något om skadan. Det kan vara något som inte har med hans skadehistorik att göra. Kan också vara så som flera av er befarar.

Hoppas ni har fel...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Steenm: gällande Greiss så är det svårt att se, ja. Men jag tror det var Honken som i en intervju för några år sen förklarade att det är mycket, mycket svårare för en målvakt att gå ner i seriesystemet än vad det är för t.ex en utespelare. Målvakterna tränar specifikt för ett visst typ av spel på en viss typ av planstorlek med en viss typ av skottvinklar. Som målvakt är du utsatt för du står ju där, på ett ställe jämfört med utespelare som kan positionera sig på ett annat sätt.

Jag var ner på första träningen när Greiss kom till Gävle och helvete, han tog precis allting. Tror knappt ett skott gick förbi på hela träningen. Men sen så var det ju en annan historia när han fick möta motståndare...resten är historia
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Zappaholic: Kanske det. Men jag tycker fortfarande att Berras skadefrekvens är alt för stor för att vara en spelare man vill satsa på.En duktig spelare när han är skadefri. Men han har en spelstil som hans kropp inte håller för.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Zappaholic: Hehe, exakt.
Å andra sidan är det ganska vanligt att många bygger sina argument på just spekulationer i såna här fall.
Isf bättre att spekulera i hur man bör gå vidare EFTER att man har fakta på bordet. Men som Mittzon är inne på: inte lätt som triggad och uppjagad supporter...😀
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Powerfade: Jag tolkar det som att han är snart tillbaka. Skulle det vara en långtidsskada, som Vranas, tror jag att man går ut med vad det är för skada.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Huge: Och varför en massa hemlighetsmakeri kring hans skada när man har varit öppen med andras? Ditt resonemang om att man hemlighåller skador håller inte. Sänt gör man i slutspelstider när man gärna går över gränser att få bort spelare från sina motståndare. Men vilket lag vill hjälpa alla andra lag utom just det lag där den skadade spelaren finns? Det borde till och med du begripa. Jag menar, JAG gör ju det trots begränsade läskunskaper.

Sett till Bertilssons skadehistorik så känns det som det vettigaste att ersätta honom istället för att befinna sig i ständig limbo om hans skadad eller inte skadad. Man kan samtidigt passa på att låna ut Porseland och frigöra kapital för att ta in en ny back.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Zappaholic: med tanke på hans skadehistorik är det ganska logiskt att en ny skada, oavsett vad den handlar om, triggar reaktioner hos fans. Jag kan bara konstatera att han måste vara en av seriens mest otursförföljda. (Jag har ingen statistik som stöder det.)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Huge: Tycker det är en konstig diskussion kring Bertilsson. Innan vi vet vad det är för typ av skada känns det ju något obegåvat att börja fundera över om han ska ta time out resten av säsongen eller inte få förlängt.

Eventuelltkanskemöjligen-diskussion byggd på ingenting ger ju just...ingenting.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Snart bär det av mot Brynäsland, hela familjen i full mundering, ska bli så sjukt kul:)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Brynäsgubbe: "Var vill du komma med den här diskussionen?"

Är det så svårt att fatta?
Jag vill veta vilken typ av skada det nu gäller, inget annat.
Ponera att den nya förbättrade träningen har gjort att Bertil nu är fri från den tidigare efterhängsna skadan och att det nu handlar om ex en oturlig slashing eller liknande.
Är det då så jävla begåvat att skeppa honom för att han blivit slashad och måste vila nån match eller två?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Porseland är bänkad fast Bertilsson är borta. Misslyckad värvning som sitter på bänken och kostar pengar, var tänkt som 2-3:e back. Försök bryta kontraktet och ta in en ersättare för dem pengarna.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Kan fortfarande inte greppa det faktum att Thomas Greiss floppade i BIF-dressen så sent som säsongen 10-11. Kollar Islanders-Blackhawks i natt och han känns betydligt tryggare mot de regerande Stanley Cup-mästarna än vad han någonsin gjorde mot Modo och Linköping. Märklig sport, detta.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Skrubben: De kanske får chansen i NHL efter denna säsong? Båda två är rätt unga!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Skön kommentar av Bertil i denna konversation 😂
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Chris11: haha. Det vore drömmen. Jag tror tyvärr att dom inte är dummare än att dom förstår att dom kommer få riktigt feta anbud efter säsongen när flera klubbar blandar sig in i leken.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Det är dags att förlänga med Westerholmarna nu innan de hinner göra 40p var och kräver 300k i månaden. Kör Bengtzén, KÖÖÖR!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Huge: Var vill du komma med den här diskussionen? Menar du att det är bättre att vi går miste om en back flera gånger per säsong? Det är väl helt ovästenligt vilken skada det rör sig om, han är fortfarande skadad väldigt ofta och det är inte direkt något som gynnar Brynäs. Jag tänkte bara på vad som kan vara bäst för honom och hans hockeykarriär. Att var skadad såhär ofta hjälper varken honom själv eller Brynäs.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Huge: zzzz
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Tyvärr, Bertil är redo för skroten. Han har spelat i snitt 35 matcher per säsong de senaste 6 säsongerna, vilket är på tok för lite och knappast nån slump eller ren otur. När slutspel eller kval drar igång är det 50/50 om vår tilltänkta backklippa kan medverka eller inte. Det håller inte.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Powerfade: Vad är det jag förnekat då?
Att han har en skada?
Goddag yxskaft...

Du har som vanligt missat poängen.
Man bör väl först ta reda på vilken skada det nu handlar om, innan man vill att Bertil ska vila nåt år för att återhämta sig.
Om det är den gamla långvariga skadan som höll honom borta från försäsongen, så finns det väl visst fog för kravet på vila men om det är en ny skada som inte är speciellt allvarlig så blir ju kravet på långvarig vila rent löjligt.
Ev hemlighetsmakeri beror isf enbart på att man av taktiska skäl sällan vill avslöja typen av skada för motståndarna. Om du nu ska dra in hemlighetsmakeri i det hela, nåt som inte har ett skit med sakfrågan att göra.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Huge: Nu menade han nog denna skadan ihop med alla 3456 st han haft innan😉 Jag gillar Bertil starkt som spelare men nu börjar jag tvivla på att det kommer bli något mer med honom som spelare han är ju skadad hela tiden vad är det för fel på honom! Jag tycker synd om honom!😕
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Huge: nej. Men det rör sig knappast om nageltrång eller nån mindre blesyr. Då hade man knappast haft detta hemlighetsmakeri.
Men förneka på du...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Brynäsgubbe: "Det bästa för Bertilsson vore nog att ta ett år off och helt återhämta sig. Det börjar bli lite löjligt..."

Ok....
Vad är det för skada han nu ådragit sig då?
Måste ju vara nåt riktigt allvarligt, som får dig att kräva ett års vila för att han ska kunna återhämta sig.
Blir ju lite löjligt att kräva en sån sak, när vi inte ens vet vilken skada det gäller.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Dalrt: Synd på Bertil han är ju så pass ung!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Dalrt: Det är kanske läge och göra som Ollas gjorde förra säsongen. Ta en timeout resten av säsongen. Men var hittar man en hyffsad ersättare.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Chris11:
Håller med. Bertilsson är en grym back när han är hel men vi kan inte ha spelare kontrakterade som innebär en sån här karusell. Känns väldigt tveksamt med förlängning just pga skadorna. :/
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Carl Lejonkräk: Jag förstår den lyckan , är tryggt med två kompetenta vakter
FBK sitter i samma sits med sina två som hittills har 93 resp 91 i save%

91 är iofs inte jättebra.. De flesta klassiga vakterna har ju över 90% i dagens SHL
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Brynäsgubbe: Det hade varit intressant att veta hur Bertil skötte sin rehab när skadorna började komma för några år sedan(nu också). När det är återkommande skador på samma kroppsdelar börjar man ju fundera lite.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Det bästa för Bertilsson vore nog att ta ett år off och helt återhämta sig. Det börjar bli lite löjligt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Forsberg 1978: han kan ju inte bara få vara kvar efter denna säsong.. Han är en av våra bästa backar, men man kan inte ha kvar någon som blir skadad så ofta som han blir. Tråkigt, Bertilsson har varit i Brynäs läääänge nu, men efter denna säsong så tror jag att han får lämna, tyvärr :/ Jag gillar Bertilsson som fan, tråkigt att han är gjord av glas...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
bifhjärta: Så grymt med två kompetenta målisar, jag är så lycklig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Zappaholic: Starky i mål imorgon.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Honken: Jaha, det var ju oväntat. Porslins-Bertil har gått sönder igen. Hämta hem Andersén så blir det bra...

Jo jag vet, det kommer inte hända. Det lackar dock mot jul och önska är gratis...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
dAVydov: Ingen fara, vi klarar det ändå, har ju Törstenbö och Zanetti:)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
dAVydov: Tyvärr sant SUCK!!!!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Peja: Ibland känns det som om Brynäs spelar med en högre fart än vad deras individuella skicklighet tillåter. Det är precis som du säger stjärnorna som kan hantera tempot och då skapar målchanserna. Backsidan så ojämn ut, Salmela och Sunken var bra, Nörstebö och de övriga gjorde varierande insatser.
Sandström släppte två skott med relativt fri sikt (förvisso en lam insats från Pudas), sådär va?
Frölunda kommer bli en oerhört tuff nöt att knäcka, defensiven måste upp ett par snäpp.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Bertilsson skadad och spelar inte imorgon enligt live-rapporteringen på GD. Så tröttsamt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Svårbedömd insats av Brynäs igår. Kanske ingen fantastisk kollektiv insats men ändå många bra prestationer. Framförallt fortsätter de tilltänkta spetsspelarna (och tvillingarna!) att leverera. Felix står inte på huvudet varje match men känns ändå som ett klart bättre alternativ än Starkbaum. Motståndet var svårbedömt, Luleå såg inte alls samspelta ut och hade många långsamma backar, men gjorde det ganska svårt för Brynäs att skapa klara målchanser.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
bradberry: svårt att betygsätta framförallt backarna. Det måste ju vägas in både offensiv och defensiv.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
krobbe: Jasså det tycker du?

En 3:a på Salmela blir ju löjligt. Direkt inblandad i två mål framåt genom fina individuella prestationer. Hade t.ex. Pudas stått för identiska prestationer hade han fått en 5:a. Det är jag säker på! Sen tycker jag även Nörstebös 2:a liknar ett skämt. Hade inte protesterat om han fått en 4:a men en 3:a ligger kanske närmast. Stod för mkt bra framåt igår. I övrigt tycker jag man är på tok för generös som ger Adam Brodecki en 3:a. Hade inte många rätt igår och ligger i min bok närmare en 1:a än en 3:a... Likaså Kilström som igår var direkt dålig. Samma betyg som Salmela där(????)

Nä verkar som GD:s utsände satt å groggade på matchen igår...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Tycker betygen från gd stämmer bra med matchen
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Skrubben: Ja och Lindblom en 3a?!

F.ö så kan man säga fasta situationer till tekningar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Pettisbif: Höll på att skratta ihjäl mig när jag såg vissa betyg. Bertilsson en tvåa? Nej, där måste recensenten ha rökt på något.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Carl Lejonkräk: har faktiskt aldrig hört det när någon pratat om hockey förut :) Mest fotboll och innebandy
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Chris11: Fasta situationer = tekningar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Luleå HF 8/10-15
Qvarre: Svaret på det kanske vi delvis får imorgon. Frölunda verkar vara laget att slå just nu.
Kommentera

1703234 · »